Köpråd: SAAB 9000 2,0t eller 2,3t eller en SAAB 9-5 2,0t eller 2,3t

Andromeda Rumpmas
9 januari 2011 · 3 860 Inlägg

Driftkungen skrev:

FreddeLi skrev:

Andromeda skrev:
Jag skulle alla dagar ta en 9000 istället för en 9-5 i den prisklassen. 2,3t har betydligt bättre bottendrag än 2,0t vilket gör att den känns mycket roligare att vardagsköra med då den går bra på låga varv medan en 2,0t lätt känns för klen och börjar protestera redan strax under 50 km/h på fyran om det är lite motlut osv vilket medför en del vevande med växelspaken. Dessutom har 2,3t den underbara utväxlingen med 45-lådan som får den att varva ~2400 rpm i 110 km/h smile

syftar du på 9-5an där eller på 9000?
jag har då aldrig några problem att köra på 5an i 45-50km/h i min 9-5a. farthållarens minimigräns ligger på 40km/h och det brukar gå rätt bra att ligga runt där på 5an smile

MVH

Lådan som han nämner är till 9000.

Som sagt har jag två 9-5:or 185hk och 250hk. Båda är 02:or och där kör jag ungefär 3:an 30-50km/h, 4:an 50-70km/h, 5:an 70km/h +

Mvh Mike

Det är väl samma lådor i og9-3 och og9-5? Aeron var då inte speciellt pigg om man gasade på från tomgångsvarv på femman.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
10 januari 2011 · 1 903 Inlägg

Andromeda skrev:

Driftkungen skrev:

FreddeLi skrev:

syftar du på 9-5an där eller på 9000?
jag har då aldrig några problem att köra på 5an i 45-50km/h i min 9-5a. farthållarens minimigräns ligger på 40km/h och det brukar gå rätt bra att ligga runt där på 5an smile

MVH

Lådan som han nämner är till 9000.

Som sagt har jag två 9-5:or 185hk och 250hk. Båda är 02:or och där kör jag ungefär 3:an 30-50km/h, 4:an 50-70km/h, 5:an 70km/h +

Mvh Mike

Det är väl samma lådor i og9-3 och og9-5? Aeron var då inte speciellt pigg om man gasade på från tomgångsvarv på femman.

nej pigg har jag aldrig påstått. när du skrev "protestera" trodde jag du menade att den hackade och höll på. men pigg är den ju förståss inte på dom varven men tycker den går nästan lika mjukt som vanligt smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Robban98422 Saab 9-5 2.3t
10 januari 2011 · 438 Inlägg

om du seriöst ska bygga ljud å dra sladdar och byta högtalare så är ju 9000 ett bättre val,

9-5a är ju snyggare och som alla andra säger mer modern, men den kostar ju lite mer också, finns såklart billigare på att köpa men då är det ju "man får vad man betalar för" i värsta fall,

allt detta är ju enligt mitt tycke..

Båda bilarna är mycket bra bilar, du får helt enkelt gå på magkänsla det hade jag gjort och gjorde jag även med

Saab
Saab 9-5 2.3t. "Arken MapTun" (1998)
kwansa Hmm, vet inte?
10 januari 2011 · 1 775 Inlägg

jag lägger min röst för en 9000 2,3t/T a50 170/200hk

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Andromeda Rumpmas
10 januari 2011 · 3 860 Inlägg

FreddeLi skrev:

Andromeda skrev:

Driftkungen skrev:
Lådan som han nämner är till 9000.

Som sagt har jag två 9-5:or 185hk och 250hk. Båda är 02:or och där kör jag ungefär 3:an 30-50km/h, 4:an 50-70km/h, 5:an 70km/h +

Mvh Mike

Det är väl samma lådor i og9-3 och og9-5? Aeron var då inte speciellt pigg om man gasade på från tomgångsvarv på femman.

nej pigg har jag aldrig påstått. när du skrev "protestera" trodde jag du menade att den hackade och höll på. men pigg är den ju förståss inte på dom varven men tycker den går nästan lika mjukt som vanligt smile

MVH

Körbarheten för vardagskörning blir ju lidande av att den är svag på låga varv. Sitter någon fan framför dig och kör i 60 på 70-väg och du inte har möjlighet att köra om tvingas du kugga ned till fyran när det börjar gå uppför. 2,3-motorn har betydligt bättre körförmåga även på låga varv, och naturligtvis ännu rappare när turbon får börja jobba.

En 2,3 fulltryckare eller en chippad 2,3 lättryckare är en bra kompromiss mellan toppeffekt och körbarhet smile
Den är inte "jobbig" för vardagspendling på grund av avsaknad av bottendrag, och den har gott om effekt när man vill ha det. Och drar knappt någon soppa om man pendlar och kör som folk. Den pissar på vilken BMW-sexa som helst när det gäller billig vardagskörning, och jag skulle tro att en 330i får det rejält jobbigt att hänga med en original 9000 Aero 225hk/342nm tack vare Aerons överlägsna medeleffekt över registret tack var överladdningen. För att inte tala om att en 330i drar en hel del mer även vid lugn körning.

Har man även en maxbudget, vilket jag kan tänka mig när man blandar in 9000, skulle jag hellre ta en fin 9000 än en av de billigare 9-5:orna på Blocket för samma pengar. Det är betydligt större chans att en 9000 för 20k är en mycket bra bil än det är att en 9-5 för 20k är en välvårdad bil som inte kommer att ge en problem.

2,3t (170 hk) har samma låda som Aeron och 2,3T 200 hk, den som varvar 2000 i 90 km/h på femman smile
2,0t har en surrigare utväxling, typ 2200 rpm@90 km/h.

Senast redigerat av Andromeda (10 januari 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang