5728
Sök

Upplysning motorhaveri S40M (-04 2.4 140hk)

5 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
God fortsättning,
Som en tidig julklapp för ett par veckor sedan så, och jag citerar, "hoppade kamremen av".
Hastigheten som hölls var 40-50 km/h och motorn dog direkt.

Verkstaden lade på en ny kamrem och gjorde väl någon simpel test och sedan konstaterade kallt att det behövdes en ny motor samt hade tillochmed tagit sig friheten att kolla upp vad det skulle kosta.

Jag har fått rekommendationen att få en andra (privat) uppfattning på om motorn går att laga eller ej då verkstäder tydligen gärna byter istället för att laga motorer. Förståeligt då en renovering kanske inte garanterar något (eventuellt också att det ligger mer pengar för dem i att byta ut än att renovera).

Min fundering är såhär:
Kan man på någon vänster (eller höger) undersöka vad i motorn som tagit stryk och bör verkstaden har gjort det?

Finns det en chans att det är krökta ventiler som gör att verkstaden konstaterar motorn som fubar?

Om en motorbyte måste utföras. Kan man byta upp sig till en T5 för en rimlig kostnad (30-40 000)?
Har förstått att det är en del (underdrift) som då måste bytas ut förutom själva motorn.

Tack på förhand!

/Okunnig

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 januari 2011
de är billigare å enklare för en verkstad å byta bara motor, dom kan även garantera funktionen.

annars måste dom gå igenom precis allt, å byta alla ventiler + styrningar, slipa ventiler osv osv....
de blir många sköna tusenlappar.

jag TROR motorn fungerar bara man byter toppen. har inte kolvarna tagit stryck så fungerar de å en begagnad sugis toppp på skroten kan man få tag i billigt.

du har inte garanti kvar på motorn ? skitit i service ?

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 januari 2011
Att en kamrem hoppar av hör till ovanligheterna, mer vanligt att den går av och/eller att spännrullen/-arna skär varvid remmen går av... Jag skulle börja med att kolla upp när remmen byttes senast, o av vilken verkstad. Om nu remmen "hoppat av", dvs inte gått av utan "hoppat av" (rappat över?) så ligger det nära till hands att tro att de som bytte den inte fick till spänningen som de skulle. Är den bytt nyligen (inom max 1000mil) skulle jag klaga hos de som gjorde bytet, har remmen gått av trots att den är bara 1000 mil gammal så skulle jag oxå klaga hos verkstaden, kan ju ha varit materialfel.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

4 586 Inlägg
5 januari 2011
Mycket annat än bara motor som ska bytas ifall du ska ha en T5a. Databoxar,växelåda kanske ev drivaxlar/drivknutar då dom borde vara grövre på T5an

bromsarna bör även vara något bättre än idag sitter nog med all säkerhet 320mm bromsar fram på T5an

Sedan ska den regbesigtas med nya motor

I slutänden så blir det billigare att byta topp sedan byta bil.

Jävel
2 018 Inlägg
5 januari 2011
Eftersom att bilen då är så pass ny så går den inte att regga med utbytt motor utan måste reggas som ombyggt fordon. För att få regga som ombyggt fordon måste hela drivlinan bytas ut samt bromsar o sådär.
Byt topp/motor, sälj bilen och köp en sån du vill ha smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

5 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
@Xuri: Hur undersöker man om kolvarna fått sig en känga?
All service utförd som den ska. Bilen har gått strax under 15 000 mil så någon garanti är det tyvärr inte tal om. Ska kolla upp när/om kamrem har bytts ut under tiden jag ägt bilen.

@dawwe: Borde stå i service-boken? Jag har haft bilen sedan 9500 mil och har fått service gjord från samma verkstad under hela tiden. Dock var det 1300 mil sedan den senaste servicen (gjordes vid 13 400) så jag tror inte det är aktuellt att gå till dem och kräva något.

@jocke_gronberg: Låter onödigt dyrt att ha en verkstad att göra det. Precis betalt av lånet tre veckor innan raset också.

@Plankpojk Tack för info. Då skippar jag den idén smile Nästa bil blir en gedigen japanare.

Som jag förstått det så har man egentligen två förhoppningar innan man byter ut motorn:
1. Krökta ventiler
2. Kaputt topp

Om kolvarna är hela/fungerande kan man slippa byta ut motorn?

Oerhört tacksam för alla kompetenta svar!

8 284 Inlägg
5 januari 2011
Antagligen så la verkstan på en ny rem och tog ett kompressionsprov som visade att ventilerna inte tätat ordentligt. Setget efter det är att ta av toppen och kolla hur illa tilltygade och hur många ventiler det rör sig om samt om det är märken i kolarna eller inte. Är kolvarna oskadda så är det bara att ätta dit en annan topp eller renovera den man har. Troligtvis har remmen aldrig bytts i din bil, för intervallet är 16000 mil eller 10 år.

EDIT: Ändrade till rätt intervall på kamremmen, hade rätt om miltalet, men fel på antalet år.
Senast redigerat av Marlboroman (5 januari 2011)

5 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Antagligen så la verkstan på en ny rem och tog ett kompressionsprov som visade att ventilerna inte tätat ordentligt. Setget efter det är att ta av toppen och kolla hur illa tilltygade och hur många ventiler det rör sig om samt om det är märken i kolarna eller inte. Är kolvarna oskadda så är det bara att ätta dit en annan topp eller renovera den man har. Troligtvis har remmen aldrig bytts i din bil, för intervallet är 16000 mil eller 10 år.

EDIT: Ändrade till rätt intervall på kamremmen, hade rätt om miltalet, men fel på antalet år.

Fantastiskt! Stort tack för hjälpen!

Smålänning
7 887 Inlägg
5 januari 2011
mark1 skrev:
Marlboroman skrev:

Med andra ord borde du åka till Volvo för att kolla om det går pǻ s.k "Goodwill", då det är Volvo som satt intervallen till 16000 mil/10 år och bör garantera att det håller så länge också, så det kan vara monteringsfel på fabriken.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

5 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
twin_cam skrev:
mark1 skrev:
Marlboroman skrev:

Med andra ord borde du åka till Volvo för att kolla om det går pǻ s.k "Goodwill", då det är Volvo som satt intervallen till 16000 mil/10 år och bör garantera att det håller så länge också, så det kan vara monteringsfel på fabriken.

Kanske kunde vara något, remmen har ju trots allt inte gått av utan hoppat av.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
5 januari 2011
Ja den flyger ju inte av utan anledning, och du tokkörde ju inte precis heller

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 januari 2011
mark1 skrev:
Kanske kunde vara något, remmen har ju trots allt inte gått av utan hoppat av.

Undersök varför remmen hoppat av, är någon spännrulle kass, eller vattenpumpen? remmar hoppar inte bara av sådär.

Din topp är förmodligen kass, byta topplock och byta motor är ungefär samma jobb i tid, "nytt" topplock kostar från 1500kr på skroten medans en motor kostar från 5000kr.  I bägge fallen bör du absolut byta kamrem, vattenpump och löphjul för att vara på säkra sidan.  Det som tillkommer vid toppbyte är ju blockpackningen och en handfull mindre packningar runt i kring.

En firma tar lätt 12k för en begagnad motor och massa timmar för att flytta över alla kringkomponenter till nya motorn. (grenrör, insug, generator etc)

oavsett vilken väg du väljer att gå blir det dyrt om du inte kan skruva själv tyvärr.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 januari 2011
Du ska inte undersöka grejerna själv som torpis skriver om du har garanti.
De är goodwill, motorgaranti upp till 15000mil om den är servad som den skal på volvo.
Du har säkert maskinskadegaranti via ditt försäkringsbolag också om den inte gått så långt.
detta är ju fabriksfel.

håll inte på å skruva själv med bilen om de är garanti för då spelar dom på att du har gjort något med den och då vill dom inte betala ut.

5 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
Nu när torpis säger vattenpump så skulle det kunna vara så att den har frusit.

Vart VM i kyla den helgen kamremen hoppade och att det fanns tillräckligt glykol för -15 vågar jag inte satsa några pengar på. Det är väl också kylan som bidrog till den låga hastigheten och varvet på motorn (1500-1700). Tur i oturen?

Mecka själv är inte aktuellt. Fixa datorer kan jag, övrigt är det svårt med.

Verkstaden vill ha 38 000 för att byta motorn. Inte aktuellt. Jag har kontaktat en familjevän som ska ta en titt på och under toppen. Får hålla tummarna.

Blir nog att köpa en "gör det själv" handbok att läsa på bussen hädanefter smile

Tack för all hjälp och brainstorming. Återkommer när jag vet hur illa det är/var.

552 Inlägg
5 januari 2011
Du har motorkoden B5244S, delar till dessa motorer finns i massor!

* 2003 V70 2.4
    * 2003 S60 2.4
    * 1993 - 1997 Volvo 850
    * 1998 - 2000 Volvo S70
    * 2000 V70 2.4
    * 1996 - 1998 Renault Safrane 2.5

Om vi nu utgår från att endast toppen är kass så är det bara att ge sig ut till närmaste själv plock skrot och rota runt lite. Jag renoverade en sådan motor dock till en s80 (00:a), hittade topp för ca; 700kr på en själv plock skrot i Göteborg (LG Bildemonterning)

Sedan kommer det till en packningssats + vatten pump + k-sats!

I runda slängor går det på cirkus 4000kr i material. Kolla dock att du får vvt kammen på toppen som du demonterar.

Smålänning
7 887 Inlägg
5 januari 2011
Men gör ingenting förrän du hört med Volvo.
Det är ju innan bytesintervallen som remmen hoppat, så om du inte gör någonting så fixar dom det säkerligen åt dig.

Bytesintervallen är anpassad för sämsta möjliga förhållanden, så den KAN inte hoppa vid normal körning om inget är fel.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 januari 2011
Mja...Bytesintervallet är nog "anpassat" efter hur länge rem/löprullar mm är dimensionerade att klara av minus ett antal %, gissningsvis ca 20%. Så om intervallet är 16000mil så är den dimensionerade livslängden 20000mil ELLER max 10år. Sedan så påverkas ju rem/rullar av väder/klimat osv, är väl därför man har lite marginaler, men 100% gardering mot rem-haveri kan man aldrig ha...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
6 januari 2011
Kibil skrev:

* 2003 V70 2.4
    * 2003 S60 2.4
    * 1993 - 1997 Volvo 850
    * 1998 - 2000 Volvo S70
    * 2000 V70 2.4

Nej, han har RNC topp.
du glömde den sista siffran "5".
Gäller P1 platformen. 04->

Mvh
Senast redigerat av Equinox (6 januari 2011)

552 Inlägg
6 januari 2011
Equinox skrev:
Kibil skrev:

* 2003 V70 2.4
    * 2003 S60 2.4
    * 1993 - 1997 Volvo 850
    * 1998 - 2000 Volvo S70
    * 2000 V70 2.4

Nej, han har RNC topp.

Mvh

Jasså sedär, man lär sig minsann något nytt varje dag säger dom ju roll

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
6 januari 2011
Kibil skrev:
Equinox skrev:
Kibil skrev:

* 2003 V70 2.4
    * 2003 S60 2.4
    * 1993 - 1997 Volvo 850
    * 1998 - 2000 Volvo S70
    * 2000 V70 2.4

Nej, han har RNC topp.

Mvh

Jasså sedär, man lär sig minsann något nytt varje dag säger dom ju roll

Klart, det måste man göra ! wink