Hur bogserar man en bil - AKUT

evoline
6 januari 2011 · 257 Inlägg

Hej,
Har en Audi A6 -99 (med dragkrok) som sitter fast i snön.

Sen har jag en liten Audi A3 utan dragkrok.

Får man bogsera en större bil, eller kommer lilla bilen att rasa ihop ??
Jag behöver bara bogsera fram den några meter.

Har en bogseringslina, men vart på bilarna sätter man fast de ??
Hittar inga öglor, bara på A6 som har en liten som man brukar ha till vajern till släpvagn.

Finns en liten lucka eller liknande på baksidan av A3, vad är den till för och går det att öpnna den på nåt sett ??

Tacksam för all snabb svar

TooS Hjultomte
6 januari 2011 · 1 500 Inlägg

Kolla instruktions manualen du fick till kärran. Den luckan är nog till för att du ska skruva in en ögla. Det e bara o bogsera dock slira inte för jävligt på kopplingen wink

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
Hamilton
6 januari 2011 · 8 864 Inlägg

Vart dragöglorna sitter borde stå i instruktionsboken, alla nyare bilar brukar ha öglorna dolda i luckan som du beskriver.
Bilen som står i diket kan du ju använda draget som fästpunkt inte den lilla öglan.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Sarge
6 januari 2011 · 2 337 Inlägg

Öppna instruktionsboken och läs, där ska det stå var bogseringsöglorna sitter. Baktill brukar de sitta innanför stötfångaren, så man får lägga sig på backen och kika under. Det är inga problem att dra loss en A6:a med en mindre bil, den kommer inte att rasa ihop (men var lite försiktig med kopplingen om den har satt sig ordentligt, skjut på utifrån också). Framtill är det ofta en lös ögla som skruvas in i balken, men allt borde som sagt stå i instruktionsboken.

caromania Forummoderator
6 januari 2011 · 9 296 Inlägg

Jag har en bekant som skulle få en bil bogserad och nöten lyckades dra remmen runt ett ac-rör och inte öglan. Detta gjordes av en auktoriserad bärgare, så kolla noga så du sätter det hela rätt. Egentligen ska det vara omöjligt att lyckas, men vad jag menar är: det händer.

Annars kommer din bil klara uppgiften galant så länge du får fäste vill säga. Som det skrevs däruppe, slira inte för mycket på kopplingen bara.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
6 januari 2011 ·

Blev uppdragen av en liten vw caddy förra vintern. och 3 gubbar som putta på bak. 

Sätt linan i dragkroken och på din lille bil rekommenderar jag att du sätter linan i fronten så får du ner lite tryck i bakken på framhjulen.
På v70n jag kör så skruvar man fast en ögla både fram och bak

evoline
6 januari 2011 · 257 Inlägg

Efter ha skottat runt bilen så fick jag hjälp av min bror och två hjälpsamma män som stannade till.
Det var bara att putta big_smile

Så de där öglorna finns inte förren man sätter dit de ??
Men hur öppnar man de där luckorna ??

Germax
6 januari 2011 · 12 086 Inlägg

caromania skrev:
Jag har en bekant som skulle få en bil bogserad och nöten lyckades dra remmen runt ett ac-rör och inte öglan. Detta gjordes av en auktoriserad bärgare, så kolla noga så du sätter det hela rätt. Egentligen ska det vara omöjligt att lyckas, men vad jag menar är: det händer.

Annars kommer din bil klara uppgiften galant så länge du får fäste vill säga. Som det skrevs däruppe, slira inte för mycket på kopplingen bara.

Haha, då är jag en nöt för jag har gjort samma sak wink
Skulle bogsera en 940 och det var mörkt och snöigt ute, drog loss en lucka i fronten och där stack det ut en ögla.. visade sig senare att det var just ett AC-rör big_smile som tur va var den ur funktion och jag slapp pynta, men jag lyckades slita bort halva kondensorn.

Jag vill ge ris till Volvo som placerat ett AC-rör så "ögleformat" bakom en lucka i fronten..

caromania Forummoderator
6 januari 2011 · 9 296 Inlägg

JapMax skrev:

caromania skrev:
Jag har en bekant som skulle få en bil bogserad och nöten lyckades dra remmen runt ett ac-rör och inte öglan. Detta gjordes av en auktoriserad bärgare, så kolla noga så du sätter det hela rätt. Egentligen ska det vara omöjligt att lyckas, men vad jag menar är: det händer.

Annars kommer din bil klara uppgiften galant så länge du får fäste vill säga. Som det skrevs däruppe, slira inte för mycket på kopplingen bara.

Haha, då är jag en nöt för jag har gjort samma sak wink
Skulle bogsera en 940 och det var mörkt och snöigt ute, drog loss en lucka i fronten och där stack det ut en ögla.. visade sig senare att det var just ett AC-rör big_smile som tur va var den ur funktion och jag slapp pynta, men jag lyckades slita bort halva kondensorn.

Jag vill ge ris till Volvo som placerat ett AC-rör så "ögleformat" bakom en lucka i fronten..

Polaren körde 940! big_smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
evoline
6 januari 2011 · 257 Inlägg

T.ex. på denna bild på en ny A6, så finns det 3 st luckor, 2 på vänstra sida och 1 på högra.

Är det där man ska skruva dit en ögla eller ??

http://www.seriouswheels.com/pics-2009/ … 0x1440.jpg

Germax
6 januari 2011 · 12 086 Inlägg

Luckorna i överkant är strålkastarrengöring, ge fan i dom tongue

evoline
6 januari 2011 · 257 Inlägg

Haha ok, höll på att försöka öppna de på nåt sätt men det gick inte, kanske hade de frusit fast big_smile

Så den nedre på vänster sida då ??

Och på denna högra sida:
http://cdn-www.rsportscars.com/images/a … r-view.jpg

Muttley
6 januari 2011 ·

evoline skrev:
Haha ok, höll på att försöka öppna de på nåt sätt men det gick inte, kanske hade de frusit fast big_smile

Så den nedre på vänster sida då ??

Och på denna högra sida:
http://cdn-www.rsportscars.com/images/a … r-view.jpg

ja den nedre där fram. och den där bak du påpeka.

De till strålkastarna ska du inte kunna "öppna" om du lyckas knäcker du dem.  De flyger upp när man spolar.

evoline
6 januari 2011 · 257 Inlägg

OK, så hur brukar man kunna öppna dessa luckor.
Så den där fram är inte till nån motorvärmare-uttag då ??
Såg nu på vissa bilar på parkeringen som hade nåt liknande.

Muttley
6 januari 2011 ·

evoline skrev:
OK, så hur brukar man kunna öppna dessa luckor.
Så den där fram är inte till nån motorvärmare-uttag då ??
Såg nu på vissa bilar på parkeringen som hade nåt liknande.

brukar få pilla med nått smalt för att få upp luckorna. 
Motorvärmare brukar ha på sidan och vara rund kontakt.

Hool
7 januari 2011 · 1 067 Inlägg

Bogseröglor är INTE till för att dra upp bilar ur diket..   Endast lastning eller bogsering på väg.

Kolla din försäkring.. Har du halv brukar du ha assistans..   

Tror bärgning har en självrisk på kring 1000lappen ..  Du riskrar att söndra för mkt mer om du provar själv..

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
7 januari 2011 · 938 Inlägg

Helt rätt, fråga en bärgare var dom brukar koppla vajern... Är dragkrok eller framvagn(länkarm) som gäller om man satt fast sej så man måste ha draghjälp... 
Finns skräckexempel där "bogseröglan" bara äe en tunn bockad plåt som är punktad i krockbalk eller liknande...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
evoline
7 januari 2011 · 257 Inlägg

Bilen satt inte fast i diket, utan på ett plant ställe med en massa snö bara, gick inte köra utan det bara blev djupare hål, på en parkering som aldrig plogas.

Muttley
7 januari 2011 ·

TobbeE_87 skrev:
Helt rätt, fråga en bärgare var dom brukar koppla vajern... Är dragkrok eller framvagn(länkarm) som gäller om man satt fast sej så man måste ha draghjälp... 
Finns skräckexempel där "bogseröglan" bara äe en tunn bockad plåt som är punktad i krockbalk eller liknande...

Drar hellre loss en sketen bogserögla än att dra en bogserlina runt en länkarm och samtidigt riskera att dra sönder halva framvagnen.

Och ringa bärgare om man satt sig lite lätt i diket skulle jag heller aldrig gjort. Snål som satan såklart.

Hool
7 januari 2011 · 1 067 Inlägg
BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang