3881
Sök

Hjälp med gas bas & steg

29 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
Hallå! Det är såhär att jag har en dubbel 12" gas sub(sluten låda) med 2 spolar á 4ohm

Har inte så mycket info om baslådan då jag köpt den av en polare som haft den länge och inte har så mycket koll själv heller, men vad jag har kunnat googla mig till så ska den vara på 400wrms/bas(?)

Jag är väldigt ny på sånt här så därför vänder jag mig till er för råd smile

Jag har hittat ett slutsteg till lådan som jag hoppas kan driva basen bra och det är där ni kommer in smile

Kommer detta steget att funka bra??

Steget: SPL Dynamics S-4002 2-kanaligt

Specifikationer:
2x250w rms 4ohm 14.4v 0.8% THD
2x400w rms 2ohm 14,4v 0,8% THD
1x800w rms 4ohm 14,4v 0,8% THD
2x200w rms 4ohm 13V 0,08% THD
Ingångskänslighet 200mV-5V
LågPass Filter 40-4000Hz 24dB/okt
HögPass Filter 15-4000Hz 24dB/okt
Bandpass filter
LxBxH 400x222x54mm

Spelar även 600wRms i 1Ohm

Önskar ni full länk till steget så finns de här:
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318231

451 Inlägg
11 januari 2011
Om jag nu förstod din första mening rätt (?) så har du två basar som vardera har 2x4 Ohms spolar. Då sätter du spolarna i serie på båda basarna (8 Ohm/bas) och sedan parallellkopplar dessa till steget (steget känner av 4 Ohm så det är lugnt att bryggkoppla)

Detta var hur man gör. Om det funkar bra? Ja. Lika bra som ett monoblock? troligtvis inte.

3 466 Inlägg
11 januari 2011
Vad jag vet har GAS-basarna enkel spole och han menar därmed 2 spolar i lådan, dvs en per bas om jag fattar de rätt. Lådans totala imedans är således 2ohm. SPL-steget kommer alltså inte klara driva denna lådan. Satsa hellre på ett Monoblock!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 187 Inlägg
11 januari 2011
alpined skrev:
Hallå! Det är såhär att jag har en dubbel 12" gas sub(sluten låda) med 2 spolar á 4ohm

Har inte så mycket info om baslådan då jag köpt den av en polare som haft den länge och inte har så mycket koll själv heller, men vad jag har kunnat googla mig till så ska den vara på 400wrms/bas(?)

Jag är väldigt ny på sånt här så därför vänder jag mig till er för råd smile

Jag har hittat ett slutsteg till lådan som jag hoppas kan driva basen bra och det är där ni kommer in smile

Kommer detta steget att funka bra??

Steget: SPL Dynamics S-4002 2-kanaligt

Specifikationer:
2x250w rms 4ohm 14.4v 0.8% THD
2x400w rms 2ohm 14,4v 0,8% THD
1x800w rms 4ohm 14,4v 0,8% THD
2x200w rms 4ohm 13V 0,08% THD
Ingångskänslighet 200mV-5V
LågPass Filter 40-4000Hz 24dB/okt
HögPass Filter 15-4000Hz 24dB/okt
Bandpass filter
LxBxH 400x222x54mm

Spelar även 600wRms i 1Ohm

Önskar ni full länk till steget så finns de här:
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318231

http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=181
kör på detta steget, riktigt bra steg för pengarna och kommer driv dina basar fullt ut!

29 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
Så det hade inte spelat speciellt bra alls med spl steget? Blev rekommenderad att köpa ett 2 kanals steg istället för att "låsa" sig till ett monoblock..

Och lådan har 2 spolar, en till vardera bas, men har hört att lådan var på 4Ohm?

stRaend
11 januari 2011
M_icke_ skrev:
Vad jag vet har GAS-basarna enkel spole och han menar därmed 2 spolar i lådan, dvs en per bas om jag fattar de rätt. Lådans totala imedans är således 2ohm. SPL-steget kommer alltså inte klara driva denna lådan. Satsa hellre på ett Monoblock!

visst går det driva? en bas på varje kanal så funkar det, men kanske inte det bästa för pengen. roll

3 187 Inlägg
11 januari 2011
alpined skrev:
Så det hade inte spelat speciellt bra alls med spl steget? Blev rekommenderad att köpa ett 2 kanals steg istället för att "låsa" sig till ett monoblock..

Och lådan har 2 spolar, en till vardera bas, men har hört att lådan var på 4Ohm?

jo klart det kommer spela, men det kommer inte spela fullt. men självklart kommer det spela!

29 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
Okey! smile Han som hjälper mig koppla in det som är "pro" tycker att jag ska välja det här steget istället:

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … ls/a2.html

Vad hade ni föreslaget mellan SPL steget och detta?

Tack för all hjälp hittills!

/ekke

451 Inlägg
11 januari 2011
är du rädd för att låsa dig - köp ett sjuhelvetes förstort monoblockdet det har man alltid nytta av big_smile
För tillället driver jag själv två stackars förskrämda 8" basar med ett Kicker ZX2500.1 i 8 ohm.. De trivs gott med den kontrollen.

Skall i framtiden slafsa ihop ett seriöst bygge med två L7 15", därför ville jag inte köpa på mig skit jag inte kan använda senare.
Senast redigerat av Rigan (11 januari 2011)

29 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
Rigan skrev:
... därför ville jag inte köpa på mig skit jag inte kan använda senare.

Precis detta jag vill undvika, hehe ;P

451 Inlägg
11 januari 2011
http://dbakuten.se/detail-item_id-317418
53% rabatt -det är som hittat wink
Allvarligt, jag skulle aldrig få för mig att köpa klenare steg än det. Om något år när man tröttnat på mellanmjölksbasen så är det enklare att uppgradera när man redan har halva kostnaden färdig än att man köpt ett steg för 4500 som man får lägga på hyllan och börja på ny kula.

Edit:
Man kan lika gärna spara ett par tusen och satsa på http://dbakuten.se/detail-item_id-318453
Det ligger i samma effektklass som MTX-steget i två Ohm (Jag skulle personligen aldrig koppla basar lägre än i två Ohm)
Senast redigerat av Rigan (11 januari 2011)

3 466 Inlägg
11 januari 2011
alpined skrev:
Okey! smile Han som hjälper mig koppla in det som är "pro" tycker att jag ska välja det här steget istället:

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … ls/a2.html

Vad hade ni föreslaget mellan SPL steget och detta?

Tack för all hjälp hittills!

/ekke

A2 är ett väldigt litet 2-kanalssteg i välljudsklassen, Att driva ett par billiga basar på detta ser jag som rent slöseri med pengar..

Monoblock är steg gjorda för att driva basar, varför inte skaffa ett sånt då?
Jag förstår inte öht vad du menar med att "låsa" sig till ett monoblock.. Ett 2-kalssteg låser dig betydligt mer!

Monoblock brukar vara konstruerade så att dom enbart spelar basregistret och istället är gjorda för att ha bra kontroll och mycket effekt. Dessutom brukar dom ha högre effektivitet så dom levererar mer effekt i förhållande till vad dom drar.

stRaend
11 januari 2011
Rigan skrev:
Allvarligt, jag skulle aldrig få för mig att köpa klenare steg än det. Om något år när man tröttnat på mellanmjölksbasen så är det enklare att uppgradera när man redan har halva kostnaden färdig än att man köpt ett steg för 4500 som man får lägga på hyllan och börja på ny kula.

Roliga förslag du kommer med. Det räcker gott och väl med det a2 steget. Kommer förmodligen låta bättre med det steget tom. Och det mtx steget lär behöva ha exra batteri om det lämnar vad det står. Och mata 2 gas basar med det steget är vansinne. Då kan han lika gärna spara dom pengar tills han tröttnat på det han har. Då kommer det ha kommit nya steg och priset på de äldre har sjunkt precis som allt annat.

Ts: det räcker med ett steg som lämnar 200-300wrms/kanal eller 400-600wrms på en kanal. Så slipper du lägga ut 8000 på dina basar för aa, vad kostar dom? Spara dom pengarna om du skulle vilja ha värre saker senare.

3 466 Inlägg
11 januari 2011
stRaend skrev:
Rigan skrev:

Roliga förslag du kommer med. Det räcker gott och väl med det a2 steget. Kommer förmodligen låta bättre med det steget tom. Och det mtx steget lär behöva ha exra batteri om det lämnar vad det står. Och mata 2 gas basar med det steget är vansinne. Då kan han lika gärna spara dom pengar tills han tröttnat på det han har. Då kommer det ha kommit nya steg och priset på de äldre har sjunkt precis som allt annat.

Ts: det räcker med ett steg som lämnar 200-300wrms/kanal eller 400-600wrms på en kanal. Så slipper du lägga ut 8000 på dina basar för aa, vad kostar dom? Spara dom pengarna om du skulle vilja ha värre saker senare.

Jag håller med om att MTX steget är ganska overkill men däremot så anser jag fortfarande att DLS steget inte är det bästa alternativet.

https://www.blekingebilradio.se/product … ory_id=181 Detta hade varit ett klar bättre alternativ för mindre pengar!

451 Inlägg
11 januari 2011
läsa tråden innan kommentar?
400 w rms är inte mycket och hänga i granen ifall man vill byta upp sig, och förresten så behöver han inte alls extra batterier om han kopplar i 8 ohm som jag, mer eller mindre, föreslog.

451 Inlägg
11 januari 2011
Aja, strunt samma, det var hur som helst hur jag skulle gjort. Jag anser inte att 2000kr skillnad för 1000w extra är något att tala om, så därför rekommenderade jag stora steg

stRaend
11 januari 2011
Vad ska jag läsa menar du? Att han vill ha ett steg till sina gas basar? Och om han köper ett steg som ger 500wrms@2ohm så byter han det steget sen också om han vill byta upp sig? Varför har du inte ett warhorse steg då? Det vore bland det bästa, du behöver ju inte byta steg om du vill byta upp dig?

Visst okej förstår hur du menar,  men säga att någon inte ska köpa ett steg för under 8000 till ett par gamla basar är nog att överdriva.

29 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
Helt rätt som stRaend säger.. vill inte lägga för mycket pengar för de, hade jag velat tävla hade jag inte haft några problem med att köpa ett steg för 10-12 tusen kronor, priset på ett steg som gäller för min bil får ligga på max 3000 kronor, jag behöver inga värsting grejjor smile men vad säger ni?? A2 steget vs SPL steget?

451 Inlägg
11 januari 2011
alpined skrev:
Rigan skrev:
... därför ville jag inte köpa på mig skit jag inte kan använda senare.

Precis detta jag vill undvika, hehe ;P

Det var detta jag utgick ifrån när jag först rekommenderade MTX-steget

3 187 Inlägg
11 januari 2011
alpined skrev:
Helt rätt som stRaend säger.. vill inte lägga för mycket pengar för de, hade jag velat tävla hade jag inte haft några problem med att köpa ett steg för 10-12 tusen kronor, priset på ett steg som gäller för min bil får ligga på max 3000 kronor, jag behöver inga värsting grejjor smile men vad säger ni?? A2 steget vs SPL steget?

jag hade kört på ett monoblock. helt klart! och spl steget är riktigt bra för dom pengarna.

så jag lägger min röst på spl steget.

Sök