plocka bort luftburkssnorkel på orginal sugmotor. gör det nån nytta?

Domiseven f.d. Robospine
18 juli 2006 · 208 Inlägg

jag läste stickyn om luftfilter där det stod att det var bättre med mer luft till motorn (det är ju visserligen självklart) men hur är det med en helt orginal sugmotor?

jag såg idag att det satt en "snorkel" innan luftfiltret på min Golf MKIV 1,6.
man kan lätt plocka bort den så att det kommer in lite mer luft.
frågan är nu om det är värt att göra när jag inte gör några andra förändringar på motorn, kan det till och med vara till nackdel? jag tänker då kanske mest på formen på utrymmet med resp. utan snorkeln.

anledningen att jag frågar är att på min hoj (aprilia mille) så är det första man gör när man får den från fabrik att ta bort en sådan snorkel i luftburken. men då tar man även bort en strypning av flödet i ljuddämparen samt klipper en kabel för att få en fetare mapp.

med snorkel:
http://bergsland.se/temp/med_snorkel.jpg

utan snorkel:
http://bergsland.se/temp/utan_snorkel.jpg

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd
Escudo_7
18 juli 2006 · 10 Inlägg

hej ...det bero lite på motorn du ha.. min erfarenhet är att om du ha en insprutare., är det alltid bra med mer luft.. men det är bättre att du använder ett konisk filter.. typ Pipercross.. det kan ge dig lite mer effect... och om inte det, då kan den sänka törsten på din bil..
Men om du ha en förgasere, så kan det händer att den bli svår startat. och den gå inte riktig så fint.. men det är bara prova på... lycka till..

Domiseven f.d. Robospine
18 juli 2006 · 208 Inlägg

det är insprutnnig..
jag har inte tänkt byta till större filter utan undrar bara om det är bra att ta bort snorkeln eller ej.

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd
BoraV6
18 juli 2006 · 677 Inlägg

Snorkeln gör att luften du får in kommer utifrån så att du inte får in den varma luften från motorrummet. Vilket resulterar i om du tar bort snorkeln att du tappar effekt på grund av varmare insugsluft.

Så det är enbart en nackdel!

Domiseven f.d. Robospine
18 juli 2006 · 208 Inlägg

BoraV6 skrev:
Snorkeln gör att luften du får in kommer utifrån så att du inte får in den varma luften från motorrummet. Vilket resulterar i om du tar bort snorkeln att du tappar effekt på grund av varmare insugsluft.

Så det är enbart en nackdel!

nej, du tänker nog på nån annan snorkel, den på bilden förändrar inte var luften kommer från.
luften tas in i ett rör på höger sida av plastlocket över motorn, sedan går den via denna snorkel jag pratar om. om jag tar bort snorkeln så kommer luften fortfarande att tas från samma ställe..

Senast redigerat av Robospine (18 juli 2006)

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd
BoraV6
18 juli 2006 · 677 Inlägg

Robospine skrev:

BoraV6 skrev:
Snorkeln gör att luften du får in kommer utifrån så att du inte får in den varma luften från motorrummet. Vilket resulterar i om du tar bort snorkeln att du tappar effekt på grund av varmare insugsluft.

Så det är enbart en nackdel!

nej, du tänker nog på nån annan snorkel, den på bilden förändrar inte var luften kommer från.
luften tas in i ett rör på höger sida av plastlocket över motorn, sedan går den via denna snorkel jag pratar om. om jag tar bort snorkeln så kommer luften fortfarande att tas från samma ställe..

Sorry, tänkte inte på att din burk är helt annorlunda än min (kollade inte så noga på bilderna)!

Ja där kan du nog modda lite. Förstora upp hålet in under filtret!

Daniel
18 juli 2006 · 671 Inlägg

Snorkeln ser ut lite som en tratt, det är bra för då får du bättre strömmning in i filtret.
Om luften kommer in rakt och fint (laminärt) så får man in mer luft än om den är turbulent.

Jag tycker att du ska testa, märker du ingen skillnad så monterar du tillbaka orginal.

frasse4
18 juli 2006 · 736 Inlägg

Förminska insugsljud?

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang