Tjenare! Har en fundering på att köpa supra till våren och "förbereder" mig på så mycket som möjligt som man vill göra med bilen. Nu har jag kommit in lite på etanolkonvertering då bensinen börjar dra iväg så förbannat + att man kommer förmodligen bo i bilen under sommarhalvåret och då är det ju bra om man kan tanka utan att grina!
Så då har jag en fråga, som topic beskriver, om det är värt att etanolkonvertera en bil? Kommer den att dra mycket mera bränsle då än vad den gör med bensin? Blir det mera slitage? Mycket som lär bytas?
Vi pratar alltså om en supra mkiv TT, men eftersom att det förmodligen är andra som funderar på samma sak fast om andra bilar så kan vi hålla det lite generellt.
Med tanke på bilen så tror jag inte att det är någon större ide. På en bil man hara har och åker till jobbet så kan det vara ide medkonvertering sommartid framförallt. Däremot på en bil med mycket effekt som man dessutiom utnyttjar så får man va beredd på att med etanol i tanken så går det åt väldiga mängder.
EDIT: Sen lär man ju räkna in kostnaderna för konverteringen som sådan. Och det kan ta lång tid att tjäna igen dem pengar till att börja med innan man ens börjar gå med (eventuell) vinst.
Bilen drar 30-40% mer så det är knappast nån större ekonomi i det hela. Däremot går det att plocka en del mer effekt.
Man halverar oljebytena dessutom, vet inte hur mycket olja det går i en supra, men ett oljebyta med filter bör ju ligga kring 1000kr grovt räknat.
Sen kan man INTE konvertera till E85 utan att göra det på så vis att du då och då kan köra en tank bensin för att skölja ur div tillsatser som finns i E85 och bildar klägg i spridare, insug, ventiler etc.
gör förövrigt en sökning, det finns väldigt mycket att läsa i frågan.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Nej jag kör med dubbla mappar i Imprezan för att kunna köra på bensin då och då. Använder dock Redlines Alcohol-SI tillsats men jag vet inte hur mycket den hjälper mot klägget i praktiken.