4682
Sök

Kraftigare högtalare fram, kommer man märka skillnad?

Saabifierad
2 031 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
God afton.
Har precis installerat högtalare bak i min bil men jag tycker inte ljudet har blivit så väldigt mycket bättre, just nu bygger det på att jag måste flytta över ljudet bak för att få bättre ljud. Så jag har då tagit en titt på högtalarna fram och dom är på 70 watt. Så till min fråga: Har hittat ett par högtalare med 120 watt fram, om jag sätter in dessa, kommer detta att göra någon skillnad? eller är det min stereo som begränsar ljudet? eller är det helt enkelt så att jag skulle behöva ett slutsteg?

Just nu ser det ut så här i min bil:
Modell: Honda Civic CRX
Fram: 70 watt i dörrarna
Bak: 225 watt i bakluckan
Stereo: Hillman 4x45 watt.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

7 283 Inlägg
15 januari 2011
Just watten på högtalaren spelar ingen större roll.
Spelar man med stereon så ska dom vara lättdrivna.
Sen spelar monteringen en sån OTROLIGT stor roll i det hela!

3 187 Inlägg
15 januari 2011
Slash skrev:
God afton.
Har precis installerat högtalare bak i min bil men jag tycker inte ljudet har blivit så väldigt mycket bättre, just nu bygger det på att jag måste flytta över ljudet bak för att få bättre ljud. Så jag har då tagit en titt på högtalarna fram och dom är på 70 watt. Så till min fråga: Har hittat ett par högtalare med 120 watt fram, om jag sätter in dessa, kommer detta att göra någon skillnad? eller är det min stereo som begränsar ljudet? eller är det helt enkelt så att jag skulle behöva ett slutsteg?

Just nu ser det ut så här i min bil:
Modell: Honda Civic CRX
Fram: 70 watt i dörrarna
Bak: 225 watt i bakluckan
Stereo: Hillman 4x45 watt.

för det första allt beror inte på watt antalet på en högtalare, det är bara en faktor. sen finns det många högtalare som det står typ 120 watt rms, men dessa är så kallade "kalle anka watt" det stämmer inte ett dugg! sen så är det så att din stereo ger ut max 20 watt rms och detta är inte mycket att hänga i granen om man vill ha bra ljud. så mitt tips är att köpa ett 2 eller 4 kanals steg och även installera högtalarna bra! satsa på att köra grejer med kända märken, t.ex. pioneer, alpine, kenwood mm.

Saabifierad
2 031 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Brains skrev:

När du pratar om lättdrivna, är det antal ohm som det står på högtalarna man går efter? eller hur ser jag detta?
Hur menar du med monteringen? hur högtalarna sitter fast? eller vart man placerat dom?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

7 283 Inlägg
15 januari 2011
Nej det är inte hur många ohm dom ligger på. Just hur det fungerar får nog någon annan förklara.
Bäst är nog att fråga kunniga butiker.

Monteringen ska vara stabil och tät! Dvs luften från baksidan av högtalaren inte ska kunna nå framsidan.

Det finns några bilder på dämpning och montering på min passat.

3 466 Inlägg
15 januari 2011
Slash skrev:
Brains skrev:

När du pratar om lättdrivna, är det antal ohm som det står på högtalarna man går efter? eller hur ser jag detta?
Hur menar du med monteringen? hur högtalarna sitter fast? eller vart man placerat dom?

Du kan aldrig se hur lättdriven en högtalare är men det finns olika faktorer som kan påvisa detta. Du har tex -Känslighet mätt i decibel/1watt. Detta visar egentligen inte om en högtalare är lättdriven när du ger den 50 eller 100w.
-Effekttålighet. En högtalare som tål lite effekt är ofta mer lättdriven.

Sen bör du tänka på att dom 4x45w som står på stereon i verkligheten är typ 4x5wrms... Alltså kommer även ett slutsteg på 4x50w lyfta ljudet enormt. Sen får du en helt annan kontroll på högtalarna med slutsteg. Och framför allt så kan du spela betydligt högre innan de börjar låta illa i högtalarna och dom tål betydligt mer stryk om det är ren effekt.

Sen gäller det här att inte kolla på vilket slutsteg som ger mest watt för pengarna utan hellre satsa på ett steg från ett bra märke.. Finns ju DLS, Hertz, Kicker, DigitalDesigns, Audison, Focal mm som gör bra prylar.
Är du osäker på vilket som du bör välja så är det bara att fråga här på forumet. Säger du hur mycket du är beredd att lägga finns det gott om folk som kan rekommendera grejer.

Samma sak gäller för högtalare, att den tål mycket effekt spelar ingen större roll om den är billig. Låter den inte bra så kan den tåla hur mycket som helst men är ändå värdelös.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Sök