Volvo s70 2,5t 98 går inte ordentligt när motorn blir varm luktar smällare och olja

Dannex
15 januari 2011 · 17 Inlägg

Hejsan har haft problem med min s70 nu ett bra tag.

Det började med att när jag åkte till jobbet en dag så rök den som f*n bakom bilen och stank olja.
Tog förgivet att turbon va kass men ställe bilen inne på jobbet eftersom det va ruskigt kallt den dagen -17.
Sen när jag åkte hem va det inget problem alls varken rök eller lukta olja.
Så funka den fint i en ca 3 veckor.
Sen en dag när jag nästan va hemma började den hacka,bluddra och svara dåligt på gasrespons ungefär som vid bensinstopp.
Starta bilen någon dag senare och den gick som den skulle men när den blev varm så börja den gå dåligt igen går inte varva till mer än 4000 varv.
Bytte tändstift men fortfarande ingen skillnad. Den går som den ska när den är kall men så fort den blir varm så går den ojämnt och går inte att varva upp och luktar olja och smällare.

Någon som vet vad problmet är ?

MVH

Volvo 850 R (1997)
Kibil
15 januari 2011 · 552 Inlägg

Låter som frusen vevhus ventilation då du säger att den gick bättre efter att ha ståt inne. Har någon motor lampa tändts?

FordRSC Los geht's, Schumacher
15 januari 2011 · 1 510 Inlägg

Dannex skrev:
Hejsan har haft problem med min s70 nu ett bra tag.

Det började med att när jag åkte till jobbet en dag så rök den som f*n bakom bilen och stank olja.
Tog förgivet att turbon va kass men ställe bilen inne på jobbet eftersom det va ruskigt kallt den dagen -17.
Sen när jag åkte hem va det inget problem alls varken rök eller lukta olja.
Så funka den fint i en ca 3 veckor.
Sen en dag när jag nästan va hemma började den hacka,bluddra och svara dåligt på gasrespons ungefär som vid bensinstopp.
Starta bilen någon dag senare och den gick som den skulle men när den blev varm så börja den gå dåligt igen går inte varva till mer än 4000 varv.
Bytte tändstift men fortfarande ingen skillnad. Den går som den ska när den är kall men så fort den blir varm så går den ojämnt och går inte att varva upp och luktar olja och smällare.

Någon som vet vad problmet är ?

MVH

Låter nästan som min gamla Ford, fungerade super då den var kall, men då den blev varm så begick det självmord. Sålde den sedan blev det avregistrerad, säkerligen skrotad.... Här är iaf videon då ja ville få liv i den.... http://www.youtube.com/watch?v=7YvURSC-tF8

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Volvo_GL
15 januari 2011 · 223 Inlägg

Ehm, De motorerna har en tendens att bli ovala i cyl loppen å då går de skitt. Kolla komp på bilen !

summitracing.com
Dannex
16 januari 2011 · 17 Inlägg

Det har nu varit plusgrader och har provstartat igen och nu gick den skit från början.

Ska ta och rengöra vevhusventilationen och se om det kan göra något för slangen som går till den va oljig.
Sen slangen som går från insuget till den anslutningen som sitter vid ungefär turbon verkar ha svårt att få sug så kanske är något undertryck.
Skulle ju isåfall vara täppt vevhusventilation.

Den beter sig inte alls som den länken du länka till FordRSC. Men tack ändå

Har kompmätare så ska prova detta om de inte löser sig med att rengöra vevhusventilationen.

Volvo 850 R (1997)
Dannex
23 januari 2011 · 17 Inlägg

Har nu hittat felet det la olja och vatten i fördelar locket. Nu funkar bilen kanon igen !

MVH

Volvo 850 R (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang