Kostad för rakskurna drev i volvolåda?

Turbojesus Flickspanare
16 januari 2011 · 728 Inlägg

Tjena folket.
Jag är trött på att rasa växellådor på löpande band nu, förra säsongen rasa jag 6st lådor.
Nu undrar jag om någon har pejl på hur mkt det kostar att lämna lådan till en växellådsnisse som kan sätta i rakskurna drev? Och vilken låda av M46 och M47 som blir billigast och bäst?

Ha de gött alla.

Senast redigerat av Gaijin (16 januari 2011)

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..
Marlboroman
16 januari 2011 · 8 233 Inlägg

Raksurna drev om man inte kan tillverka dem själv är svindyrt. Bara en drevsats kan lätt kosta 25000:- Och M46 och M47 är bara att glömma om man vill ha en låda som håller. M90 eller omsvetsad ZF eller Getrag är det spom gäller om man inte absolut vill reuinera sig då.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Turbojesus Flickspanare
16 januari 2011 · 728 Inlägg

Okej det är såpass. Som jag tänkte då.. Tackför svar.

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..
TireSlayer Tvivlare
16 januari 2011 · 2 266 Inlägg

Du har ju ingen herrejösseseffekt så en omsvetsad ZF-låda bör ju hålla i evigheter smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Mack Forum- och sitemoderator
16 januari 2011 · 26 149 Inlägg

MantaRobin skrev:
Du har ju ingen herrejösseseffekt så en omsvetsad ZF-låda bör ju hålla i evigheter smile

..eller så lär man sig att lägga i växlarna som folk tongue
(ursäkta, kände mig tvungen..)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
beemern .......
16 januari 2011 · 2 655 Inlägg

har man lite vrid spelar de ingen roll hur man växlar, lådorna går sönder till slut tongue.

om du inte bor allt för långt bort så har jag en zf diesellåda till salu billigt, 2000kr

väldigt många  volvo/bmw turboåkare kör med den lådan och den håller grymt




edit: en låda med rakskurna drev tycker jag man ser rätt ofta på annons för runt 8-15tusen kr så några 25tusen behöver du inte betala.

Senast redigerat av beemern (16 januari 2011)

Turbojesus Flickspanare
16 januari 2011 · 728 Inlägg

beemern skrev:
har man lite vrid spelar de ingen roll hur man växlar, lådorna går sönder till slut tongue.

om du inte bor allt för långt bort så har jag en zf diesellåda till salu billigt, 2000kr

väldigt många  volvo/bmw turboåkare kör med den lådan och den håller grymt




edit: en låda med rakskurna drev tycker jag man ser rätt ofta på annons för runt 8-15tusen kr så några 25tusen behöver du inte betala.

har haft zf låda i åtanke oxå men tyckte det verka å krångligt för hitta bara lådor omsvetsade till volvo fast utan spakställ osv.. men är det krångligt att bygga ett spakställ till dom?

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..
beemern .......
18 januari 2011 · 2 655 Inlägg

Gaijin skrev:

beemern skrev:
har man lite vrid spelar de ingen roll hur man växlar, lådorna går sönder till slut tongue.

om du inte bor allt för långt bort så har jag en zf diesellåda till salu billigt, 2000kr

väldigt många  volvo/bmw turboåkare kör med den lådan och den håller grymt




edit: en låda med rakskurna drev tycker jag man ser rätt ofta på annons för runt 8-15tusen kr så några 25tusen behöver du inte betala.

har haft zf låda i åtanke oxå men tyckte det verka å krångligt för hitta bara lådor omsvetsade till volvo fast utan spakställ osv.. men är det krångligt att bygga ett spakställ till dom?

nu har jag sålt min tongue. ja de är väl lite svårt då folk sällan verkar sälja dom, känner du nån som är grym på att svetsa och dona i alu så är de ju "bara" måtta och sen kapa, sen plana, svetsa ihop och sen planslipa igen så är de klart att användas tongue.

Driftar_N
18 januari 2011 · 227 Inlägg

Även om du stoppar in en annan drevsats i en M45 låda så kommer den inte tåla så mycket mer vrid. Det är designen på växellådshuset som bestämmer det.

ZF är bland det bästa för småpengar, hjälpte en polare polare att montraen zf låda på hans 740. Då använda vi M90 spakställ som passa nästan rakt på, man klarade sig med en vanlig MIG iaf.

volvodrajvor
22 juli 2011 · 313 Inlägg

Stjäler tråden!

Vilken är den billigaste vägen till rakskurna drev till en B5234T3 / Volvo T5 -00 ?

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
KHRacing
24 juli 2011 ·

sellholm.com / ?
x-trac.se / ?

Marlboroman
24 juli 2011 · 8 233 Inlägg

volvodrajvor skrev:
Stjäler tråden!

Vilken är den billigaste vägen till rakskurna drev till en B5234T3 / Volvo T5 -00 ?

Bättre att skippa raksuret och istället byta diff om man nu är intresserad att få lådan att hålla bättre.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Dansken-
25 juli 2011 · 950 Inlägg

Då vi höll på med långloppsracing i SLC med bakhjulsdriven Volvo S40 med trimmat T6 motor i, rasade vi Volvo lådor och ZF lådor från BMW. Även en rakskuren Douglas Nash gick åt. För att öka livslängden hade vi oljekyl på lådorna.
Det var först då vi testade en Borg Warner låda från Corvette/Viper att det höll.
Motorn hade runt 540 Nm och tö lopp gick över 3, 8 eller 12 timmar.
Så om du vill ha en mycket kraftig låda, då kan jag rekommendera en så stor tung Amerikansk Corvette/Viper låda. Den är inte så snabbväxlat, men nästan skottsäker :-)
Självklart klara ingen låda mishandel.

Dansken-
25 juli 2011 · 950 Inlägg

Marlboroman skrev:

volvodrajvor skrev:
Stjäler tråden!

Vilken är den billigaste vägen till rakskurna drev till en B5234T3 / Volvo T5 -00 ?

Bättre att skippa raksuret och istället byta diff om man nu är intresserad att få lådan att hålla bättre.

Japp, en bra diff är det bästa man kan göra för en Volvolåda :-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang