Tjena, har fått ett erbjudande att köpa en evo som inte är reggad i sverige. Killen berättar att jag måste fixa "typintyg". Lättast sa han att det var att vända sig till gamla ägaren i london. Eller kan man beställa hem från mitsubishi's återförsäljare eller hur fungerar det? Inte alls insatt i detta med importering för 5 öre.
Bilen är alltså i sverige. Men med utländska plåtar.
Och vad kan detta kosta för den behöver väl genomgå en registrerings besiktning?
Om bilen står i Sverige så kan du var glad att slippa alla tull kostnader iaf! Har hört att det kostar skjortan att ta in bilar i Sverige. Men läs på bilprovningen eller transport styrelsen det borde stå där. Mvh
Japp den är redan här och ägs av en svensk kille Ska kika
willes740 skrev:
Om bilen står i Sverige så kan du var glad att slippa alla tull kostnader iaf! Har hört att det kostar skjortan att ta in bilar i Sverige. Men läs på bilprovningen eller transport styrelsen det borde stå där. Mvh
rätt kört,googla så hittar du metervis med info om detta.
Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Om bilen står i Sverige så kan du var glad att slippa alla tull kostnader iaf! Har hört att det kostar skjortan att ta in bilar i Sverige. Men läs på bilprovningen eller transport styrelsen det borde stå där. Mvh
ergh: ingen tull/skatt inom EU, bilen är ju englandsreggad.
typintyget köper du av svenska Mitsubishi, några tusenlappar.
Ursprungskontrolen beställer du utav Bilprovningen, men du måste ha orginalpapprena från England (tror jag) borde gå att beställas från engelska DVLA (TS)
Okej bra för hade tänkt vända mig till mitsubishi om typintyg. Och ursprungskollen tog 2 veckor och kosta 500kr enligt transportstyrelsen. Vilka orginal papper från england menar du?
KHRacing skrev:
willes740 skrev:
Om bilen står i Sverige så kan du var glad att slippa alla tull kostnader iaf! Har hört att det kostar skjortan att ta in bilar i Sverige. Men läs på bilprovningen eller transport styrelsen det borde stå där. Mvh
ergh: ingen tull/skatt inom EU, bilen är ju englandsreggad.
typintyget köper du av svenska Mitsubishi, några tusenlappar.
Ursprungskontrolen beställer du utav Bilprovningen, men du måste ha orginalpapprena från England (tror jag) borde gå att beställas från engelska DVLA (TS)
ursprungskollen måste göras av den som står på ägarbytet dvs det från england .
Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Ojdå, då blev det hela väldigt mycket mer spännande :o Men ägaren bor ju i sverige, det är ägaren innan det som bor i england, då ska alltså han i sverige som äger den just nu göra ursprungskollen eller är det ändå han i England som ska göra den?
racefan skrev:
ursprungskollen måste göras av den som står på ägarbytet dvs det från england .
Min polare som importerade bil fick inte heller med ett sånt där papper,men fixade sig genom att han vände sig till tillverkaren för ett. Kostade som sagt,men kan vara lätt värt det i slutändan.
Ojdå, då blev det hela väldigt mycket mer spännande :o Men ägaren bor ju i sverige, det är ägaren innan det som bor i england, då ska alltså han i sverige som äger den just nu göra ursprungskollen eller är det ändå han i England som ska göra den?
racefan skrev:
ursprungskollen måste göras av den som står på ägarbytet dvs det från england .
Han i sverige måste göra den samt reg bes den .du kan inte köpa den och regga den i ditt namn.
Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Ojdå, då blev det hela väldigt mycket mer spännande :o Men ägaren bor ju i sverige, det är ägaren innan det som bor i england, då ska alltså han i sverige som äger den just nu göra ursprungskollen eller är det ändå han i England som ska göra den?
racefan skrev:
ursprungskollen måste göras av den som står på ägarbytet dvs det från england .
Han i sverige måste göra den samt reg bes den .du kan inte köpa den och regga den i ditt namn.
Ja det är väl något sånt, annars måste den utomlands igen och sen komma tillbaka till Sverige.
Du måste ha kvitto på köpet dvs kvitto där du skrivit under och ägaren i england som regga ut den skrivit under. Du måste ha hela registreringsbeviset kallad V5C i sverige. Dom 2 ska du skicka in till transportstyrelsen efter att du gjort ursprungskontrollen. http://www.wroom.org/evoclub/showthread … ight=krist
du måste ha alla delar av ett såkallat v5c dokument (engelska ägarpapperna) och kvitto ifrån köpet i england Den som tar in bilen till sverige måste också regga bilen, dock går detta att komma förbi genom att skriva om kvittot...
Att vända sig till tillverkaren för några lappar känns enklast och gör inget att det kostar heller, eftersom det jämnar ut sig då bilen inte är så dyr, men varför kan inte bilen ställas på mig och jag reg bessar den? Förstod ej det.
Att vända sig till tillverkaren för några lappar känns enklast och gör inget att det kostar heller, eftersom det jämnar ut sig då bilen inte är så dyr, men varför kan inte bilen ställas på mig och jag reg bessar den? Förstod ej det.
Den som har importerat bilen måste även regga den i sverige!
Annars? Tänk om han är den andra ägaren i sverige då? Då går det aldrig att regga den eller vadå? Haha, ursäkta min tröghet!
BOLIN_ skrev:
BmW_Tokig skrev:
Att vända sig till tillverkaren för några lappar känns enklast och gör inget att det kostar heller, eftersom det jämnar ut sig då bilen inte är så dyr, men varför kan inte bilen ställas på mig och jag reg bessar den? Förstod ej det.
Den som har importerat bilen måste även regga den i sverige!
Annars? Tänk om han är den andra ägaren i sverige då? Då går det aldrig att regga den eller vadå? Haha, ursäkta min tröghet!
BOLIN_ skrev:
BmW_Tokig skrev:
Att vända sig till tillverkaren för några lappar känns enklast och gör inget att det kostar heller, eftersom det jämnar ut sig då bilen inte är så dyr, men varför kan inte bilen ställas på mig och jag reg bessar den? Förstod ej det.
Den som har importerat bilen måste även regga den i sverige!
Då har du problem, om han inte är första ägare i sverige, då ska du inte köpa bilen!