Koppla spridarmotstånd till b230ft

Mlevin
17 januari 2011 · 54 Inlägg

tjenare! smile

har lite problem.
det är så att jag har bytt från en b230f till en b230ft i min 740 -90a. motorn kommer från en 945a -91.

det jag har problem med är kopplingen av spridarmotstånden.
motstånden ska alltså kopplas i b230f:ens elsystem.
jag fick ta ut sprdiarmotstånden ur sin "skärm" som dom satt i då den hade fastnat rejält i sitt fäste. så jag har 4 motstånd hängandes löst.
om jag förstått det hyffsat rätt så ska motståndet sitta mellan spridarna och spridarrelät. det ska alltså gå en strömkabel från spridarrelät till motstånden, där det delar sej å går varsin kabel från motstånd till spridare?
jag vill minnas det sitter en röd, en svart, en blågul och en grönbrun kabel i spridarrelät. vet någon i huvudet vilken av dessa kablar som är strömmen till spridarna?
tror jag lyckades bränna bränsleboxen igår då jag hade lite för bråttom med att provstarta.  bilen gick igång i ca 3 sekunder. sen dog den. efter det startar den inte. den är nära att hoppa igång ibland. men oftast står man bara och tuggar på starten.

som ni kanske märker så är el verkligen inte min starka sida haha smile
hoppas jag inte snurrade till det för mycket för er big_smile

Senast redigerat av Mlevin (17 januari 2011)

BMW F11 (2012)
240bns
17 januari 2011 · 1 008 Inlägg

Har du monterat turbospridare utan motstånden så har du nog grillat trissan till spridarutgången på LH2.4

+12v kabeln från spridarrelä till spridarna bör vara Grön-röd och vid skarven/uppdelningen bli fyra stycken gröna.
Skarven bör du finna en liten bit ned i höljet under insuget, där finns också skarven för jord/triggerkablarna (Grå) till spridarna som går till LH2.4 pin 18.

Mlevin
17 januari 2011 · 54 Inlägg

är trissan nån komponent i boxen? eller är jag helt ute å snurrar nu haha

BMW F11 (2012)
240bns
18 januari 2011 · 1 008 Inlägg

Yes, Transistor.

Mlevin
18 januari 2011 · 54 Inlägg

var ute å fixade fram kabeln från relät nu. såg ju att det var både den grönröda och den blågula som gick från relät och in i skarven där det blev till dom 4 gröna kablarna till spridarna. antar att båda två ska in i motståndet då? samt, ska motståndet ha jord av något slag?

BMW F11 (2012)
240bns
18 januari 2011 · 1 008 Inlägg

Den blå-gula går till kallstartsventilen så den och grön-röd skall sitta ihop och gå in i motståndena och från varsitt motstånd sedan ut till varje grön kabel till spridarna.
Ingen jord skall kopplas, däremot är det bra om du får fast motståndena på något vis eftersom dom kan bli rätt varma.

Mlevin
18 januari 2011 · 54 Inlägg

bra. då börjar jag få koll på saker å ting. 
är det möjligt att starta upp bilen med en vanlig F box? eller är det bara turboboxen som gäller?

BMW F11 (2012)
240bns
19 januari 2011 · 1 008 Inlägg

Det går att starta den på dina originala Bränslebox/chip och tändbox, men att köra med dem är väl inte att rekomendera, iaf inte med ladd..

Mlevin
19 januari 2011 · 54 Inlägg

haha, kan man bränna motståndena på något vis? för jag har kopplat precis som du sa. bilen vägrar gå igång. så jag slängde i b234f:ens spridare bara för att se så att motorn startar som den ska.   det gjorde den utan problem. så då vet jag ju att det är något jag inte får ihop med dom jäkla spridarmotstånden ändå tongue

BMW F11 (2012)
M-Nielsen
23 januari 2011 · 14 Inlägg

Eller så är turbo-spridarna brända?

Bara en gissning.

Volvo 760 "TGB 750 D5252t" (1984)
Volvo 855 T-5R "T-Gul" (1995)
Volvo 142 (1969)
Mlevin
23 januari 2011 · 54 Inlägg

jo. det skulle ju kunna vara så också faktiskt. jag har lyckats få igång bilen nu. kör med 16v spridare och en F box. ville bara se om den gick igång. och nu är motståndet ikopplat. och det funkar hyffsat bra. dock så hänger den inte med när man varvar riktigt.  har inte provkört än då jag inte har luftat kopplingen än, men det blir imorn.
spridare kan jag nog fixa. men det råkar inte vara någon som har en turbo box haha?  slutnr  563

BMW F11 (2012)
240bns
23 januari 2011 · 1 008 Inlägg

anledningen till att det inte lirar så bra är ju dels tänd och bränslemapparna, och 16v spridarna är högohmiga.
Hittar du ingen 563 så går 561 att använda med turbochipp avsett för 563.
Du kan även med fördel använda de nyare LH 2.44 boxar, 937,954,962, då slipper du kallstartspridaren och dessa är bättre än de äldre samt stöder elfläktstyrning.
Tändbox är enklast och billigast med en vanlig -148 från 940 turbo

Mlevin
24 januari 2011 · 54 Inlägg

jo. jag vet att spridarna är högohmiga.  och jag förstår att det inte ska lira bra alls. men bilen har stått så länge nu så jag ville bara se så att den gick igång. blev lite motivationshöjare när den väl startade tongue
tändboxen har jag tagit från bilen som turbomotrn satt i. så det ska vara rätt.
så det som ska göras nu är att fixa spridarna och bränsleboxen då.
tror du det kan vara så att spridarna är skrot? för isåfall kanske jag faktiskt ändå fick på motstånden rätt, men att jag inte trodde det p.g.a att spridarna kan ha vart kassa då.

BMW F11 (2012)
birka76 BASS GLAD
9 januari 2018 · 1 381 Inlägg

en gammal tråd smile men ingen som har bilder eller film hur ni/du gått till väga ????

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang