1716
Sök

BMW M60B40 turbo

252 Inlägg
4 februari 2011
Javist är det det ! Det bästa jag har kört är M5 e39 med enkel turbo s62 motor. Brutalare bil får man leta efter big_smile Där är bara ett problem 110km/tim Vad fan ska man kunna hålla den farten med en sådan bil när den börjar få fäste först vid 140 km/tim lol

Egenföretagare
999 Inlägg
4 februari 2011
Tål S62-motorn överladdning bättre?
I så fall blir det nog billigare att utgå från en sådan motor.

61 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
Jag har ju en m60 redan. Dessutom beror det ju på vilken effekt man är ute efter. Jag är nöjd med 450 hk och vad jag har förstått håller m60n ett bra tag vid ett sånt effektuttag. Köpa en s62 är ju inte gratis direkt. Hittar man någon under 40 000? Sen ska man böka med vanos o bröte. Ne m60 is the shit.

. ,_
>' )
( ( \
Kraaa, Kraaa
''|\

Egenföretagare
999 Inlägg
4 februari 2011
Det var en på PPF forumet som såldes för 15' har jag för mig.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
4 februari 2011
weeeman skrev:
Det var en på PPF forumet som såldes för 15' har jag för mig.

Då den ligger 25k under ordinarie pris så kan man ju ifrågasätta hur frisk den var.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

252 Inlägg
4 februari 2011
Helt riktigt s62 växer inte på träd big_smile Den är något stabilare då där är grövre gjutning i cylinderväggarna och kolvarna är väsentligt starkare. Men det är skit tradigt att mappa in en sådan motor då dubbel vanos ställer till det och leta upp vridet över hela registert. Dubbla LMM som ska andas lika tongue Men den är bruttal motor och öveladda ! orginal 500Nm 400Hk laddar 0,9 bar 710Nm 715Hk lol lol men det gräppar dåligt under 140 km/tim tongue

252 Inlägg
4 februari 2011
Där är många motorer till salu det är bara skrot då kolvar och vanos är slut. då är dom värda lika mycket som ett klump aluminium på 100kg

Egenföretagare
999 Inlägg
4 februari 2011
Tål S62 insuget laddtryck eller får man bygga nytt?

252 Inlägg
4 februari 2011
Det tål säkert 2 bar då det är aluminium och 8 spjäll i botten av plenium kammaren och dubbla inlopp för 2 lmm.s. Kör man Twin turbo så kan man separera vänste och höger sida  och gå ihop först i plenium kammaren. Det roliga är att där är förlänga runners i planium kamaren som vi har provar att ta bort vid överladdning och det gav 75Nm i toppen utan at förlora någon annan stans :-)

61 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
Använder du både vanos och lmm på den s62an? Vilket sprut har du då?

. ,_
>' )
( ( \
Kraaa, Kraaa
''|\

252 Inlägg
4 februari 2011
Där är en motor som jag inte har undersökt och det är X5 4,8 lit 355Hk 475Nm Det är nog en rolig motor att tvångs mata ;-) Jag tror att den är mer lik S62 motorn.

252 Inlägg
5 februari 2011
Haltech X11 då använer jag båda Lmm för referens till mapning mot temperatur så jag användrer temp givaren i lmm,en. Det bökiga är att oginal boxen få styra vanos spjäll motorer färddator Antispin och X11 spridare tänding och ladd tryck Så det blit dubbla vevaxel givare också .-) Lmm siter på orginal plats så dom mäter inlopps temp. Jag har gort det en gång och allrig mer !!!

12 086 Inlägg
5 februari 2011
tekniknissen- skrev:
M60 motorn var den första genrationen v8 och hel aluminium med nicacin behanlade cylinder väggar. där var många problem med dessa första motorer bland annat att USA bensin var där hög svavelhalt som reagera med cylindervägg ytan. och gämför man m60 /1 m60/2 så förstår man att BMW höll sig på max 218 och 286 Hk där är samma mått på tjockleken på cylinder väggarna med större borr. M62 motorn är gen 2 på samma motor. dom är något bättre i blocken men svagare kolvar.(lika starka men större yta)
Så risken är större att döda blocket m60 motorn än m62 motorn dock så tål den mindre på grund av de större borret. Det är en jävla skilnad att ha foder i ett aluminium block som aldrig är tänkt att ha stålfoder.
än att det sitter i ett gjutjärns block. då temperatur utvigningen på stål och aluminium är rätt stor.
Foder är slunggjutna och med en lång avsvalings tid så späningar inte uppkommer. Hur fan hade det sätt ut om du får upp arbetstemperatur och fodret runhet som ägg och lopp som midian på ett kurvig fruntimmer ;-) Jag har provar och vid 500Nm mattar man kolvarna rätt snabbt 650 Nm spricker foderna.
Så ka man maxa BMW v8 M60 - M62 motorerna så under 500Nm om man vill att dom ska hålla 2-3tim max effekt. Nöjer man sig med 1 timme under 650 Nm Vill man så tål  dom säkert 10-15 min 850-900Nm
Så allting håller en stund men det mattas i metallen i block och kolvar. OBS timmar  menar jag maxeffekt!!!  En repa på strippen 12-13 sec  det blir en hel del reper :-) på en timme

Du verkar ha testat väldigt mkt..

Nu råkar ju lilla V8an ha 84mm borr och stora 90mm borr.
Vad menar du med motorer som inte är byggda för foder? aluminium resp. gjutjärn sväller lika mycket oavsätt om motorn är byggd utan foder lr med. Fodra block har man gjort förr, och säljs det foder till M60 borde det ju rimligtvis fungera.

Du verkade ju rätt insatt i början men dina siffor verkar mest tagna ur luften.

252 Inlägg
5 februari 2011
Om du har torr foder i Aluminium så då sväller det lika mycket då värmen går saktare i stålet och värmen kommer inifrån fodert. fodert blir varmare än aluminiumet. typ volvos vita motor. Sen så tittar man på volvo motorn så var den tänkt som lösfoder motor. (inget övre däck som ska täta) allt stöd för foderna sitter i botten på blocket. M60 motorerna får man låsa däcket med stålfodrets övre kant så dragkraften från topp bultarna klämmer stålfoderna sen får man ha tät kant i botten så där inte läcker kylvatten mellan foder och block. Det är det som jag menar att m60 motorn inte är byggd för foder (våtfoder) Man kan inte stötta foderna i botten då där är lite gods mällan lager balkarna. Jag har inte varit så aktiv på forumet så det ser lite konstigt att provat så mycket. Jag har brutit benet och sitte med benet i paket och har det jävligt tradigt. Men jag har byggt motorer till många BMW kunder. i snart 10 år och innan var jag motor byggare på en firma Som höll på med supra MK3.
När vi började med BMW V8 motorerna provade vi vad dom tålde i motorbänk detta gav den erfarenheten. Dela på dom och kolla innan motorn låg i smådelar i motor rummet. Då såg man vad som gav sig och dår ifrån kommer siffrorna.

61 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
Låter som ett riktigt roligt jobb. :-)

. ,_
>' )
( ( \
Kraaa, Kraaa
''|\

252 Inlägg
5 februari 2011
Det är som vilket jobb som helst. dock har jag inget fritidsintresse längre då det blev ett jobb ;-)
Och gör man ett dåligt jobb får man höra det i båda öronen länge och väl!!

61 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
Då är det bäst att göra ett bra jobb. :-)

. ,_
>' )
( ( \
Kraaa, Kraaa
''|\

252 Inlägg
5 februari 2011
Det har hänt någon gång att det inte har gått som det var tänkt . Då är man rätt ödmjuk. Så det är bara att kolla så man gör rätt ;-)

252 Inlägg
6 februari 2011
Nu råkar ju lilla V8an ha 84mm borr och stora 90mm borr.
Vad menar du med motorer som inte är byggda för foder? aluminium resp. gjutjärn sväller lika mycket oavsätt om motorn är byggd utan foder lr med. Fodra block har man gjort förr, och säljs det foder till M60 borde det ju rimligtvis fungera.

Det är riktigt att där är olika borr men det är två olika gjutningar på M60b30 och M60b40 blocken så foderväggarna lika. Aluminum svälle ca:dubbelt så mycket som stål Och utmatning på aluminium går Ca: 20 gånger snabbere än stål. har man för små inpressnings mått när man trycker i stålfoderna i blocket så får man sprickbildning i däcket på BMW v8 vid kalstarter. Rätt mått håller det. Svagheten med hel aluminum motorer är att överbelastar man någon del går det typ 20 gånger fortare än ett stål motorer. smile

1 482 Inlägg
8 februari 2011
Rinnegan skrev:
weeeman skrev:
Det är ju också en ruggig potential i t ex M50B25 eller S38B36 med turbo, blir väldigt mycket mer kostnadseffektivt än kasta pengar på att bearbeta en M60.

Det är ju dock så otroligt vanligt.
Alla kör med de motorerna. Även fast det blir dyrare med M60 så blir det mer unikt och roligare.

Ljudet från en Bmw turboåtta är värt varrenda öre big_smile

BLT Service
Theracords Music Label

Sök