4175
Sök

Egen Reg skylt med sitt namn, va tycker ni ??

125 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
Hej!!

Undrar vad ni tycker om REG NR , med eget namn ?
Fint eller inte ? ?

Thorssa
19 januari 2011
Det var väl kanske inne på 90-talet, nu känns det ganska så töntigt.

Meldem
917 Inlägg
20 januari 2011
tkr det är lite töntigt om jag ska vara ärlig, tkr de e roligare med något smeknamn som bilen har eller något beskrivande om den.

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Muttley
20 januari 2011
Bara onödiga pengar.

German Engineering
9 083 Inlägg
20 januari 2011
tkd_rille skrev:
Bara onödiga pengar.

Håller med

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

8 Inlägg
20 januari 2011
Hmm, kanske lite roligare somsagt med ngt smeknamn på bilen elr ngt smile

Muttley
20 januari 2011
2ooSX skrev:
tkd_rille skrev:
Bara onödiga pengar.

mja, finns mycket som är onödigt isåfall tongue

kjolpaket = 6000 kr
egen regskylt = 6000 kr smile

Ja vilket skulle man fått mest skillnad på ? ett kjolpaket eller en regskylt ?.

Fortfarande otroligt dyrt för att ha några bokstäver på sin bil

83 Inlägg
20 januari 2011
Ni vet vad pengarna för skyltarna går till va? Trafiksäkerhets höjande åtgärder. = Fartkameror. Står att läsa på deras Hemsida. smile Så känn motivationen...

Det får ju gärna vara nåt kul tycker jag. Jag såg nån BMW med typ XXXXX eller nåt sånt. Skit-mesigt. Andra har ju bokstäver och siffror som är så långsökta att man inte fattar nånting...

Försökte själv få "900Aero" på en bil - gissa vilken typ det var - men det varumärkesskyddat. sad Kunde fått "Aero16V" om jag ville, men eftersom alla Aero är 16V så var det ju ganska beige. Och Aero var såklart upptaget.

342 Inlägg
21 januari 2011
Turbocab skrev:
... Och Aero var såklart upptaget.

Japp.
Dock inte jag som äger den skylten, men jag sökte den för ett antal år tillbaka och fick den godkänd.
Men under processen stoppades den, för att Saab ansåg sig ha rättigheterna till Aero.

Att Aero inte är direkt ovanligt även inom övrig industri (Finns ju till och med Volvo Aero) kom jag inte långt med. "Aero" tillhörde specifikt Saab och skylten var därmed inte längre tillgänglig, trots godkännande i första instans.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

2 656 Inlägg
21 januari 2011
_IbizaGTI skrev:
Hej!!

Undrar vad ni tycker om REG NR , med eget namn ?
Fint eller inte ? ?

vi hade en m3 i halmstad innan som hette try me riktigt kaxigt och ballt smile

213 Inlägg
21 januari 2011
Turbocab skrev:
Ni vet vad pengarna för skyltarna går till va? Trafiksäkerhets höjande åtgärder. = Fartkameror. Står att läsa på deras Hemsida. smile Så känn motivationen...

Där har du lite fel.

Står ingen stan att det går till just fartkameror.

Saxat direkt från sidan.
Intäkterna går till Skyltfonden som arbetar med att förbättra trafiksäkerheten, exempelvis genom forskning och utvecklingsinsatser. Som ägare till personliga skyltar bidrar du alltså till att öka trafiksäkerheten i Sverige.

Jag köpte en skylt för ca 3½ år sen och tyckte det var en kul grej. Visst 6000:- är mycket pengar men kunde lika gärna köpt skit för pengarna då tycker jag det var vettigare med en skylt. Var pengar jag ahde över just då oxå.

Meldem
917 Inlägg
21 januari 2011
finns en snygg BMW m3(?) cab i oskarshamn, skitfin, som det står GLIDARN på, tyckte de va klockrent smile

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Pekabow i can see u
644 Inlägg
21 januari 2011
Hur blir det när man vill byta bil ?

får man ta med sig de nya lr ska man ansöka betala om på nytt ?

125 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
Abeed skrev:

Din skylt gäller i 10 år , så när du bytar bil , så ringer du till vv o säger att du ska ha skylten på din nya bil. Så de e inga problem. Så du betalar inget . Du betalar endast 6000kr 1 gång när du ansöker om den.

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 januari 2011
Känner man att man vill vara lite unik, och bli lite lokalkändis (om man bor på mindre ort) så är en personlig skylt "the way to go". Jag har haft NIKEMAN nu i ett gäng år. Finns både fördelar och nackdelar med personlig skylt.

NIKEMAN-skylten sitter förvisso på vinterkälken (Golf V'n) - men bara fram. Har inte orkat byta bak än. Detta är nog troligtvis sista bilen NIKEMAN-skylten sitter på. Tänkte förnya mig med något skoj till nästa år eller helt enkelt köra med originalskyltarna. Trots att det är 4 år kvar på NIKEMAN-skyltarna.

Men jag säger: Om du känner att du har råd med 50:- per månad (ja det är vad skylten kostar per månad - fast man måste casha allt direkt) så är det bara att slå till. Hoppa över en öl på puben varje månad så har du skyltjäveln gratis smile

// Niklas Johansson

116 Inlägg
22 januari 2011
Jag döpte istället om mig efter min regskylt

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
20 februari 2011
Nille_83 skrev:
Jag döpte istället om mig efter min regskylt

så du heter typ kby940 eller liknande nu då eller?

12 086 Inlägg
20 februari 2011
Jag tycker det är en rolig grej, tona rutorna på en bil kostar nästan lika mycket så det är väl en fråga om vad man tycker är roligast/snyggast.

3 059 Inlägg
21 februari 2011
Abeed skrev:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En snabb sökning på transportstyrelsen gav detta:

Regler för att äga en personlig skylt
Här finns information om vilka regler som gäller för den som äger en personlig skylt och information om hur du gör när du byter bil eller åker utomlands.
Registreringsskylten är personlig och får bara användas på ett fordon som du äger eller leasar. Det organisations- eller personnummer som du anger i ansökan äger rätten till skyltbeteckningen i tio år. Transportstyrelsen kan i enskilda fall medge att rätten till en personlig skylt får överlåtas till någon annan om det finns särskilda skäl.

Om du vill avsäga dig rätten till dina personliga skyltar, ska du göra det skriftligen till:

Transportstyrelsen
701 81 Örebro

Någon återbetalning av avgiften sker inte. Om du saknar de ordinarie skyltarna, kan du beställa nya via vår e-tjänst Beställ registreringsskylt.

Om skyltarna missbrukas, kan Transportstyrelsen upphäva rätten till den personliga beteckningen.

Ditt ordinarie registreringsnummer styr även i fortsättningen tidpunkten för när du ska betala fordonsskatt, kontrollbesiktning, med mera. Detta nummer anger du vid kontakter med till exempel Transportstyrelsen eller försäkringsbolag.

Identifieringsmärke

När du har betalat för din personliga skylt skickar vi nya registreringsskyltar och ett identifieringsmärke till dig. 

På identifieringsmärket finns fordonets registrerings- och identifieringsmärkning (chassinummer) liksom beteckningen på den personliga skylten. Märket måste finnas på ditt fordon för att du ska få använda de personliga skyltarna. Det ska sitta på fordonets bakre högra sidoruta. Om inte det är möjligt, ska det fästas på en annan plats där det lätt kan läsas av.

Bilbyte
Vill du flytta dina personliga skyltar till ett annat fordon? Du kanske har bytt bil? Då ska du anmäla det till Transportstyrelsen, antingen per telefon 0771-14 15 16 eller skriftligen till Transportstyrelsen, 701 81 Örebro.Inför utlandsresan
När du reser utomlands ska du ta med del 1 av registreringsbeviset (den blå delen). Kontrollera att det framgår av beviset att fordonet har en personlig skylt knuten till sig. Var noga med att identifieringsmärket (blå klisterdekal) sitter i höger sidoruta eller på annat lämpligt ställe.

Om du reser till ett land utanför EU, ska du överväga att använda de ordinarie skyltarna. Om du använder dem ska det anmälas till Transportstyrelsen.

Allmänt om personliga skyltar, pris o tecken med mera: http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo … lig-skylt/

Sök