2865
Sök

Garaget Zoo -> En tråd om jänkejärn med kompressor och galet mycket kubik.

Ett projekt om olika jänkejärn med kompressor och galet mycket kubik. En fågel, och en orm.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
157 092 Visningar
Uppdaterades senast 24 april 2018
5 071 Inlägg
10 juli 2013
Thunderbird88 skrev:
En veckas semester till sen äre dags för Kina igen wink
Jo, riktigt surt, förväntade mig inte något sånt här... Förväntade mig rasad växellåda och sånt men men. Går aldrig som man tänkt sig smile Bara att citera Euskefeurat wink

Det är lika bra att sluta drömma.
     Det går åt helvete i alla fall.
     För om man drömmer om Paris
     hamnar man på något vis
     lik förbannat i Hudiksvall.

Så sant så sant mad

3 929 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
Växellådan samt 10" turbin beställd från Freddy Brown Performance!
Blev deras värsting, 1200hp varianten med transbrake, djupare oljepanna, manuellt ventilhus (såklart, finns inga andra alternativ wink ) och multifunktionsrelä som gör att jag har både överväxeln och transbrake på samma knapp. När 1ans växel är i har jag transbrake på knappen och när jag har 3ans växel i så har jag overdrive on/off på knappen smile

Nästa blir att beställa växelspaken och annat godis från Summitracing. Ska sätta mig och börja göra ordning en lista på vad som skall köpas!
Men har bestämt mig för att det blir en Hurst Pistol-Grip Quarter Stick. Den verkar passa mig bäst gentemot något av B&M's utbud. Samt kul att köra Hurst för en gångs skull! smile
http://www.jegs.com/images/photos/500/530/530-316-2006.jpg

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

202 Inlägg
16 juli 2013
Fina grejer!

Dags för en större kompressor snart också? wink

3 929 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
Ja en Procharger F1R vore ju inte fel wink Men först blir det ny motor iallafall. Sen större kompressor på det big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

3 929 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
Råkade finna sprillans ny grill till T-birden på Rockauto.com big_smile Fick bli två stycken, en till mig och en till far så blir nog han också glad. Finns inte mycket sånt här kvar till T-birdarna så man får ju hugga det som finns!

3 929 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
Lite mer beställt! Hoppsan... Dags att lönen kommer in snart så man kan fortsätta yikes
Denna gång blev det plasthuven som beställdes smile Närmare sagt en 5" Cowl Hood från VFNFiberglass.
Ser ut såhär dock så beställde jag den som inte sträcker sig hela vägen till rutan, man måste ju kunna ha vindrutetorkare osv också tongue
http://www.vfnfiberglass.com/tbird5inch.jpg
Bör nog få plats med motor osv under den där! Undra bara vad besiktningen säger.... roll
Senast redigerat av Thunderbird88 (17 juli 2013)

504 Inlägg
17 juli 2013
Tjabba!

Får man fråga vad en sådan huv skulle kosta med frakt?
(såg nämligen att dom hade plast till min med;)  )

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment

German Engineering
9 083 Inlägg
17 juli 2013
Grymt! smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

3 929 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
Woffis: Aha någon som blev sugen på plasthuvsträsket? wink Jag betalade 475 dollar för min som står på hemsidan, sen tillkommer väl frakten på det men verkar som man får veta det när det är dags att den fraktas. Dock så kommer den fraktas till en address i USA där den sedan tas hem via container till Sverige. Det är så jag tar hem grejjer från USA. Så det blir inte direkt till Sverige den åker

504 Inlägg
18 juli 2013
Thunderbird88 skrev:
Woffis: Aha någon som blev sugen på plasthuvsträsket? wink Jag betalade 475 dollar för min som står på hemsidan, sen tillkommer väl frakten på det men verkar som man får veta det när det är dags att den fraktas. Dock så kommer den fraktas till en address i USA där den sedan tas hem via container till Sverige. Det är så jag tar hem grejjer från USA. Så det blir inte direkt till Sverige den åker

Ja jag monterar ju bara på en massa grejer på min bil så snart får ja väl inte lasta något alls på flaket pga vikten:P
Och då ja följer din bil sen ett tag tillbaka i tystnad och såg att du skulle beställa och blev nyfiken.
Men du får jätte gärna säga till sen när de landar och berätta slut pris och om de inte blir en mindre förmögenhet så kanske vi kan hjälpas åt så kanske ja kan få låna en liten plats i någon av dina containrar? ;D

//Kristoffer

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment

3 929 Inlägg
18 juli 2013
Trådstartare
Jag får väl vara försöks kanin och säga vad jag tycker om min först då wink
Det är inte mina containrar utan en bekant. Han tar hem åt olika firmor osv. Varje höst och varje år tar han hem en eller två containrar (beroende på hur mycket saker) som folk beställt. Det är väldigt lätt, allt jag gör är att beställa till en speciell address i USA som är en bil-byggar firma där han har hyrt utrymme. Man skriver hans namn på shipping address, det kommer dit, dom lägger det i rummet och sen kommer han dit sen när det är dags och packar in allt i containern smile
Du får räkna att det kommer kosta ungefär 10kr per dollar när det är hemma. Då har du tull samt liten slant åt honom för arbetet osv.
Var med och lastade ur containern förra hösten när jag tog hem min ProCharger, fy satan vad mycket saker... Aldrig sett så mycket saker på en och samma plats samtidigt. Var otaliga många lastbilar som vart fulla med saker tongue

133 Inlägg
26 juli 2013
Tjena!
Har suttit och läst igenom hela tråden nu och gillar vad jag ser. Ska definitivt följas. Det var ju synd det med motorn men det är ju kul att få byta också. Jag får väl önska lycka till med den nya då.

3 929 Inlägg
26 juli 2013
Trådstartare
Hej!
Kul att du gillar det!
Synd är det ju men det är väl så det går när man trimmar, något har man ju iallafall lärt sig på det smile

Nu är det beställt saker till bilen iallafall.
Blev en del grejjer så som kylare, fläktar, shifter, kylare för växellådan och så fick det till och med bli coil overs fram smile
Den börjar fan sluka lönerna biljäkeln tongue Gör den inte det via soppa kostnad så är det via delar lol
Men på måndag blir det att åka till Kina igen och spara upp pengar inför motorn, den kommer sluka väldigt mycket tongue
Senast redigerat av Thunderbird88 (26 juli 2013)

3 929 Inlägg
28 juli 2013
Trådstartare
Idag när jag gjorde lite saker på T-birden fann jag problemet till knacket.
Bultarna som håller stora remhjulet på veven hade lossat på sig... Typiskt att man fann det nu och inte för typ 3 veckor sedan tongue
Men så är det. Imorrn åker jag till Kina, håller på att packa nu så det blir nog inga mer uppdateringar på ett tag, inte tills jag får växellådan och allt annat från US & A.

Men då är nog inte nästa sommar förstörd iallafall! Jag hade räknat med att bilen skulle få stå i typ 2 år tongue

German Engineering
9 083 Inlägg
28 juli 2013
Bra att du hittade orsaken till knacket.

Offtopic: Önskar en trevlig resa till Kina smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

3 929 Inlägg
28 juli 2013
Trådstartare
Skönt det!
Så då blir det i vinter sen när man väl är hemma att fokusera på växellådan och saker runt omkring smile Finns en del att göra iallafall ^^

Ska försöka, hemskt att sitta på plan dock tongue

48 Inlägg
26 augusti 2013
Hej,
Vill börja med att beröma dig för allt arbete som du lägger ner, det ser mycket bra ut.
Jag håller på med ett liknande projekt där jag råkade ut mer eller mindre för samma problem, flyttade batteriet, servooljebehållaren, fick köpa ny behållare för vindrutespolare, har problem med spridarna, men framförallt mappningen.
Har lite frågor:
1.Hur fungerar din bypass valve? Blåser den ut luft hela tiden och stänger till när du gasar eller är den stängd hela tiden och öppnar när du släpper gasen från WOT?
2. Eftersom du kopplade laddtrycksgivaren på vacuumsidan, hur visar din mätare? Börjar den på -20 och sedan allt över nollan är övertryck ?
3. Jag kör en Vortech V3sci som skall klara av 17PSI som max. Den kom med 3.75" pulley, jag bytte till 2.87". Hur räknar man ut vilket laddtryck man får då?
Tack på förhand,
/Micke S
Senast redigerat av dtrmnd (26 augusti 2013)

3 929 Inlägg
26 augusti 2013
Trådstartare
Hej!
Mycket kul att du uppskattar det!
Kika om du kan finna ett par Siemens DEKA till din bil, för jag finner dom fantastiska. Väldigt lätta att mappa.

1. Min är ingen bypass valve, utan en blow off valve. Skillnaden är den att en bypass valve skickar tillbaka luften framför kompressorn igen och skapar därmed ett slutet system. En blow off valve skickar ut det i tomma intet vilket gör det till ett öppet system. Störa skillnaden med dom är om man kör en blow through eller draw through MAF (luftmassemätare).
Hur som helst, min öppnar vid gasavdrag. Men vad jag har läst mig till så är det inte rätt utan den ska egentligen vara öppen hela tiden under vakuum och när man trycker på så ska den stänga. Jag kommer senare att byta ut den emot en Big Red Race Valve från Procharger som är öppen konstant.

2. Den visar både vakuumet och tryck eftersom laddtrycket kommer in i vakuumsystemet också. Här är det också viktigt att kika så att alla vakuumslangar sitter på ordentligt så det inte blåser av vid laddtryck för då jävlar får man att felsöka efter vakuumläcka.

3. 3.75" pulley till 2.87" är ett jävligt stort steg, är du säker på att du inte kommer övervarva den? Jag vet inte helt och hållet hur man räknar på det eftersom du måste ha i beakning storlek på vev pulleyn, kompressor pulleyn, utväxlingen i kompressorn samt hur mycket varv kompressorn klarar.

Din Lexus är förbannad ball förresten! Kul med någon som kör på centrifugal kompressor istället för turbo i japs! big_smile Mycket speciellt!

Kan samtidigt uppdatera tråden med att det har inhandlats mer godis till bilen smile
Bland annat en MSD 6AL-2 tändningsbox med 2-step funktion. Dvs, varvstopp vid start för transbraken och varvstopp vid körning.
Sen blev det ju såklart en shiftlight också, blev att beställa en från MSD med 4 stycken olika lägen för olika växlar. Ska bli kul att se hur det fungerar!
Och så blev det tändkablar också, mina som sitter på är 15 år gamla, dags att byta tycker jag tongue Svarta såklart, måste ju passa in med resten av allt svarta i motorutrymmet!
Senast redigerat av Thunderbird88 (26 augusti 2013)

48 Inlägg
28 augusti 2013
Jag läste din tråd för andra gången och måste säga att jag är mycket imponerad av ditt arbete. Det blir också extra roligt när man har någon som är bilintresserad i familjen som man kan bolla ideér med. Då är motivationen på topp. Lade märke till att du placerade blow-off valve/bypass valve före intercoolern. Gör det ngn skillnad att min är placerad efter IC:n ? Din bil verkar låta på samma sätt som min, dvs den "pustar ut" när man kör plattan i mattan.
Jag fick nu i efterhand förklarat för mig hur det hela skall fungera:
Om man placerar luftmassemätaren på insugs-sidan, dvs före kompressorn, då skall man välja en bypass valve som har återcirkulerande funktion.
Om man placerar luftmassemätaren före gasspjäll, då skall man ha en blow off valve (öppen dump) mellan intercooler och  luftmassemätaren.

Är du tillbaka från Kina? Vad står på agendan härnäst?
/Micke S
Senast redigerat av dtrmnd (28 augusti 2013)

3 929 Inlägg
28 augusti 2013
Trådstartare
Förbannade jävla kommunistiska skitinternet i detta förbannade skit land!
Skrev ett långt fint inlägg, och så ville det inte sad Pissiga Kina sad
Bara göra om...

Jag placerade min BOV före min IC eftersom jag har läst om att det kan förhindra tryckstötar inuti ICn som eventuellt kan spräcka den. Hur mycket sanning det är i det vet jag inte men jag körde på att det var sant. Kan iallafall inte skada.

Ja, exakt. insugssidan = återcirkulerande. Men den måste återcirkulera EFTER din luftmassemätare. Annars mäter du redan mätt luft två gånger vilket blir helt galet.

Har du den på trycksidan (blow through som jag har) så kan du ha öppen dump i förutsättningen att dumpen sitter före din luftmassemätare. Det går också att ha återcirkulerande system om man så vill ha det men i ärlighetens namn så är det mera jobb för ingen nytta alls. Därför valde jag blow through, enklare att bygga.

Jag är kvar i Kina. Som du kanske märkte på mitt lilla utbrott .. tongue

Sök