Garaget Zoo -> En tråd om jänkejärn med kompressor och galet mycket kubik.

Ett projekt om olika jänkejärn med kompressor och galet mycket kubik. En fågel, och en orm.
  • 85 Följare
  • 149 435 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 april 2018
Dennan900GL Finntrollet
25 april 2011 · 640 Inlägg

ville bjuda på en bild, med en Spitfire i en Thunderbird..

bilen har fått: Spittis seal of aproval! big_smile eller vad man kan kalla det för big_smile

http://i247.photobucket.com/albums/gg149/Dennan24/IMAG0680.jpg

Jo vars.
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
25 april 2011 · 3 929 Inlägg

Haha! He likey! wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Streetfreak
25 april 2011 · 693 Inlägg

snygg färg, vad är det för kulör?

Ford Thunderbird "Bullet Bird" (1962)
CarpeDiem German Engineering
25 april 2011 · 9 081 Inlägg

Här går det undan big_smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
25 april 2011 · 3 929 Inlägg

Streetfreak skrev:
snygg färg, vad är det för kulör?

Det är original kulören men det är det ändå inte.
Det är samma färgkod etc men troligtvis har dom försökt att blanda till original kulören men inte riktigt lyckats. Den är väldigt pearl aktig, ljusare än original färgen och otroligt djup! I solsken är den nästan lila och i skuggor vääääääldigt mörk röd. Skiftar något otroligt mycket.
Är du verkligen intresserad kan jag ta reda på färdkoden.

CarpeDiem: Ohja! Sedan är det ihop plock smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dennan900GL Finntrollet
25 april 2011 · 640 Inlägg

och den blir svart när det är helt mörkt!! coolt va? big_smile

Jo vars.
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
25 april 2011 · 3 929 Inlägg

Ja blir det så svart att man inte ens ser bilen, ja då är det svart!

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
26 april 2011 · 3 929 Inlägg

Happ, lackeringen gick ej så bra som trott.
Det var rätt dåligt ljus i lackboxen så lackeraren fick gissa sig fram lite och lade på bra med lack på bilen (lite små snålt på sidorna men det våtslipar jag bara) men dörrarna var det väldigt tunt med rött så att dörrarna på nederkant är ljusare än resten av dörrarna/bilen. Så får se hur mycket som kommer att lackas om på dörrarna.
Men har så mycket annat att sätta ihop så detta lär ju sinka bilbygget med max någon vecka så jag är inte så sur. Kan förstå att det inte var så lätt att se hur bra det blir när det var kolsvart nederdelen av bilen när den stod där inne.

Senast redigerat av Thunderbird88 (26 april 2011)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
5 november 2012 · 3 929 Inlägg

En viss CarpeDiem tyckte jag skulle uppdatera min projekttråd (vafan? Sen när började han intressera sig i äckliga jänkare? wink ) så här kommer en update!

Avslutades med att lackeringen misslyckades och där fick det stanna. Slipade lite över sommaren 2011 men motivationen var i botten. Men fick lite gjort.
Sedan flyttade jag till Luleå samt så köptes en "ny" bil och det var rätt svårt för mig att hålla på med T-birden när den var 90 mil bort.
Men världens bästa far som man har så fixade han det sista och fick den lackad inför julen 2011.
Sedan spenderades dom få veckorna jag var i Västerås under julen med att våtslipa och polera bilen och sedan fick jag vänta till påsken då jag åkte ner till Västerås igen och började plocka ihop den.
Lite glest med bilder från det men här är någon bild
Montering påsken 2012
http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/403872_10150484856501236_1950372683_n.jpg
Sedan fick jag vänta tills jag flyttade hem till Västerås i början på Juni med att göra klart det sista.
En fälg polerad och klar
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/599761_489888111027237_380622767_n.jpg
Och efter lite jobb vart det väl nå liknande så här
https://www1.garaget.org/archive/123/122432/159087/159087-2805425.jpg
https://www1.garaget.org/archive/123/122432/159087/159087-2805430.jpg
http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20120907_163703.jpg
28e Juni vart den besiktad för första gången sen 2001, lagom inför Power Meet.
Hände inte så mycket under sommaren, lite burnouts och lekande som man alltid ska göra när man har en bil samt ljudbygge i Lincolnen.
Hittade mig också en kompis på Power Meet.
http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/457149_10150984019981236_598487570_o.jpg
Han hade kört hela vägen från Ryssland med sin läckra 88' T-bird och han kommer tillbaka nästa år också (han har redan bokat hotell) big_smile

Men men, nu hoppar vi fram lite.
Börjar med att jag läste igenom denna tråd igen och märkte att jag en gång i tråden skrivit att jag absolut inte ska ha överladdning utan sugtrimning is the shit. Håller fortfarande med om att sugtrimning är det grymmaste men kompressor har det iallafall blivit.
I detta fall en Procharger D1 med trekärning intercooler och tydligen kastade säljaren (köpte begagnat) med en Greddy dumpventil också! Bör ha den hemma om 1½-2 veckor.
https://www1.garaget.org/archive/123/122432/159087/159087-2909294.jpg
https://www1.garaget.org/archive/123/122432/159087/159087-2909289.jpg
Sedan införskaffades lite annat inför kompressorn så som dessa:
http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20121014_151301.jpg
Aeromotive 13103 bränsletrycks regulator, Autometer bränsletrycks mätare samt laddtrycksmätare, Air/fuel monitor (vettefan vad det heter på svenska) och en mätarhållare för A-stolpen gjort för 1994-1995 Mustang men passar skit bra på min A-stolpe (lite varmluftspistol bara).

Sedan införskaffade jag stolar och bälten eftersom originalstolarna var riktigt skit. Fick hela tiden dammsuga ur massa skumgummi bitar som stolarna "fällde".
Vart ett par OMP TRS stolar samt OMP fyrpunktsbälten
https://www1.garaget.org/archive/123/122432/159087/159087-2910671.jpg

Köpte ett par skenor från Volvo 240 på skroten och dom hade helrätt mått i bredd (37cm) så byggde om infästningarna på dom och detta blev resultatet
http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20121027_230123.jpg
Sedan så skrapade jag bort asfaltsmatta ifrån golvet i kupén, totalt 8.5kg vägde det och golvet målades mattsvart.
Mattan i bilen var riktigt tung, funderade länge på om jag skulle skita i att stoppa i den i bilen igen men blir så ghetto utan så min kompis testade med att ta bort all ljudisolering från den. Det blev totalt hiskeliga 10.5kg! Efter det vägde mattan cirka 2-3kg big_smile
http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20121025_180031.jpg
http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20121025_193915.jpg
http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20121026_151755.jpg
Sedan åkte stolarna in i bilen med dom nybyggda skenorna
http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20121030_190453.jpg
Polaren funktionstestar åtkomligheten för baksätet!
http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/281462_10151187711251236_1460046308_n.jpg
Det får ett underkänt om man inte är otroligt undernärd big_smile
och sedan var det dags för batteriet.
Kompressorn kommer att hamna där batteriet är original så det fick flyttas till skuffen. Bra tajming är också att far ska flytta fram batteriet ifrån sin Cobra (tidigare ägare har monterat det bak) så då tog jag bara hans låda! smile
Lådan på väg ur, tidigare ägare var idiot som hade skruvat fast den med muttrar från undersidan och efter det monterat bensin tanken så den döljde muttrarna... hmm Så det var lite jobb att få bort den. Tröttnade och kapade bort bultjävlarna bara.
http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20121026_195043.jpg
Lite fästen för att få in den i min T-bird. Dom gjordes om lite efter kortet tagits för att den skulle sitta stabilare
http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20121026_213251.jpg
Ström kabeln, stoppade senare svart skyddsplast rund den dels för att skydda samt för att dölja den
http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20121027_145050.jpg
Lådan på plats, måste bara hitta på något sätt att få ut vajern för shutoff. Ska försöka få något fint hål vid nummerplåten för det
http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20121027_214708.jpg
Mmm, Steeda cool
http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20121027_215925.jpg
Drar fram lite strömkabel
http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20121027_230101.jpg
Här vart det tomt! Fast... inte länge till roll
http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20121027_230133.jpg
Och en överblick över ett riktigt stökigt garage. Nu några veckor senare efter att bilden tagits har vi faktiskt städat upp så det (nästan) ser civiliserat ut smile
http://i43.photobucket.com/albums/e363/CraxIgorE/1988%20Ford%20Thunderbird/20121027_230156.jpg

Update kommer framöver flytande när jag gör något på bilen smile Kommer nog vara hyffsat lugnt fram tills jag faktiskt får kompressorn.

Senast redigerat av Thunderbird88 (5 november 2012)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
CarpeDiem German Engineering
5 november 2012 · 9 081 Inlägg

Riktigt nice uppdatering, Tim big_smile Jag vill se dig köra nästa säsong på VSC Cup wink Fixat SMA-licensen än? smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
5 november 2012 · 3 929 Inlägg

Meow! Det ska du definitivt få se! Krånglar inte växellåda nummer 1 (har två) så kör jag! Krånglar den för mycket pga effekten med kompressor så tar jag nog det lugnt i sommar. Iallafall i början på sommaren. Efter Power meet så kvittar det, då rensar jag nog lådor med glädje big_smile
Så VSC Cup blir det definitivt! Även kanske lite Test n Tune på Kjula eller liknande.

Inte fixat den licensen än, fixar det när det närmar sig wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
CarpeDiem German Engineering
5 november 2012 · 9 081 Inlägg

Det vore skoj hehe big_smile Se till att inte ha för mycket effekt så att du slipper växellådsras, det är inte billigt direkt.
Då ses vi i samband med VSC cup wink Har du registrerat dig på Arosstreet? För att slippa efteranmälningsavgift, gör en föranmälan på hemsidan smile

Hehe ok vad bra smile Kommer jag ihåg rätt så kostar SMA-licensen 350:- med en giltighetstid på 12 månader smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
5 november 2012 · 3 929 Inlägg

Växellådsras är oundvikligt. Fick med tre olika storlekar på drivhjul till kompressorn. Får se vad för laddtryck jag kommer få med dom olika. Tänkte nog försöka köra lite safe och försöka landa på runt 350RWHP om möjligt. Men får se, man kanske blir effekt kåt och snurrar upp kompressorn lite tongue

Har inte registrerat mig där, kan ta och göra det direkt! smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
CarpeDiem German Engineering
5 november 2012 · 9 081 Inlägg

Även om det är oundvikligt så är det alltid tråkigt med växellådsras. 350rwhp är ju lagom, borde inte vara några problem för lådan men återstår att se smile Snurra inte upp kompressorn för mkt, då är det kört tongue

Gör så smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
5 november 2012 · 3 929 Inlägg

Nja, lådorna i denna bil är inga monster om man säger så... tongue Ska hålla mig borta ifrån att snurra upp kompressorn men vafan, man kan ju inte rå för om man råkar bli lite för kåt på effekt yikes

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
CarpeDiem German Engineering
5 november 2012 · 9 081 Inlägg

Jag kommer hålla mig i närheten så du inte snurrar upp kompressorn för mkt wink

Vad är det för mått på intercoolern? smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
5 november 2012 · 3 929 Inlägg

Hahaha big_smile

Måtten är 27 x 15 x 3 (tum) så i riktiga mått så blir det väl 68.5 x 381 x 76 millimeter. In och utgång ur den är tre tum. Tryckrören är också 3 tum.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
CarpeDiem German Engineering
5 november 2012 · 9 081 Inlägg

Ok, då vet man smile Stolarna är snygga, var köpte du de? smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
5 november 2012 · 3 929 Inlägg

Eskilstuna hos rallyimport smile
http://rallyimport.jetshop.se/

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
CarpeDiem German Engineering
5 november 2012 · 9 081 Inlägg

Ska genast kika in på hemsidan big_smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang