Thunderbird88A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
22 november 2012 · 3 929 Inlägg
Det finns fyra stora tillverkare av centrifugal kit till min bil (eller ja, kittet är egentligen Mustang men nästan samma bil som Thunderbird)
Procharger Vortech Paxton Powerdyne (inte så stor alls men av dom större iallafall).
Powerdyne är rent skit. Remdrift inuti vid uppdrevningen som pajjar. Paxton hade ett tag problem med lagren samt lite diverse skit. Vortech är riktigt bra. Men anledningen varför jag inte tar varken Paxton eller Vortech är för att dom anser att det inte behövs intercooler vid överladdning (!!!) vilket jag och 100% av alla som kör turbo tycker är rent jävla skitsnack. Klart som fan man ska ha kylning! Simpel fysik, vid kompression ökar temperaturen och ökad temperatur är lägre densitet. Procharger går endast att köpa med intercooler när det gäller gatgrejjorna, vid högre saker när man går upp ett antal (många) steg så kommer man till där man kör utan intercooler men då är det av andra anledningar och då är det i princip bara rena bilar för strippen.
Men störst för gatbilar i USA är Vortech utan tvekan eftersom det är så simpelt att bara hinka på en Vortech utan att bry sig om att dra massa rör och intercooler osv. Är bara en kort rörstump in i insuget. Samt så är det helt enkelt bra snurror. Dom håller länge, tål mycket pisk och har jätte bra kundservice
Samt så gör vortech inte riktigt några riktiga race snurror. Procharger gör enheter till 300hk gatbilar och ända upp till över 4000hk snurror
Thunderbird88A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
23 november 2012 · 3 929 Inlägg
Jag har slöat som fan ett tag Får ta tag i bilen snart och fortsätta röra till det lite med tryckrören (höhö) Måste hitta något ställe som säljer 3" silikon kopplingar också. Gärna i närheten så det bara är att plocka upp Har du tips på nå ställe?
Thunderbird88A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
23 november 2012 · 3 929 Inlägg
Jag är lite slö och vill köpa "lokalt" samt så vill jag ha anledningar att köra Lincolnen (lyssna på ljudsystemet) Ska kika på dom iallafall, dom lär ha det jag vill ha Men skulle gärna vela köpa från butik i/runt Västerås
Thunderbird88 skrev: Det finns fyra stora tillverkare av centrifugal kit till min bil (eller ja, kittet är egentligen Mustang men nästan samma bil som Thunderbird)
Procharger Vortech Paxton Powerdyne (inte så stor alls men av dom större iallafall).
Powerdyne är rent skit. Remdrift inuti vid uppdrevningen som pajjar. Paxton hade ett tag problem med lagren samt lite diverse skit. Vortech är riktigt bra. Men anledningen varför jag inte tar varken Paxton eller Vortech är för att dom anser att det inte behövs intercooler vid överladdning (!!!) vilket jag och 100% av alla som kör turbo tycker är rent jävla skitsnack. Klart som fan man ska ha kylning! Simpel fysik, vid kompression ökar temperaturen och ökad temperatur är lägre densitet. Procharger går endast att köpa med intercooler när det gäller gatgrejjorna, vid högre saker när man går upp ett antal (många) steg så kommer man till där man kör utan intercooler men då är det av andra anledningar och då är det i princip bara rena bilar för strippen.
Men störst för gatbilar i USA är Vortech utan tvekan eftersom det är så simpelt att bara hinka på en Vortech utan att bry sig om att dra massa rör och intercooler osv. Är bara en kort rörstump in i insuget. Samt så är det helt enkelt bra snurror. Dom håller länge, tål mycket pisk och har jätte bra kundservice
Samt så gör vortech inte riktigt några riktiga race snurror. Procharger gör enheter till 300hk gatbilar och ända upp till över 4000hk snurror
Man tackar för den informationen. Nu ser jag ju att det fanns en baktanke med att använda just Procharger.
Thunderbird88A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
24 november 2012 · 3 929 Inlägg
Mekonomen hade det inte hemma men dom beställde hem så skulle få det typ på måndag
Ber om ursäkt i förhand för roterade bilder, Photobucket bögar sig som fan och vänder runt allt hur som helst och struntar i vad jag gör åt det just nu verkar det som
Gjorde lite på bilen idag iallafall, sitter dock fast. Började med att jag märkte detta, hur ska den kunna hålla tätt för vakuum?
Sen så gjorde jag en packning mellan över och undre insug
För dom som inte vet hur man gör, lägg arket med packningsmaterial köpt hos din lokala Hot Rod Heaven (Biltema), ta en liten hammare och hamra loss efter kanterna Sen så skulle vi göra en andra och det slutade såhär
Och sen så insåg jag att det var alldeles för fladdrig och skulle inte alls fungera med överladdning. Med sugis hade den fungerat utan problem men med överladd hade det nog bara flugit sånt i hela motorutrymmet så nu är en packning ifrån Holley beställt som förhoppningsvis är hårdare.
Attackerade sen övre insuget med lite våtslip
Slipa slipa slipa
Klart! Funderade först på att jag skulle ta och polera upp bokstäverna som jag slipade fram men jag ska nog behålla det lite matt efter att jag slipat det. Står ut lite mindre än polerat.
Fixade lite med tryckrören, fick dit MAFen
Kollade lite på mina gamla tider från när bilen var original, imponerade nästan 17 sekunders tider
Och dom tiderna gjordes av denna 160 hästars best. Vilket monster
Senast redigerat av Thunderbird88 (24 november 2012)
Thunderbird88A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
19 december 2012 · 3 929 Inlägg
Har varit på lata sidan sista tiden men nu är det igång igen! Kan börja med att säga att jag har äntligen fått jobb! Bra betalt som fan och allt. Men det tråkiga (tråkiga ur syndpunkt med att meka) är att jag kommer knappt vara hemma. Arbetet går i princip ut på att åka runt i världen och fixa med kranar i hamnar. Tydligen blir Kina första stället jag ska åka till Ska bli riktigt kul! Skriver på arbetskontraktet imorrn
Hur som helst, nu kommer lite bilder.
Filtret för vevhusventilationen var riktigt smutsigt. Helt svart kleggig. Ett sånt kostar endast 99 cent att köpa i USA men jag orkar inte sitta och vänta på ett. Så då plockar man isär det! (den var som sagt skitigare, här har jag rengjort det några gånger innan jag faktiskt tog isär det)
Ner i thinner
Duger väl
Provar lite packningar inför insuget ska på
Kolla upp vilket moment det ska dras åt med. Läser ni så ser ni att momentet står i Nm och inom parantes står det i ft/lbs (!!!) Sjukt förvånad jag blev av det! Borde ju vara tvärtom eftersom det är jänkare (fords egna manual)
Tadaa! Hoppas jag gjorde rätt med all tätningsklegg nu bara så det inte börjar läcka
Övergångskopplingar från EV1 till EV6 för spridarna. Så att jag får på fars original 39# spridare från Cobran
Minns ni att jag gjorde packningar mellan övre och undre insuget tidigare? Misslyckades ju och beställde packningar. Hade varit bra om jag faktiskt tittade i lådorna för insuget innan jag gjorde saker för hastigt för se vad jag fann Två packningar och en spacer
Chefen kom på besök och kollade så allting gjordes rätt. Samt så gick han runt och tuggade på diverse saker på bilen och täckte bilen med hår
Senast redigerat av Thunderbird88 (19 december 2012)