Koppla om ABS lampan

Kullavik
25 januari 2011 · 72 Inlägg

Behöver koppla om ABS lampan på en volvo 850 -96 till tex oljetryckslampan eller ngn annan lampa som kanske är mer "lämpligare"......
Hur gör man det lättast ?
Borde vara ngn som vet svaret !

DusanMandick Random Hero
25 januari 2011 · 4 047 Inlägg

Varför ska du det?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
st200_timpa
25 januari 2011 ·

du ska löda en kabel till lampan som hör till laddningen.... smile

ja vet å förstår ditt problem.

de är iafall ganska enkelt å riva instrument panelen

Kullavik
25 januari 2011 · 72 Inlägg

st200_timpa skrev:
du ska löda en kabel till lampan som hör till laddningen.... smile

ja vet å förstår ditt problem.

de är iafall ganska enkelt å riva instrument panelen

Jo, men hur river man instrumentpanelen, var sitter skruvarna, var börjar man någonstans ??

st200_timpa
25 januari 2011 ·

Tar det från början, lite som en guide.
För att demontera den övre panelen, så att man bland annat kommer år mätarhuset så sitter det skruvar på sidorna, är små plast paneler som sitter med en skruv, bakom dessa framåt vid A-stolparna sitter det även en skruv på varje sida. Sedan sitter det inne i ventilations hålen, i båda två i mitten, för att ta bort gallret stick in en skruvmejsel och bänd dem utåt. Sitter även en skruv i det övre av de två ventilations hålen på förarsidan. Sitter ingen på passagerare sidan. Sitter även två skruvar uppåt vid mätarhuset.

RoobsteR R som i Robban....
25 januari 2011 · 122 Inlägg

tråkigt för nästa person som tar över bilen bara sad

Volvo V70 2.4D "Mette" (2008)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
25 januari 2011 · 999 Inlägg

Det är ju bara att vara ärlig och säga att lampan är urkopplad så är det löst.

DusanMandick Random Hero
26 januari 2011 · 4 047 Inlägg

Vfr inte lösa problemet ist för att fuska med att lura besiktningsgubben eller nästa köpare ? ABSen är ju där för att rädda dig vid en eventuell panikbromsning. tänk om de springer ut en unge mitt i gatan för nästa ägare och han förlitar sig på att absen funkar ?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Muckluck
26 januari 2011 · 248 Inlägg

DusanMandick skrev:
Vfr inte lösa problemet ist för att fuska med att lura besiktningsgubben eller nästa köpare ? ABSen är ju där för att rädda dig vid en eventuell panikbromsning. tänk om de springer ut en unge mitt i gatan för nästa ägare och han förlitar sig på att absen funkar ?

Då kan dom ju lika gärna sluta tillverka bilar utan abs, det rullar nog mer bilar utan abs än med på svenska vägar så det går nog alldeles utmärkt att köra utan abs ska du se!! och om nu nästa ägare inte märker att det inte finns abs på bilen så får han ju skylla sig själv om han inte testar bilen innan han köper den:) Abs är inte nödvändigt på en bil men ett bra hjälpmedel.

DusanMandick Random Hero
26 januari 2011 · 4 047 Inlägg

Muckluck skrev:

DusanMandick skrev:
Vfr inte lösa problemet ist för att fuska med att lura besiktningsgubben eller nästa köpare ? ABSen är ju där för att rädda dig vid en eventuell panikbromsning. tänk om de springer ut en unge mitt i gatan för nästa ägare och han förlitar sig på att absen funkar ?

Då kan dom ju lika gärna sluta tillverka bilar utan abs, det rullar nog mer bilar utan abs än med på svenska vägar så det går nog alldeles utmärkt att köra utan abs ska du se!! och om nu nästa ägare inte märker att det inte finns abs på bilen så får han ju skylla sig själv om han inte testar bilen innan han köper den:) Abs är inte nödvändigt på en bil men ett bra hjälpmedel.

Jag tror (vet) att ja kört mer bilar än dig så ja vet hur en bil beter sig. Kan du väja för en liten flicka på blankis med friktionsdäck 10m framför dig oförberedd i en 850 från 92 med ABS ur funktion ? Nej de kan du inte, sätt ut din dotter på gatan en kall vinternatt och skriv sedan i tråden igen.

Ja är ingen moraltant, ja är 21 år, rejält tatuerad, snaggad, töjningar i öronen. men ja har vett i huvudet för det. Hur ska lisa på 18 år me färskt körkort veta att absen på en bil inte funkar ? hon har ju lärt sig på trafikskolan att "nyare" bilar har ABS och hon förlitar sig på att bilen har det eftersom ABS lampan lyser när hon vrider på tändningen ?

De bilar som görs utan abs är inga bilar som är tänkta att rulla i vårt klimat med snö, is, underkylt mm.

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Torger Tok i sina bästa dar
26 januari 2011 · 386 Inlägg

DusanMandick skrev:

Muckluck skrev:

DusanMandick skrev:
Vfr inte lösa problemet ist för att fuska med att lura besiktningsgubben eller nästa köpare ? ABSen är ju där för att rädda dig vid en eventuell panikbromsning. tänk om de springer ut en unge mitt i gatan för nästa ägare och han förlitar sig på att absen funkar ?

Då kan dom ju lika gärna sluta tillverka bilar utan abs, det rullar nog mer bilar utan abs än med på svenska vägar så det går nog alldeles utmärkt att köra utan abs ska du se!! och om nu nästa ägare inte märker att det inte finns abs på bilen så får han ju skylla sig själv om han inte testar bilen innan han köper den:) Abs är inte nödvändigt på en bil men ett bra hjälpmedel.

Jag tror (vet) att ja kört mer bilar än dig så ja vet hur en bil beter sig. Kan du väja för en liten flicka på blankis med friktionsdäck 10m framför dig oförberedd i en 850 från 92 med ABS ur funktion ? Nej de kan du inte, sätt ut din dotter på gatan en kall vinternatt och skriv sedan i tråden igen.

Ja är ingen moraltant, ja är 21 år, rejält tatuerad, snaggad, töjningar i öronen. men ja har vett i huvudet för det. Hur ska lisa på 18 år me färskt körkort veta att absen på en bil inte funkar ? hon har ju lärt sig på trafikskolan att "nyare" bilar har ABS och hon förlitar sig på att bilen har det eftersom ABS lampan lyser när hon vrider på tändningen ?

De bilar som görs utan abs är inga bilar som är tänkta att rulla i vårt klimat med snö, is, underkylt mm.

vad har de att göra me om du e moraltant eller inte om du e tatuerad och töjjningar o snagg eller inte?
jag bara undrar för då är ju väldigt många i min umgängeskrets moralkärringar för dom lever ju inte upp till din standard av moralkärring wink

tjooolihoo
Volvo v40 2.0 turbo "Blå faran" (2003)
Volkswagen Transporter "Skoterbil ljusbygge" (1994)
killercow
26 januari 2011 ·

antar du ska koppla ur den för bes. eftersom det är nått fel på abs:en.

nu är det bara det att en abs-lampa på en bil med abs tänder sig när du vrider på tändningen för att sen slockna efter några sek. gubbarna på sbp känner till att folk kopplar ur lampan för att slippa anmärkning då abs måste fungera om bilen är utrustad med detta. så dom kollar om den lampan tänder sig å sen släcks vid tändningen. anledningen till att dom anmärker på detta är för att även om du vet att bilen inte längre har abs så vet inte tex den som kör om du lånat ut bilen eller om du säljer den. finns alltid en risk för att nån i bilens liv kommer köra den som tror abs:en funkar pga att lampan inte säger att den inte gör de.

men visst går de ta bort abs:en men då måste de göras ordentligt och sen regas utan

tänk bara på de att dom kollar om den tänds vid tändningen

DusanMandick Random Hero
26 januari 2011 · 4 047 Inlägg

Torger skrev:

DusanMandick skrev:

Muckluck skrev:

Då kan dom ju lika gärna sluta tillverka bilar utan abs, det rullar nog mer bilar utan abs än med på svenska vägar så det går nog alldeles utmärkt att köra utan abs ska du se!! och om nu nästa ägare inte märker att det inte finns abs på bilen så får han ju skylla sig själv om han inte testar bilen innan han köper den:) Abs är inte nödvändigt på en bil men ett bra hjälpmedel.

Jag tror (vet) att ja kört mer bilar än dig så ja vet hur en bil beter sig. Kan du väja för en liten flicka på blankis med friktionsdäck 10m framför dig oförberedd i en 850 från 92 med ABS ur funktion ? Nej de kan du inte, sätt ut din dotter på gatan en kall vinternatt och skriv sedan i tråden igen.

Ja är ingen moraltant, ja är 21 år, rejält tatuerad, snaggad, töjningar i öronen. men ja har vett i huvudet för det. Hur ska lisa på 18 år me färskt körkort veta att absen på en bil inte funkar ? hon har ju lärt sig på trafikskolan att "nyare" bilar har ABS och hon förlitar sig på att bilen har det eftersom ABS lampan lyser när hon vrider på tändningen ?

De bilar som görs utan abs är inga bilar som är tänkta att rulla i vårt klimat med snö, is, underkylt mm.

vad har de att göra me om du e moraltant eller inte om du e tatuerad och töjjningar o snagg eller inte?
jag bara undrar för då är ju väldigt många i min umgängeskrets moralkärringar för dom lever ju inte upp till din standard av moralkärring wink

Vart kom du in i disskutionen då ? får ta de via pm ist, vill nt förstöra tråden smile

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Muckluck
27 januari 2011 · 248 Inlägg

DusanMandick skrev:

Muckluck skrev:

DusanMandick skrev:
Vfr inte lösa problemet ist för att fuska med att lura besiktningsgubben eller nästa köpare ? ABSen är ju där för att rädda dig vid en eventuell panikbromsning. tänk om de springer ut en unge mitt i gatan för nästa ägare och han förlitar sig på att absen funkar ?

Då kan dom ju lika gärna sluta tillverka bilar utan abs, det rullar nog mer bilar utan abs än med på svenska vägar så det går nog alldeles utmärkt att köra utan abs ska du se!! och om nu nästa ägare inte märker att det inte finns abs på bilen så får han ju skylla sig själv om han inte testar bilen innan han köper den:) Abs är inte nödvändigt på en bil men ett bra hjälpmedel.

Jag tror (vet) att ja kört mer bilar än dig så ja vet hur en bil beter sig. Kan du väja för en liten flicka på blankis med friktionsdäck 10m framför dig oförberedd i en 850 från 92 med ABS ur funktion ? Nej de kan du inte, sätt ut din dotter på gatan en kall vinternatt och skriv sedan i tråden igen.

Ja är ingen moraltant, ja är 21 år, rejält tatuerad, snaggad, töjningar i öronen. men ja har vett i huvudet för det. Hur ska lisa på 18 år me färskt körkort veta att absen på en bil inte funkar ? hon har ju lärt sig på trafikskolan att "nyare" bilar har ABS och hon förlitar sig på att bilen har det eftersom ABS lampan lyser när hon vrider på tändningen ?

De bilar som görs utan abs är inga bilar som är tänkta att rulla i vårt klimat med snö, is, underkylt mm.

Tråkigt med såna som du med din attityd:/ jag har haft körkort i 5år jag har under dom 5 åren ägt 30 bilar, jobbat som bilmekaniker så ja jag har nog kört mer än dig jag vet också hur en bil beter sig,  men bara för det så tror jag inte att jag är vägarnas kung!!!!!

Melin Trafikledare
27 januari 2011 · 563 Inlägg

Det är inte alltid ABSen är till fördel, ofta, men inte jämt..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
skanepiraten
27 januari 2011 · 466 Inlägg

Melin skrev:
Det är inte alltid ABSen är till fördel, ofta, men inte jämt..

Här måste jag ju undra om när Abs inte är till fördel? Upplys mig gärna, för Abs bromsar finns ju för att man ska kunna stanna snabbare. Så kan inte förstå när det inte är till fördel?

Mvh skane

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Kullavik
27 januari 2011 · 72 Inlägg

Anledningen till att jag ville koppla ihop ABSlampan med oljetryckslampan var att jag väntade på en ABS control Unit ifrån skroten och var tvungen att besikta bilen innan det blev körförbud.
Nu har jag bytt ABS Control Uniten (efter besiktningen) och den funkar perfekt igen.
Tycker det är konstigt att Bilprov inte kollar ABS mer än att lampan är tänd/släckt.

Melin Trafikledare
27 januari 2011 · 563 Inlägg

skanepiraten skrev:

Melin skrev:
Det är inte alltid ABSen är till fördel, ofta, men inte jämt..

Här måste jag ju undra om när Abs inte är till fördel? Upplys mig gärna, för Abs bromsar finns ju för att man ska kunna stanna snabbare. Så kan inte förstå när det inte är till fördel?

Mvh skane

På en isgata med bra dubbdäck på bilen så skiljer det många meter på att stanna, om man inte vrider ratten.
Hjulet hinner inte broms in alls innan absen släpper hjulet.
Ialf min egen uppfattning efter egna expriment och tester.

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Mack Forum- och sitemoderator
27 januari 2011 · 26 149 Inlägg

skanepiraten skrev:

Melin skrev:
Det är inte alltid ABSen är till fördel, ofta, men inte jämt..

Här måste jag ju undra om när Abs inte är till fördel? Upplys mig gärna, för Abs bromsar finns ju för att man ska kunna stanna snabbare. Så kan inte förstå när det inte är till fördel?

Mvh skane

Enda jag kan tänka mig då de inte är till fördel är att dessa system har en tendens till att få folk att tro de stannar mycket tidigare, vilket man inte gör. Enda fördelen är att man har kvar viss styrfunktion när man gör en kraftig inbromsning.
Likadant med antisladd. Bara för att de har antisladd så kommer de aldrig att råka ut för en sladd. (tror dem..)
Hade ingen ABS på 240:in och med den bilen lärde man sig underlaget kontra däcken och kraften i att få stopp.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Aern
27 januari 2011 · 457 Inlägg

Vill bara påpeka till folk som tror dom kan lura besiktningsmännen med att "tjuva" ihop med ABS-lampan med en annan kontroll-lampan, i det här fallet oljelampan. Om ni tittar på en fullt fungerande bil så lyser oftast ABS lampan lite längre än alla lampor. Ni fattar själv vad som händer om besiktningsmannen upptäcker att den slocknar samtidigt som en annan lampa! Det blir en så kallad, allt för bekant tvåa i papperet.

Men, det finns ett bättre sätt!

Funkar inte ABSen. Hitta vilken givare som är trasig. Tjuva ström från ABS givaren från andra sidan av axeln. Funkar, men inget att rekommendera.

ABSen uppfanns av en anledning, en positiv uppfinning, inget vi ska fuska med!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang