Koppla om ABS lampan

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
28 januari 2011 · 1 594 Inlägg

Aern skrev:
Men, det finns ett bättre sätt!

Funkar inte ABSen. Hitta vilken givare som är trasig. Tjuva ström från ABS givaren från andra sidan av axeln. Funkar, men inget att rekommendera.

Men JÖSSES!!! vilket meck istället för att byta den trasiga givaren.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
DusanMandick Random Hero
28 januari 2011 · 4 047 Inlägg

Muckluck skrev:

DusanMandick skrev:

Muckluck skrev:

Då kan dom ju lika gärna sluta tillverka bilar utan abs, det rullar nog mer bilar utan abs än med på svenska vägar så det går nog alldeles utmärkt att köra utan abs ska du se!! och om nu nästa ägare inte märker att det inte finns abs på bilen så får han ju skylla sig själv om han inte testar bilen innan han köper den:) Abs är inte nödvändigt på en bil men ett bra hjälpmedel.

Jag tror (vet) att ja kört mer bilar än dig så ja vet hur en bil beter sig. Kan du väja för en liten flicka på blankis med friktionsdäck 10m framför dig oförberedd i en 850 från 92 med ABS ur funktion ? Nej de kan du inte, sätt ut din dotter på gatan en kall vinternatt och skriv sedan i tråden igen.

Ja är ingen moraltant, ja är 21 år, rejält tatuerad, snaggad, töjningar i öronen. men ja har vett i huvudet för det. Hur ska lisa på 18 år me färskt körkort veta att absen på en bil inte funkar ? hon har ju lärt sig på trafikskolan att "nyare" bilar har ABS och hon förlitar sig på att bilen har det eftersom ABS lampan lyser när hon vrider på tändningen ?

De bilar som görs utan abs är inga bilar som är tänkta att rulla i vårt klimat med snö, is, underkylt mm.

Tråkigt med såna som du med din attityd:/ jag har haft körkort i 5år jag har under dom 5 åren ägt 30 bilar, jobbat som bilmekaniker så ja jag har nog kört mer än dig jag vet också hur en bil beter sig,  men bara för det så tror jag inte att jag är vägarnas kung!!!!!

Men herregud ja skojar mannen big_smile Leker troll och väcker disskution bara smile

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
MercedesJonnie
28 januari 2011 · 3 268 Inlägg

1: kolla felkoder
2: byt defekt del

=seriöst gjort, inga konstiga magkänslor vid ev utlånande av bil eller försäljning!

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
28 januari 2011 · 1 594 Inlägg

jonnielahti skrev:
1: kolla felkoder
2: byt defekt del

=seriöst gjort, inga konstiga magkänslor vid ev utlånande av bil eller försäljning!

+1

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Mordecaien
28 januari 2011 · 42 Inlägg

skanepiraten skrev:

Melin skrev:
Det är inte alltid ABSen är till fördel, ofta, men inte jämt..

Här måste jag ju undra om när Abs inte är till fördel? Upplys mig gärna, för Abs bromsar finns ju för att man ska kunna stanna snabbare. Så kan inte förstå när det inte är till fördel?

Mvh skane

ABS sitter inte där för att stanna snabbare. ABS har man för att bibehålla styrförmågan under inbromsning.
Optimal inbromsning uppnår man vid cirka 20% hjullåsning (på torr asfalt, sist jag kollade) om jag inte minns helt galet.
ABS-bromsarna på en "svensson"bil är inte ens och nosar på den gränsen eftersom man då inte har mycket till styrförmåga.
Sportbilar tenderar att ligga närmre gränsen.

Däremot lär en bil med ABS alltid (så gott som) stanna snabbare på torr asfalt eftersom helt låsta hjul verkligen inte är optimalt och antalet människor som vid en riktig panikbromsning skulle klara av att lägga sig precis på gränsen till optimal inbromsning med konventionella bromsar nog är fruktansvärt lätträknade.

Vid snömodd/grusväg stannar däremot i regel en bil utan ABS snabbare eftersom låsta hjul faktiskt är optimalt ur inbromsningssynpunkt. Däcket gräver då ner sig i underlaget och bildar en kulle framför som hjälper till att bromsa.
Däremot är det ofta mer värt att både kunna bromsa och väja samtidigt snarare än att få absolut optimal inbromsning.



OnT:
Vi har ju redan fått svar men.
Kostar ABSen multum att laga och det är en gammal brukishäck så ser jag inget problem i att fuska sig igenom besiktningen. Men det är jag.

Senast redigerat av Mordecaien (28 januari 2011)

killercow
28 januari 2011 ·

finns faktiskt en nackdel med abs, anti-spinn, anti-sladd, krockkuddar mm

ju säkrare en bil blir ju mer avslappnad känner sig föraren och förlitar sig på alla säkerhets grejer

gamlingen
28 januari 2011 · 5 198 Inlägg

killercow skrev:
finns faktiskt en nackdel med abs, anti-spinn, anti-sladd, krockkuddar mm

ju säkrare en bil blir ju mer avslappnad känner sig föraren och förlitar sig på alla säkerhets grejer

Håller med.. Med Abs så kan man stanna fort oavsett väglag..antispinn så släpper inte driften.. med antisladd så får man inte sladd..med krockudde behöver man inte bälte osv..osv..

Bort med skiten och lär folk att köra bil istället.. cool

skanepiraten
28 januari 2011 · 466 Inlägg

Melin skrev:

skanepiraten skrev:

Melin skrev:
Det är inte alltid ABSen är till fördel, ofta, men inte jämt..

Här måste jag ju undra om när Abs inte är till fördel? Upplys mig gärna, för Abs bromsar finns ju för att man ska kunna stanna snabbare. Så kan inte förstå när det inte är till fördel?

Mvh skane

På en isgata med bra dubbdäck på bilen så skiljer det många meter på att stanna, om man inte vrider ratten.
Hjulet hinner inte broms in alls innan absen släpper hjulet.
Ialf min egen uppfattning efter egna expriment och tester.

Jaha okej egen uppfattning ^^ ja enligt teknikens värld eller ja du kan nog ta bilsport eller liknande tidning så har dom ju vissat att det gör skillnad med Abs på det positiva hållet wink
Sen med Abs har man ju styrförmåga med:)
Sitter på min iphone så kan inte skicka länk men googla så kan du titta på deras tester wink

Mvh skane

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Aern
28 januari 2011 · 457 Inlägg

hotrodder skrev:

Aern skrev:
Men, det finns ett bättre sätt!

Funkar inte ABSen. Hitta vilken givare som är trasig. Tjuva ström från ABS givaren från andra sidan av axeln. Funkar, men inget att rekommendera.

Men JÖSSES!!! vilket meck istället för att byta den trasiga givaren.

Snälla, läs hela mitt inlägg INNAN du kommenterar!

Ernlothsson
29 januari 2011 · 92 Inlägg

Skulle det inte funka att koppla lampan till en sånhär istället? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … ordrojare/

Volkswagen golf vr6 "Das Kleinwagen" (1994)
Mack Forum- och sitemoderator
29 januari 2011 · 26 149 Inlägg

Aern skrev:

hotrodder skrev:

Aern skrev:
Men, det finns ett bättre sätt!

Funkar inte ABSen. Hitta vilken givare som är trasig. Tjuva ström från ABS givaren från andra sidan av axeln. Funkar, men inget att rekommendera.

Men JÖSSES!!! vilket meck istället för att byta den trasiga givaren.

Snälla, läs hela mitt inlägg INNAN du kommenterar!

Frågan är om det fortfarande är "bättre", ditt alternativ?
Är det inte enklare att byta den trasiga givaren, som man i ditt fall ändå måste fastställa är orsaken till problemet, för att kunna göra på ditt sätt...?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
29 januari 2011 · 1 594 Inlägg

AirOne skrev:

Aern skrev:

hotrodder skrev:

Men JÖSSES!!! vilket meck istället för att byta den trasiga givaren.

Snälla, läs hela mitt inlägg INNAN du kommenterar!

Frågan är om det fortfarande är "bättre", ditt alternativ?
Är det inte enklare att byta den trasiga givaren, som man i ditt fall ändå måste fastställa är orsaken till problemet, för att kunna göra på ditt sätt...?

+1 precis vad jag oxå menade.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
krillle
29 september 2011 · 31 Inlägg

hur kopplar man abs-sladden för att tjuva ström från andra givaren där bak? ja ska in på besiktning på månda o har ingen tid till att fixa givaren o de innan besiktningen utan får göra det efter besiktningen så vill göra så att ja tjuvar från andra sidan nu bara  tills ja har besiktat. så min fråga är HUR ja ska koppla?
Tacksam för svar! smile

DusanMandick Random Hero
30 september 2011 · 4 047 Inlägg

krillle skrev:
hur kopplar man abs-sladden för att tjuva ström från andra givaren där bak? ja ska in på besiktning på månda o har ingen tid till att fixa givaren o de innan besiktningen utan får göra det efter besiktningen så vill göra så att ja tjuvar från andra sidan nu bara  tills ja har besiktat. så min fråga är HUR ja ska koppla?
Tacksam för svar! smile

gör det inte. chansen är stor att du bränner den andra givaren också

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Mack Forum- och sitemoderator
30 september 2011 · 26 149 Inlägg

krillle skrev:
hur kopplar man abs-sladden för att tjuva ström från andra givaren där bak? ja ska in på besiktning på månda o har ingen tid till att fixa givaren o de innan besiktningen utan får göra det efter besiktningen så vill göra så att ja tjuvar från andra sidan nu bara  tills ja har besiktat. så min fråga är HUR ja ska koppla?
Tacksam för svar! smile

Hur länge har du vetat om problemet och inte åtgärdat det då..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Aern
9 oktober 2011 · 457 Inlägg

Som jag skrev tidigare så går det att fuska. Men inget man ska göra. Jag håller med alla andra, byt först och främst.

Du kan koppla ur den givaren som är trasig, sätt tjuvar på motsvarande sida och koppla ihop med den du just koppla ur. Då ska det funka. Principen är att den "urkopplade" givaren får signaler från den fullt fungerande och du lurar systemet.

Men återigen, byt heller än att fuska! Det är för din egen skull och alla andra trafikanter ute på vägarna!

krillle
26 oktober 2011 · 31 Inlägg

Aern skrev:
Som jag skrev tidigare så går det att fuska. Men inget man ska göra. Jag håller med alla andra, byt först och främst.

Du kan koppla ur den givaren som är trasig, sätt tjuvar på motsvarande sida och koppla ihop med den du just koppla ur. Då ska det funka. Principen är att den "urkopplade" givaren får signaler från den fullt fungerande och du lurar systemet.

Men återigen, byt heller än att fuska! Det är för din egen skull och alla andra trafikanter ute på vägarna!

Gjorde som du sa!
Bytte allt, felet var att styrenheten hade smält, nån överhettning av nåt slag för kontaktstycket o hela kittet där va helt nersmält.

volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
26 oktober 2011 · 695 Inlägg

Jag kör i nuläget en volvo 850 -96a med OBD2-uttaget, men frågan är; Hur ska ABS:en funka på denna bil?
Jag kör 50-60km/h och ställer mej på bromsen d.vs "tvärnitar" då tänds min ABS-lampa och släcks inte förrens jag stryper bilen genom att tända av/på på tändningslåset, är det normalt?
Ja, den "hugger" när jag bromsar hårt och kör ett självtest i 20sek efter påbörjad start.

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
Volvo V70 "Classic" (2008)
peegee Forummoderator
26 oktober 2011 · 2 924 Inlägg

Aern skrev:
Som jag skrev tidigare så går det att fuska. Men inget man ska göra. Jag håller med alla andra, byt först och främst.

Du kan koppla ur den givaren som är trasig, sätt tjuvar på motsvarande sida och koppla ihop med den du just koppla ur. Då ska det funka. Principen är att den "urkopplade" givaren får signaler från den fullt fungerande och du lurar systemet.

Men återigen, byt heller än att fuska! Det är för din egen skull och alla andra trafikanter ute på vägarna!

Snacka om dubbelmoral...

Tråden har nått sitt syfte. Låser.

Mvh Mod

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang