Volvo 945 ltt b230Fk vill få lite mer hästar

ericlundqvist
26 januari 2011 · 35 Inlägg

Hejsan alla bilfantaster! smile

Hoppas ingen blir sur över detta inlägg då jag inte är så tjenis med turbo motorer, men har letat på forum å läst mig till lite. menmen experthjälp behövs jämt.wink

Jag har som sagt införskaffat mig en 945 ltt, och vill få lite mer hästar att mata under huven big_smile

Det som jag har tänkt är:
Chip(bränsle,tändning)
ställbar WG 0,5-0,6bars tryck??
större turbo (kanske senare 16T)??
andra spridare? gröna R?
3" avgas
3" lmm.
sportfilter(sitter redan)wink

hur är det med kam,koppling å topp??

Jag vill (när jag ska byta turbo) att den bara ska vara att sätta dit utan att behöva göra för stora moddningar, isf vilken är bäst?

Hur högt tryck på WG tycker ni?

Behövs 3" avgas? Behövs 3" lmm?? tycker ni jag bör satsa på extraktor? hmm

behöver jag byta till k-kam, hårdare koppling? vid vilken hk? toppen hur mycket ska man göra åt den ? eller ska man satsa på en 531a?

Finns det nå mer som ni tycker att ni hade gjort för en cirka, 200Hk> inte mycket mer hästar. Vill helst slippa byta stakar å kolvar nu, det gör jag nog senare big_smile

/Eric smile

Volvo Xc70 (2006)
Swemil93
26 januari 2011 · 429 Inlägg

Chippar du och laddar runt 0.8 så ska du inte vara allt för långt ifrån 200hk...
Avgas och lmm är nog inte så akut innan du bytt turbo, spridarna ska nog lira med också, går ju ställa upp bränsle trycket lite smile

Kopplingen borde hänga med till runt 200, sen kanske du vill ha en annan... topp ska inte vara några bekymmer, men byter du ut kammen så  får du ju ett bredare register.

Senast redigerat av Swemil93 (26 januari 2011)

Volvo V70 "D5" (2010)
hoggeee
26 januari 2011 · 258 Inlägg

Kopplingen är klen på 940 så räkna med att byta till en sachs 721 tryckplatta ganska snart.. Du kan ladda runt 1 bar ganska "riskfritt" med original turbon..
KLracing har en turbo jag själv är intresserad av, dock väldigt billig så är lite tveksam..
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ … p;Visn=Std
3" Avgas och gärna en Racekat är väl att föredra. Speciellt om du ska byta turbo senare. Blir skönt ljud sålänge om inte annat.. smile

BMW 330e "G20 M-sport" (2020)
Xuri One Man Clan
26 januari 2011 · 4 287 Inlägg

byt koppling, köp hårdare tryckklocka runt 1-1.2 bar,  chippa bränsleboxen, sen har du 180-200hästar å bra körbarhet.
stoppa gärna i en V-kam från b230e motorn med mekaniska insprutet som satt i 740 gle.

ALLT ANNAT ÄR ONÖDIGA PENGAR.

nästa steg är byt turbo, gärna kina t3/t4 turbo eller dyl, mitsu är inga höjdare.
3" avgas
3" lmm  och 465cc spridare , sen är du närmare 300hk vid 1.5 bar

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
ericlundqvist
27 januari 2011 · 35 Inlägg

Trevligt!!

Då blire nu: chip, ny WG med ställbar ladd å 3" avgas

Senare: ny turbo t3/t4, lmm3", spridare å k-kam om den pallar för föregående. Å sachs 712an.

Passar en k-kam bolt-on? skulle vara shysst utan för mycket modd.

Vad skulle ni gjort mer ? big_smile

Eric smile

Volvo Xc70 (2006)
HateCrew666
28 januari 2011 · 77 Inlägg

Hej!
Original kopppling hänger me en bra bit beroende på skicket så den behövs inte bytas från den börjar slira och det lär den inte göra runt 200 beroende på hur du kör.

Räcker me bränslechip ex viking och hårdare tryckklocka (ställbar) ca 1- 1.2bar till 200-220 beroende på hur hårt du vill köra me orignal turbon, ev annan kam typ vx3 lr A.

Ska du upp mot 250-300 får du byta turbon, annat chip igen beronde på turbons storlek dvs turbolagg, 531topp me kam, 440spridare, 3"lmm även alu ic om det ska vara noga, kanske grövre avgassystem och koppling vid behov, original i bra skick räcker även här om turbon är stor och laddet kommer senare dvs vid 3.5-4 000 rpm.

// Fredrik

Senast redigerat av HateCrew666 (28 januari 2011)

Volvo V70 T5 "GoCarten" (2000)
Volvo 940 S 2.3 f.d. ltt "Galten" (1996)
Xuri One Man Clan
28 januari 2011 · 4 287 Inlägg

HateCrew666 skrev:
Hej!
Original kopppling hänger me en bra bit beroende på skicket så den behövs inte bytas från den börjar slira och det lär den inte göra runt 200 beroende på hur du kör.

Räcker me bränslechip ex viking och hårdare tryckklocka (ställbar) ca 1- 1.2bar till 200-220 beroende på hur hårt du vill köra me orignal turbon, ev annan kam typ vx3 lr A.

Ska du upp mot 250-300 får du byta turbon, annat chip igen beronde på turbons storlek dvs turbolagg, 531topp me kam, 440spridare, 3"lmm även alu ic om det ska vara noga, kanske grövre avgassystem och koppling vid behov, original i bra skick räcker även här om turbon är stor och laddet kommer senare dvs vid 3.5-4 000 rpm.

// Fredrik

org kopplingen bör bytas så fort han börjar trimma, den är så äckligt klen å de är de sista man vill ska explodera.

Man behöver inte byta så mycke grejer för å nå 300 hk
org toppen duger, oftast ett vanligt steg 1 chip också.

lite bättre kam
avgas
spridare
lmm å turbo så når man 300 hk om man vill

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
ericlundqvist
29 januari 2011 · 35 Inlägg

ok smile
får bli att byta koppling då..
ska väl ha ca 200-250hk, bara den där skjutsen ibland när man vill smile

vilket turboaggfunkar bolt on förutom t3/t4? ett billigt bra

jag kikade idag satt ljusgröna spridare, är det org?

tänkte kanske sitter chip redan å insuget är nog närmare 8cm i diam

om man byter till ett större agg drar den mindre än med orginal då 13c får väl jobba hårt jämfört med en större?

Eric big_smile

Volvo Xc70 (2006)
Frissan
4 juni 2011 · 4 693 Inlägg

Jag spinner vidare på den här tråden.

1,2 bar, pallar IC för det? Är det så bra att åka runt med så högt tyck? 1,0 kan jag tänka mig, men 1,2 då börjar det hända lite tongue

Booyakasha!
henke_92 TBM NINJA
5 juni 2011 · 917 Inlägg

att byta lmm är väl mestadels aktuellt när man byter spridare eller tryckrör? har man tex 3 tums tryckrör ska man väl matcha avgas och lmm till samma storlek för det ska lira?

större IC är nog också rätt så prio 1 om du inte bara ska tanka spisen med varmluft

lycka till

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Louksor
5 juni 2011 · 1 915 Inlägg

Läst att många skrivit att intercoolern spricker ofta om man laddar runt 1,3bar. Men finns de som haft högre laddtryck utan att den går sönder, men finns även de som kört på lägre som har spruckit ändå...

Har du original turbo så är det ingen större ide att ladda mer än 1,0bar ,då den mest blåser varmluft över det.

Softis skrev:
Jag spinner vidare på den här tråden.

1,2 bar, pallar IC för det? Är det så bra att åka runt med så högt tyck? 1,0 kan jag tänka mig, men 1,2 då börjar det hända lite tongue

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Frissan
5 juni 2011 · 4 693 Inlägg

Okej okej, kanon att veta! Tack för svaret

Booyakasha!
ekelund88
5 juni 2011 · 2 656 Inlägg

Softis skrev:
Okej okej, kanon att veta! Tack för svaret

att intercoolen spricker e ingen risk hade org ic på min 740 turbo o den peaka 1,6

ExtremeBoost
5 juni 2011 · 312 Inlägg

Att byta intercooler tycker jag är en bra investering. På min bil blir tryckrören så varma så man inte vill hålla handen på dom en längre stund men efter intercoolern är de iskalla. Kall luft = mer effekt

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
Frissan
6 juni 2011 · 4 693 Inlägg

Tänkte bara meddela att jag spännde upp wastegaten istället för att ha T-kors, var som natt och dag!

Booyakasha!
Swemil93
9 juni 2011 · 429 Inlägg

Softis skrev:
Tänkte bara meddela att jag spännde upp wastegaten istället för att ha T-kors, var som natt och dag!

På vilket sätt blev de skillnad? smile

Volvo V70 "D5" (2010)
ekelund88
9 juni 2011 · 2 656 Inlägg

Swemil93 skrev:

Softis skrev:
Tänkte bara meddela att jag spännde upp wastegaten istället för att ha T-kors, var som natt och dag!

På vilket sätt blev de skillnad? smile

stabilare ladd kan jag tro smile

Swemil93
9 juni 2011 · 429 Inlägg

ekelund88 skrev:

Swemil93 skrev:

Softis skrev:
Tänkte bara meddela att jag spännde upp wastegaten istället för att ha T-kors, var som natt och dag!

På vilket sätt blev de skillnad? smile

stabilare ladd kan jag tro smile

Ja, men motorkaraktären är väl typ densamma? smile

Volvo V70 "D5" (2010)
ekelund88
9 juni 2011 · 2 656 Inlägg

Swemil93 skrev:

ekelund88 skrev:

Swemil93 skrev:

På vilket sätt blev de skillnad? smile

stabilare ladd kan jag tro smile

Ja, men motorkaraktären är väl typ densamma? smile

nja jag upplever t kors som ett betydligt långsamare till fullt ladd än spändwasgate

Frissan
10 juni 2011 · 4 693 Inlägg

Stabilare ladd och mycket piggare. Har fått för mig att den inte drar på samma register heller. Skiljer nog inte mycket, men iaf

Booyakasha!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang