5178
Sök

Port area samt portlängd frågor!

418 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
#1
Börjar bli färdig med min låda för mina 4 spl dynamics spl 380 d2! Lådan ligger på ca 365-370 liter och jag undrar hur stor själva port arean ska vara? Samt längden på porten.

Kommer inte använda mig utan några rör, utan kommer göra ett hål sedan  bygga väggar runt håler innåt för att kunna bestämma portens längd.


Mvh Anton N!


21 761 Inlägg
29 januari 2011
#2
Är 365-370 liter alltså innervolymen utan att basarna sitter där?
Tänker du göra slotport eller "vanlig" fyrkantig port?

418 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
#3
365-370 liter är innervolymen med basarna i, då jag kommer vända basarna ut och in!  Tänkte väll mera ett avlångt fyrkantigt hål, sen förlänger jag porten innåt  beroende på hur lång porten ska vara! Har inte riktigt koll på den exakta benämningen på slotport.

Mvh Anton N!


3 466 Inlägg
29 januari 2011
#4
Mofflan skrev:
365-370 liter är innervolymen med basarna i, då jag kommer vända basarna ut och in!  Tänkte väll mera ett avlångt fyrkantigt hål, sen förlänger jag porten innåt  beroende på hur lång porten ska vara! Har inte riktigt koll på den exakta benämningen på slotport.

Mvh Anton N!

Portarean ska anpassas till hur mycket luft du ska flytta, med andra ord hur mycket effekt du ska ha till basarna.. så vad ska du köra med för steg?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

418 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
#5
kommer ha 4 st kicker sx 1250.1. Vill ha den avstämd runt 35 hz, inte speciellt intresserad av att burpa! big_smile


Team dBakuten
3 453 Inlägg
29 januari 2011
#6
Den lådan behöver drygt en portarea på 1162cm2.. man kan ju labba med längden lite men runt 46cm lång.
35Hz avstämning lite drygt.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

418 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
#7
Hur djup ska den vara? Ska totala arean vara det måttet alltså bred längd och djupet ner i lådan? Eller bara bredden och längden?


Team dBakuten
3 453 Inlägg
29 januari 2011
#8
Mofflan skrev:
Hur djup ska den vara? Ska totala arean vara det måttet alltså bred längd och djupet ner i lådan? Eller bara bredden och längden?

46cm lång? Som jag skrev.. sen typ en area på 200*580mm som exempel.
Senast redigerat av Tokken (29 januari 2011)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

418 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
#9
förstår tyvärr inte. kan du skriva upp alla 3 måtten så kanske jag förstår bättre! Det som jag inte riktigt fattar är hur djup den ska vara neråt in i lådan! Mvh Anton N


21 761 Inlägg
29 januari 2011
#10
Mofflan skrev:
Har inte riktigt koll på den exakta benämningen på slotport.

Slotport använder någon/några av lådans väggar som en del av porten. Det blir litegrann skillnad i portlängd när man jämför slotport och "vanlig" fyrkantig port för samma avstämning, dock inte jättestor skillnad vad jag förstår (har inte gjort egna mätningar). smile

418 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
#11
Okej ;D Då är det ingen slotport som jag ska ha, utan en vanlig! Har du några tips på måtten till porten? Mvh
Senast redigerat av Mofflan (29 januari 2011)


2 035 Inlägg
29 januari 2011
#12
tokken skrev ju svaret till dig.

som jag tolkar det ska den vara 46 cm djup å sen ska hålet vara 20 x 58 cm.

Känns som en liten port till 4 st 15" are men det får nån annan avgöra.

Biljudsveteran sen 1984!

16 197 Inlägg
29 januari 2011
#13
bosabengt skrev:
tokken skrev ju svaret till dig.

som jag tolkar det ska den vara 46 cm djup å sen ska hålet vara 20 x 58 cm.

Känns som en liten port till 4 st 15" are men det får nån annan avgöra.

58*20 e rätt stort.  1160 cm2 för att vara exakt.



1st 4" port är knappt 80 cm2.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
29 januari 2011
#14
Mofflan skrev:
Okej ;D Då är det ingen slotport som jag ska ha, utan en vanlig! Har du några tips på måtten till porten? Mvh

så fort porten inte är rund så faller de inte "termen" slotport.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

418 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
#15
blir lite svårt med tanke på att lådan är ca 50 cm hög ;S


16 197 Inlägg
29 januari 2011
#16
Mofflan skrev:
blir lite svårt med tanke på att lådan är ca 50 cm hög ;S

då får du väl bygga så att porten sticker upp ur lådan..tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

418 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
#17
tummen upp big_smile men de får inte platts häller då kommer skiten ta i taken sad


16 197 Inlägg
29 januari 2011
#18
Mofflan skrev:
tummen upp big_smile men de får inte platts häller då kommer skiten ta i taken sad

men den behöver ju inte sticka upp hela vägen..tongue   




va har lådan för yttermått?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

3 466 Inlägg
30 januari 2011
#20
Du kan ju bygga porten i L-profil...

http://www.soundsolutionsaudio.com/foru … slot-port/

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"


Sök