1879
Sök

BMW E34 Touring

Ett långtidprojekt där jag fixar och trixar med bilen efter egen smak och behov. Sedan tillkommer byten av slitage delar med mera. Det som står på schemat för tillfället är lite allmänt småpyssel för ett ännu bättre utseende.

Biltokig ingenjör
512 623 Visningar
Uppdaterades senast 2 mars 2016
1 574 Inlägg
17 september 2012
Blir ju riktigt fin! tänk om man hade samma ork till sin egna, haha!
vore ju skoj å dra nån e34 träff nån gång i samband med nån större träff big_smile

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
BOLIN_ skrev:
AD_ skrev:
BOLIN_ skrev:
Kul att se att du pular på med bilen! smile

Måste ju greja med nånting. Pallar inte att ta det lugnt för ofta tongue

Benzin-rider skrev:
Snyggt gjort, ser ut som de skulle ha suttit en knapp där orginal wink

Tack! smile Hamnade först och främst där pga. smidigheten när man kör. Att det sedan smälter in bra blev en bonus smile

Jo, det är kul att hålla på ibland! smile

Precis. Det händer ju ibland (Läs: ofta wink) att man tröttnar på att göra sånt som känns som evighetsjobb... hmm

Brago skrev:
vore ju skoj å dra nån e34 träff nån gång i samband med nån större träff big_smile

Tackar smile Det gäller att hitta motivationen, så går det. Men den är inte alltid lätt att hitta och dessutom lätt att tappa bort tongue Så man får jobba snabbt när man väl har den smile Nu när jag verkligen börjar se ljuset i den låånga tunneln, så blir det "roligare" att göra skitgörat tongue

Det vore skoj big_smile Får kolla lite närmare på det när bilen är klar, och sommaren börjar närma sig igen smile
Bimmers Of Sweden kan ju vara ett bra tillfälle. Jag skall boka in Bimmers Of Sweden #1 2013 redan nu så att jag inte ska missa det, som jag gjorde iår! Du har ju dock en riktigt bra bit till Eskilstuna hmm
Senast redigerat av AD_ (17 september 2012)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

1 574 Inlägg
17 september 2012
AD_ skrev:
BOLIN_ skrev:
AD_ skrev:
BOLIN_ skrev:
Kul att se att du pular på med bilen! smile

Måste ju greja med nånting. Pallar inte att ta det lugnt för ofta tongue

Tack! smile Hamnade först och främst där pga. smidigheten när man kör. Att det sedan smälter in bra blev en bonus smile

Jo, det är kul att hålla på ibland! smile

Precis. Det händer ju ibland (Läs: ofta wink) att man tröttnar på att göra sånt som känns som evighetsjobb... hmm

Brago skrev:

Tackar smile Det gäller att hitta motivationen, så går det. Men den är inte alltid lätt att hitta och dessutom lätt att tappa bort tongue Så man får jobba snabbt när man väl har den smile

Det vore skoj big_smile Får kolla lite närmare på det när bilen är klar, och sommaren börjar närma sig igen smile
Bimmers Of Sweden kan ju vara ett bra tillfälle. Jag skall boka in Bimmers Of Sweden #1 2013 redan nu så att jag inte ska missa det, som jag gjorde iår! Du har ju dock en riktigt bra bit till Eskilstuna hmm

Va sugen på Bimmers Of Sweden ja å nästa år, ska beställa spacers å däck nu i veckan så ja kan pröva ny fälgarna innan vintern.. 19x10" bak borde fylla lite wink

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
18 september 2012
Trådstartare
Brago skrev:
AD_ skrev:
Brago skrev:

Tackar smile Det gäller att hitta motivationen, så går det. Men den är inte alltid lätt att hitta och dessutom lätt att tappa bort tongue Så man får jobba snabbt när man väl har den smile

Va sugen på Bimmers Of Sweden ja å nästa år, ska beställa spacers å däck nu i veckan så ja kan pröva ny fälgarna innan vintern.. 19x10" bak borde fylla lite wink

Det lär fylla ut riktigt fint! smile 10" breda med breed fälgkant? smile

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
20 september 2012
Trådstartare
Att jag ska vara så himmelens lat. Är så sjukt nära att bli klar med bakstöten, men har ledsnat totalt på det sad

Var iväg iaf iväg och köpte gas till svetsen och filade på mitt fäste till säkringsboxen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-cc4c1bf7414e1ac67d21f910dc0719b1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-548bfe521a89835a437625a2846a1848.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-be7e09dd8b0b2afb8fdc1cc55f95ce47.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-b0b3b3fb824e59f90e3a87e6da097baa.jpg

Fästet kommer att målas med hammarlack.

Det är jäkligt glädjande att jag har fått fler och fler prenumeranter på tråden smile Hoppas ni vill fortsätta följa trots mitt dåliga uppdateringsflöde och hoppande mellan sakerna smile

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
Ännu lite mer pyssel blev det idag. Tiden springer iväg fort när jag måste passa in och prova hur det passar hela tiden...

Här kommer ballastrarna hamna
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-1f12a08ab9d2b62c418499807d5b3c25.jpg

3 x 2,5mm2 plusledning
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-f541b94e3da800cc761e7d06bee4e734.jpg

Säkringsboxen ditsatt, och plusledningarna dragna i kabelstrumpa
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-1a63e7315ceb29aec70821f26736a886.jpg

Kabelstrumpa är MUMMA! Blir sjukt mycket snyggare och smälter in bra!i]
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-c5af49c11a1a3470fcdd623654e66dc4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-2ed37f497a8f23b658a0a813546f4c1d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-63cbf29749a9fd36a2e162a0f132bfed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-a98c906037893f93a48704f7082dc2cc.jpg

[i]Dit lagda på prov.

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-71b88343ce08f676c3f1dd3cd19d6522.jpg

Allt för ikväll! Med lite fullfart efter jobbet imorgon så sitter extraljusen på igen!

2 763 Inlägg
25 september 2012

Volvo - For Life

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
BOLIN_ skrev:
AD_ skrev:
*TEXT*

Fan va du ligger i, gött å se att det händer nåt! smile

Hehe tongue Själv tycker jag det går apsegt framåt tongue Det blev lite bråttom med extraljusen nu, eftersom jag höll på att klippa ett rådjur häromdan. Jag hann ju bromsa, men det blir så obehagligt när man blir överraskad av dom.

2 763 Inlägg
25 september 2012
AD_ skrev:
BOLIN_ skrev:
AD_ skrev:
*TEXT*

Hehe tongue Själv tycker jag det går apsegt framåt tongue Det blev lite bråttom med extraljusen nu, eftersom jag höll på att klippa ett rådjur häromdan. Jag hann ju bromsa, men det blir så obehagligt när man blir överraskad av dom.

Det händer ju nåt iaf! smile Ja, de förbannade djuren är inte roliga blöta höstkvällar när det är mörkt!

Volvo - For Life

1 574 Inlägg
25 september 2012
AD_ skrev:
BOLIN_ skrev:
AD_ skrev:
*TEXT*

Som sagt innan, klart du ska ha extraljus! hellre några hål bakom regplåten änn en front mindre när de väl smäller pga. dåligt lyse wink

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
Brago skrev:
AD_ skrev:
BOLIN_ skrev:

Som sagt innan, klart du ska ha extraljus! hellre några hål bakom regplåten änn en front mindre när de väl smäller pga. dåligt lyse wink

Extraljus är ett beroende/en självklarhet nu efter en höst/vinter med wink Problemet var bara en smidig lösning, som jag troligtvis har löst nu smile
Senast redigerat av AD_ (25 september 2012)

1 574 Inlägg
25 september 2012
AD_ skrev:
Brago skrev:
AD_ skrev:

Extraljus är ett beroende/en självklarhet nu efter en höst/vinter med wink Problemet var bara en smidig lösning, som jag troligtvis har löst nu smile

Om du vill kan ja fota hur ja monterat på min lite närmare? smile

600 Inlägg
BMW Fanatiker
191 Inlägg
26 september 2012
Blir ju riktigt snyggt!

Finns ju inget värre än dom som bara kastar i allt och är nöjda wink

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
Brago skrev:
AD_ skrev:
Brago skrev:

Om du vill kan ja fota hur ja monterat på min lite närmare? smile

Det får du gärna göra smile

Benzin-rider skrev:
snajsigt! big_smile

Tackar smile

Flaffy211 skrev:
Blir ju riktigt snyggt!

Finns ju inget värre än dom som bara kastar i allt och är nöjda wink

Tackar!  Kan ju erkänna att jag hetsdrog kablarna förra gången wink Då var jag nöjd med att det fungera. Men missnöjd över att det såg förjävligt ut.
Men nu blir det ändring på det smile

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
Fick på extraljusen idag. Bilder saknas dock. Men som vanligt är murphy där och petar.

Problem! mad
Mina extraljus tänder upp lite som dom vill nu när jag har använt mig av 100cm förlängningskablar.
1st av 3 har ingen förlängningskabel = Funkar klockrent hela tiden
2st av 3 har förlängningskabel = En tänder för det mesta upp, men inte alltid. Den andra tänder upp lite då och då.

Om jag bländar av och kör utan helljus en stund och typ "laddar upp" kan jag lyckas få fyr på alla tre.

Det är bra dimensionerat med relän, kablar osv. Det är separata kablage till varje ballast, förutom signalen och signaljorden som är samma till alla tre.

Det funkade perfekt hela förra säsongen. Det jag ändrade till denna säsong var att dimensionera upp kablaget, samt använda förlängningskablar mellan ballast och lampa.

Någon som har några teorier om vad som spökar? Jag säger ju förlängningskablarna. Men vad kan gå fel med en simpel kabel?

Så krängde av extraljusen igen. De gör ändå ingen nytta när de krånglar...

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
Har laddat batteriet i bilen och sprayat kontaktspray i alla kabelskor till reläna. Jag vet inte riktigt om jag vågar spraya i förlängningskablarna ifall jag vill skicka tillbaks dem.

Kan det vara så att ballastrarna tycker det är lite för varmt så att de inte alltid tänder upp? De sitter på grenrörssidan i motorrummet och rätt tight mot värmeskyddet på motorhuven. Har ju ingen direkt luftström som kan kyla just där det sitter. Kan försöka hitta en bättre plats med lite bättre kylning och se om det hjälper!

Har även inhandlat lite grejer som kommer i veckan!

3 151 Inlägg
30 september 2012
AD_ skrev:
Har laddat batteriet i bilen och sprayat kontaktspray i alla kabelskor till reläna. Jag vet inte riktigt om jag vågar spraya i förlängningskablarna ifall jag vill skicka tillbaks dem.

Kan det vara så att ballastrarna tycker det är lite för varmt så att de inte alltid tänder upp? De sitter på grenrörssidan i motorrummet och rätt tight mot värmeskyddet på motorhuven. Har ju ingen direkt luftström som kan kyla just där det sitter. Kan försöka hitta en bättre plats med lite bättre kylning och se om det hjälper!

Det kan nog vara så, prova flytta dem. Rekommendationen brukar ju vara att man placerar dem i ett välventilerat område utan risk för direkt väta. smile

227 Inlägg
30 september 2012
prova åka med huven öppen så de blåser in luft o se om det är de som är det faktiska problemet smile

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
AD_ skrev:

Det kan nog vara så, prova flytta dem. Rekommendationen brukar ju vara att man placerar dem i ett välventilerat område utan risk för direkt väta. smile

Får testa det. Den rekommendationen har jag missat totalt tongue

H_landen skrev:
prova åka med huven öppen så de blåser in luft o se om det är de som är det faktiska problemet smile

Hehe smile Mja, vettefasen om jag vågar åka nån längre bit/ högre hastighet med öppen huv tongue Är väl egentligen ingen fara iom huvens konstruktion, men ändå tongue

Sök