1799
Sök

BMW E34 Touring

Ett långtidprojekt där jag fixar och trixar med bilen efter egen smak och behov. Sedan tillkommer byten av slitage delar med mera. Det som står på schemat för tillfället är lite allmänt småpyssel för ett ännu bättre utseende.

Biltokig ingenjör
512 648 Visningar
Uppdaterades senast 2 mars 2016
Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
BOLIN_ skrev:
AD_ skrev:
Satt och spånade lite nu på kvällskvisten.
Vad tror ni om att klämma dit stänkskärmar för att spara på nederkanten av skärmarna och bakstöten?
Tänkte då ev. ha dom i samma färg som bilen.
Såg nån bild på en som hade det, ska se om jag hittar den. Det såg inte helt fel ut.

Sen har jag fått en ganska irriterade problem. Inget som påverkar funktionen något särskilt. Men ibland när jag stannar vid rödljus eller dylikt och låter motorn gå ner på tomgång. Då kan tomgången börjar pendla upp och ner mellan 500-800 varv. Det är inte alltid utan bara ibland.
Jag kan även få liknande fenomen om jag står och torrgasar. När jag släpper av och varvtalet sjunker, så går varvtalet ner under tomgång och sedan upp till normal tomgång igen. Därefter är tomgången helt normal.

Någon som har något tips på vad jag ska kolla? smile Ska leta fram lite startgas imorgon och leta efter läckage kring insuget.

Det är inte din LMM som börjar spöka? hmm

Kör på stänkskydd! smile

Jag tror inte det. Jag ryckte ur kontakten till LMM och då gick den knappt på tomgång om man torrgasat lite. Jag ska försöka göra en service på den innan den riktiga kylan kommer i form av byte av olja, filter och stift.

Jag funderade på om den omtalade kamaxelgivaren kan spöka, men jag har försökt leta efter vad symtomen brukar vara. Dock utan något vidare bra svar hmm

Jag kanske skulle göra det. Fast det kanske skulle funka om de är "gummisvarta" så det bryter av lite mot färgen eftersom lister osv. är svart? smile

Hittade bilden! Ser lite underligt ut bak, men fram tycker jag det ser helt okej ut smile
http://i49.tinypic.com/55z0o.jpg

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

2 763 Inlägg
20 oktober 2012
AD_ skrev:
BOLIN_ skrev:
AD_ skrev:
Satt och spånade lite nu på kvällskvisten.
Vad tror ni om att klämma dit stänkskärmar för att spara på nederkanten av skärmarna och bakstöten?
Tänkte då ev. ha dom i samma färg som bilen.
Såg nån bild på en som hade det, ska se om jag hittar den. Det såg inte helt fel ut.

Sen har jag fått en ganska irriterade problem. Inget som påverkar funktionen något särskilt. Men ibland när jag stannar vid rödljus eller dylikt och låter motorn gå ner på tomgång. Då kan tomgången börjar pendla upp och ner mellan 500-800 varv. Det är inte alltid utan bara ibland.
Jag kan även få liknande fenomen om jag står och torrgasar. När jag släpper av och varvtalet sjunker, så går varvtalet ner under tomgång och sedan upp till normal tomgång igen. Därefter är tomgången helt normal.

Någon som har något tips på vad jag ska kolla? smile Ska leta fram lite startgas imorgon och leta efter läckage kring insuget.

Kör på stänkskydd! smile

Jag tror inte det. Jag ryckte ur kontakten till LMM och då gick den knappt på tomgång om man torrgasat lite. Jag ska försöka göra en service på den innan den riktiga kylan kommer i form av byte av olja, filter och stift.

Jag funderade på om den omtalade kamaxelgivaren kan spöka, men jag har försökt leta efter vad symtomen brukar vara. Dock utan något vidare bra svar hmm

Jag kanske skulle göra det. Fast det kanske skulle funka om de är "gummisvarta" så det bryter av lite mot färgen eftersom lister osv. är svart? smile

Hittade bilden! Ser lite underligt ut bak, men fram tycker jag det ser helt okej ut smile

Skulle ju kunna vara den givaren yikes

Kör på stänkisar både fram och bak! smile

Volvo - For Life

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
BOLIN_ skrev:
AD_ skrev:
BOLIN_ skrev:

Kör på stänkskydd! smile

Trodde jag hade svarat tongue

Iaf så har jag inte hunnit med att felsöka något. Varit fullt upp med annat.

Får se om jag lyckas hitta några till vettigt pris. Det är lite väl svettigt att hosta upp 1200:- spänn för ett par nya. Det spörs vad det blir smile

2 763 Inlägg
24 oktober 2012
AD_ skrev:
BOLIN_ skrev:
AD_ skrev:

Får se om jag lyckas hitta några till vettigt pris. Det är lite väl svettigt att hosta upp 1200:- spänn för ett par nya. Det spörs vad det blir smile

Kostar fyra fanskap till stänkskydd 1200kr? yikes

Volvo - For Life

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
Grrr! mad

Tänkte ju att jag skulle byta till vinterdäck ikväll. Men det sket sig ju direkt. Jag hittade ju inte låshylsan till fälgarna. Så jag letade nog runt i både bilen och garaget i säkert 1 ½h utan resultat. Hittade visserligen lite vatten i reservhjulsbaljan pga. att packningen till locket ovanför bränslepumpen blivit kass. Det är fixat nu.

Efter det hjälpte jag farsan att slänga på vinterdäckena på hans E61 istället. Får bli en rajd till och försöka hitta hylsan imorgon.

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
BOLIN_ skrev:
AD_ skrev:
BOLIN_ skrev:

Japp, plus frakt! yikes Det var på schmiedmann och original grejer. Jag har inte kollat med BMW, men skulle tippa på att de ligger däromkring också.

2 763 Inlägg
24 oktober 2012
AD_ skrev:
BOLIN_ skrev:
AD_ skrev:

Japp, plus frakt! yikes Det var på schmiedmann och original grejer. Jag har inte kollat med BMW, men skulle tippa på att de ligger däromkring också.

Försök hitta bättre begagnade istället! smile

Volvo - For Life

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
BOLIN_ skrev:
AD_ skrev:
BOLIN_ skrev:

Får bli så smile Annars får det kvitta tongue

2 763 Inlägg
24 oktober 2012
AD_ skrev:
BOLIN_ skrev:
AD_ skrev:

Beror ju även lite på hur länge du har tänkt ha kvar bilen smile

Volvo - For Life

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
BOLIN_ skrev:
AD_ skrev:
BOLIN_ skrev:

Beror ju även lite på hur länge du har tänkt ha kvar bilen smile

Det är ju sant, men är förtillfället ingen brådis då skärmarna inte är monterade. Hittar jag så hittar jag, annars får jag ta ställning till det då smile

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
27 oktober 2012
Trådstartare
Rullade runt och tog lite kort här om dagen smile
https://www1.garaget.org/archive/136/135394/222073/222073-2938305.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-911d8c77b01ceaf85dd39439bb627b5e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-c2a1da081a9aef9acf8e12b8618ced0d.jpg

Nu ska jag ut i garaget och försöka hitta min låshylsa till fälgarna smile
Senast redigerat av AD_ (8 december 2012)

61 Inlägg
Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
Forciie skrev:
Finemang!

Tackar! smile

Gick bet på att hitta hylsan. Men jag hittade istället förpackningen till bultarna, så att jag kunde beställa 2 st nya hyslor. Så väntar just nu på den leveransen smile
Senast redigerat av AD_ (4 november 2012)

2 763 Inlägg
4 november 2012
AD_ skrev:
Forciie skrev:
Finemang!

Tackar! smile

Gick bet på att hitta hylsan. Men jag hittade istället förpackningen till bultarna, så att jag kunde beställa 2 st nya hyslor. Så väntar just nu på den leveransen smile

Fortfarande inte fått hylsorna? yikes

Volvo - For Life

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
BOLIN_ skrev:
AD_ skrev:
Forciie skrev:
Finemang!

Tackar! smile

Nepp hmm Beställdes för ganska precis en vecka sedan. Tillverkaren har sitt säte i tyskland, så kan ju ta lite tid att frakta upp dom hit.

2 763 Inlägg
4 november 2012
AD_ skrev:
BOLIN_ skrev:
AD_ skrev:

Tackar! smile

Nepp hmm Beställdes för ganska precis en vecka sedan. Tillverkaren har sitt säte i tyskland, så kan ju ta lite tid att frakta upp dom hit.

Okej hmm

Volvo - For Life

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
Yes! Idag fick jag mina 2 st låshylsor från Tyskland! big_smile

Ut och skifta däck på direkten!

Sådär ja, det får duga vintertid smile Kanske dags för en tvätt? wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-9bac968632beff00ba8076e502cd750c.jpg

Det går tyvärr segt som in i bomben med M-paketet hmm Både pga. brist på motivation och att jag "ska bara" göra lite annat först tongue Dessutom har jag inga fler bockar att ha när jag slipar. Vill helst undvika att lägga det som jag nyss slipa på golvet.

Har även ett silenblocks-byte framför mig. Drar mig lite för att göra det med pallbock på garagegolvet. Någon som har lite tips på hur man kan lösa det utan lyft?

2 763 Inlägg
8 november 2012
Börjar silentblocken bli dåliga nu? hmm

Volvo - For Life

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
BOLIN_ skrev:
Börjar silentblocken bli dåliga nu? hmm

Jag tror det hmm Har nya liggandes, men har inte kommit mig för att byta än.
Kollade ett klipp när Bosse bildoktorn gjorde det, det såg relativt enkelt ut. Han hade den då på lyft, sen som alltid är TV alltid TV wink

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
Gjorde ett besök hos Benzin-rider i helgen, vilket resulterade i lite bilder smile

https://www1.garaget.org/archive/136/135394/222073/222073-2951027.jpg
https://www1.garaget.org/archive/136/135394/222073/222073-2951029.jpg
https://www1.garaget.org/archive/136/135394/222073/222073-2951031.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-07dc6aec48a82111ddd76117612ef665.jpg
https://www1.garaget.org/archive/136/135394/222073/222073-2951035.jpg

Jag blev rätt nöjd med bilderna. De är helt oredigerade, då jag inte satt mig in i sådant riktigt tongue Ska på fotokurs i veckan, så hoppas på att kunna lära mig att ta bilderna till nästa nivå smile
Senast redigerat av AD_ (8 december 2012)

Sök