2249
Sök

Spelförbud på ELMIA 2011. Vad tycker ni om det?

418 Inlägg
11 februari 2011
#81
Jadu stickan sad Lider med dig som så många andra, 85 db är ju skrattretande. i alla fall på heltid.

Detta skulle bli mitt första år på elmia bilmässan och just eftersom jag är ljudintresserad så tar detta hårt, vet inte riktigt hur sugen man är att åka längre hmm


8 156 Inlägg
11 februari 2011
#82
Arbetsmiljöverket har angett 85 dB(A) som den medelljudtrycksnivå som man får utsättas för över en hel arbetsdag, dvs 8 timmar. 94dB får man bara utsättas för under en timme. Så det är regler som man egentligen inte styr över från arrangörens sida. Samtidigt så borde man få spela lite högre under några stunder på dagen/kvällen?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
11 februari 2011
#83
Phaetoon skrev:
Arbetsmiljöverket har angett 85 dB(A) som den medelljudtrycksnivå som man får utsättas för över en hel arbetsdag, dvs 8 timmar. 94dB får man bara utsättas för under en timme. Så det är regler som man egentligen inte styr över från arrangörens sida. Samtidigt så borde man få spela lite högre under några stunder på dagen/kvällen?

Nej, spelar du högre så åker du ut och bilen efter dig roll

(Undrar om deras hjullastare orkar med golfen cool )


84 Inlägg
11 februari 2011
#84
Har man stått och jobbat i den aktuella hallen en hel mässhelg är man hyfsat trött på dunkandet kan jag lova. Är en jäkla skillnad att bara tillbringa en liten stund där.

Mvh//Tobbe

16 197 Inlägg
11 februari 2011
#85
The_Dagger skrev:
Har man stått och jobbat i den aktuella hallen en hel mässhelg är man hyfsat trött på dunkandet kan jag lova. Är en jäkla skillnad att bara tillbringa en liten stund där.

Ja har själv stått på elmia 6 år med mina å andras bilar i "stereohallen" . De e väl klart att man e lite seg efter en helg dunka dunk men samtidigt så e de bara EN helg på hela året. Man har 51 helger till där man kan ha de knäppttyst.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
11 februari 2011
#86
Phaetoon skrev:
Arbetsmiljöverket har angett 85 dB(A) som den medelljudtrycksnivå som man får utsättas för över en hel arbetsdag, dvs 8 timmar. 94dB får man bara utsättas för under en timme. Så det är regler som man egentligen inte styr över från arrangörens sida. Samtidigt så borde man få spela lite högre under några stunder på dagen/kvällen?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
11 februari 2011
#87
Holst skrev:
Tror inte på fullaste alvar att du hajjar hur lågt 85db är. Testa att mäta hemma i vardagsrummet, Det ni tycker e mysigt V8muller ligger på strax över 100db om man kör 3tums system hela vägen. Varför tror du att det e maxgräns på 105db på tex besiktningen. Å att jämföra motorljud som mäts i DBa med bilstereo ljud som mäts i DBc vilket är mkt midre skadligt än DBa är bara löjligtom det nu inte e ngn spoling med sönderspelade 6*9 som klassas in under det första . Läs på innan tack

Tror inte du förstår hur decibel skalan fungerar. Jag har en bil med raka 3 tums system, och det är långt ifrån 100 decibel. En 402 meters raka med en Top Fuel ligger mellan 115 - 120 decibel, och det är nära inpå att det spräcker trumhinnorna på dig om du står nära nog.
Ett jetplan som startar ligger på 120 - 125 decibel. Förstår du riktigt hur högt det är?

85 decibel är väl mer än tillräckligt för att ni ska få ståfräs av basgången. Givetvis så är det en skillnad på dB(A) och dB(C), men det betyder inte att det inte är skadligt för hörseln när det kommer till dB(C).

Tänker citera Phaetoon på detta, som kanske får dig att tänka efter lite.
Phaetoon skrev:
Arbetsmiljöverket har angett 85 dB(A) som den medelljudtrycksnivå som man får utsättas för över en hel arbetsdag, dvs 8 timmar.

-----------------------------


Pavva skrev:
Är du torr eller?
vad tror du man kommer till en mässa för? vill man SE en ljudbil så kan man ju lika gärna kolla på bilder.

Om man likt dig inte är intresserad av billjud så kan man ju ge fan i att vistas runt dessa bilar?

För det första så är det en bilutställning. Ett evenemang där bilintresserade samlas för att se jobbet utställarna har gjort med sin bil.
Det är utformat för att du ska SE bilen. Annars kan man ju lika gärna låta alla prestanda bilar stå och varva, för att vem är ute efter att bara SE en prestandabil och inte höra den, eller hur?

Det går inte att använda det argumentet, för att då kan de som har en bra trimmad bil fråga varför de inte får demonstrera sitt arbete, och då de senare säger att endast ni ljudbyggare få det, så kan de lika gärna lägga ner hela ELMIA då jag tror en del bilbyggare kommer att vara förbannad nog att inte dyka upp igen.

Tänk lite längre fram än vad som bara påverkar ljudbyggarna.
Senast redigerat av Rinnegan (11 februari 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

1 312 Inlägg
12 februari 2011
#88
Rinnegan skrev:
Holst skrev:
Tror inte på fullaste alvar att du hajjar hur lågt 85db är. Testa att mäta hemma i vardagsrummet, Det ni tycker e mysigt V8muller ligger på strax över 100db om man kör 3tums system hela vägen. Varför tror du att det e maxgräns på 105db på tex besiktningen. Å att jämföra motorljud som mäts i DBa med bilstereo ljud som mäts i DBc vilket är mkt midre skadligt än DBa är bara löjligtom det nu inte e ngn spoling med sönderspelade 6*9 som klassas in under det första . Läs på innan tack

Tror inte du förstår hur decibel skalan fungerar. Jag har en bil med raka 3 tums system, och det är långt ifrån 100 decibel. En 402 meters raka med en Top Fuel ligger mellan 115 - 120 decibel, och det är nära inpå att det spräcker trumhinnorna på dig om du står nära nog.
Ett jetplan som startar ligger på 120 - 125 decibel. Förstår du riktigt hur högt det är?

85 decibel är väl mer än tillräckligt för att ni ska få ståfräs av basgången. Givetvis så är det en skillnad på dB(A) och dB(C), men det betyder inte att det inte är skadligt för hörseln när det kommer till dB(C).

Tänker citera Phaetoon på detta, som kanske får dig att tänka efter lite.
Phaetoon skrev:
Arbetsmiljöverket har angett 85 dB(A) som den medelljudtrycksnivå som man får utsättas för över en hel arbetsdag, dvs 8 timmar.

-----------------------------


Pavva skrev:
Är du torr eller?
vad tror du man kommer till en mässa för? vill man SE en ljudbil så kan man ju lika gärna kolla på bilder.

Om man likt dig inte är intresserad av billjud så kan man ju ge fan i att vistas runt dessa bilar?

För det första så är det en bilutställning. Ett evenemang där bilintresserade samlas för att se jobbet utställarna har gjort med sin bil.
Det är utformat för att du ska SE bilen. Annars kan man ju lika gärna låta alla prestanda bilar stå och varva, för att vem är ute efter att bara SE en prestandabil och inte höra den, eller hur?

Det går inte att använda det argumentet, för att då kan de som har en bra trimmad bil fråga varför de inte får demonstrera sitt arbete, och då de senare säger att endast ni ljudbyggare få det, så kan de lika gärna lägga ner hela ELMIA då jag tror en del bilbyggare kommer att vara förbannad nog att inte dyka upp igen.

Tänk lite längre fram än vad som bara påverkar ljudbyggarna.

om db värkligen skulle vara så farligt så hade nog dom flesta inom billjud som suttit i 150db+ vara stendöva då? och tycker det är konstigt då jag absolut inte har något fel på hörseln..

Ljudbutiken.nu

418 Inlägg
12 februari 2011
#89
Sådant kan diskuteras.. Men frågan är, Hur kommer detta arta sig och kommer det bli total uselt för de billjuds intresserade i år eller finns det kanske en lösning?


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
12 februari 2011
#90
eriksson84 skrev:
om db värkligen skulle vara så farligt så hade nog dom flesta inom billjud som suttit i 150db+ vara stendöva då? och tycker det är konstigt då jag absolut inte har något fel på hörseln..

Det är en skillnad på om du har varit omkring höga ljud då din hörsel redan har försämrats under tiden du har varit utsatt för väldigt höga volymer.

Någon som inte vanligtvis sitter och lyssnar på musik i 100 dB dagligen har känsligare hörsel, och det är de som kan ta skada.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

8 156 Inlägg
12 februari 2011
#91
Hur långt ifrån bilarna hade dom tänkt mäta? 5 m?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Avstängd
19 Inlägg
12 februari 2011
#92
jag tycker ändå att de är fjolligt med ljud i bilarna


668 Inlägg
12 februari 2011
#93
Kan ju ställa ut morsans skoda felicia med kasset spelare och dema lite. Sen spela in "lugna favoriter" på ett band så kanske dom blir nöjda....   

Ne fy fan vilken piss regel!!


7 281 Inlägg
12 februari 2011
#94
Bajarn89 skrev:
jag tycker ändå att de är fjolligt med ljud i bilarna

Men gud va intressant! Besök inte den avdelningen då...


low_and_loud
12 februari 2011
#95
men dom kan väl för fasen ta en dag då man får spela fullt så kan det vara tyst dom andrar dagarna, o dom som inte vill höra behöver ju inte åka dit den dagen då det spelas.

Det heter STEREO
893 Inlägg
12 februari 2011
#96
Phaetoon skrev:
Hur långt ifrån bilarna hade dom tänkt mäta? 5 m?

Sist mätte Grinolle precis överallt. Inga speciella avstånd

www.fermplast.se Fixar nästan allt som har med plast att göra! Möjligt som omöjligt!
www.stereospecialisten.se DD, Ground Zero, Rockford Fosgate mm
www.dbakuten.se SPL Dynamics. Kicker, Faitalpro mm
www.seastreamsgarage.se Din lokala bilstereohandlare i stockholm

181 Inlägg
12 februari 2011
#97
Måste också vara med här. Varför ska de vara så himla speciella? Jag har inte varit på tusentals inomhus mässor, men några har jag hunnit med. Och ingen av dem har varit tysta. Visst det skakar inte inredningen hela tiden, men ibland så dras det på.
Hmm sist jag var på mässan var där rockabilly koncert. Var det 85 db då?? tongue

Nää som sagt Man vill uppleva med, och med lite tanke bakom. En prestanda bil kan jag nöja med att se över motorn o bygget, men som det har sagts, knappast möjligt att dema ändå pga folk o blir jääkla massa avgaser då.  Alla billjuds killarna kan ju komma med en skärm då och visa bilarna där," aahh där ser du då mina basar, de spelar rätt bra men det ser du väl. P "

My two cents


16 197 Inlägg
12 februari 2011
#98
Rinnegan skrev:
Holst skrev:
Tror inte på fullaste alvar att du hajjar hur lågt 85db är. Testa att mäta hemma i vardagsrummet, Det ni tycker e mysigt V8muller ligger på strax över 100db om man kör 3tums system hela vägen. Varför tror du att det e maxgräns på 105db på tex besiktningen. Å att jämföra motorljud som mäts i DBa med bilstereo ljud som mäts i DBc vilket är mkt midre skadligt än DBa är bara löjligtom det nu inte e ngn spoling med sönderspelade 6*9 som klassas in under det första . Läs på innan tack

Tror inte du förstår hur decibel skalan fungerar. Jag har en bil med raka 3 tums system, och det är långt ifrån 100 decibel. En 402 meters raka med en Top Fuel ligger mellan 115 - 120 decibel, och det är nära inpå att det spräcker trumhinnorna på dig om du står nära nog.
Ett jetplan som startar ligger på 120 - 125 decibel. Förstår du riktigt hur högt det är?

85 decibel är väl mer än tillräckligt för att ni ska få ståfräs av basgången. Givetvis så är det en skillnad på dB(A) och dB(C), men det betyder inte att det inte är skadligt för hörseln när det kommer till dB(C).

Tänker citera Phaetoon på detta, som kanske får dig att tänka efter lite.
Phaetoon skrev:
Arbetsmiljöverket har angett 85 dB(A) som den medelljudtrycksnivå som man får utsättas för över en hel arbetsdag, dvs 8 timmar.

-----------------------------


Pavva skrev:
Är du torr eller?
vad tror du man kommer till en mässa för? vill man SE en ljudbil så kan man ju lika gärna kolla på bilder.

Om man likt dig inte är intresserad av billjud så kan man ju ge fan i att vistas runt dessa bilar?

För det första så är det en bilutställning. Ett evenemang där bilintresserade samlas för att se jobbet utställarna har gjort med sin bil.
Det är utformat för att du ska SE bilen. Annars kan man ju lika gärna låta alla prestanda bilar stå och varva, för att vem är ute efter att bara SE en prestandabil och inte höra den, eller hur?

Det går inte att använda det argumentet, för att då kan de som har en bra trimmad bil fråga varför de inte får demonstrera sitt arbete, och då de senare säger att endast ni ljudbyggare få det, så kan de lika gärna lägga ner hela ELMIA då jag tror en del bilbyggare kommer att vara förbannad nog att inte dyka upp igen.

Tänk lite längre fram än vad som bara påverkar ljudbyggarna.

att man skulle spräcka trummhinnorna vid 125 db e inte högt när man snackar bilstereo å "basgång"..

de finns bilar i sverige som spelar nästan 180 db. 


en av mina bilar spelar en bit över 150 db å den har ja suttit i på fullvolym ett antal ggr.


sen för min egen del så e de helt ointressant att se en prestandabil på i en mässhall,den ska köras.

säger fortfarande att man bygger inte en "racebil" för att dema sitt avgasljud, den byggs för att köras.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Det heter STEREO
893 Inlägg
12 februari 2011
#99
Men ge upp. Finns HUR många topfuelmätningar som helst. De som var värst snuddade på 159DB(a) vilket är jävligt farligt. De ligger på strax över 100db på tomgång... Kolla in på tex nitrometer.com

www.fermplast.se Fixar nästan allt som har med plast att göra! Möjligt som omöjligt!
www.stereospecialisten.se DD, Ground Zero, Rockford Fosgate mm
www.dbakuten.se SPL Dynamics. Kicker, Faitalpro mm
www.seastreamsgarage.se Din lokala bilstereohandlare i stockholm

Ingen himmel är så blå som min
2 981 Inlägg
12 februari 2011
#100
Trumhinnorna spricker vid 180dB men smärtsamt blir det redan vid 120-130... Att sitta i en bil som spelar 150+ dB verkar ganska korkat...

Det jag inte begriper är hur ni kan gilla när 10-20 eller fler bilar spelar samtidigt, dunkar ikapp och det inte går att urskilja någonting?! Vore en annan sak om en bil spelade i taget, och inte så högt som möjligt utan så rent och fint som möjligt.

/Mattias


Sök