Ang Nätaggregat i datan.

sleepyoh
12 februari 2011 · 1 319 Inlägg

du kan nog köpa corsair450 också.. om du vill ha ett billigare alternativ.

_----------'
Mortalis VW-nörd?
13 februari 2011 · 4 332 Inlägg

Tvivlar inte på att ett Corsair 450-550 watt levererar mer faktisk ström än ditt nuvarande på 600 W. Tyvärr är det så att de "ljuger" en del med wattmängden de billigare tillverkarna kan man säga. Köp ett Corsair så slipper du oroa dig, både låg ljudnivå och stabil ström många år

CruiZin Hemlös
13 februari 2011 · 321 Inlägg

Det sägs att Corsair levererar mer watt än det står. Har själv ett Corsair 750Watt, riktigt bra, svalt och tyst. Som dom flesta säger, kör på ett Corsair!

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!
gutfucker Norrlänning
13 februari 2011 · 643 Inlägg

Ja, det är ju skillnad på Watt och Watt, tyvärr, lågprismärken brukar vara billigare för att dom inte håller samma höga standard som erkänt bra märken. Och jag tvivlar inte alls på vad cruizin säger, hellre för mkt watt än för lite, till skillnad på lågprisarna, där jag kan tänka mig (har inte alls några belägg för detta, är ingen expert eller nåt) att man kanske peakar på 600w.

LeafBox Lat Perfektionist
13 februari 2011 · 6 359 Inlägg

Praktexampel är "Ace of Sweden"
Lovar många watt för småpengar, men då slutar det såhär istället

http://www.sweclockers.com/recension/12 … 0#pagehead

Man får det man betalar för... roll

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Miklen
13 februari 2011 ·

Dom flesta nätagg leverar dom watt som skrivs i specifikationen... om man kopplar in en 20mm fläkte eller kanske en usb laddare.. Det är när man börjar belasta dom dom effekten "sjunker"..

Det är där kvalitén kommer in i bilden, jag är väldigt tappad när det gäller tekniken nu för tiden men köpte ett 650w agg från corsair te min nya låda (med gammal hårdvara + lite godis). Fått riktigt bra kritik och är både tysta och hög verksamhetsgrad (heter d så?)

Va ja läst så ligger en normal hårdvara nånstans runt 260-300 watt MAX belastning. Ja ska köra lite överklockat å crossfire så d bör hamna runt 420watt.. vilket är långt ifrån va corsair agget leverar.

Dom billiga aggen säckar ihop vid belastning. Visst kan det funka, ett tag. Men frågan är om det är värt det för i mina ögon är inte dom lite mer "kända märkena" särskilt dyra om man inte ska ha värsting grejerna.

Att tänka på när man inte köper ett "bra" nätagg (va det nu är då) är ju att elektroniken, speciellt 5v å 3,3v kretsarna är väldigt känsliga för strömspikar å spänningsfall osv.. hårddiskarna är inte heller skitglada i det. Så med ett dåligt nätagg äventyrar man hela riggen... Är som att köpa en skitkass soppapump te en trimmad 800hk bil...

Senast redigerat av Miklen (13 februari 2011)

christofer_k Vorsprung durch Technik
13 februari 2011 · 2 432 Inlägg

sj har jag bytt alla fläktar i datorn mot 5 st paps fläktar och fixat till så att chassit är tätt runtom förutom bak och fram och de kyler extremt bra ligger vid normal användning just över rums temp

Noxxer
14 februari 2011 · 1 482 Inlägg

Köp ett nätagg som är 80+ Certifierat.

Certifikatet innebär att nätaggregatet levererar minst 80% av max effekt vid full belastning.

BLT Service
Theracords Music Label
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
14 februari 2011 · 1 899 Inlägg

Noxxer skrev:
Köp ett nätagg som är 80+ Certifierat.

Certifikatet innebär att nätaggregatet levererar minst 80% av max effekt vid full belastning.

+1

Detta är vad du ska kolla efter. Tillverkare som Antec, Corsair, XFX och Cooler Master har i regel denna märkning i specifikationen för deras produkter. Snåla inte, för i det här fallet så stämmer det att "köpa billigt är att köpa dyrt".

Tycker dock det låter våldsamt mycket med 600 - 700 W. Många har en tendens att överdimensionera sina nätdelar, vilket helt klart kan vara till fördel om man ska montera fler grejer i burken, men tekniken idag går emot strömsnålare produkter och behöver du inte mer än 600w idag lär du inte behöva det i framtiden (så vida du inte planerar något monsterbygge).

Om du kan berätta vad du har för grejer i burken så kan nog ganska många av oss här avgöra hur stor nätdel du behöver. Själv kör jag på ett 550w, och då är datorn rätt energikrävande då jag anpassat den till spel. Dessutom är den inte helt "up to date" då jag har gamla ddr2 minnen och dylika saker i den.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 februari 2011 · 3 068 Inlägg

I regel brukar det vara så att ju mindre fläktar desto mer oväsen. Så förutom att kolla efter 80+ så försök välja ett nätaggregat som har 120mm fläkt.

Tex Corsair TX 650W 80+ är ett väldigt bra alternativ. kostar 695:- på inet.

Sedan är det som någon nämnt innan inte säkert att det är nätagget som för oväsen. Grafikkort brukar låta en del, även processorfläkten.

Annars kan jag rekommendera det chassi (låda) som jag själv använder: Fractal design R2 som är ljuddämpat med bitumenmattor (finns även efterföljaren R3).

christofer_k Vorsprung durch Technik
14 februari 2011 · 2 432 Inlägg

lr så kör man med speed fan om man nu kan styra fläktarna med de moderkort man har  sj kan jag styra alla utgångar

pukan2
14 februari 2011 · 3 182 Inlägg

vet ej vad som finns i datan fick datorn av min bror som ej finns kvar längre så det blir svårt att få reda på vad som han har gjort med den, men det jag vet är att det är en speldator som han har haft den till. mer än så vet jag inte. men om det finns nått enkelt sätt för en nybörjare inom datorer att få reda på det så kollar jag gärna upp det.

christofer_k Vorsprung durch Technik
14 februari 2011 · 2 432 Inlägg

http://www.nordichardware.se/component/ … ml?start=1


om jag nu kmr ihåg rätt så kan du kolla vad du har för komponenter i datorn med sisoftsandra om de var nu så de hette finns några program som visar de olika komponenterna du har i datorn

Senast redigerat av christofer_k (14 februari 2011)

pukan2
14 februari 2011 · 3 182 Inlägg

OS Name    Microsoft Windows XP Professional
Version    5.1.2600 Service Pack 3 Build 2600
OS Manufacturer    Microsoft Corporation
System Name    NILLE
System Manufacturer    MICRO-STAR INTERNATIONAL CO.,LTD
System Model    MS-7360
System Type    X86-based PC
Processor    x86 Family 6 Model 15 Stepping 11 GenuineIntel ~2669 Mhz
BIOS Version/Date    American Megatrends Inc. V1.3, 2007-08-09
SMBIOS Version    2.5
Windows Directory    C:\WINDOWS
System Directory    C:\WINDOWS\system32
Boot Device    \Device\HarddiskVolume2
Locale    Sweden
Hardware Abstraction Layer    Version = "5.1.2600.5512 (xpsp.080413-2111)"
User Name    NILLE\Eve Master
Time Zone    W. Europe Standard Time
Total Physical Memory    2 048,00 MB
Available Physical Memory    657,05 MB
Total Virtual Memory    2,00 GB
Available Virtual Memory    1,96 GB
Page File Space    3,85 GB
Page File    C:\pagefile.sys

här är infon som jag fann på datan.

LeafBox Lat Perfektionist
14 februari 2011 · 6 359 Inlägg

Säger ingenting.
Det är HÅRDVARAN vi vill veta för att kunna avgöra hur stort agg du behöver.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
pukan2
14 februari 2011 · 3 182 Inlägg

är infon nåt att ha eller är det bara skit.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 februari 2011 · 3 068 Inlägg

tanka ner everest home edition eller sisoft sandra, den informationen du klistrade in säger ingenting om vilka komponenter som sitter i din dator.

vi behöver alltså veta fabrikat och modell på moderkort, processor, grafikkort, ljudkort, osv. för att kunna räkna ut vilket effektbehov du har i din dator.

Fast faktum är att om du inte har väldigt mkt utrustning, dubbla grafikkort, vattenkylning etc så klarar du dig garanterat på 500+ watt.

LeafBox Lat Perfektionist
14 februari 2011 · 6 359 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Fast faktum är att om du inte har väldigt mkt utrustning, dubbla grafikkort, vattenkylning etc så klarar du dig garanterat på 500+ watt.

Jag kör med ganska high-end delar (var åtminstonde det när jag köpte dom tongue)
Och kör ett corsair 650w för att vara STENSÄKER på att jag har kraft över.
Som sagt, de flesta svensson datorer klarar sej lååångt på 500W

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 februari 2011 · 3 068 Inlägg

LeafBox skrev:
Jag kör med ganska high-end delar (var åtminstonde det när jag köpte dom tongue)
Och kör ett corsair 650w för att vara STENSÄKER på att jag har kraft över.
Som sagt, de flesta svensson datorer klarar sej lååångt på 500W

Givetvis tar man lite över för att slippa ligga under eller precis på gränsen. Tror det är en core 2 duo han har, 2gb minne... tippar på att grafikkortet inte är ett värstingkort heller.. Så det borde inte vara nån fara..

jag klarar mig utmärkt med ett cougar 700w (kanske är 750, minns inte) o då har jag

överklockad i7 945
asus p6x58d premium
6gb ddr3
asus 5870
2 x 500gb
2 x 1,5tb
corsair h50
4 x 120mm fläktar
etc..

Så jag tror att många överskattar sitt energibehov.. high-end behöver inte betyda högre förbrukning, ibland är de tom snålare. Men visst, klart man ska vara på den säkra sidan.

christofer_k Vorsprung durch Technik
14 februari 2011 · 2 432 Inlägg

vad alla ska så flotta datorer smile  sj kör man med en ynka e4500 OC 2gb geil Blackdragon minnen OC dom åxå  och ett hd4550 kör 35% oc på minen å prolle  klarar mig lätt med mitt 500W agg smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang