3083
Sök

Kass bild ur Xbox 360 på 37" Advent platt-tv :/

Svetsare
3 150 Inlägg
11 februari 2011
Trådstartare
Tänkte höra om nån har en aning om vad som kan vara en bidragande orsak till fenomenet på bilden nedanför. Som man ser på det gråa fältet i underkant så syns tydligt alla nyanser uppdelade istället för att tona ut, samma på det gröna i rutan. Ännu värre blir det när man kollar dvd's, och i Forza 3 så såg asfalten på banan helt målad ut typ  sad

Detta utspelar sig på en 37" Advent platt-tv, har mixtrat lite med inställning men hjälper ej  hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87989/87989-52d7f1ac62161def19180f41d88582fb.jpg

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

375 Inlägg
12 februari 2011
Samma effekt om du kollar på TV?
DVD&xbox, vilken typ av kabel?

930 Inlägg
12 februari 2011
vad har du för kabel? vad är det för spec på tvn?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Studerande
727 Inlägg
12 februari 2011
Kör du via HDMI? Testa Componentkabel, annars kan de även vara fel på tvn!

stora bilar och små bilar, alla bilar är lika fina:)

177 Inlägg
12 februari 2011
Tror snarare det är kabeln det är fel på, om du kör component/scart. Testa att vicka på kontakterna både i tv och xbox och se om det hjälper. Min gjorde med så innan jag bytte till HDMI.

Svetsare
3 150 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
Det är alltså när jag kollar på dvd's via xboxen, inte den separata dvd'n (inkopplad via scart). Och jag har testat med både hd vga avkabel och när bilden togs kör jag med hd komponentkabel.

Det är alltså bara via xboxen det blir sådan bild  hmm

Vet inte om det kan vara så stor skillnad mellan tv's men hade den inkopplad på en 32" Matsui innan Adventen och det var inte så då.
Senast redigerat av ZonaX (12 februari 2011)

Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."

375 Inlägg
12 februari 2011
Kollat igenom inställningar på konsollen också, men skärm upplösning osv?

Svetsare
3 150 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
Andreas_ace skrev:
Kollat igenom inställningar på konsollen också, men skärm upplösning osv?

Ja, har testat 480p, 720p, 1080i och 1080p, ingen direkt skillnad  sad   Förutom sämre upplösning.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 februari 2011
Jag tolkar det som att du testat ditt Xbox på andra skärmar, har du möjligheten att testa ingången på TVn med någon annan enhet? Det borde vara det enklaste sättet att utesluta fel på skärmen i sig. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Svetsare
3 150 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
Rquired skrev:
Jag tolkar det som att du testat ditt Xbox på andra skärmar, har du möjligheten att testa ingången på TVn med någon annan enhet? Det borde vara det enklaste sättet att utesluta fel på skärmen i sig. smile

Nej jag kan inte det  hmm  Har inget annat med komponentingång. Och innan flytten så var xboxen kopplad till en Matsui 32" utan det problemet.

Och det är som sagt endast via xboxen det blir sån bild, inte om du kollar dvd via den separata dvdspelaren eller kollar vanlig kabeltv.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 februari 2011
ZonaX skrev:
Rquired skrev:

Nej jag kan inte det  hmm  Har inget annat med komponentingång. Och innan flytten så var xboxen kopplad till en Matsui 32" utan det problemet.

Och det är som sagt endast via xboxen det blir sån bild, inte om du kollar dvd via den separata dvdspelaren eller kollar vanlig kabeltv.

Ok, har du trådlöst nätverk eller dylikt? Sådana enheter kan faktiskt ställa till mer bus än man tror under fel omständigheter! Testa att flytta eller helst stänga av dem.

Du har alltså problem enbart via Xbox, oavsett AV(Vit, röd och gul?) och Komponent (5 kablar ink ljud)? Du kan inte testa att dra en RCA från din dator om den har sådan bildutgång, eller DVDn (Finns adapters från scart-->RCA, om inte du har en så har säkert någon bekant?), och se om du får samma fel? Det är inget ovanligt att man bränner just en eller flera separata ingångar på en skärm, alltså att en eller flera krånglar medan andra fungerar till 100%.

Fungerar TVn kanske det är konsolen som krånglar, finns det några tecken på att den blir mycket varm? Varma grafikenheter kan ställa till med lustiga bilder!

Svetsare
3 150 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
Rquired skrev:
ZonaX skrev:
Rquired skrev:

Ok, har du trådlöst nätverk eller dylikt? Sådana enheter kan faktiskt ställa till mer bus än man tror under fel omständigheter! Testa att flytta eller helst stänga av dem.

Du har alltså problem enbart via Xbox, oavsett AV(Vit, röd och gul?) och Komponent (5 kablar ink ljud)? Du kan inte testa att dra en RCA från din dator om den har sådan bildutgång, eller DVDn (Finns adapters från scart-->RCA, om inte du har en så har säkert någon bekant?), och se om du får samma fel? Det är inget ovanligt att man bränner just en eller flera separata ingångar på en skärm, alltså att en eller flera krånglar medan andra fungerar till 100%.

Fungerar TVn kanske det är konsolen som krånglar, finns det några tecken på att den blir mycket varm? Varma grafikenheter kan ställa till med lustiga bilder!

Xboxen kör jag inte via trådlöst nätverk, dock är den kopplad med sladd i routern som delar ut trådlöst till en dator i hemmet.

AV, menar du scart då eller? Och ja, bilden är tagen med hd komponentkabel (5 eller 6 sladdar eller vafan det är).

Och vafan är RCA?!  tongue   Konsollen blir inte varm, och den bilden är hela tiden, oavsett om den är nystartad eller gått en stund  sad((

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 februari 2011
ZonaX skrev:
Rquired skrev:
ZonaX skrev:

Xboxen kör jag inte via trådlöst nätverk, dock är den kopplad med sladd i routern som delar ut trådlöst till en dator i hemmet.

AV, menar du scart då eller? Och ja, bilden är tagen med hd komponentkabel (5 eller 6 sladdar eller vafan det är).

Och vafan är RCA?!  tongue   Konsollen blir inte varm, och den bilden är hela tiden, oavsett om den är nystartad eller gått en stund  sad((

RCA är en typ av kontakt, jag slänger upp en bild så tror jag du känner igen den:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6f/Component_video_RCA.jpg
Observera att den inte har med vilken signal du använder, den kan användas till enbart ljud, till komponent enligt ovan eller komposit (alltså en enda gul sådan kontakt).
Komponent skall vara 5st. RCA; Två för ljud och tre (Grön, blå och röd) för bild.

Jag tror chansen är minimal, men det bör inte skada något att testa slå av routern? Står den långt ifrån TVn tror jag dock det inte ens är lönt att testa dock.

Eftersom TVn verkar fungera i övrigt tycker jag det lutar åt xboxet tyvärr, du kan kanske testa TVn med en RCA från datorn eller DVDn enligt ovan så att du är 100% säker på att ingångarna är ok?

För felsökning av xboxet hade jag nog vänt mig hit; www.sweclockers.se
Det kanske finns någon här på Garaget som kan men ovanstående forum är trots allt dedikerat till elektronik och inte bilar, lycka till! smile

Svetsare
3 150 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
Rquired skrev:
ZonaX skrev:
Rquired skrev:

RCA är en typ av kontakt, jag slänger upp en bild så tror jag du känner igen den:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … eo_RCA.jpg
Observera att den inte har med vilken signal du använder, den kan användas till enbart ljud, till komponent enligt ovan eller komposit (alltså en enda gul sådan kontakt).
Komponent skall vara 5st. RCA; Två för ljud och tre (Grön, blå och röd) för bild.

Jag tror chansen är minimal, men det bör inte skada något att testa slå av routern? Står den långt ifrån TVn tror jag dock det inte ens är lönt att testa dock.

Eftersom TVn verkar fungera i övrigt tycker jag det lutar åt xboxet tyvärr, du kan kanske testa TVn med en RCA från datorn eller DVDn enligt ovan så att du är 100% säker på att ingångarna är ok?

För felsökning av xboxet hade jag nog vänt mig hit; www.sweclockers.se
Det kanske finns någon här på Garaget som kan men ovanstående forum är trots allt dedikerat till elektronik och inte bilar, lycka till! smile

Får kolla lite på sladdarna  hmm

Är för övrigt denna jag kör med:
http://networkcable-tester.com/wp-content/uploads/2011/01/component-cable.jpg

Edit] Btw, där är ju 6 kablar och inte 5?  :S:S:S   Har 6st inkopplade i tv'n  hmm
Edit2] Eller vänta, ska kolla sen  hmm  Blir fan osäker nu

Är det fler som har nån idé så skriv  smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 februari 2011
Där är mycket riktigt sex stycken kontakter, men den är uppdelad så här:

1. Helröd och helvit är ljudet, röd är höger och vit vänster.
2. Gul kontakt är komposit, en separat signal för bild.
3. Röd, grön och blå färg längst fram utgör tillsammans signalen för komponent.

Vill du ha bild och ljud för komposit använder du alltså 1 och 2 (2+1 kablar), vill du ha ljud och bild för komponent använder du 1 och 3 (3+2=5 kablar). smile

Du kan ha alla inkopplade samtidigt, men du använder som mest 5st. samtidigt. För övrigt, testa att bara använda 3 eller 5st. samtidigt enligt ovan? Det kan kanske störa (Åter igen minimal risk men allt kan ske).

Svetsare
3 150 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
Rquired skrev:
Där är mycket riktigt sex stycken kontakter, men den är uppdelad så här:

1. Helröd och helvit är ljudet, röd är höger och vit vänster.
2. Gul kontakt är komposit, en separat signal för bild.
3. Röd, grön och blå färg längst fram utgör tillsammans signalen för komponent.

Vill du ha bild och ljud för komposit använder du alltså 1 och 2 (2+1 kablar), vill du ha ljud och bild för komponent använder du 1 och 3 (3+2=5 kablar). smile

Du kan ha alla inkopplade samtidigt, men du använder som mest 5st. samtidigt. För övrigt, testa att bara använda 3 eller 5st. samtidigt enligt ovan? Det kan kanske störa (Åter igen minimal risk men allt kan ske).

Ska testa att plocka bort den gula, är ganska säker på att den är inkopplad  smile   Blir säkerligen ingen skillnad men det är ju värt att testa  tongue

Svetsare
3 150 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
Testade precis att koppla via scart (använde bara gul, vit och röd kabel) och bilden blev då såhär  :S  Nyanserna blev rätt men bilden blev allmänt dålig, som sig bör, kopplat via scart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87989/87989-0507576a770df6df3165108292ddf2ef.jpg

Nån som vet om nåt sånt här kanske skulle funka? Omvandlar vga och komponent till HDMI.
http://www.chipper.se/signalomvandlare_ … dmi_1080p/
http://www.chipper.se/bmz_cache/f/f655e6f1becb38e1262bc3ff11e831f6.image.200x200.jpg

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 februari 2011
Sitter där inte en HDMI-utgång i Xbox, bredvid specialkontakten för komposit/komponent-kabeln? En sladd är mycket billigare än den boxen? smile

Svetsare
3 150 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
Rquired skrev:
Sitter där inte en HDMI-utgång i Xbox, bredvid specialkontakten för komposit/komponent-kabeln? En sladd är mycket billigare än den boxen? smile

Har ju tyvärr inte den versionen med HDMI på baksidan  tongue

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 februari 2011
ZonaX skrev:
Rquired skrev:

Har ju tyvärr inte den versionen med HDMI på baksidan  tongue

Jaha det finns en utan? Dåså, om du öppnar den försiktigt kanske du kan lämna tillbaka den om det inte fungerar? I så fall tar du ingen risk och får det löst. smile

Sök