3161
Sök

Oljepump Volvo 855 T5 ( Dåligt oljetryck !!! )

8 267 Inlägg
27 februari 2011
Vad har du för mätare och vad kör du med för olja? Gjorde du ren kanalern in i blocket och den ner i tråget när du fixade vevhusventilationen?

8 267 Inlägg
27 februari 2011
Och vart har du satt givaren till någonstans?

730 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
Jag har köpt mätaren på creatix, en Autogage...
Kör för tillfället på biltemas 5W-40 olja, Har fungerat kanon förr och fungerar kanon för de jag känner..
Jag rensade ur kanalerna så gott jag kunde, vill säga jag petade ur alla kanaler med topps och sen tryckluft..

Mätaren sitter där original oljemätaren sitter..??

Mvh// Charlie

Fölkesberg Racing =)

8 267 Inlägg
27 februari 2011
Du skulle ha provat mätaren visar rätt, bara för att vara på den säkra sidan alternativt provat med en annan mätare av bra lvalitet.

730 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
Testade en annan mätare innan, betedde sig likadant, tveksamt att två kan vara så dåliga ? =/ mvh //

Fölkesberg Racing =)

8 267 Inlägg
27 februari 2011
Beror ju på vad det var för mätare, men visst är det lite tveksamt. Men så länge man pratar om billiga ätare är det ett lotteri. Säker på att du har flöde i vevhusventilationskanalen som går ner i tråget?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 februari 2011
Min erfarenhet är att såna där "stylingmätare" inte är mycket att lita på.

Hade enligt en sådan 0.7 bar varm motor @ 1000 rpm och 2.9 bar @ 4500.

bytte till autometer som visade 2 bar @ 1000 och 4 bar @ 4500, detta kontrollerades också med riktig kalibrerad mätare, autometern stämde +- 0,1 bar.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

7 Inlägg
27 februari 2011
Ramlager?

3 235 Inlägg
28 februari 2011
Lyser din oljelampa? Oljetrycket i motorn är viktiga saker, men inte minst bra flöde. Om inte oljelampan lyser ser jag ingen grund till panik.

Kom på en sak till: oljan till turbon borde ju leda till märkbart tryckfall, kanske det är där problemet är?
Senast redigerat av engolf (28 februari 2011)

730 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
engolf skrev:
Lyser din oljelampa? Oljetrycket i motorn är viktiga saker, men inte minst bra flöde. Om inte oljelampan lyser ser jag ingen grund till panik.

Kom på en sak till: oljan till turbon borde ju leda till märkbart tryckfall, kanske det är där problemet är?

Tack för alla svar ni har gett..!!!

Kom på när jag började få dåligt oljetryck, de va när jag bytte turbo till en begagnad. kändes bra i lager och allt, Men kan detta va någon bov i spelet ??? =/

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)

730 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
Vad tror ni om turbon ??? smile

Fölkesberg Racing =)

10 Inlägg
2 mars 2011
Det kan det nog vara ja! Låter högst troligt eftersom det börja då du byta den! wink

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
2 mars 2011
kan väll vara givaren som är slut till mätaren lr har du ny givare ?

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 mars 2011
Som någon skrev, "lågt" oljetryck vid varm motor på tomgång är nödvändigtvis inget oroande så länge lampan inte lyser. Kom ihåg att det är inte bara trycket som spelar roll utan även flödet...På riktigt långmilade/slitna motorer kan oljelampan till o med flimra på tomgång, utan att det betyder att "nåt" är knas, mer än just allmänt sliten motor med lite väl stora toleranser...
I ditt fall skulle jag inte oroa mig nämnvärt, så länge trycket håller sig över 0.5 på tomgång med den relativt tunna 5W40 oljan, det kan kanske-kanske "hjälpa" om du slår i 10W60, tveksamt dock.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

730 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
Lampan lös ungefär vid 1200 varv när den va varm innan, Den sjunker till runt 0,5 vid varm motor, Ska testa byta turbon, kan de va detta tro ??

Fölkesberg Racing =)

3 235 Inlägg
2 mars 2011
Ska det vara en strypning på turbons inlopp?
Vissa turbosar har strypning av oljeflödet...

730 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
engolf skrev:
Ska det vara en strypning på turbons inlopp?
Vissa turbosar har strypning av oljeflödet...

Vad menar du med strypning på turbons inlopp ?? smile
Mvh// Charlie

Fölkesberg Racing =)

Supraman
2 300 Inlägg
2 mars 2011
Kolla med en kalibrerad mätare, dom mätarna är inget man ska lita på.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

3 235 Inlägg
2 mars 2011
På vissa turboagg sitter en bricka vid inloppet för att strypa oljeflödet, olika agg behöver olika mängder olja för att fungera tillfredställande. Vet dock ej om din ska ha det, men det hittar du säkert på nätet.

730 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
Stefan Varberg skrev:
Kolla med en kalibrerad mätare, dom mätarna är inget man ska lita på.

Men eftersom min riktiga oljelampa lyser vid 1200 varv och neråt så måste de ju ligga något i de att ja har dåligt oljetryck,, ??

Fölkesberg Racing =)

Sök