Trimma En Sugmotor

RobinBjolin
23 juli 2006 · 356 Inlägg

tja.

Jag är en grabb som vill få lite information angående trimning av en vanlig sugmotor.
kan väl gå rakt på sak.
Vad kan göras för att höja effekten i en sugmotor, nämn allt möjligt som går att göra.
Spelar ingen roll vad priset slutar på, vill bara ha infromation.
Min önskan är att kunna slå turbo bilar en vacker dag.

så snälla hjälp mig uppnå min dröm.

Tackar på förhand
MvH Robban.

Fredrik.Gustavsson
23 juli 2006 · 2 123 Inlägg

Chip, Sportluftfilter, sportavgas, större bränslespridare, plana toppen, borra blocket, kraftigare kolvar, vevstakar, värre kamaxlar, m.m.
Bara pengarna som sätter stop i ett sånt bygge.
Om man utför såna modifikationer så är risken att motorn rasar betydligt större än orginal.

Germax
23 juli 2006 · 12 086 Inlägg

Vill inte låta gnällig men seriöst, hur många trådar finns det om att trimma sugmotorer? Måste va 100 minst!=P O de får jämt samma generella svar.

För att sedan svara på frgan skulle jag vilja säga såhär. Allt som gör att luften/avgaserna flödar lättare/snabbare (optimera avgasflödet). Optimera tändkurvan, soppan samt optimera ventilstyrning för efterfrågan. Sen kan du ändra/byta allt som har med något av dessa o göra.

Germax
23 juli 2006 · 12 086 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:
Om man utför såna modifikationer så är risken att motorn rasar betydligt större än orginal.

Det där är ju väldigt luddigt formulerat måste jag säga.. Motorn håller väl ungefär som man bygger den. Så det hänger ju på den som bygger hur motorn ska hålla.

MeloveGolf Vw trimmare
23 juli 2006 · 2 995 Inlägg

GhostRideyy skrev:
tja.

Jag är en grabb som vill få lite information angående trimning av en vanlig sugmotor.
kan väl gå rakt på sak.
Vad kan göras för att höja effekten i en sugmotor, nämn allt möjligt som går att göra.
Spelar ingen roll vad priset slutar på, vill bara ha infromation.
Min önskan är att kunna slå turbo bilar en vacker dag.

så snälla hjälp mig uppnå min dröm.

Tackar på förhand
MvH Robban.

Pengar spelar ingen roll? nähä ok smile

Blueprintablocket
Borra
Byt vevaxel
Vassare Kammar
Värretändsystem
Värre soppasystem
"Chip"
Smidda vevar
Smidda kolvar
Portning
insug
annat insprut
större spridare
Större rostfria eller titan ventiler
Extraktor grenrör
Plana toppen
öppetfilter
Hårdareventilfjädrar
Steel retrainers
Oil scraper
lättat svänghjul
lättade kamdrev
Balansering
osv osv osv osv osv osv

finns 1000-tals grejjer att göra,slå turbomotorer går lätt att fixa om du har pengar.
frågan är vad för motor du ska ha? 4-cyl sugmotorer som trimmas till ohyggliga siffror
håller inte många kilometer innan nått rasar tyvärr.men visst kan du om du bara
vill få din sugis långt upp i siffror och piska turbo-motorer...
Sen växel låda 100.000Kr om du vill ha nått som håller

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
nagasaki.020
23 juli 2006 · 311 Inlägg

MeloveGolf skrev:

GhostRideyy skrev:
tja.

Jag är en grabb som vill få lite information angående trimning av en vanlig sugmotor.
kan väl gå rakt på sak.
Vad kan göras för att höja effekten i en sugmotor, nämn allt möjligt som går att göra.
Spelar ingen roll vad priset slutar på, vill bara ha infromation.
Min önskan är att kunna slå turbo bilar en vacker dag.

så snälla hjälp mig uppnå min dröm.

Tackar på förhand
MvH Robban.

Pengar spelar ingen roll? nähä ok smile

Blueprintablocket
Borra
Byt vevaxel
Vassare Kammar
Värretändsystem
Värre soppasystem
"Chip"
Smidda vevar
Smidda kolvar
Portning
insug
annat insprut
större spridare
Större rostfria eller titan ventiler
Extraktor grenrör
Plana toppen
öppetfilter
Hårdareventilfjädrar
Steel retrainers
Oil scraper
lättat svänghjul
lättade kamdrev
Balansering
osv osv osv osv osv osv

finns 1000-tals grejjer att göra,slå turbomotorer går lätt att fixa om du har pengar.
frågan är vad för motor du ska ha? 4-cyl sugmotorer som trimmas till ohyggliga siffror
håller inte många kilometer innan nått rasar tyvärr.men visst kan du om du bara
vill få din sugis långt upp i siffror och piska turbo-motorer...
Sen växel låda 100.000Kr om du vill ha nått som håller

Hmm... låter ju bra att skaffa 1 växelåda fast då så blir det väl en racinglåda? Jag vill komma ihåg listan iallafall så man kanske kan fixa lite på min 5-cylindrade audi...

Phaetoon
23 juli 2006 · 8 156 Inlägg

Som sagt, det är pengarna som stoppar. Vad har du för bil och vad är det för motor i den?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Henko Rallytok
23 juli 2006 · 165 Inlägg

Det finns ju Volvo 940 i rally som har ca 300hk, men dom har ju en 2,5 liters marinvevaxel i.
Det går nog att få ut ca 115-125 hk/liter. Om man nu har en 2 liters motor så får man ut ca 220 hk.

Om ni vill så kan ni gå in på http://www.stahlmotor.se/ och läsa lite.

Land Rover Freelander TD4 - Såld
Volvo 945 Se -93
Sharky
24 juli 2006 · 10 287 Inlägg

Köp en beggad STCC motor eller en gammal beggad F1 motor (jodå, det finns att köpa).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Phaetoon
24 juli 2006 · 8 156 Inlägg

Sharky skrev:
Köp en beggad STCC motor eller en gammal beggad F1 motor (jodå, det finns att köpa).

/Göran

Är det inte lika bra att köpa en ny F1 motor om man nu har deg så att det räcker till? *ler*

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Daniel
24 juli 2006 · 671 Inlägg

Det är inte bara motoreffekt som gör en bil snabbare. Här är ett exempel där dom tar en bil som kör 402m på 16.3 och utan att röra motorn fixar så att den gör 14.3 tider istället.

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=776885

Senast redigerat av Daniel (24 juli 2006)

Germax
24 juli 2006 · 12 086 Inlägg

Daniel skrev:
Det är inte bara motoreffekt som gör en bil snabbare. Här är ett exempel där dom tar en bil som kör 402m på 16.3 och utan att röra motorn fixar så att den gör 14.3 tider istället.

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=776885

Ja det är ju ett alternativ! smile

Germax
24 juli 2006 · 12 086 Inlägg

Henko skrev:
Det finns ju Volvo 940 i rally som har ca 300hk, men dom har ju en 2,5 liters marinvevaxel i.
Det går nog att få ut ca 115-125 hk/liter. Om man nu har en 2 liters motor så får man ut ca 220 hk.

Om ni vill så kan ni gå in på http://www.stahlmotor.se/ och läsa lite.

Har en som kör rally i mitt garage och det sitter en 2.3 sugmotor i hans 940.. Sitter visst nån evotopp på, han hävdar att han har närmare 300hk o de ante mig så som den går.

125hk litereffekt? De va la inget jag har 660hk/litern i min RC bil big_smile

jinxs 90mil+ på en tank.
24 juli 2006 · 484 Inlägg

citat från sidan.Om citroen 16v motorn.
For race use with the right valve springs and bottom end components the power limit is just a function of your budget. 250 bhp at 8,700 rpm is easy, 270 bhp at 9,300 rpm is possible and that 300 bhp is there if you can afford it. You'll need very special crank, rods and pistons to get there though and pretty frequent rebuilds.

main:
http://www.pumaracing.co.uk/

trim guide:
http://www.pumaracing.co.uk/gentune.htm

Diesel is the blood of satan.
Citroën DS3 "Sound" (2010)
Benan
24 juli 2006 · 271 Inlägg

Ska du sugtrimma så gör det på en 6cyl då! Oftas har du 50hk mer från början och varje trimdel ger mer hk.

MeloveGolf Vw trimmare
25 juli 2006 · 2 995 Inlägg

Benan skrev:
Ska du sugtrimma så gör det på en 6cyl då! Oftas har du 50hk mer från början och varje trimdel ger mer hk.

varför inte på en 8:a? 500hk mer om du köper en 427 cobra jet.....sugtrimma  ska igentligen göras på v8:or  då det i princip är det som håller bäst.....en 4:a på 500hk++ överlever inte många minuter medans en 8:a kan köras länge och väl.....

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Sharky
26 juli 2006 · 10 287 Inlägg

Men......öhhh.....

Trimma en fartygsdiesel - det håller bäst och då har du redan från start 53000 Hkr att leka med....

Antal cylindrar avgör inte primärt trimbarheten. Inte heller slagvolymen. Sedan att man får mera hästkrafter med större slagvolym är knappast rocket science.

Skall man diskutera effekt/liter slagvolym så ligger inte amerikanska gjutjärnsspisar bra till om man vill ha mycket effekt och hållbarhet.


Ska man ha hållbarhet så gäller lätta material och skall man ha mycket effekt/liter så måste man ha väldigt kort slaglängd i förhållande till borr. Detta både pga max kolvhastighet och beroende på att man för att behålla VE på höga varv så krävs massor med ventilarea i förhållande till slagvolym.

/Göran

MeloveGolf skrev:

Benan skrev:
Ska du sugtrimma så gör det på en 6cyl då! Oftas har du 50hk mer från början och varje trimdel ger mer hk.

varför inte på en 8:a? 500hk mer om du köper en 427 cobra jet.....sugtrimma  ska igentligen göras på v8:or  då det i princip är det som håller bäst.....en 4:a på 500hk++ överlever inte många minuter medans en 8:a kan köras länge och väl.....

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
MeloveGolf Vw trimmare
26 juli 2006 · 2 995 Inlägg

Sharky skrev:
Men......öhhh.....

Trimma en fartygsdiesel - det håller bäst och då har du redan från start 53000 Hkr att leka med....

Antal cylindrar avgör inte primärt trimbarheten. Inte heller slagvolymen. Sedan att man får mera hästkrafter med större slagvolym är knappast rocket science.

Skall man diskutera effekt/liter slagvolym så ligger inte amerikanska gjutjärnsspisar bra till om man vill ha mycket effekt och hållbarhet.


Ska man ha hållbarhet så gäller lätta material och skall man ha mycket effekt/liter så måste man ha väldigt kort slaglängd i förhållande till borr. Detta både pga max kolvhastighet och beroende på att man för att behålla VE på höga varv så krävs massor med ventilarea i förhållande till slagvolym.

/Göran

MeloveGolf skrev:

Benan skrev:
Ska du sugtrimma så gör det på en 6cyl då! Oftas har du 50hk mer från början och varje trimdel ger mer hk.

varför inte på en 8:a? 500hk mer om du köper en 427 cobra jet.....sugtrimma  ska igentligen göras på v8:or  då det i princip är det som håller bäst.....en 4:a på 500hk++ överlever inte många minuter medans en 8:a kan köras länge och väl.....

spitfire v12 no turbo @ 2200Hp / 27L volym "Street-legal" smile finns i en landrover.....

antal cylindrar har absolut inge betydelse..anledning till att jag skrev så vara att det verkade som om en 6:a var nått bättre alternativ...visst kan man lika gärna säga börja med en buggati v16 på 1001Hk

du har helt rätt som du skriver du kan dina saker smile...

vill dock påpeka att en ny v8 från tex mustang kunde trimmas med ca 70-75% med orginal delar och dom körs än sånt gillar jag med v8 smile(Dom hängde på kompressor+ic)....

nu kommer du snart med et svar som ska köra ner min v8:a i botten men du kan inte neka att det är svårt att dubbla effekten på en 4:a och få det att hålla smile

Senast redigerat av MeloveGolf (26 juli 2006)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
civic Naturally Aspiranted
26 juli 2006 · 543 Inlägg

OT: Honda s2000 = 120,5 hk/liter fån fabrik.
Men om du nu ska kosta på en massa vevar,toppar,grenrör å skit så kommer de bli så dyrt så du kommer ångra dig att du inte köpte turbo eller kompressor från början skulle jag tro.
Vet inte hur mycket cash du har men den lär ju inte gå speciellt billigt din Audi efter all trimning.
Men good luck och kul att du vill ha en icke turbo bil smile

Sharky
27 juli 2006 · 10 287 Inlägg

Jo men det är ju sä man skall trimma V8 - dvs överladda.

Men tråden var att trimma sugmotor - dvs inte överladda, och då är amerikanska V8:or jobbiga genom att dom har så tunga roterande delar i allmänhet och så (ursäkta....) ålderdomlig ventilstyrning med tunga delar. Sugmotortrimning är alltid en fråga om att öka varvtalet om man vill ha ut mer än - låt oss säga 10% mer än orginal.

Är man ute efter EFFEKT så är det inte slagvolym som räknas primärt, utan stor cylinderarea beroende dels på vad jag skrev ovan - att man behöver massor med ventilarea på höga varv - samt beroende på att ett visst bränsle kan bara ge ett visst tryck per ytenhet kolv, och desto större kolv - desto större tryck = mera effekt.

Det finns tre primära anledningar till att dom flesta normala moderna bilmotorer byggs med längre slag än den diameter dom har på cylindrarna och det är:

1: Körbarhet. En långslagig motor är mera körbar.
2: Emissoner. Det är lättare att få¨ner emisionerna på en långslagig motor.
3: Motorstorlek. För att knö ner tex en rak sexa på så lite utrymme som möjligt så vill man ha den kort, dvs små cylindrar.

Formel 1 motorer är ca 100x40, dvs 100mm diameter och 40 mm slag. Men det är för att ge så mycket effekt som möjligt (njaaa, en anledning till, så låga motorer som möjligt för att få ner center of gravity).

/Göran


MeloveGolf skrev:
vill dock påpeka att en ny v8 från tex mustang kunde trimmas med ca 70-75% med orginal delar och dom körs än sånt gillar jag med v8 smile(Dom hängde på kompressor+ic)....

nu kommer du snart med et svar som ska köra ner min v8:a i botten men du kan inte neka att det är svårt att dubbla effekten på en 4:a och få det att hålla smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang