Någon med erfarenhet/info om denna turbo T3/T4

Krogis
15 februari 2011 · 96 Inlägg

Som topicen lyder. Målet är mellan 400 - 430hk. och budgeten är låg
http://www.stylingbutiken.se/turbo-t3-t4-style-/2084-0

Saab 9000 2.0t
Saab 9000 (1998)
falkon93
15 februari 2011 · 343 Inlägg

ett tips är att inte köpa en kina turbo utan en Garret turbo. då kina turbona brukar ge upp vid dom hk. å desutan har dom inte så lång kör tid som en "äkta" har. om man inte köper en som klara av mer hk än man har i i bilen

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!
Volvo 940 turbo "de är ju bara en volvo" (1993)
Ghost_Face
15 februari 2011 · 517 Inlägg

Jag gissar att det är en sk. "kina-turbo".
Vad man har hört om dessa så kan kvalitén variera ganska mycket, en del har kört hundratals mil i åratal medans andra bara kommit ett tiotal mil redan första dagen innan de har rasat.

Jag tror att det ofta handlar om handhavande fel, men det är ju lättare att gnälla på kineserna när ens turbo-bygget har rasat tongue
Bara för att det är billigt och kommer från kina behöver det inte automatiskt betyda att det är skrot...

Krogis
16 februari 2011 · 96 Inlägg

denna har dock 360 lager och jag litar på stylingbutiken att det är testade prylar. Det står ju yttryckligen att det är kvalitet på sidan. Dessutom är det 1 års garanti. De flesta kina agg har ju 270 lager och det har inga märkes agg. Det är de som kännertecknar dålig livslängd på kina kopior.


Ghost_Face skrev:
Jag gissar att det är en sk. "kina-turbo".
Vad man har hört om dessa så kan kvalitén variera ganska mycket, en del har kört hundratals mil i åratal medans andra bara kommit ett tiotal mil redan första dagen innan de har rasat.

Jag tror att det ofta handlar om handhavande fel, men det är ju lättare att gnälla på kineserna när ens turbo-bygget har rasat tongue
Bara för att det är billigt och kommer från kina behöver det inte automatiskt betyda att det är skrot...

Turbobanditens agg är ju kina. Står på deras hemsida. Men de testar sina agg noga från olika leverantörer och tar sedan de bästa.

Senast redigerat av Krogis (16 februari 2011)

Saab 9000 2.0t
Saab 9000 (1998)
widemk2
16 februari 2011 · 17 Inlägg

Oftast så är det ju så med alla kinasaker att 3 av 10 är bra och resterande är skit. Så är det nästan med allt ifrån kina.

Over and out!
Xuri One Man Clan
16 februari 2011 · 4 287 Inlägg

jag skulle inte tveka på att köpa kina agg..dom funkar hur bra som helst för dom pengarna.

jag körde 800 mil med ett liknande kina agg å runt 1-1.2 bars laddtryck som max med org 270 lager.
tyvärr blåste jag en packning i turbon vid ett haveri men de var inte kinerserna fel. så då uppgraderade jag till 360 lager å nu har snurran rullat total 1800 mil å med 1.5-1.6 bars  ladd dom sista 5-600milen utan några som helst problem..

De flesta grejerna är från kina. de är bara olika företag som ber kineserna göra bättre eller sämre kopior på nån bra produkt å sen brandar de tex svenska företaget med sitt namn å etikett...
finns kinagrejer som är bättre kopior än själva orginal produkten som ett svenskt kvalitetsföretag har gjort...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Krogis
16 februari 2011 · 96 Inlägg

jag fick iaf svar från deras kundservice och de sa att underleverantören sa 350-400 hk med bensin antar jag.
Så 400hk med etanol borde ju inte vara några problem

Saab 9000 2.0t
Saab 9000 (1998)
Xuri One Man Clan
16 februari 2011 · 4 287 Inlägg

Krogis skrev:
jag fick iaf svar från deras kundservice och de sa att underleverantören sa 350-400 hk med bensin antar jag.
Så 400hk med etanol borde ju inte vara några problem

Man ska dock inte alltid lyssna på vad säljare säger... jag hade samma serie som dig fast med stora kompressorhjulet på 58mm in, du har 50mm in.

Min snurra borde vara god för 5-550 häst med de komphjulet..
313hk kom jag till sen gick turbon i surge å jag kunde inte plocka mer..

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Ghost_Face
16 februari 2011 · 517 Inlägg

Xuri skrev:
Min snurra borde vara god för 5-550 häst med de komphjulet..
313hk kom jag till sen gick turbon i surge å jag kunde inte plocka mer..

Bottnade de redan vid 313hk? Hur var funktionen i övrigt? laddade de på som det skulle eller var trögt att få snurr på maskineriet?

Crille88
16 februari 2011 · 1 353 Inlägg

inte för att varva petig på nåt sätt, men va en turbo är god för och hur mycket effekt man plockar är 2 helt olika saker. man kan ladda 1,5bar och ha en snuskigt låg tändning o plocka 250hk, sen kan man ladda 0,8 o fläka på en sjujävla tändning,(iaf va soppan hänger medpå) och plocka över 300hk. så dedär är relativt..

åter till ämnet:
som tidigare nämnt så finns de nog både gott och ont o säga om turbon, är det vad din budget tillåter så är det en sån du ska ha. skötsel är viktigt för en turbos livslängd, första starten med olja, allmänna oljebyten och kylning är juh bara några av dom viktiga grejorna

lycka till! smile

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Xuri One Man Clan
16 februari 2011 · 4 287 Inlägg

Ghost_Face skrev:

Xuri skrev:
Min snurra borde vara god för 5-550 häst med de komphjulet..
313hk kom jag till sen gick turbon i surge å jag kunde inte plocka mer..

Bottnade de redan vid 313hk? Hur var funktionen i övrigt? laddade de på som det skulle eller var trögt att få snurr på maskineriet?

den laddade på fint som sören. den lämna 250 häst vid 0.8 bar men gick inte å plocka mer än 313 vid 1.5 bar pga av surge.

jag e helnöjd med den snurran å hade inte tvekat å köpa en till om den jag har skulle rasa.

Allt hänger på hur motorn är byggd vad den lämnar för effekt. en bmw 6a skulle säkert lira bättre med den snurran jag hade å ge mer kräm.

dom är dock lite trånga i avgashuset. men jag tycker dom lirar bra.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Krogis
16 februari 2011 · 96 Inlägg

rätt mig om jag har fel med surge är väl att turbon kan leverera mer luft men motorn begränsar i form av tex för små kanaler, ventiler osv?

Saab 9000 2.0t
Saab 9000 (1998)
Xuri One Man Clan
17 februari 2011 · 4 287 Inlägg

Krogis skrev:
rätt mig om jag har fel med surge är väl att turbon kan leverera mer luft men motorn begränsar i form av tex för små kanaler, ventiler osv?

jess man ligger utanför turbons kompressormapp. turbon börjar låta illa, motorn dör osv.


vid 0.2 bar högre laddtryck så lämnade motorn 50nm till men då lät turbon illa å motorn slockna ibland.
så de fanns mer å hämta.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Krogis
17 februari 2011 · 96 Inlägg

9000 motorn lider inte av andningssvårigheter förrens runt 450hk.

Det blir denna turbo. Bilen står nämnligen i garaget klar dock utan snurra:P

Saab 9000 2.0t
Saab 9000 (1998)
Xuri One Man Clan
17 februari 2011 · 4 287 Inlägg

Krogis skrev:
9000 motorn lider inte av andningssvårigheter förrens runt 450hk.

Det blir denna turbo. Bilen står nämnligen i garaget klar dock utan snurra:P

Om vi säger så här då.

Samma motor gav med annan turbo,grenrör å kamaxel 55 hjulhästar +56nm mer vid samma laddtryck å samma mapp som med kinesturbon. hade inte kopplingen slirat och den blivit färdimappad hade den lämnat ännu mer. 

på den andra modellen så är avgashuset litet eller omodernt, just den snurran du har på länken har jag inte testat själv.. saab spisen är la dock lite effektivare å klarar lite mer flås. de handlar inte bara om hur mycke motorn kan svälja utan om den gör de samtidigt som turbon börjar leverera.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Big Al Dr. Turbo
17 februari 2011 · 459 Inlägg

Står inget om vilket avgashus som sitter på, iaf inte vad jag hittade.
Måtten ser faktiskt bättre ut på denna än andra kina-turbos, om de nu inte råkat förväxla kompressormåtten med turbinmåtten.

Är själv fruktansvärt reserverad mot kina-turbos, först så är det kopior på redan gamla modeller på turbos (oftast Garrett som inte ens idag är så värst bra), och sen så skiljer kvalitén fruktansvärt mycket mellan olika tillverkare, sist så brukar måtten på dem vara helt åt h-vete fel så 90% av de som köper dem hamnar fel i kompressormappen (oftast mot surge).

Tycker att i 99 fall av 100 så kan man hitta nån begagnad turbo på skroten som fungerar mycket bättre för samma pris. Problemet är oftast att man inte riktigt vet vad man ska leta efter.

Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang