2192
Sök

Varför kör ni gamla bilar?

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
21 mars 2011
#321
NiKeMaN skrev:
Victorduvet skrev:
NiKeMaN skrev:
Faktafel.
Jag hämtade ut min 325dT -10 i Februari. Körde den ett halvår (nästan) och ca 800 mil och förlorade ca 15 000.-

Så nej, Bilen sjunker inte 50 000:- utanför bilhallen.

Att dom flesta skulle köpa/köra nya bilar om dom bara hade råd håller jag nog med om.
Men att du bara förlorade 15.000:- på Bmwn du sålde finns det ju 2 sätt att se på.

Du sålde den säkert för 15.000:- mindre än vad du köpte den för,
Men den var väll knappast original när du sålde den?
Och jag gissar att du lagt ut en slant på bilen? smile

Bilen var HELT orginal när den såldes, och dom få extraprylar jag monterade såldes separat (sänkning och fälgar bara).

Åter till topic.
Det ni missar när ni citerar mig när jag sagt att det är en ekonomisk fråga så missar och stör er på småsaker eller syftningsfel i det som skrivs.

SJÄLVKLART ska man ta tillvara på "gamla" fina bilar, även i Sverige. Gamla fina orginalrenoverade 140/240's eller Mercedes Compact eller 300SL / Jaguar som en del nämner. Men försök att förstå att det inte är samlarbilar som diskuteras i tråden, utan hur gemene man motiverar sitt bilköp att åka en hinkig BMW 5-serie från 1992 eller en skabbig 740 GLE -87 eller en SAAB 9000 -93.

Och med det menar du? Åter igen jag tror fasen en 740 GLE från 87 ger din Golf en skaplig match om vi ser det hela med inköpspris och värdeminskning på 3år. Vad är poängen med att ha en ny bil som man hatar?
Senast redigerat av TenZer (21 mars 2011)

Rock'n Roll

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
#322
TenZer skrev:
Och med det menar du? Åter igen jag tror fasen en 740 GLE från 87 ger din Golf en skaplig match om vi ser det hela med inköpspris och värdeminskning på 3år. Vad är poängen med att ha en ny bil som man hatar?

Ja då är vi ju tillbaka på ekonomi-aspekten?

Poängen med att ha en ny bil som man hatar?
1. Fick ett bra pris när jag köpte den.
2. Billig att äga, sett till skatt, försäkring service och övriga ägandekostnader.
3. Bränsleeffektiv.
4. Ganska vettig bil för dom pengar som den ändå kostar.

Men jämfört med en NY bil så är den totalt skit på alla punkter. Men jämfört med en Volvo 740 eller SAAB 9000 så äger Golfen dom båda och alla andra skruttbilar på ALLA punkter.

// Niklas Johansson

2 182 Inlägg
21 mars 2011
#323
740 Gl kosta runt 150 000:- när den kom ut, bara att börja räkna på värdeminsningen på 3 år, sen ska vi tänka på att kronan var värd mer då

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 mars 2011
#324
Volvo544special65 skrev:
Rquired skrev:
Däremot så kör man en bil för nöjes skull, och det kan jag tänka mig många yngre gör här på Garaget, försvinner detta delvis. Nya bilar är verkligen inte roligast i alla lägen och visst finns det nya fräcka bilar men vad hur många nya alternativ finns det till klassiker som Ford Mustang, Chevrolet Camaro, Bmw E30, Saab 900og, Alfa Romeo Spider, Mercedes SL Pagonda, Jaguar E-type och dussintals andra?

Ok jag skall erkänna att jag är bekväm och med stor sannolikhet köpt en modern söndagsbil likväl som en gammal sådan. Men jag har full förståelse för dem som tycker en välvårdad klassiker ger ett helt annat intryck när man svänger in på en parkering! smile

Om det är en sådan bil man är ute efter - så inga.

Visst, alla väljer ju bil efter sina ekonomiska förutsättningar skulle jag tro. Även de som köper nytt... Finns väl en anledning till att det säljs fler Kia än Bentley om man säger det som så. Men att säga att alla som har en äldre bil enbart gör det av ekonomiska skäl är väl också att göra det lite väl enkelt för sig.

Jag harvar till exempel runt i en 1985 års Mercedes, en bil jag trivs fruktansvärt bra med förvisso, men nog räknar jag in ekonomin som en faktor där också. Men å andra sidan - jag hade kunnat köpa, äga och köra en Mercedes från 1995 också med ungefär samma insats - och trots allt så är det en 10 år nyARE bil. Ändå så väljer jag att åka runt i en 85a - är det också enbart av ekonomiska skäl, eller KAN det trots allt spela in andra faktorer också? För enligt dina argument så borde jag ju hellre kört med 95an - eftersom det inte finns någon större ekonomisk uppoffring där och den trots allt borde vara bättre då den är nyare.

Visst, inte skulle jag harva W123 dagligen om jag vore ekonomiskt oberoende (däremot så skulle jag ha kvar den som entusiastbil och fixa upp den i ett otroligt skick, pga. att den har en historia som är viktig för min skull och inte kan ersättas), jag skall erkänna att jag nog hade lagt pengarna på en BMW E38 eller Jaguar X300 i det fallet... DET är inga nya bilar men jag vill hellre ha de modellerna än deras modernare motsvarigheter, bara för att jag inte gillar designen på deras efterföljare. Sug på den...

Skulle jag ha SNUSKIGT mycket pengar så kan jag lova att jag hade införskaffat både Jaguar XK120 och Mercedes 300 SL...det är urgamla bilar...hade det då varit ekonomiska skäl som gjort att jag köpt dessa när jag i stället hade kunnat köpa en ny Kia Rio?

Svenska avundsjukan säger du, jo, det ligger mycket i den men jag kan se detta från ett annat perspektiv. Den svenska synen att nytt per automatik är finast... Medans vi kan se ner på den som fixar sin 240 eller 900OG för att den är "gammal" och "inte värt något" så blir vårat land dammsuget på gamla Volvo och Saabar i fint skick (och även Volkswagen, Opel m.m.) för att inte svenskarna vill betala för dem. I stället så åker de utomlands, för stora summor pengar i många fall. Är det ekonomiska skäl som ligger bakom det också?

Du citerade ju inte förklaringen ur mitt inlägg på din fråga:
"trots att det faktiskt är det absolut största skälet till att folk kör gamla bilar är det också det skäl man aldrig får nämna"
"Absolut största" betyder inte det enda skälet till att köpa en gammal bil, klart det finns andra med som det du beskriver med din Mercedes men åter igen måste du hålla med om att de flesta hade köpt den nyare Mercan i ditt exempel? Av samma anledning hade jag förmodligen inte köpt en W210 istället för en 1995 W124: För då förlorar jag istället kvalité och framför allt rostskyddet.

Jag har aldrig försökt skriva ett exempel som täcker alla förhållanden. smile
Senast redigerat av Rquired (21 mars 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

863 Inlägg
21 mars 2011
#325
NiKeMaN skrev:
TenZer skrev:
Och med det menar du? Åter igen jag tror fasen en 740 GLE från 87 ger din Golf en skaplig match om vi ser det hela med inköpspris och värdeminskning på 3år. Vad är poängen med att ha en ny bil som man hatar?

Ja då är vi ju tillbaka på ekonomi-aspekten?

Poängen med att ha en ny bil som man hatar?
1. Fick ett bra pris när jag köpte den.
2. Billig att äga, sett till skatt, försäkring service och övriga ägandekostnader.
3. Bränsleeffektiv.
4. Ganska vettig bil för dom pengar som den ändå kostar.

Men jämfört med en NY bil så är den totalt skit på alla punkter. Men jämfört med en Volvo 740 eller SAAB 9000 så äger Golfen dom båda och alla andra skruttbilar på ALLA punkter.

Blir lite nyfiken på vad som är SÅ dåligt med Golfen?

Vad är det som är så mycket bättre med en NY bil? smile

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

Aldrig nöjd
804 Inlägg
21 mars 2011
#326
NiKeMaN skrev:
Men jämfört med en Volvo 740 eller SAAB 9000 så äger Golfen dom båda och alla andra skruttbilar på ALLA punkter.

Snälla, utveckla! På dig låter det som att ett bilköp skall ske strikt ur ekonomisk synvinkel, vilket är ganska märkligt. Du fick ett bra pris på den och den går billigt, men har du roligt? Av min erfarenhet så gör VW de tråkigaste bilarna på marknaden och såväl min Coupé, vår 945a och min mors Micra är bra mycket roligare att köra än både 2008-års Passat och Golf vilka jag kört vid flera tillfällen.

Livet är för kort för att äga Volvo.

Gött mos
1 096 Inlägg
21 mars 2011
#327
Mister_Opel skrev:
Jag har inte läst igenom hela tråden, men personligen är jag lite "lurad"!

Mina föräldrar har alltid intalat mig att det är så dyrt med en bil och att
man ska försöka ha så lite lån på banken som möjligt!

Det är ju helt vansinne!! Enbart dumsnålt enligt mig smile

Dina föräldrar har helt rätt, man förlorar pengar på lån. Eller hur menar du?
Dumsnålt? Ska man låna pengar för det är skoj eller? Lånar pengar gör man för att man verkligen måste(boende).

Mister_Opel skrev:
Klart man inte behöver en bil för 400 000kr som är 1år gammal.
Men en 3år gammal bil för ca 100 000kr är väl investerade pengar
om ni frågar mig! Tex en Kia Ceed! Väldigt mycket bil för pengarna smile

Dessutom har jag haft inställningen att nya bilar har mycket elektronik
och därmed så strular dom en massa och är inte alls lika bra som en gammal!
Efter drygt ett års jobb med (40st) hyrbilar kan jag säga att så inte är fallet!
Dom allra flesta bilarna fungerar väldigt bra rakt igenom!! smile

Och när dina nya hyrbilar väl går sönder så kan du inte få ordning på det själv eftersom man måste gå in med datorer i dem för felsökning, nollställning osv.
Eller när man måste montera ner halva fronten för att byta strålkastarlampor smile Istället för att skruva av kromringen, skruva ut den trasiga lampan och skruva in en ny lampa, skruva på kromringen och så är man klar om det varit frågan om en Volvo amazon wink

Mister_Opel skrev:
Nu äger jag 9 gamla bilar, om man räknar vad dom kostat mig genom åren
skulle jag utan vidare kunna köra runt i en ny bil just nu!

Men jag tycker fortfarande om gamla bilar!
En Astra GSI kommer troligen alltid finnas i min ägo..
Finns ingen bil som är så trevlig att köra runt i som den!
Inte ens en sprillans ny bil! Men jag har gärna en ny som vinterbil smile

Haha, ett inte jättebra resonemang där eftersom det är självklart att det kostar på bra att hålla sig med nio bilar.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 mars 2011
#328
NiKeMaN skrev:
Du skriver att man köper en äldre bil för att man gillar modellen..... Men får man inte välja vilken modell man vill av nyare bilar menar du? Långt ifrån alla köper en "ny" bil som en "status mojäng" som du kallar det. Du har inte tänkt på att man slipper mycket bekymmer och problem som man har med en gammal häck? Man har något som stavas SÄKERHET - och det finns mängder med säkerhetssystem i bilarna idag. Eller vad sägs som ABS och Airbag. Det har du inte i din Chevy 77a eller i din Bläser. Utöver dom två basic-systemen jag nämnde så finns det ett tjugotal till nya vettiga system i bilarna. ACC/Klima är rätt trevligt faktiskt. Eller vad sägs som elfönsterhissar, regnsensor, effektiva xenonljus, eller kanske en motor på 100-300 hk som drar väldigt lite bränsle och där med också låter bli att förpesta miljön som dina två pilsnerhinkar gör.

Ja. Du har fel. smile

Jag gillar å trimma. å jag gillar bakhjulsdrift.
Jag har inte så många fler val än å köra gammalt egentligen.
Nyare bilar har bara massa system som strular och som man inte kommer förbi. man får specialbeställa eller tillverka allt själv osv osv.
å besiktningen blir betydligt större problem på en helbilsgodskänd bil där du knappt får byta till eftermarknadsfälgar om man ska följa lagen å får en grinig besiktningsman.


Prata om miljön behöver du inte göra här... hälften av gorgs bilar e trimmad å miljöbovar.. men vi är ändå bra mycke bättre än övriga världen.


Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
#329
Mister_Opel skrev:
NiKeMaN skrev:
TenZer skrev:
Och med det menar du? Åter igen jag tror fasen en 740 GLE från 87 ger din Golf en skaplig match om vi ser det hela med inköpspris och värdeminskning på 3år. Vad är poängen med att ha en ny bil som man hatar?

Ja då är vi ju tillbaka på ekonomi-aspekten?

Poängen med att ha en ny bil som man hatar?
1. Fick ett bra pris när jag köpte den.
2. Billig att äga, sett till skatt, försäkring service och övriga ägandekostnader.
3. Bränsleeffektiv.
4. Ganska vettig bil för dom pengar som den ändå kostar.

Men jämfört med en NY bil så är den totalt skit på alla punkter. Men jämfört med en Volvo 740 eller SAAB 9000 så äger Golfen dom båda och alla andra skruttbilar på ALLA punkter.

Blir lite nyfiken på vad som är SÅ dåligt med Golfen?

Vad är det som är så mycket bättre med en NY bil? smile

Vad som är dåligt med golfen? Tråkig att köra. Framhjulsdriven. Trånga stolar. Högljudd motor. Törstig i förhållande till nya bilar (har samma bränsleförbrukning på dessa 140 dieselkusar som jag hade på min 300hk BMW diesel). osv osv osv.
Egentligen är det ingen dålig bil. Absolut inte. Men ALLT BEROR JU PÅ VAD MAN JÄMFÖR MED !!! Jag som nu kommer från V70 -07, BMW -08 och BMW -10 så ja... Då är en Golf ganska simpel smile

// Niklas Johansson

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
#330
Masquerade skrev:
NiKeMaN skrev:
Men jämfört med en Volvo 740 eller SAAB 9000 så äger Golfen dom båda och alla andra skruttbilar på ALLA punkter.

Snälla, utveckla! På dig låter det som att ett bilköp skall ske strikt ur ekonomisk synvinkel, vilket är ganska märkligt. Du fick ett bra pris på den och den går billigt, men har du roligt? Av min erfarenhet så gör VW de tråkigaste bilarna på marknaden och såväl min Coupé, vår 945a och min mors Micra är bra mycket roligare att köra än både 2008-års Passat och Golf vilka jag kört vid flera tillfällen.

Om du anser att en Fiat Coupe, en Volvo 945 och en Nissa Micra är roligare än en Passat / Golf. Ja då behöver vi inte diskutera mer. Inget jag skriver kan förklara för dig iallafall då du lider av Svenska Avundsjukan för mycket. Sorry.

// Niklas Johansson

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
#331
Xuri skrev:
Jag gillar å trimma. å jag gillar bakhjulsdrift.
Jag har inte så många fler val än å köra gammalt egentligen.

Återigen så är det en ekonomifråga vill jag hävda. Hade du haft råd kunde du köpt en S90, valfri tuning-vänlig Japan, eller kanske en BMW av nyare modell.

Det finns massor med nya bilar där du kan stänga av hjälpsystemen.

// Niklas Johansson

Cupra_
21 mars 2011
#332
Nu blir det lite offtopic, men måste bara kommentera en sak. De flesta av er som förespråkar "äldre" bilar påstår att man inte kan göra något själv på nyare bilar, man behöver datorer m.m. Vet ni ens vad ni snackar om eller?

Ok, jag skulle inte byta oljan själv i en DSG-låda kanske, men rent maskinellt så är det inget som skiljer på en ny och en gammal bil egentligen. Fortfarande skivbromsar, fortfarande kolvar.. Tror inte man ska generalisera nya bilar så mycket helt enkelt. Samma sak där, t.ex. en Prius skulle JAG inte vilja plocka ur drivlinan ur, men det GÅR om man vill.

"Man ser ju bara plast när man öppnar huven" Mm, prövat att lyfta på plastkåporna eller?  Samma klassiska motortyp där under, om än med vissa mindre ändringar.

Man kan ibland behöva specialverktyg såklart, men det är långt ifrån ett måste om man varit med ett tag, och då räknar jag inte torx som specialverktyg wink

Vad menas med att man behöver koda om bilen när man byter stereo? Känns taget ur luften då jag bytt huvudenheter på: Volvo S40 -02, Seat Ibiza -07, Seat leon -09 samt nu min senaste ibiza som är en 2010 och jag har aldrig någonsin behövt programera eller lämna bort bilen för någon kodning. Har oftast dessutom satt tillbaka orginal vid bilbyte och även då utan problem utom i volvons fall där jag fick köpa en radiokod på volvo för 120kr.

Dator till  bilen? Mm, felkodsläsare för moderna bilar finns på ebay för billig peng, problemet löst. Vad koderna betyder kan man ofta få fram på olika forum som bekant.

För att hålla mig till ämnet lite iaf så får jag till viss del lov att hålla med Nikeman och Rquired
om det här med ekonomi och avundsjuka. Det jag tror Nikeman vill få fram är nog att rent generellt så skulle de flesta vilja köra nya bilar om de ansåg sig ha råd med det, förutom de som gillar klassiska bilar. En upprostad 740 kan knappast ses som en klassiker, däremot en extremt välskött/renoverad.

Sen tror jag som sagt också att det handlar mycket om avundsjuka, varför nycklar folk andras bilar liksom? Samma sak där.. Jag t.ex. har haft 7 bilar varav 3st har varit fabriksnya. Jag har då valt att köpa fabriksnytt för jag vill ha garantier, jag vill åka bekvämt men framförallt vill jag ha pålitligheten då jag arbetar konstiga tider och ibland långt bort.

JAG anser mig ha råd med det helt enkelt, sen har jag ju bilen som hobby med, och jag anser min bil vara riktigt trevlig att köra dessutom så för mig handlar det såklart som för de flesta andra om ekonomi, men också intresset. Jag vill inte ha en gammal bil för att jag tycker de drar mycket soppa, ofta kan vara opålitliga m.m. samt att jag kanske rent av gillar den nya tekniken? (Tänker främst på äkta xenon, antisladd/spinn på vintern samt krocksäkerheten. Bara för att en bil ser hel ut efter en krock betyder det inte att den som körde har klarat sig bättre än den i en mosad bil, pga av t.ex. deformationszoner som inte ens var påtänkta på 80-talet.

Slutsats:
Jag tror faktiskt att alla, undantaget entusiaster, skulle vilja ha en ny, fin bil om de ansåg sig ha råd med det, oavsett om vi snackar kontant betalning eller lån. Sen kanske man vill ha en äldre också som "slit och släng" eller vinterbil. Sen det här med att "Alla som jobbar kan låna till bil" mm eller hur.. Hört talas om kreditvärdighet? Har du 150 i årslön och ska köpa en ny bil för typ 300 så är det långt ifrån alltid som du ens blir godkänd som låntagare.

Gött mos
1 096 Inlägg
21 mars 2011
#333
NiKeMaN skrev:
Masquerade skrev:
NiKeMaN skrev:
Men jämfört med en Volvo 740 eller SAAB 9000 så äger Golfen dom båda och alla andra skruttbilar på ALLA punkter.

Snälla, utveckla! På dig låter det som att ett bilköp skall ske strikt ur ekonomisk synvinkel, vilket är ganska märkligt. Du fick ett bra pris på den och den går billigt, men har du roligt? Av min erfarenhet så gör VW de tråkigaste bilarna på marknaden och såväl min Coupé, vår 945a och min mors Micra är bra mycket roligare att köra än både 2008-års Passat och Golf vilka jag kört vid flera tillfällen.

Om du anser att en Fiat Coupe, en Volvo 945 och en Nissa Micra är roligare än en Passat / Golf. Ja då behöver vi inte diskutera mer. Inget jag skriver kan förklara för dig iallafall då du lider av Svenska Avundsjukan för mycket. Sorry.

Inga dåliga påhopp från din sida...

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 mars 2011
#334
NiKeMaN skrev:
Xuri skrev:
Jag gillar å trimma. å jag gillar bakhjulsdrift.
Jag har inte så många fler val än å köra gammalt egentligen.

Återigen så är det en ekonomifråga vill jag hävda. Hade du haft råd kunde du köpt en S90, valfri tuning-vänlig Japan, eller kanske en BMW av nyare modell.

Det finns massor med nya bilar där du kan stänga av hjälpsystemen.

Nu är du ute å cyklar,..s90 finns inte med turbo... byta motor varje gång man besiktar är inget för mig.

bmw med turbo finns heller inga innan helbilsgodkännandet.

Japan kommer jag aldrig köra å de är för vad jag upplevt så rasar deras motorer bara man tittar på dom.


Man kan stänga av hjälpsystemen ja... typ antispinn å antisladd...

Men å trimma en sprillans ny bmw till 2-3 gånger orginal effekten å trycka bort org insprutningsystem eller antispinnsystemsn funktioner kan du glömma...  den kommer bara börja strula å varna med massa lampor..de klarar jag mig utan.


2 182 Inlägg
21 mars 2011
#335
NiKeMaN skrev:
Xuri skrev:
Jag gillar å trimma. å jag gillar bakhjulsdrift.
Jag har inte så många fler val än å köra gammalt egentligen.

Återigen så är det en ekonomifråga vill jag hävda. Hade du haft råd kunde du köpt en S90, valfri tuning-vänlig Japan, eller kanske en BMW av nyare modell.

Det finns massor med nya bilar där du kan stänga av hjälpsystemen.

Du drar upp det där med ekonomi stup i kvarten ju wink
S90 har jag för mig bara finns med Automat vilket inte gör den lika rolig, han kanske inte vill ha japanskt eller inte vill låna pengar för att köpa ny BMW, finns många orsaker.

Kan slå av hjälpsystemen på min men den blir inte mycket roligare för det tongue Jag älskar den ändå.

Edit:var visst lite slö med svaret
Senast redigerat av Niklas1987 (21 mars 2011)

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
#336
Deception: Tack för ett klargörande, och jag håller med om ALLT du skriver till 110%.

Tyvärr verkar folk bli irriterade över att man har den åsikten och slänger fram dessa fakta i deras faces.

// Niklas Johansson

Aldrig nöjd
804 Inlägg
21 mars 2011
#337
NiKeMaN skrev:
Masquerade skrev:
NiKeMaN skrev:
Men jämfört med en Volvo 740 eller SAAB 9000 så äger Golfen dom båda och alla andra skruttbilar på ALLA punkter.

Snälla, utveckla! På dig låter det som att ett bilköp skall ske strikt ur ekonomisk synvinkel, vilket är ganska märkligt. Du fick ett bra pris på den och den går billigt, men har du roligt? Av min erfarenhet så gör VW de tråkigaste bilarna på marknaden och såväl min Coupé, vår 945a och min mors Micra är bra mycket roligare att köra än både 2008-års Passat och Golf vilka jag kört vid flera tillfällen.

Om du anser att en Fiat Coupe, en Volvo 945 och en Nissa Micra är roligare än en Passat / Golf. Ja då behöver vi inte diskutera mer. Inget jag skriver kan förklara för dig iallafall då du lider av Svenska Avundsjukan för mycket. Sorry.

Du undviker min fråga. På vilket sätt "äger" Golfen alla äldre bilar?

Livet är för kort för att äga Volvo.

Gött mos
1 096 Inlägg
21 mars 2011
#338
NiKeMaN skrev:
Deception: Tack för ett klargörande, och jag håller med om ALLT du skriver till 110%.

Tyvärr verkar folk bli irriterade över att man har den åsikten och slänger fram dessa fakta i deras faces.

Fakta i vems "faces" ? Du fick ovan bra svar på tal av flera skribenter men det tycks rinna av dig som vatten på en gås.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

395 Inlägg
21 mars 2011
#339
NiKeMaN skrev:
Victorduvet skrev:
NiKeMaN skrev:

Faktafel.
Jag hämtade ut min 325dT -10 i Februari. Körde den ett halvår (nästan) och ca 800 mil och förlorade ca 15 000.-

Så nej, Bilen sjunker inte 50 000:- utanför bilhallen.

Att dom flesta skulle köpa/köra nya bilar om dom bara hade råd håller jag nog med om.
Men att du bara förlorade 15.000:- på Bmwn du sålde finns det ju 2 sätt att se på.

Du sålde den säkert för 15.000:- mindre än vad du köpte den för,
Men den var väll knappast original när du sålde den?
Och jag gissar att du lagt ut en slant på bilen? smile

Bilen var HELT orginal när den såldes, och dom få extraprylar jag monterade såldes separat (sänkning och fälgar bara).

Åter till topic.
Det ni missar när ni citerar mig när jag sagt att det är en ekonomisk fråga så missar och stör er på småsaker eller syftningsfel i det som skrivs.

SJÄLVKLART ska man ta tillvara på "gamla" fina bilar, även i Sverige. Gamla fina orginalrenoverade 140/240's eller Mercedes Compact eller 300SL / Jaguar som en del nämner. Men försök att förstå att det inte är samlarbilar som diskuteras i tråden, utan hur gemene man motiverar sitt bilköp att åka en hinkig BMW 5-serie från 1992 eller en skabbig 740 GLE -87 eller en SAAB 9000 -93.

Okey, trodde du sålde den som den ser ut på dina bilder smile Men då fick du ju sålt den till bra pris iallafall smile


Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
#340
Masquerade skrev:
NiKeMaN skrev:
Masquerade skrev:

Snälla, utveckla! På dig låter det som att ett bilköp skall ske strikt ur ekonomisk synvinkel, vilket är ganska märkligt. Du fick ett bra pris på den och den går billigt, men har du roligt? Av min erfarenhet så gör VW de tråkigaste bilarna på marknaden och såväl min Coupé, vår 945a och min mors Micra är bra mycket roligare att köra än både 2008-års Passat och Golf vilka jag kört vid flera tillfällen.

Om du anser att en Fiat Coupe, en Volvo 945 och en Nissa Micra är roligare än en Passat / Golf. Ja då behöver vi inte diskutera mer. Inget jag skriver kan förklara för dig iallafall då du lider av Svenska Avundsjukan för mycket. Sorry.

Du undviker min fråga. På vilket sätt "äger" Golfen alla äldre bilar?

Om du anser att en Fiat Coupe, en Volvo 945 och en Nissa Micra är roligare än en Passat / Golf. Ja då behöver vi inte diskutera mer.

// Niklas Johansson


Sök