Nu blir det lite offtopic, men måste bara kommentera en sak. De flesta av er som förespråkar "äldre" bilar påstår att man inte kan göra något själv på nyare bilar, man behöver datorer m.m. Vet ni ens vad ni snackar om eller?
Ok, jag skulle inte byta oljan själv i en DSG-låda kanske, men rent maskinellt så är det inget som skiljer på en ny och en gammal bil egentligen. Fortfarande skivbromsar, fortfarande kolvar.. Tror inte man ska generalisera nya bilar så mycket helt enkelt. Samma sak där, t.ex. en Prius skulle JAG inte vilja plocka ur drivlinan ur, men det GÅR om man vill.
"Man ser ju bara plast när man öppnar huven" Mm, prövat att lyfta på plastkåporna eller? Samma klassiska motortyp där under, om än med vissa mindre ändringar.
Man kan ibland behöva specialverktyg såklart, men det är långt ifrån ett måste om man varit med ett tag, och då räknar jag inte torx som specialverktyg

Vad menas med att man behöver koda om bilen när man byter stereo? Känns taget ur luften då jag bytt huvudenheter på: Volvo S40 -02, Seat Ibiza -07, Seat leon -09 samt nu min senaste ibiza som är en 2010 och jag har aldrig någonsin behövt programera eller lämna bort bilen för någon kodning. Har oftast dessutom satt tillbaka orginal vid bilbyte och även då utan problem utom i volvons fall där jag fick köpa en radiokod på volvo för 120kr.
Dator till bilen? Mm, felkodsläsare för moderna bilar finns på ebay för billig peng, problemet löst. Vad koderna betyder kan man ofta få fram på olika forum som bekant.
För att hålla mig till ämnet lite iaf så får jag till viss del lov att hålla med Nikeman och Rquired
om det här med ekonomi och avundsjuka. Det jag tror Nikeman vill få fram är nog att rent generellt så skulle de flesta vilja köra nya bilar om de ansåg sig ha råd med det, förutom de som gillar klassiska bilar. En upprostad 740 kan knappast ses som en klassiker, däremot en extremt välskött/renoverad.
Sen tror jag som sagt också att det handlar mycket om avundsjuka, varför nycklar folk andras bilar liksom? Samma sak där.. Jag t.ex. har haft 7 bilar varav 3st har varit fabriksnya. Jag har då valt att köpa fabriksnytt för jag vill ha garantier, jag vill åka bekvämt men framförallt vill jag ha pålitligheten då jag arbetar konstiga tider och ibland långt bort.
JAG anser mig ha råd med det helt enkelt, sen har jag ju bilen som hobby med, och jag anser min bil vara riktigt trevlig att köra dessutom så för mig handlar det såklart som för de flesta andra om ekonomi, men också intresset. Jag vill inte ha en gammal bil för att jag tycker de drar mycket soppa, ofta kan vara opålitliga m.m. samt att jag kanske rent av gillar den nya tekniken? (Tänker främst på äkta xenon, antisladd/spinn på vintern samt krocksäkerheten. Bara för att en bil ser hel ut efter en krock betyder det inte att den som körde har klarat sig bättre än den i en mosad bil, pga av t.ex. deformationszoner som inte ens var påtänkta på 80-talet.
Slutsats:
Jag tror faktiskt att alla, undantaget entusiaster, skulle vilja ha en ny, fin bil om de ansåg sig ha råd med det, oavsett om vi snackar kontant betalning eller lån. Sen kanske man vill ha en äldre också som "slit och släng" eller vinterbil. Sen det här med att "Alla som jobbar kan låna till bil" mm eller hur.. Hört talas om kreditvärdighet? Har du 150 i årslön och ska köpa en ny bil för typ 300 så är det långt ifrån alltid som du ens blir godkänd som låntagare.