2236
Sök

Varför kör ni gamla bilar?

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
Victorduvet skrev:
NiKeMaN skrev:
Victorduvet skrev:

Att dom flesta skulle köpa/köra nya bilar om dom bara hade råd håller jag nog med om.
Men att du bara förlorade 15.000:- på Bmwn du sålde finns det ju 2 sätt att se på.

Du sålde den säkert för 15.000:- mindre än vad du köpte den för,
Men den var väll knappast original när du sålde den?
Och jag gissar att du lagt ut en slant på bilen? smile

Bilen var HELT orginal när den såldes, och dom få extraprylar jag monterade såldes separat (sänkning och fälgar bara).

Åter till topic.
Det ni missar när ni citerar mig när jag sagt att det är en ekonomisk fråga så missar och stör er på småsaker eller syftningsfel i det som skrivs.

SJÄLVKLART ska man ta tillvara på "gamla" fina bilar, även i Sverige. Gamla fina orginalrenoverade 140/240's eller Mercedes Compact eller 300SL / Jaguar som en del nämner. Men försök att förstå att det inte är samlarbilar som diskuteras i tråden, utan hur gemene man motiverar sitt bilköp att åka en hinkig BMW 5-serie från 1992 eller en skabbig 740 GLE -87 eller en SAAB 9000 -93.

Okey, trodde du sålde den som den ser ut på dina bilder smile Men då fick du ju sålt den till bra pris iallafall smile

Jodå jag klagar inte wink Blev en skaplig affär... Va värre med 325dM Coupen 2008an... Där blev det grande-förlust såklart. Men den ägde jag ju över två sommarsäsonger så det är klart att den sjönk i värde.

// Niklas Johansson

863 Inlägg
21 mars 2011
Nitrometanskada skrev:
Mister_Opel skrev:
Jag har inte läst igenom hela tråden, men personligen är jag lite "lurad"!

Mina föräldrar har alltid intalat mig att det är så dyrt med en bil och att
man ska försöka ha så lite lån på banken som möjligt!

Det är ju helt vansinne!! Enbart dumsnålt enligt mig smile

Dina föräldrar har helt rätt, man förlorar pengar på lån. Eller hur menar du?
Dumsnålt? Ska man låna pengar för det är skoj eller? Lånar pengar gör man för att man verkligen måste(boende).

Mister_Opel skrev:
Klart man inte behöver en bil för 400 000kr som är 1år gammal.
Men en 3år gammal bil för ca 100 000kr är väl investerade pengar
om ni frågar mig! Tex en Kia Ceed! Väldigt mycket bil för pengarna smile

Dessutom har jag haft inställningen att nya bilar har mycket elektronik
och därmed så strular dom en massa och är inte alls lika bra som en gammal!
Efter drygt ett års jobb med (40st) hyrbilar kan jag säga att så inte är fallet!
Dom allra flesta bilarna fungerar väldigt bra rakt igenom!! smile

Och när dina nya hyrbilar väl går sönder så kan du inte få ordning på det själv eftersom man måste gå in med datorer i dem för felsökning, nollställning osv.
Eller när man måste montera ner halva fronten för att byta strålkastarlampor smile Istället för att skruva av kromringen, skruva ut den trasiga lampan och skruva in en ny lampa, skruva på kromringen och så är man klar om det varit frågan om en Volvo amazon wink

Mister_Opel skrev:
Nu äger jag 9 gamla bilar, om man räknar vad dom kostat mig genom åren
skulle jag utan vidare kunna köra runt i en ny bil just nu!

Men jag tycker fortfarande om gamla bilar!
En Astra GSI kommer troligen alltid finnas i min ägo..
Finns ingen bil som är så trevlig att köra runt i som den!
Inte ens en sprillans ny bil! Men jag har gärna en ny som vinterbil smile

Haha, ett inte jättebra resonemang där eftersom det är självklart att det kostar på bra att hålla sig med nio bilar.

Självklart ska man inte låna pengar för att det är skoj!
Men världen är inte skapad för att man ska ha råd, lika bra att inse!
Jag tycker man bör låna till hem och fordon! 100 000kr på 10år är ca 1000kr/mån.
Det bär sig oftast inte att köra en gammal bil jämfört med dom pengarna.

Vissa bilar är billigare än andra, men tex min mammas Toyota Carina 2 från -90.
Först och främst blev hon tvungen att laga rost på den, billigt ja, men mkt jobb!
Sen blev hon tvungen att byta avgassystem för ca 3000kr. Stötdämpare 4500kr.
Trots dessa pengar så har hon en bil som går dåligt och har en hel del defekter!
Hon vet inte om hon kommer hela vägen till jobbet imorrn, det är en chansning! smile

Dessa saker bytte hon på två år, samt betalade bilen 8000kr = 15'500 / 24 = 645kr/mån!

Så för ca 400kr/mån hade hon kunnat köra en nästan ny bil i dessa två år! Värt? JA!

Visst, allt är inte enkelt på en ny bil. Men om du vet hur det ska göras är det inte heller svårt!
Dessutom om du har tex en Kia så har du 7års nybilsgaranti! Den täcker av dom flesta sakerna!

Vi betalar aldrig nåt annat än service på dom bilar vi har, allt som händer går på Garantin!

Som sagt, jag har blivit "lurad"!
Om jag inte vart rädd att ta lån skulle jag förstås aldrig köpt dessa 9!
Den dyraste (innan den med lån) kostade 10'000kr, men är nu påkostad drygt 20k!
Jag har alltså kostat på den 30'000kr och den står fortfarande på pallbockar!
För den pengen kunde jag kört runt i en av landets fräschaste Astra GSI om jag lånat! smile
Senast redigerat av Mister_Opel (21 mars 2011)

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

395 Inlägg
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:
Victorduvet skrev:
NiKeMaN skrev:

Bilen var HELT orginal när den såldes, och dom få extraprylar jag monterade såldes separat (sänkning och fälgar bara).

Åter till topic.
Det ni missar när ni citerar mig när jag sagt att det är en ekonomisk fråga så missar och stör er på småsaker eller syftningsfel i det som skrivs.

SJÄLVKLART ska man ta tillvara på "gamla" fina bilar, även i Sverige. Gamla fina orginalrenoverade 140/240's eller Mercedes Compact eller 300SL / Jaguar som en del nämner. Men försök att förstå att det inte är samlarbilar som diskuteras i tråden, utan hur gemene man motiverar sitt bilköp att åka en hinkig BMW 5-serie från 1992 eller en skabbig 740 GLE -87 eller en SAAB 9000 -93.

Okey, trodde du sålde den som den ser ut på dina bilder smile Men då fick du ju sålt den till bra pris iallafall smile

Jodå jag klagar inte wink Blev en skaplig affär... Va värre med 325dM Coupen 2008an... Där blev det grande-förlust såklart. Men den ägde jag ju över två sommarsäsonger så det är klart att den sjönk i värde.

Ah, ja de brukar aldrig löna sig att styla å fixa en bil rent ekonomiskt tongue
Men roligt äre ju big_smile

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
Nitrometanskada skrev:
NiKeMaN skrev:
Deception: Tack för ett klargörande, och jag håller med om ALLT du skriver till 110%.

Tyvärr verkar folk bli irriterade över att man har den åsikten och slänger fram dessa fakta i deras faces.

Fakta i vems "faces" ? Du fick ovan bra svar på tal av flera skribenter men det tycks rinna av dig som vatten på en gås.

Frågan i tråden är: "Varför kör ni gamla bilar". Och folk skriver ner 100 olika anledningar till varför dom kör sina bilar...
Men allt kan sammanfattas med en sak: Alla har olika ekonomiska förutsättningar. Vissa har råd att köpa nya bilar. Vissa köper mellanbegagnade bilar och vissa köper skrot-begagnade bilar. Man köper generellt så bra bil man har råd med.

Sen finns det UNDANTAG där entusiaster försöker att göra en äldre bil i så bra skick som möjligt, eller av andra anledningar har valt att köra veteranbilar och andra äldre bilar. Det är fullt acceptabelt och det är inte alls dessa bilar eller människor tråden handlar om.

// Niklas Johansson

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 mars 2011
Jag vill flika in med en grej jag också tror har betydelse.. jag tror de handlar mycke om hur bortskämd man är.

Ju dyrare saker man köper OFTAST så är man räddare om dom. då köper man nått slit å släng som man kan leka skiten ur..

Oavsett om jag skulle köpa en splitterny bil så vet jag att om jag smäller ett träd så skulle jag bara pejja försäkringen så är de klart.

Jag skulle nog inte få för mig å ligga å sladda med en sprillans ny bil dock....

2 182 Inlägg
21 mars 2011
Det som kanske glöms bort lite i denna tråd angående det ekonomiska är att de flesta på forumet fixar saker själva på bilen och inte lämnar in på verkstad, visst garantier är bra å ibland så känner man ju inte för att fixa nått på bilen för det tar lite tid wink

Har väl nämnt tidigare i tråden att de enda nya bilarna jag skulle vilja äga om jag hade råd är Cadillac SRX (inte 2011 års modell för den är svinful )och CTS-V smile
Men drömbilarna är Oldsmobile Cutlass från -72 och Oldsmobile 98 -58, i mellan begangnat eller hur man ska säga så äre även Cadillac och Oldsmobile som gäller smile

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
Xuri. Intressant synvinkel. Dock så skulle man ju hellre leka skiten ur en ny M3, Subaru/evo eller kanske GT-R än en äldre smile

// Niklas Johansson

Cupra_
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:
Xuri. Intressant synvinkel. Dock så skulle man ju hellre leka skiten ur en ny M3, Subaru/evo eller kanske GT-R än en äldre smile

Kanske för att en ny M3 är betydligt roligare, men man (jag) skulle ju vara mer rädd om den också än en gammal hink.

863 Inlägg
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:
Mister_Opel skrev:
NiKeMaN skrev:

Ja då är vi ju tillbaka på ekonomi-aspekten?

Poängen med att ha en ny bil som man hatar?
1. Fick ett bra pris när jag köpte den.
2. Billig att äga, sett till skatt, försäkring service och övriga ägandekostnader.
3. Bränsleeffektiv.
4. Ganska vettig bil för dom pengar som den ändå kostar.

Men jämfört med en NY bil så är den totalt skit på alla punkter. Men jämfört med en Volvo 740 eller SAAB 9000 så äger Golfen dom båda och alla andra skruttbilar på ALLA punkter.

Blir lite nyfiken på vad som är SÅ dåligt med Golfen?

Vad är det som är så mycket bättre med en NY bil? smile

Vad som är dåligt med golfen? Tråkig att köra. Framhjulsdriven. Trånga stolar. Högljudd motor. Törstig i förhållande till nya bilar (har samma bränsleförbrukning på dessa 140 dieselkusar som jag hade på min 300hk BMW diesel). osv osv osv.
Egentligen är det ingen dålig bil. Absolut inte. Men ALLT BEROR JU PÅ VAD MAN JÄMFÖR MED !!! Jag som nu kommer från V70 -07, BMW -08 och BMW -10 så ja... Då är en Golf ganska simpel smile

Det beror väl lite på modeller också, men genom jobbet har jag kört några nya BMW,
samt att jag kör V50 / S40 varenda dag och jag tycker inte alls att Golf ligger långt efter!

FWD är ju i princip alla bilar idag så det är ju en personlig fråga, inte bilens fel!
Trånga stolar..? Jag håller inte alls med dig, men även där personlig fråga!
Högljudd tycker jag v50 är också! Inte alls bättre än Golfen, för att inte tala om
Honda & Mazda som trots allt är ganska "exklusiva" bilar i dagens läge!
Hurvida den är törstig låter jag vara osagt, det har jag inte någon koll på smile

Man måste ju ha i åtanke att Golfen är VWs lilla bil, alltså i klass med typ C30 / S40
eller vilken BMW som nu ligger närmast storleksmässigt!

Tyvärr satsas det mindre på komforten i en liten bil..
Dom små bilarna köps ju oftast tack vare prislappen!
Jag menar, jämför V70 med en Passat av samma årsmodell! smile

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
Deception skrev:
NiKeMaN skrev:

Kanske för att en ny M3 är betydligt roligare, men man (jag) skulle ju vara mer rädd om den också än en gammal hink.

Eller tvärt om... En ny M3 om man skrotar den så får man en ny på försäkring....
En M3E30 är inte så lätt att ersätta på samma sätt!

// Niklas Johansson

Gött mos
1 096 Inlägg
21 mars 2011
Mister_Opel" skrev:
Jag tycker man bör låna till hem och fordon! 100 000kr på 10år är ca 1000kr/mån.

Först och främst blev hon tvungen att laga rost på den, billigt ja, men mkt jobb!
Trots dessa pengar så har hon en bil som går dåligt och har en hel del defekter!
Hon vet inte om hon kommer hela vägen till jobbet imorrn, det är en chansning! smile

Världen har blivit så för ATT man kan ta lån och avbetalningar. Folk som lånar till hus tar ofta ett mindre lån vid sidan om för att betala handpenningen.. jag menar hallå? Politiker osv är inte sena att driva på detta, vi har ju ett ränteavdrag vi kan göra, och pisslåg sparränta. Ingenting som uppmuntrar sparande.

Din uträkning håller inte, du har ju helt glömt bort ränta och olika avgifter.

Din mor skulle köpt min gamla 9000, fungerade till 100%. Startade alltid, även utan problem när det var 20- .... inga problem.

Mister_Opel" skrev:
Visst, allt är inte enkelt på en ny bil. Men om du vet hur det ska göras är det inte heller svårt!
Dessutom om du har tex en Kia så har du 7års nybilsgaranti! Den täcker av dom flesta sakerna!

Vi betalar aldrig nåt annat än service på dom bilar vi har, allt som händer går på Garantin!

Där har du en poäng, men på en så ny bil har du en stor värdeminskning som vi talat om tidigare här.

Mister_Opel" skrev:
Jag har alltså kostat på den 30'000kr och den står fortfarande på pallbockar!För den pengen kunde jag kört runt i en av landets fräschaste Astra GSI om jag lånat! smile

Hörs som att du gjort en dålig affär min vän tongue

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

863 Inlägg
21 mars 2011
Nitrometanskada skrev:
Mister_Opel" skrev:

Världen har blivit så för ATT man kan ta lån och avbetalningar. Folk som lånar till hus tar ofta ett mindre lån vid sidan om för att betala handpenningen.. jag menar hallå? Politiker osv är inte sena att driva på detta, vi har ju ett ränteavdrag vi kan göra, och pisslåg sparränta. Ingenting som uppmuntrar sparande.

Din uträkning håller inte, du har ju helt glömt bort ränta och olika avgifter.

Din mor skulle köpt min gamla 9000, fungerade till 100%. Startade alltid, även utan problem när det var 20- .... inga problem.

Mister_Opel" skrev:

Där har du en poäng, men på en så ny bil har du en stor värdeminskning som vi talat om tidigare här.

Mister_Opel" skrev:
Jag har alltså kostat på den 30'000kr och den står fortfarande på pallbockar!För den pengen kunde jag kört runt i en av landets fräschaste Astra GSI om jag lånat! smile

Hörs som att du gjort en dålig affär min vän tongue

Näe, jag räknade med ränta! Det stämmer inte på kronan, men på ett ungefär! smile

Visst, din Saab funkade säkert bra, men det är en gammal bil och allt kan hända!
Nya bilar går sönder. Men inte på nån ny bil rostar avgassystemet av!
Dämparna är inte heller klapp slut på en ny bil! Slitage delarna mår helt enkelt bra!

EN dålig affär? Snarare 9st! smile

Jag säger bara: TA LÅN, KÖP SMART!

Bilen behöver inte vara sprillans ny, bara den är i bra skick!

318 Inlägg
21 mars 2011
sen kan man få en NY Dacia för samma pengar som en halvgammal volvo:)

Fast frågam är vilken man vill krocka med ;D
Senast redigerat av PartilleMalm (21 mars 2011)

Saaboholic
3 129 Inlägg
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:
hedley skrev:
NiKeMaN skrev:
Jag har aldrig skrivit att det inte finns snabba gamla bilar.

Men, Hedley: Du bekräftar fortfarande EXAKT det jag skriver.. Att det handlar om ens egna ekonomiska förutsättningar. Och det är ju det som tråden handlar om.

Gör det ju fortfarande inte i alla fall? Bara för att jag kan köpa en nyare bil betyder inte att jag vare sig vill eller kommer göra det?

Bara för att man inte åker senaste årsmodellen betyder inte att man är fattig?

Ta en titt på Ingvar kamprad som åker 240 som miljardär t.ex.

Ja vad bra jämförelse.
Hade du haft råd med samma motoroptimering på en ny bil, så hade du gjort det. Att säga något annat är att ljuga, speciellt när det rör en Saab 9000 som knappast är känd varesig för att vara kul, körglad, vacker eller något annat.

Vilket visar precis hur lite du egentligen kan om fordon, motorer osv. Trampcykel nästa?

Alla vill inte åka sönderplastad skit som sagt och tror inte att någon kommer börja göra det för att någon random tomte på ett forum sitter och påstår att alla som inte köper nyare bilar oftast inte har råd.

Största skitsnacket på länge.

P.s jag hade inte velat göra samma motoroptimering på en nyare bil eftersom det är mer strul och eftersom de nyare motorerna inte klarar av effekten på samma sätt om man inte vill bygga om och krångla ännu mer.

Sen finns det även en anledning att t.ex OG900 är bland de bästa banbilarna av just Saabar och jag tror då inte att dom som kör dessa bilar och vinner priser kör dom bara för att dom inte har råd med något annat.
Senast redigerat av hedley (21 mars 2011)

"Liberty of thought is the life of the soul"

Smålänning
7 887 Inlägg
21 mars 2011
Jag får väll krypa till korset då och erkänna att jag är en jävla fattiglapp. Totalt.

Jag har precis råd att äga bilen jag har. Kan någon tipsa om en nyare som är billigare tar jag tacksamt emot tips smile

Den måste kunna köras hårt på mineralolja med långt intervall utan risk för ras, då jag är lat och bara byter olja när jag kommer ihåg (mineraoljan är gratis för mig)

Sen vill jag fan inte behöva riskera att bli stående någonstans utan att kunna laga bilen vid vägkanten med biltemas ringnyckelsats tongue

Finns en modell iaf, Skoda felicia 1,3, men hallå... Knappast roligare än en 740 wink

Dock ska man inte dra alla nya bilar över en kam. Finns en modell som fortfaronde är grymt snygg, som DU kör SJÄLV och som håller ihop för mycket stryk, och innehåller minimalt med plast smile

Jag presenterar 2011:års LADA NIVA big_smile
http://www.ladasverige.se/cgi-bin/viewimgf60e.jpg

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Saaboholic
3 129 Inlägg
21 mars 2011
twin_cam skrev:
Jag får väll krypa till korset då och erkänna att jag är en jävla fattiglapp. Totalt.

Jag har precis råd att äga bilen jag har. Kan någon tipsa om en nyare som är billigare tar jag tacksamt emot tips smile

Den måste kunna köras hårt på mineralolja med långt intervall utan risk för ras, då jag är lat och bara byter olja när jag kommer ihåg (mineraoljan är gratis för mig)

Sen vill jag fan inte behöva riskera att bli stående någonstans utan att kunna laga bilen vid vägkanten med biltemas ringnyckelsats tongue

Finns en modell iaf, Skoda felicia 1,3, men hallå... Knappast roligare än en 740 wink

Dock ska man inte dra alla nya bilar över en kam. Finns en modell som fortfaronde är grymt snygg, som DU kör SJÄLV och som håller ihop för mycket stryk, och innehåller minimalt med plast smile

Jag presenterar 2011:års LADA NIVA big_smile
http://www.ladasverige.se/cgi-bin/viewimgf60e.jpg

Hahaha klockrent! smile

Saaboholic
3 129 Inlägg
21 mars 2011
M_Broberg skrev:
NiKeMaN skrev:
Deception skrev:

Eller tvärt om... En ny M3 om man skrotar den så får man en ny på försäkring....
En M3E30 är inte så lätt att ersätta på samma sätt!

nej, men M3E30 är ju dyrare och ovanligare än M3 E36 tex.
att jämföra en eftertraktad entusiastbil med en ny är dumt.

Men som sagt, du tror att alla VILL ha nya bilar, men som Rquired säger så är det skillnad mellan gammla och nya bilars beteénde. klart att det finns nya "Råa" bilar, tex Koeniggseg gör sådana.. men ekonomi finns alltid med i beräkningen såvida man inte har obegränsade resurser.

Det vi ska diskutera här och har diskuterat är inte "vad skulle du ha för bil om du vore oljeshejk" utan varför har du gammal bil när du skulle Kunna prioritera om och / eller och köpa en nyare.

Instämmer helt.

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 mars 2011
alltså gamla bilar är bättre på så många sätt enligt mig.. förbrukning är skit samma för min del. de är min hobby å de ska kosta pengar. är även jag som gjort att den dricker mer so what.

är så mycke enklare å byta grejer på gamla bilar å man kan göra de oftast utan att man får ett felmeddelande i fejjan när man vrider om nyckeln.

Man behöver inte vara lika orolig på besiktningen.

Å Man förstör inte nått i bilen av att man fiser lite högljutt...

Gamla bilar håller bättre och innehåller mindre grejer som kan strula.

318 Inlägg
21 mars 2011
hedley skrev:
NiKeMaN skrev:
hedley skrev:

Gör det ju fortfarande inte i alla fall? Bara för att jag kan köpa en nyare bil betyder inte att jag vare sig vill eller kommer göra det?

Bara för att man inte åker senaste årsmodellen betyder inte att man är fattig?

Ta en titt på Ingvar kamprad som åker 240 som miljardär t.ex.

Ingvar Kamprad åker bara gamla bilar när han åker till varuhus för att inte förstöra sin image när han åker iväg stannar han efter ett tag och byter till finare bilar, han har blivit påkommen!

Sir skrotnisse
191 Inlägg
22 mars 2011
jag tror vi kan sammanfatta detta med att alla som åker gammal bil e fattiga enligt nikeman och alla som köper nya bilar har råd med det ..
jag å andra sidan ser mer att jag tyvärr låter mina känslor styra för mycket vill inte ha en bil som e nyare än max 77 enkelt jag låter känslor för former och identitet styra mina val . har haft en vente 94 vr6 som jag plöjde ner över 300k i för att fixa 4x4 o massa turbos o sånt skit fortfarande så tycker jag att min trevliga blazer som ser ut som skit går dåligt på tomgång har massa el strul ger mig en mycket bättre känsla i kroppen jag har råd om jag vill att köpa en ny bil och jag vet att många med mig likaså också har råd men vi väljer inte bil med plånbok vi väljer bil med röv o hjärta .. röv mestadels för gamla bilar har mycket goare nersuttna säten smile

Sök