Av flera anledningar:
1. Ekonomin. Skaffade en äldre bil igen för att jag pluggar igen och jobbar mindre än förut pga det. Jag tyckte även det var synd att lägga en massa pendlarmil på Aeron.
2. Det ekonomiska vansinnet att äga en ny eller nyare bil. En ny bil tappar 10% av värdet när du rullar ut den ur bilhallen. Det kan ju vara smart att ha ny bil så länge garantin gäller och sedan byta till en ny igen. Men det är ju den tiden värdeminskningen är som störst under. Halva bilens värde borta på tre-fyra år.
En del säger att alla bilar kostar lika mycket. Det man sparar på en äldre bil i värdeminskning får man lägga ut i reservdelar, så varför inte åka ny bil?
Skitsnack. Är väl hjulupphängningen bytt en gång så är det i regel bra sen i alla fall till 25-30k mil då låda och koppling och så kan vara på gång. Lite slitdelar får man byta, men det får man på en bil som gått 10k mil också.
Jag hade ju en nyare bil förut, och jag blev bara nervös av det. Fixar någon av grannarna en parkeringsbuckla måste jag ju fixa till den eftersom bilen är fin. Hoppsan, där rök AC-pumpen, bara att punga ut för ett byte osv.
De bilar jag har kvar nu är sköna på så sätt att det inte gör något med lite defekter och bucklor om det skulle bli så. Värdeminskningen är ändå i princip noll och det är gamla bruksbilar. Sätter jag bilen i diket köper jag en ny istället för att få det halvtaskigt fixat på försäkringen efter två månader i hyrbil jag får betala självriskreducering på själv.
Ärligt talat är inte komforten dålig i en saab från 90-talet så länge den är tajt i drivlinan och inte för sliten inuti.
Farsan har jämt haft 10-12 mil om dagen till jobbet tur och retur. Han har alltid köpt tio år gamla bilar (i regel saab och volvo, asiaterna höll inte att långpendla med) att åka till jobbet i tills de får för många anmärkningar på besiktningen. Kör man 3500 mil om året blir ju värdeminskningen stor på en nyare bil, och den får ju utstå en del vägsalt, stenskott, potthål osv.
Senaste bilen han bytte ut, en Saab 9000 2,0i -87, köptes när den var tio år gammal och hade gått 18000 mil. Den skrotades 2006 när den gått 50 000 mil och var rejält rostig. Inga stora haverier, men den fick inte mindre än nio tvåor sista besiktningen. Året innan rullade den igenom blankt

Den bilen kostade inte mycket per mil allt som allt

Jag gillar modellen saab 9000 också. Den är praktisk att lasta i, rejäl, både i utrymmen och konstruktion, och till och med en amatör som jag kan skruva med den. Så här i efterhand hade inte en fulltrycksturbo skadat, för min är både slö och dricker mer än turbon.
Så kortfattat: För ekonomin. Både för att jag hellre har pengar på banken än ute på parkeringen, och för att jag anser det vara dumt att köpa en ny bil. Men var och en prioriterar efter eget tycke och smak.