Varför kör ni gamla bilar?

svarden
18 februari 2011 · 140 Inlägg

RD_87 skrev:
I mitt fall är det en kombination av många saker men design, kvalite och möjligheten att reparera med rörtång är viktigt. Dessutom är ju värdefall en stor anledning, jag brukar räkna värdeökning på mina bilar big_smile

hehe! precis så tänker jag med wink sen är det ju lite tråkigt att åka tupperware, ska vara riktig plåt! smile

Andromeda Rumpmas
18 februari 2011 · 3 860 Inlägg

Av flera anledningar:

1. Ekonomin. Skaffade en äldre bil igen för att jag pluggar igen och jobbar mindre än förut pga det. Jag tyckte även det var synd att lägga en massa pendlarmil på Aeron.

2. Det ekonomiska vansinnet att äga en ny eller nyare bil. En ny bil tappar 10% av värdet när du rullar ut den ur bilhallen. Det kan ju vara smart att ha ny bil så länge garantin gäller och sedan byta till en ny igen. Men det är ju den tiden värdeminskningen är som störst under. Halva bilens värde borta på tre-fyra år.
En del säger att alla bilar kostar lika mycket. Det man sparar på en äldre bil i värdeminskning får man lägga ut i reservdelar, så varför inte åka ny bil?

Skitsnack. Är väl hjulupphängningen bytt en gång så är det i regel bra sen i alla fall till 25-30k mil då låda och koppling och så kan vara på gång. Lite slitdelar får man byta, men det får man på en bil som gått 10k mil också.

Jag hade ju en nyare bil förut, och jag blev bara nervös av det. Fixar någon av grannarna en parkeringsbuckla måste jag ju fixa till den eftersom bilen är fin. Hoppsan, där rök AC-pumpen, bara att punga ut för ett byte osv.

De bilar jag har kvar nu är sköna på så sätt att det inte gör något med lite defekter och bucklor om det skulle bli så. Värdeminskningen är ändå i princip noll och det är gamla bruksbilar. Sätter jag bilen i diket köper jag en ny istället för att få det halvtaskigt fixat på försäkringen efter två månader i hyrbil jag får betala självriskreducering på själv.

Ärligt talat är inte komforten dålig i en saab från 90-talet så länge den är tajt i drivlinan och inte för sliten inuti.

Farsan har jämt haft 10-12 mil om dagen till jobbet tur och retur. Han har alltid köpt tio år gamla bilar (i regel saab och volvo, asiaterna höll inte att långpendla med) att åka till jobbet i tills de får för många anmärkningar på besiktningen. Kör man 3500 mil om året blir ju värdeminskningen stor på en nyare bil, och den får ju utstå en del vägsalt, stenskott, potthål osv.
Senaste bilen han bytte ut, en Saab 9000 2,0i -87, köptes när den var tio år gammal och hade gått 18000 mil. Den skrotades 2006 när den gått 50 000 mil och var rejält rostig. Inga stora haverier, men den fick inte mindre än nio tvåor sista besiktningen. Året innan rullade den igenom blankt tongue
Den bilen kostade inte mycket per mil allt som allt smile

Jag gillar modellen saab 9000 också. Den är praktisk att lasta i, rejäl, både i utrymmen och konstruktion, och till och med en amatör som jag kan skruva med den. Så här i efterhand hade inte en fulltrycksturbo skadat, för min är både slö och dricker mer än turbon.

Så kortfattat: För ekonomin. Både för att jag hellre har pengar på banken än ute på parkeringen, och för att jag anser det vara dumt att köpa en ny bil. Men var och en prioriterar efter eget tycke och smak.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
jocke_gronberg
18 februari 2011 · 4 586 Inlägg

Kör själv Volvo s60 ifrån 2003 till vardags. bilen känns ny men är i alla fall 8 år gammal

är en gammal bil i mina ögon men hyfsat ny för att inte vara sliten överallt. kostar som en 850 att serva och ingen större värdemiskning dom 1-2 åren jag tänkte ha den då den gått långt.

Senast redigerat av jocke_gronberg (18 februari 2011)

Rinnegan Malleus Malificarum
18 februari 2011 · 2 401 Inlägg

Uttelito skrev:
Nackdelen med en gammal amerikanare är väl dels den höga bränsleföbrukningen och dels att man (iallafall jag) skulle vara rädd att nån random snorunge kommer i sin 740 och drar in i sidan på bilen eller liknande sad

Annars är väl en mustang 67a ungefär some gone in 60 secounds något jag skulle vilja ha smile

Hur mycket den drar är helt upp till hur den är justerad. Vi har en 65'as Buick med gjutjärns motor på 7.2 liter och dubbla förgasare som drar 1.1 blandad körning.

Går att få äldre bilar att gå förvånansvärt snålt, men då måste man ha någon som kan förgasare. Nästan alla bilar vi har köpt har haft fel-justerade förgasare så de drog säkert 2 liter milen.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Glenn9K Montör
19 februari 2011 · 664 Inlägg

Jag personligen kör hellre äldre bilar för att de är designade och byggda på en tid där saker spelade roll. Bilarna är ordentligt designade och det fanns fortfarande sätt att designa bilar på som inte någon annan redan gjort eller som såg förjävligt ut.

Sen är det en helt annan (och enligt mig bättre) känsla att köra de äldre bilarna. Det är en helt annan känsla än att köra dagens bilar. Man känner vägen, man känner allting bilen gör. Du och bilen är ett. Många som läser detta tänker säkert: "Haha, nån jävla idiot som aldrig kört en modern bil", men jag kan då påpeka att jag kör dagligen bilar av årsmodell 09-11, som t.ex. Volvo V60 häromdagen. Jag trivs fortfarande bättre i min BMW E28.

Sen var det det här med lättmekat. Alla nya bilar är inte svåra att mecka med, men de flesta är det tyvärr. Jag utför helst arbetet själv på mina bilar, så att JAG vet att det är ordentligt gjort, och då är en äldre bil också att föredra.

Och så var det den ekonomiska frågan. Jag kör inte äldre bilar för att jag har dålig ekonomi, utan på grund av ovanstående och därmed även följande anledningar;

Jag tycker helt enkelt om äldre bilar. Jag tycker om hur dem låter, hur dem ser ut, hur de känns, och hur sköna dem är att fixa med. Bilar var med hårdrock förr.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Nybergrobin
19 februari 2011 · 2 380 Inlägg

Jag kör en audi 80 från 89 och jag stormtrivs med denna. Den är lätt att meka med, billig i drift samt att det finns enormt med reservdelar. Vist hade det varit trevligt med en modernare bil men jag har helt enkelt inte råd, den dagen jag har råd att köpa en ny bil kommer jag att göra det. Tillsvidare får jag nöja mig med en fin skrothög smile

Ett tydligt exempel på varför dessa bilar är så bra. Toppackningen gav upp och den nya kostade 160kr, jag lämnade in för planing och totala kostnaden var 560kr. På en ny bil hade jag gråtit blod innan räkningen var betald.

Patarei
19 februari 2011 · 129 Inlägg

Jag kör A-Ford ifrån 1931, PV 444 1954, PV 544 1964 samt Volvo 245 1977.
Dessa bilar används sommartid som bruksbilar.
544:an har dessutom används som bruksbil året om fram tills i vintras.

Dels anser jag att äldre bilar är mycket vackrare, roligare att köra, och dom har väldigt ofta en själ.
Dessutom är dom ju också mer lättmekade samt billigare i drift. Detta gör att jag får mer pengar över att lägga på dem.

Aerodynamik ...
19 februari 2011 · 7 120 Inlägg

Ekonomi, men gillar inte bilar som är äldre än -90 typ.

Senast redigerat av Aerodynamik (19 februari 2011)

henke_99 Offroad Racing
19 februari 2011 · 3 122 Inlägg

Jag föredrar bilar där jag kan laga allt själv utan att behöva lägga ett antal timmar på att skruva loss plastkåpor, och där det inte är databoxar som styr allt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
hardrox
19 februari 2011 · 731 Inlägg

Bmwn har jag valt pga av skicket, utseende. Sen gillar jag motorn mm.
Står nu i frågan om man ska behålla den eller sälja och skaffa sig en m3 (e36) / m5(e34) eller eventuellt en e46 coupe (325-330).

Men jag har i alla fall dom bilarna jag har av anledningen att dom funkar bra och är relativt lätta att underhålla, finns väl inget som är speciellt billigt med en bmw men jag trivs där.

Audi RS3 (2018)
mb_pucken
19 februari 2011 · 5 087 Inlägg

Själv kör jag en Mercedes 300d turbo -91. De finns flera anledningar till de. Dels är inköpspriset lika dyrt som en stor service och kuggremsbyte Och några amorteringar på en ny bil. Värde minskningen är typ 0. Komforten är mycket bättre än tex en ny KIA eller fabia och har ac och de mesta man behöver. Går tyst och lungt på vägen och ganska pigg. Förhållandevis krock säker. Minst lika driftsäker som en ny bil, den kan ja laga de mesta själv och en ny motor kostar som strålkastare till en ny Audi och byts på en dag. Skatten svider lite men men. Försäkring går även den å leva med å den brukar vilja ha 0,9 liter milen blandad och 0,65 på lång körning. Så ser ingen anledning att köpa en ny bil helt enkelt.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
19 februari 2011 · 1 948 Inlägg

Volvo 960 -95 Bruksbil.

Bra balans mellan skick, komfort, pålitlighet, lättmekat och pris. Samt RWD(roligare på vintern) de flesta nya bilar är FWD.



Mazda  miata -92 hobbybil.

Rolig, väghållning, lättmekat och pris.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Emilius Avstängd
19 februari 2011 · 1 714 Inlägg

JapMax skrev:

Navkapsel skrev:

JapMax skrev:
Vi har nyligen avslutat en liknande tråd på AP. Börja inte ens, det kommer sluta i krig tongue

Inte om alla bara svarar på trådskaparens fråga.
Men det kommer väl sluta med en diskussion om Volvo S60 T5 är snabbare än BMW 330 eller nåt...

Det slutar med att fattiga människor kör gamla bilar och säger att det är pga att de tycker ny är skit och att det är bra med gamla bilar som inte tappar värde.. då kommer de med nya bilar och tror inte på deras argument och ska försöka framhäva det..

Ungefär så startar kriget tongue

roll

Jag kör iallafall gammal bil för jag inte har råd med en äldre.

En Charger -68 kostar ju som bekant betydligt mer än relativt vanliga 80-talsbilar.

Hade jag en kvarts miljon skulle jag utan tvekan ha en charger till sommaren och en 740 till vintern,
knappast att jag skulle lägga dem pengarna på en ny bil.

Det finns helt enkelt ingenting med nya bilar som lockar mig, absolut ingenting.

Tagesverk
24 februari 2011 · 29 Inlägg

Hej folket, Jag ville bara säga tack till er som varit med och skrivit alla enormt värdefulla svar. Det har varit intressant de ni sagt och jag har fått mycket kött på benen för det skolarbete jag ska skriva på detta. Jag kommer försöka få fram det mesta som nämnts.

Mvh/ Tor

Rothy
24 februari 2011 · 102 Inlägg

Emilius skrev:

JapMax skrev:

Navkapsel skrev:

Inte om alla bara svarar på trådskaparens fråga.
Men det kommer väl sluta med en diskussion om Volvo S60 T5 är snabbare än BMW 330 eller nåt...

Det slutar med att fattiga människor kör gamla bilar och säger att det är pga att de tycker ny är skit och att det är bra med gamla bilar som inte tappar värde.. då kommer de med nya bilar och tror inte på deras argument och ska försöka framhäva det..

Ungefär så startar kriget tongue

roll

Jag kör iallafall gammal bil för jag inte har råd med en äldre.

En Charger -68 kostar ju som bekant betydligt mer än relativt vanliga 80-talsbilar.

Hade jag en kvarts miljon skulle jag utan tvekan ha en charger till sommaren och en 740 till vintern,
knappast att jag skulle lägga dem pengarna på en ny bil.

Det finns helt enkelt ingenting med nya bilar som lockar mig, absolut ingenting.

Är väldigt berädd att hålla med där om att lägga pengarna på en charger -68 ist för en ny bil smile sen en sladd40 på vintern! big_smile

christofferedil Yellow bug!
25 februari 2011 · 1 640 Inlägg

Skulle aldrig vilja ha bara en gammal bil. Max 10 år gammal. Så mycket mer bekvämligheter, utseende, komfort, mindre krångel osv. Min Passat börjar bli till åren snart, dags för byte kanske..

MEN, nu vill man ju även kunna göra lite själv utan att lämna bort bilen till verkstad hela tiden, så har en äldre bil med, för att väga upp det lite! big_smile

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Askolin
25 februari 2011 · 113 Inlägg

för att äldre bilar är snyggare mer lättmekade och billigare big_smile man byggde bilar som maskiner förr, överdimensionerat och för att de ska hålla!! mina åsikter iaf cool

Noxxer
25 februari 2011 · 1 482 Inlägg

4-5000kr/månaden i lån och försäkring är inte ekonomiskt försvarbart, därför äger jag en äldre bil...

BLT Service
Theracords Music Label
DusanMandick Random Hero
26 februari 2011 · 4 047 Inlägg

Noxxer skrev:
4-5000kr/månaden i lån och försäkring är inte ekonomiskt försvarbart, därför äger jag en äldre bil...

din mustang är väl ändå inte billigare att äga en säg en ford mondeo från 2010?

Eller du kanske kör nåt annat nu smile

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
zemet
26 februari 2011 · 4 038 Inlägg

Kör gammal bil för att jag inte har råd att köpa en ny. Men hade jag haft 300k att lägga på en ny bil så hade jag inte gjort det ändå. Hade lagt 100k på bilen jag har nu ist.

Gamla bilar som man mekar med själv har själ. Man kan göra dom mer personliga, det finns väll ingen som sätter vinkelslipen i sin nya bil för att dom har hittat snyggare bakljus på inet som dom vill montera eller får för sig att det hade varit snyggt med scoop i huven.. 

Sedan är det ju många fler ekonomiska frågor samt att man får mkt mer bil för pengarna om man köper begagnat.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang