78 mil på 73 liter, långkörning med 2.5TDIs automat 97:a audi A6...
Hade hoppats på mer..
Nånting är fel på din motor. lät ohyggligt dåligt, sambon v70 tdi automat(audimotorn) med dieselvärmare och blandad körning med evry modd inkopplat på åker hon 80mil+ på en 70liter brukar tanka när lampan lyser. ligger på 0,7-0,75 blandad. Den har rullat ca47tusen mil nu.
Min 945 turbodiesel ligger på ungefär samma förbrukning brukar tanka varann vecka då man fått ihop en 60+mil
Ja jag är nog redo att hålla med, tror att den kärran iaf enligt Audi själva ska dra runt 0.65 landsväg..så det låter antingen som "motorväg" och/eller "galet tung höger"
Håller väll 100-110 i snitt på landsväg, men ska lämna in bilen till en verkstad och höra vafan det är. Kan dock troligen vara att den är kuggad 1 jack fel, bytte vattenpumpen i julas och efter det så har den inte varit så bra på soppan, tex då innan vattenpump bytet så kunde jag köra på "10 liter på tankmätaren" i snitt 18-20mil.
Inte tankat v50in än då man haft den ett par dagar bara. men den va halvtankad med E85 iaf och soppa lampan tändes efter cirka 20 mil och den ska dra 30 % mer soppa på etanol ska testa bensin nästa gång ja tankar
Rovern tankad för första gången sedan köp & uppfyllning. 97 mil på 46.6 liter. Bilfan drar 0.48 l/mil. En 14 år gammal mellanklassbil som rullat 33000 mil... Nöjd.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Har en 70-literstank och kom lite drygt 95 mil i vintras innan lampan tände sig.. Nya dubbdäck och snöslask halva vägen.
Ska bli kul och se vad den klarar med sommardäcken.
Min drar mer med sommardäcken, större hjul
Jaha, så ju större hjul desto mer bränsle en bil drar? Jag trodde det var tvärtom att ju mindre hjul desto fler varv hjulen måste snurra för att komma lika långt som ett större och bilen drar därför mer bränsle pga. det.
Berätta gärna varför större hjul = ökad bränsleförbrukning.
Har en 70-literstank och kom lite drygt 95 mil i vintras innan lampan tände sig.. Nya dubbdäck och snöslask halva vägen.
Ska bli kul och se vad den klarar med sommardäcken.
Min drar mer med sommardäcken, större hjul
Jaha, så ju större hjul desto mer bränsle en bil drar? Jag trodde det var tvärtom att ju mindre hjul desto fler varv hjulen måste snurra för att komma lika långt som ett större och bilen drar därför mer bränsle pga. det.
Berätta gärna varför större hjul = ökad bränsleförbrukning.
Nu driver du säkert med mig
Större hjul har en tyngre massa att snurra runt på, och bredare däck ger större friktionsyta mot vägen. Visst får du den effekten som du beskriver också till en viss del och därför kan en växellåda som ger lägre varv spara bränsle, men att större hjul är tyngre och har bredare däck påverkar mer.