Montera oljetrycks givare 940,frågor

TobbeTT
18 februari 2011 · 948 Inlägg

som topic lyder så ska jag montera en sån givare men är lite osäker på gäng storleken men i blocket är det väl M14? för är så här att jag köpte en oljetrycksgivare från creatix.se med ett t kors men var visst inte rätt gängor för att kunna ha i blocket men då ser jag att biltema har nått liknande då till min fråga biltemas t kors som är M14*1,5 har den då uttag eller anslutningar för volvos orginal givare som är M14 och själva givaren som är 1/8"npt?

Mvh Tobbe

TireSlayer Tvivlare
18 februari 2011 · 2 266 Inlägg

TobbeTT skrev:
som topic lyder så ska jag montera en sån givare men är lite osäker på gäng storleken men i blocket är det väl M14? för är så här att jag köpte en oljetrycksgivare från creatix.se med ett t kors men var visst inte rätt gängor för att kunna ha i blocket men då ser jag att biltema har nått liknande då till min fråga biltemas t kors som är M14*1,5 har den då uttag eller anslutningar för volvos orginal givare som är M14 och själva givaren som är 1/8"npt?

Mvh Tobbe

Biltemas funkar, ja. Men tänk på att oljetrycksgivaren som (du antagligen) ska ha till ditt extrainstrument är lite tung så risk finns att t-korset spricker.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
TobbeTT
18 februari 2011 · 948 Inlägg

jo men undrar mer om gängorna är rätt alltså att själva tryckgivarens gängor är nån slags standard så att den givaren jag har ifrån creatix passar i biltemas t kors.. jo hört detta men kanske kan lösa med nått fäste av nått slag

TireSlayer Tvivlare
18 februari 2011 · 2 266 Inlägg

TobbeTT skrev:
jo men undrar mer om gängorna är rätt alltså att själva tryckgivarens gängor är nån slags standard så att den givaren jag har ifrån creatix passar i biltemas t kors.. jo hört detta men kanske kan lösa med nått fäste av nått slag

1/8" NPT brukar de va i de flesta givare, även så i biltemas adapter. Gängan på din givare bör stå i instruktionen? smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
TobbeTT
18 februari 2011 · 948 Inlägg

Enligt creatix hemsida så har den 1.8" npt...men jag är fortf osäker vilket av biltemas t kors jag ska ha för att kunna använda orginal och den nya tryckgivaren i samma t kors?

        M14 x 1,5     69,90        
    M12 x 1,5     59,90        
    1/4" x 18 NPTF     59,90        
    1/8" x 27 NPTF     59,90        
???

TireSlayer Tvivlare
18 februari 2011 · 2 266 Inlägg

TobbeTT skrev:
Enligt creatix hemsida så har den 1.8" npt...men jag är fortf osäker vilket av biltemas t kors jag ska ha för att kunna använda orginal och den nya tryckgivaren i samma t kors?

        M14 x 1,5     69,90        
    M12 x 1,5     59,90        
    1/4" x 18 NPTF     59,90        
    1/8" x 27 NPTF     59,90        
???

Slår jag upp min bil (940 LTT B230FK) så får jag fram M14x1,5 smile Så det är den du ska ha smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
DalleRacing
18 februari 2011 · 1 738 Inlägg

Har en liten fråga angående det där, andra anslutningen på tryckgivaren vad ska sättas där?

Kan ingen slänga upp en bruksanvisning på hur en sådan ska kopplas till en 940?

Mvh

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
TireSlayer Tvivlare
18 februari 2011 · 2 266 Inlägg

940RDALLE skrev:
Har en liten fråga angående det där, andra anslutningen på tryckgivaren vad ska sättas där?

Kan ingen slänga upp en bruksanvisning på hur en sådan ska kopplas till en 940?

Mvh

Olika från givare till givare. Dom jag sysslat med har bara haft en kontakt och den har gått till mätaren.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
TobbeTT
18 februari 2011 · 948 Inlägg

MantaRobin skrev:

TobbeTT skrev:
Enligt creatix hemsida så har den 1.8" npt...men jag är fortf osäker vilket av biltemas t kors jag ska ha för att kunna använda orginal och den nya tryckgivaren i samma t kors?

        M14 x 1,5     69,90        
    M12 x 1,5     59,90        
    1/4" x 18 NPTF     59,90        
    1/8" x 27 NPTF     59,90        
???

Slår jag upp min bil (940 LTT B230FK) så får jag fram M14x1,5 smile Så det är den du ska ha smile

Ah är det så att M14 gängan står för både den man skruvar i motorn och i själva t korset plus 1/8 npt som tydligen är standard gänga för eftermarknads tryckgivare?

DalleRacing
18 februari 2011 · 1 738 Inlägg

MantaRobin skrev:

940RDALLE skrev:
Har en liten fråga angående det där, andra anslutningen på tryckgivaren vad ska sättas där?

Kan ingen slänga upp en bruksanvisning på hur en sådan ska kopplas till en 940?

Mvh

Olika från givare till givare. Dom jag sysslat med har bara haft en kontakt och den har gått till mätaren.

Ursäkta gav en dålig beskrivning, men det jag menar var olje slangarna! Det kommer ju en oljematning som går till oljekylarn, från kylarn till turbo, turbo till tråget! Men vart i bilden kopplar jag slangarna till oljetrycks adaptern ? :s

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
TireSlayer Tvivlare
18 februari 2011 · 2 266 Inlägg

japps, så att man kan skruva fast originalgivaren i den också. Plus ett uttag för extragivaren.

940RDALLE:

Det handlar inte om några slangar, den skruvas fast mellan oljefiltret och oljekylsadaptern smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
TobbeTT
18 februari 2011 · 948 Inlägg

tack så mkt och ursäkta om man verkar trög men vill vara säker smile

TireSlayer Tvivlare
18 februari 2011 · 2 266 Inlägg

TobbeTT skrev:
tack så mkt och ursäkta om man verkar trög men vill vara säker smile

Ingen fara smile De är rätt så självklart sen när du väl håller den i handen hur den ska monteras smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
TireSlayer Tvivlare
18 februari 2011 · 2 266 Inlägg

MantaRobin skrev:
japps, så att man kan skruva fast originalgivaren i den också. Plus ett uttag för extragivaren.

940RDALLE:

Det handlar inte om några slangar, den skruvas fast mellan oljefiltret och oljekylsadaptern smile

Fel av mig! Där tänkte jag på en sandwichadapter av nån anledning... roll Vilka slangar tänker du på?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
DalleRacing
19 februari 2011 · 1 738 Inlägg

Oljeslangarna över huvud taget till o från turbo, måste väll komma slang  till oljetrycksadaptern för att kunna mäta oljetrycket/ temp ?

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
TireSlayer Tvivlare
19 februari 2011 · 2 266 Inlägg

940RDALLE skrev:
Oljeslangarna över huvud taget till o från turbo, måste väll komma slang  till oljetrycksadaptern för att kunna mäta oljetrycket/ temp ?

Tempgivare monterar du enklast med en sandwich vid oljefiltret, och tryckgivare monterar du på samma ställe som original sitter smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Migen
15 juni 2016 · 69 Inlägg

Förlåt för bumpning...Men tänkte kolla. Funkar biltemas sandwich bra eller?? Och passar den 940t??

http://www.biltema.se/sv/bil---mc/bil-t … 000030749/

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang