1603
Sök

Hur djupt går blyet (i polen) ner i batteriet?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
Tjenare.

Har ett batteri, till en ford. Ford har ju som de flesta vet batterier med flata poler.
Nu är det så att "örat" som kablarna ska fästas i har  gått av och får därför inte fast kablarna.

Hur djupt ner i batteriet går blyet? Tänkte om jag kan borra ett hål i den ca en centimeter djupt och sedan gänga dit en egengjord pol.

För att förtydliga, örat är alltså av nu och det är endast en blyplatta kvar.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

21 761 Inlägg
19 februari 2011
Själva polanslutningen sitter direkt ovanpå plattorna, är det ett batteri med skruvkorkar/öppningsbart lock så ser du hur långt ner det är till plattornas överkant. Mer än 1 cm bör det ju vara, men jag har dock inte tänkt på det där egentligen. smile
Senast redigerat av Drönirettab (19 februari 2011)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Själva polanslutningen sitter direkt ovanpå plattorna, är det ett batteri med skruvkorkar/öppningsbart lock så ser du hur långt ner det är till plattornas överkant. Mer än 1 cm bör det ju vara, men jag har dock inte tänkt på det där egentligen. smile

Nää tyvärr är det ju ett helt slutet batteri så jag kommer inte åt att se dit. hmm
Hade varit bra att veta, vill ju gärna ha ett hål iaf på 10mm så det blir lite stadigt. M6 gäng.

Röntgen nästa då wink

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 Inlägg
19 februari 2011
Varje platta i en cell har en sammankoppling på ovansidan som bildar en anslutning upp till polen och den är ca 1cm den är sammanlödd med ett stöd i locket och på detta gjuts polen. För att borra i polen bör man försöka att träffa i mitten annars risk för läkage, borrdjupet kan ligga på ca 1-1,5 cm.
Jag har själv andvänt borr 5mm en plåtskruv med ssklle 10mm
Mvh Kurtoua

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
Ok, ja jag kan ju bara försöka. Går det åt helvete så gör det, inte mer med det smile

Mvh Tommy

21 761 Inlägg
19 februari 2011
Hade det varit jag så skulle det ha blivit ett annat batteri, men det är ju jag det. wink

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hade det varit jag så skulle det ha blivit ett annat batteri, men det är ju jag det. wink

Ja visst, men känns dumt att köpa ett nytt batteri när denna är fullt fungerande (förutom skadan på polen)  utan att testa fixa det..

Mvh Tommy

Försöker iaf
12 819 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
Nöden har ingen lag... tongue

Nu så ett litet tips till andra med samma problem.
Gör en form av tex plåt, hitta gamla blyvikter till hjulbalansering, smält till det till en härlig sörja.. Häll det i din fina form och gjut en egen pol.

Kanske inte världens snyggaste men fullt funktionell.

https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-6d4b38c7fffffe497aaccac32048d906.jpg

Kanske känns snålt när ett nytt batteri bara kostar 800-1200 kr men känns ju dumt att köpa nytt när man vet att det finns ett fullt fungerande batteri till hands om man bara ger den lite omtanke smile

Mvh Tommy

Försöker iaf
12 819 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
You´re the man tongue
Bra jobbat är min åsikt.

Nu ska ja inte ta all cred för detta utan det var chefens idé och ett samarbete med typ alla i verkstan tongue
Men det blir ju inte mindre bra för det.

Mvh Tommy

Sök