Köpråd ny dator

Bostrom RS
15 mars 2011 · 886 Inlägg

p12 skrev:

Bostrom skrev:
Jag har nu övervägt och Apple känns ändå inte riktigt värd sitt höga pris trots allt. Har hittat 2st Asus:

Asus G53 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=609971

Asus G73 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617911

Är det nödvändigt för de senaste spel/tunga program att köpa G73 eller räcker det med en G53? Skiljer 4000 spänn.

absolut inte då de har samma (kraftfulla) grafikkort. och processorn i den billigare är lagom snabb. lovar att du inte kommer att märka någon skillnad. i7 ör lite överflödig då i5:an och ett bra grafikkort räcker gott och väl för att spela. den dyrare har mer RAM, men återigen så är 6 bg överflödigt, du klarar dig gott och väl på 4.

du kommer inte ha mycket mer glädje om du köper den dytare, men du kommer var 4k fattigare för i princip små marginaler.

Ok tackar!

Focus RS
Rquired Allmänt envis
15 mars 2011 · 12 512 Inlägg

Du klarar dig väl med den mindre av dem, skall du bära runt på den är det en rätt stor skillnad mellan en 15" och en 17" med. Värdera inte den större skärmen så högt, det finns inte en laptopskärm som slår en ordinär dito just på grund av att man sitter mer ihopkrypt framför en bärbar dator; Sitter du mycket hemma får du tangentbord, mus och en 24"-skärm för 2000:- och det är det värt. smile

Senast redigerat av Rquired (15 mars 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
16 mars 2011 · 1 874 Inlägg

Miklen skrev:
Svårt å hitta nåt för spel för 8k.. men ska du ha te photoshop å så så funkar det mesta.. kolla bara så den har tillräckligt med RAM.. minst 4gb tycker jag.

Nja. Nya PS (CS5) är rätt krävande när det kommer till grafik och liknande också. Så skulle rekommendera en hyfsat kraftig dator, även om det inte behövs någon miljonburk heller, såklart. Men alla datorer man köper nya idag är ju dubbelkärniga. Kolla efter så att du får 64-bitars OS och inte typ Win7 32-bit, vilket billigare burkar oftare har.

Enligt mig är HP att rekommendera, om man nu måste köra Windows. Stabila datorer, som fungerar bra och håller länge.

habomaster
16 mars 2011 · 463 Inlägg

Många bra tips och råd i denna tråd.
Tänkte bara inlägga att jag inte håller om allt som skrivits om OS X vs Windows.
Både OS X och Windows 7 är mycket bra operativsystem. Jag upplever inte att något av dem blir segare eller kräver mer/mindre av datorn. De är helt enkelt väldigt jämlika. Windows är bättre på en del saker och OS X på andra. Jag har en Macbook Pro 13" från i somras, den var jag tvungen att uppgradera till 8gb ram då den blev extremt seg så fort jag startade en virtuell maskin, två var inte att tänka på. Detta är min arbetsdator, så det är lite olika användningsområden för mina datorer. Windows 7 blir inte segt förrän hårddisken blir full, man måste ha några gb ledigt för att det ska funka bra, men det är ingen skillnad mellan operativsystemen. Min Windowsdator klarar sig bra med 4gb ram, men där har jag inget behov av virtuella maskiner.

Ett råd till dig är att köpa 15" maskin som du tittat på, se till att som Hexenhammer skrev att du får Windows 7 64-bit med datorn, då kan du uppgradera minnet till 8gb om det skulle kännas segt i PS t.ex.

Rquired Allmänt envis
16 mars 2011 · 12 512 Inlägg

Hexenhammer skrev:

Miklen skrev:
Svårt å hitta nåt för spel för 8k.. men ska du ha te photoshop å så så funkar det mesta.. kolla bara så den har tillräckligt med RAM.. minst 4gb tycker jag.

Nja. Nya PS (CS5) är rätt krävande när det kommer till grafik och liknande också. Så skulle rekommendera en hyfsat kraftig dator, även om det inte behövs någon miljonburk heller, såklart. Men alla datorer man köper nya idag är ju dubbelkärniga. Kolla efter så att du får 64-bitars OS och inte typ Win7 32-bit, vilket billigare burkar oftare har.

Enligt mig är HP att rekommendera, om man nu måste köra Windows. Stabila datorer, som fungerar bra och håller länge.

Jag måste faktiskt ifrågasätta detta, vilken maskin har HP gjort som inte känns billig när man sitter med den i knät? Dessutom är de kända för överhettningsproblem och det på starka grunder. Jag tänker inte säga att jag aldrig skulle köpa en, det har med pris att göra och jag köpte en sådan åt en bekant senast förra året: Den var fruktansvärt billig på mellandagsrea. Straffet får det kommer dock nu när dels ingen missar att den är påslagen då den gör sitt bästa för att störa ut alla andra ljud i rummet och framför allt svider det och lämnar ett rött märke om man har den i knät 10-15min.

Skall man välja en ny dator till "ordinarie" pris hade jag dock aldrig köpt en HP när det finns mycket bättre konkurrenter till samma pris!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang