5120
Sök

Billjuds experter insatta i Saab sökes! Högtalare i dörrar vill inte ge full kräm.

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
#1
Problemet gäller min Saab 900ng -95.

Jag har kopplat in högtalare bak och i dörrarna. Baslåda i skuffen bredvid ett slutsteg.
Alla högtalarna matas via orginalkablaget.

Allt funkar prima förutom att högtalarna i dörrarna inte jobbar. Man hör ytterst lite bas ifrån dom, men det är det enda.

Var förbi en erkänd biljudsfirma här i stan, och fick hjälp med att koppla in lite grejer. Fick då några kablar som skulle användas för att få basen mm. att fungera.

Som jag har förstått det så går högtalarna i dörrarna genom orginalslutsteget i bilen. Är det därför dessa inte vill mata på fullt? Om så är fallet, hur löser jag det?
Går det att använda sig av orginalslutsteget?
                          ELLER
Måste jag dra nya kablar bak till det nya slutsteget?

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

1 749 Inlägg
21 februari 2011
#2
De är väl avdelade så att de inte spelar så mycket bas?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
#3
patrikke skrev:
De är väl avdelade så att de inte spelar så mycket bas?

Det ska väl inte spela mycket bas där? Det sköter ju baslådan.
När jag hade orginalhögtalarna där så mosade det ju på, men så fort jag satte i dessa så blev det nära på tyst.

Någon sa till mig att det blir så därför att högtalarna är på 4ohm, men går igenom orginalslutsteget som bara klarar 2ohm.
Keine ahnung säger jag.
Senast redigerat av UhrJr (21 februari 2011)

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 februari 2011
#4
Det där med impedans på högtalare är tvärt om mot vad man tror, en förstärkare som tål NER till 2Ohm har inga problem med att man koppla in 4, 8 eller t.o.m 16Ohms högtalare, det enda som händer är att uteffekten minskar.

Men till problemet då, om du nu har ett riktigt slutsteg där bak med kanaler kvar så tycker jag absolut du ska koppla in dörrhögtalarna till det.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 914 Inlägg
21 februari 2011
#5
precis som ChriZtoffer säger,

annars så om du känner för att bygga om lite så kan du ju bygga om lite i dörrsidan för att få MYCKET mer kräm ur framsystemet.

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
#6
Jag är medveten om allt det där med att man får mer kräm med riktiga kablar osv osv.. Men jag vill bara få det att spela ur dörrarna. Går det inte på NÅGOT vis att få ljud i dörrarna utan att dra kablar bak till det nya slutsteget?

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 februari 2011
#7
Jo ska ju finnas adapterkablage för att koppla in originalsteget till ny huvudenhet. Sen så är det ju inte säkert att det blir riktigt bra för det heller, dina nya högtalare ligger som sagt på 4Ohm så redan där har du tappat en del effekt från förstärkaren, sen så är dom med största sannolikhet också mer tungdrivna än original så då tappar du ännu mer volym.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
#8
Då får det bli att dra kablar då. Uj uj uj.. wink

Tack för hjälpen!

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
#9
Löste problemet på ett annat sätt, och tänkte dela med mi av det ifall andra är inne på samma bana.

Iom att högtalarna i instrumentbrädan är orginal så sket jag i dom och drog ned kablarna till dörrarna istället. Busenkelt, nu är jag nöjd smile

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 mars 2011
#10
Så nu har du bara ljud från dörrhögtalarna? Och är nöjd så? Okej...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
#11
ChriZtoffer skrev:
Så nu har du bara ljud från dörrhögtalarna? Och är nöjd så? Okej...

Jag är på enormt dåligt humör idag. Läs igenom tråden igen, sen frågar du dig varför ljudet i baslåda och hatthylla skulle upphöra att fungera när jag kopplat ur instrumentbrädehögtalarna.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

466 Inlägg
23 mars 2011
#12
gött att du fick det att funka.. kan vara lite jobbigt ibland när inte skiten blir att funka som man vill efter många timmars arbete på det....


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 mars 2011
#13
Skrev nog lite för lite där (skyller på att jag skrev från mobiltelefonen), det jag menade var att du nu bara har ljud FRAMIFRÅN i dörrarna, alltså inget från högtalarna på instrumentbrädan? Baslådan och högtalarna i hatthyllan fungerar såklart fortfarande, var inte det som de handlade om.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
#14
ChriZtoffer skrev:
Skrev nog lite för lite där (skyller på att jag skrev från mobiltelefonen), det jag menade var att du nu bara har ljud FRAMIFRÅN i dörrarna, alltså inget från högtalarna på instrumentbrädan? Baslådan och högtalarna i hatthyllan fungerar såklart fortfarande, var inte det som de handlade om.

Ja precis, det främre ljudet kommer ifrån dörrarna.
Visst kan det bli bättre, men iom att de i instrumentbrädan är orginal så kör jag hellre så här.
Ska dom bytas, ja då är det bara att börja dra kablage, köpa slutsteg, utöka det här och det där till bättre, och fan och hans moster... JAG är nöjd så här. Det var ju trots allt huvudsaken, att få ljud i dörrarna alltså.

smile

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.


Sök