4806
Sök

Ford motor i en volvo 240, Granda /trimmad/ motor i en volvo 240

58 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
Tjena hadde tänkt höra hur mkt arberte är det för att montera en ford motor i en 240?

Det är en Ford granada motor 2.8i

Har framvagn allt från forden tänkte ta "stommen" mitten delen. Och he in i 240 fram vagns balken då har man ju motor fästena och allt är centrerat. 
Tänkte övrigt? hur blir det med torped väggen ? kardan tunneln ? mycket som behöv modiferas?

motorn är nyrenoverad och allt där för jag vill montera tongue  Mvh daniel

2 024 Inlägg
28 februari 2011
Känns som halvonödigt jobb, den motorn är ju ingen raket direkt. Vad har du för växellåda till den?
Utrymmesmässigt ska det inte vara några problem då motorn är rätt kompakt, en kompis har en i sin amazon och där är inget ändrat i torped osv. Bästa blir att bygga nya motorfästen, är inte så krångligt och betydligt lättare än att skarva två framvagnsbalkar. Sen får du ju tänka på att bilen måste reg-besiktigas efter ombyggnaden oxå.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

58 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
Expoze skrev:
Känns som halvonödigt jobb, den motorn är ju ingen raket direkt. Vad har du för växellåda till den?
Utrymmesmässigt ska det inte vara några problem då motorn är rätt kompakt, en kompis har en i sin amazon och där är inget ändrat i torped osv. Bästa blir att bygga nya motorfästen, är inte så krångligt och betydligt lättare än att skarva två framvagnsbalkar. Sen får du ju tänka på att bilen måste reg-besiktigas efter ombyggnaden oxå.

Det är manuell låda. okej trodde bara det skulle bli enklare då men med fästena då man har 2 fram vagnar.

Hur krånligt är det att reg besikta bilen? med annan motor

7 518 Inlägg
1 mars 2011
Danieel skrev:
Expoze skrev:

Det är manuell låda. okej trodde bara det skulle bli enklare då men med fästena då man har 2 fram vagnar.

den bilen har jag ägt,, vad ska du göra med den??
men ganska krångligt,, å just 2,8 är ju inga raketer wink hade tagit en trevligare motor för att busa med,, 2,8 passar bäst som crouising

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 mars 2011
Håller med föregående, en fordsexa i volvo är helt enkelt fel väg att gå. Vill du ha mer effekt, använd turbo. Vill du ha ballt sexcylindrigt ljud, använd BMW/Volvo sexa. Vill du ha mer ändå, köp en Cheva sb v-8.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

58 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
granadadr skrev:
Danieel skrev:
Expoze skrev:

men ganska krångligt,, å just 2,8 är ju inga raketer wink hade tagit en trevligare motor för att busa med,, 2,8 passar bäst som crouising

Jag fick med en renoverad motor,  därför jag vill släna i den i min 240 smile

Vilken bil har du ägt? volvo eller forden? mvh

7 518 Inlägg
1 mars 2011
Danieel skrev:
granadadr skrev:
Danieel skrev:

Jag fick med en renoverad motor,  därför jag vill släna i den i min 240 smile

Vilken bil har du ägt? volvo eller forden? mvh

hahahaha,, dum fråga wink
har lite bilder på den när jag hade den wink
Senast redigerat av granadadr (1 mars 2011)

Sök