Köpråd: audi A4 1.8T eller Skoda Octavia 1.8T (01-04)

inFocus
3 mars 2011 · 11 Inlägg

Har suktat efter en bil med "lite" mer klös under huven, efter att krashat vår Ford Focus 01 (zetec-s 101hp).

Prislappen är tänkt ca 80k, inte för dyr i drift + rep. priser (på Forden bytte jag själv bromsok, skivor, bromsbackar, tändspole, tändstift, service - olje/vätskor + filter).
Lämnade in för kamremsbytet då jag troligen skulle kunna utföra det men inte har en vettig plats för att mecka ifall den behöver stå över natten. Är i grunden meck.utb. men inte arbetat med det sen utbildningen (valde annan inr.).

Då har ni fått en liten bild av ungefär vilken typ av själv-service jag kan utföra själv.
Kommer kanske steg 2 chippa den framöver beroende på cashen.

Vad tror ni passar bäst av bilmodellerna i rubriken, för och nackdelar?

Pris
rep. kostnader
vanligaste problemen
etc...

Rquired Allmänt envis
3 mars 2011 · 12 512 Inlägg

Både Audi och Skoda är VAG-produkter även om de bygger på olika plattformer så de bör vara relativt likvärdiga att äga, hade dock valt en Audi eftersom B5 är välbyggd medan Octavia inte är så. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
CarpeDiem German Engineering
3 mars 2011 · 9 081 Inlägg

Håller med föregående talare, satsa på en Audi A4 1.8T, får mycket bil för pengarna smile Är det sedan eller Avant du ska ha? Avant är kombi på Audi-språket så du vet wink

Finns med FWD och Quattro, dvs fyrhjulsdrift med torsendifferential. Finns chipp till bra pris om du ska ha steg 2.

Lycka till smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
inFocus
4 mars 2011 · 11 Inlägg

Det är en avant jag var ute efter.

Det som BSR har är det bara mjukvaro mod eller krävs det nytt chip för deras steg 2, någon som vet?
Edit: såg att det är endast mjukvaroupgrade samt avgasrör efter kat.

Senast redigerat av inFocus (4 mars 2011)

steifan DR!FTT3KN!K3R
4 mars 2011 · 10 427 Inlägg

Kikar du på Skoda så kan du kika på Octavia RS, lite trevligare stolar och lite mer krut under huven än de vanliga 1,8T.

Jennsii
4 mars 2011 · 64 Inlägg

Audin ska du självklart ta smile roligare bil och dessutom snyggare!

inFocus
4 mars 2011 · 11 Inlägg

Jag tittade på RS innan också men det diffa ca 4000kr i försäkringen på denna gentemot de jag nämnt.
Oavsett vilken av dessa det blir så krämar de ju betydligt mer än Focusen jag hade så får se...

Vad har ni för erfarenhet gällande reparationer, vilken är lättast att mecka/serva, lika eller, samt vad är vanliga fel på resp.modell?

Jennsii
4 mars 2011 · 64 Inlägg

inFocus skrev:
Jag tittade på RS innan också men det diffa ca 4000kr i försäkringen på denna gentemot de jag nämnt.
Oavsett vilken av dessa det blir så krämar de ju betydligt mer än Focusen jag hade så får se...

Vad har ni för erfarenhet gällande reparationer, vilken är lättast att mecka/serva, lika eller, samt vad är vanliga fel på resp.modell?

Beror ju lite på vad du hade tänkt dig för årsmodell och vilken motor?

LIVINL0UD
5 mars 2011 · 1 582 Inlägg

Håller med Rquired där. Däremot så skulle jag aldrig köpa en Audi utan quattro smile men det är bara min åsikt.

Rquired skrev:
Både Audi och Skoda är VAG-produkter även om de bygger på olika plattformer så de bör vara relativt likvärdiga att äga, hade dock valt en Audi eftersom B5 är välbyggd medan Octavia inte är så. smile

inFocus
7 mars 2011 · 11 Inlägg

Jo det lutar åt audi hållet, kanske 03-04 årsmodell. Har tittad några, får se vad det blir till slut.

inFocus
9 mars 2011 · 11 Inlägg

Har fått lite andra tankar efter att ha tittat på en Octavia RS 03. Bilen var i riktigt bra skick, inge rost, sätena och inredning fräsha etc....men i främre nedre kant till hjulhusen bak så hade lacken nöts bort ca 1cm på vardera sida vilket resulterat till rost, verkar vara ytlig men vem vet.
Någon som vet om det är vanligt på dessa bilar och om det är värt att fixa, helst om man kan göra det själv!
Kan troligen få den för 80k, kanske mindre, som sagt förutom rosten som nämnts så var den i bra skick!

Tips?

KiWmasTer
9 mars 2011 · 149 Inlägg

inFocus skrev:
Har fått lite andra tankar efter att ha tittat på en Octavia RS 03. Bilen var i riktigt bra skick, inge rost, sätena och inredning fräsha etc....men i främre nedre kant till hjulhusen bak så hade lacken nöts bort ca 1cm på vardera sida vilket resulterat till rost, verkar vara ytlig men vem vet.
Någon som vet om det är vanligt på dessa bilar och om det är värt att fixa, helst om man kan göra det själv!
Kan troligen få den för 80k, kanske mindre, som sagt förutom rosten som nämnts så var den i bra skick!

Tips?

kan komma rost där ja men har för mig att karossen är galvad, hade sj rost precis på kanten nedanför rutan,
så ja du kan ju fixa det om man känner för det för det lär inte vara så dyrt heller o lämna in det om rosten inte har gått igenom men det är beroendes på lackerare

Volvo V70 "Bsr" (2000)
inFocus
9 mars 2011 · 11 Inlägg

När började man använda galvad plåt på octavian, från vilket år?
Någon som vet?

steifan DR!FTT3KN!K3R
9 mars 2011 · 10 427 Inlägg

inFocus skrev:
När började man använda galvad plåt på octavian, från vilket år?
Någon som vet?

Förmodligen från start? Hela VW Group kör väl med ordentligt rostskydd i Europa (åtminstone) vad jag vet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang