2834
Sök

Honda Prelude -88. Varför rasar motorn?

1 723 Inlägg
26 juli 2006
Trådstartare
Har en -88as Honda Prelude 2,0i 4WS. efter köpet så rasade motorn efter 15 mil. kamremmen hade kuggat över. toppen renoverades och bilen fungerade igen men rasade efter 5 mil. samma grej.

Vad kan problemet vara? Oljelampan börjar blinka efter att motorn blivit varm och körts ett tag. därefter rasar motorn. Den blinkar väldigt oregelbundet, ibland lyser den t o m.

Har för mig att de överliggande kamaxlarna smörjs via oljekanaler. om oljan inte kommer fram så kan ju detta mycket väl ha orsakat att de nyper fast. Att oljelampan blinkar kan ju vara en indikation på detta. eller? Jag gissar bara.... nån med en idé?

Husägare
268 Inlägg
26 juli 2006
oljepumpen som kanske är kass

no turbo shit just real power

5 710 Inlägg
26 juli 2006
falloutboy skrev:
Har för mig att de överliggande kamaxlarna smörjs via oljekanaler. om oljan inte kommer fram så kan ju detta mycket väl ha orsakat att de nyper fast. Att oljelampan blinkar kan ju vara en indikation på detta. eller?

Visst är det så men och det kan mycket väl vara det som varit orsaken till att remmen kuggat. MEN...det borde den som renoverat toppen sett, kamgången bör isf vara skadad.

Om du väljer att renovera motorn/topp igen bör du kontrollera diverse lager, dessa kan skadas mycket snabbt om de går utan oljetryck.
Dessutom bör oljepump bytas samt att reduceringsventilen till oljesystemet kontrolleras.

MVH Jonas
..............

Sök