2265
Sök

Polo TD 250% effektöknings projekt plus chassi, broms etc!!!

Polo Rs-d. En gammal diesel byggs om till mer potent diesel. Målet är effektökning med minst 250%. Projektet där www.dieselclubsweden.se är drivare. Vill du lära dig mer om diesel eller ha... Visa mer

296 344 Visningar
Uppdaterades senast 1 januari 2015
563 Inlägg
30 juli 2011
Trådstartare
#341
Hej
Guld färgen är en liten risk tycker jag.
Den är ganska vanlig på showbilar men inte på racing scenen.
Antracit är intressant.

Undra hur det går ihop med kolfiber?
Vill ju att kolfiber detaljerna skall synas maximalt.

thomas


ingen aning
687 Inlägg
30 juli 2011
#342
rött eller gult (den kända VAG gula)

även zebran har sina fläckar

159 Inlägg
30 juli 2011
#343
Prenumeration lagd! har precis läst alla 18 sidor mkt intressant bygge, självklart tycker jag vit då! tongue lycka till med bygget

563 Inlägg
30 juli 2011
Trådstartare
#344
Hej och tack för att du/ni tar er tid att läsa om detta galna projekt.
Kul att se att det tillkommer nya läsare hela tiden.

Planerna för att hantera värme etc går framåt hela tiden.

Kom gärna med er input här då vi hela tiden bryter ny mark map diesel trimning och dess problem.

thomas


818 Inlägg
30 juli 2011
#345
Någon fin metallic röd skulle nog bli fint tror jag smile

563 Inlägg
30 juli 2011
Trådstartare
#346
Hej
Finns det någon klarröd metallic? inte vinröd alltså.

Ser just nu ut att vi kommer gå på vattenkyld "unik skräddarsydd" IC och separerat vattensystem mellan topp och block.


Thomas


563 Inlägg
30 juli 2011
Trådstartare
#347
Finns det någon som jobbar i en mekanisk verkstad runt GBG som kan tänka sig att deltaga i detta projekt så hör av dig/er.

Massa jobb som vi behöver inför framtiden etc.

Thomas


818 Inlägg
30 juli 2011
#348
polo_td skrev:
Hej
Finns det någon klarröd metallic? inte vinröd alltså.

Jodå de finns allt många fina lol

ingen aning
687 Inlägg
31 juli 2011
#349
rasurbo skrev:
polo_td skrev:
Hej
Finns det någon klarröd metallic? inte vinröd alltså.

Jodå de finns allt många fina lol

like!lol

även zebran har sina fläckar

563 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
#350
Hej
Nyss hemkommen från semestern.
Redan i kväll var jag igång med projektet igen.
Sven från Primenta var här och tog mått för framtaging av kolfibervingen.
Mycket trevligt möte med mycket bra information, tack Sven.

Om ni har önskemål om prototypframtagning eller vill köpa kolfiber, epoxy eller tillbehör så kolla in Primenta.se och deras utbud.

Thomas


9 Inlägg
1 augusti 2011
#351
Vet inte om du bestämt dig för färgen än, men den röda färgen som Lamborghini Aventador har är riktigt nice smile

563 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
#352
Hej
En sen uppdatering så här på natten.
Idag så skall jag ta ner fronten och börja modifiera denna så att jag får plats med en intercooler model "stor" till denna bilen.
Likaså skall kylaren bytas ut till en större samt en extra vattenpump skall göras plats för.
Kommer ta ner grenröret och linda detta pga värmestrålningen.
Sedan skall generatorn få en översyn och en extra varvräknar utgång tas ut från spolarna inuti.
Mycket jobb som definitivt kommer att ge effekt.
Turbon håller nu turboservice i backa på att hitta på lösningar med.
Kanske kommer dessa in som sponsorer i detta projekt vilket jag skulle tycka var kanon då det uppenbarligen krävs en heldel modifiering kring detta ämne, vi får se.

Vad detta kommer att ge får vi se, men helt klart är att det kommer att bli bättre.

Vad färgen anbelangar så lutar det nu åt en väldigt vit med pärlemoeffekt för er som undrar.

thomas
Senast redigerat av polo_td (2 augusti 2011)


hondaaaaa
411 Inlägg
3 augusti 2011
#354
Helt klart tycker jag det är värt! Tror nog intresset hade blivit stort där!

Old hondas never die, they just get faster!
"Learn to drive a slow car fast. Otherwise you'll just drive a fast car, slow."
Club JDM of Sweden

MolnbyPerformance
365 Inlägg
3 augusti 2011
#355
polo_td skrev:
Tror ni att det är någon idé att ställa ut på vallåkra i år?
Vet inte om intresset finns att se bilen.

thomas

Kommer gärna förbi och tittar lite tongue

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"

563 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
#356
Idag har jag pratat med en mycket speciell person om framtiden in detta projekt.
Vi har ju ett något annorlunda sätt att driva detta framåt mot vad som är vanligt och idag har detta eventuellt tagit oss till en ny helt grym nivå.

Jag kan tyvärr inte gå in på vad detta är i skrivande stund men jag lovar att det är riktigt häftigt.
Ni får hålla utskik här framöver.

Vill passa på att tacka alla som lämnat förslag på färgval. Stort tack!!!

thomas
Senast redigerat av polo_td (3 augusti 2011)


563 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
#357
Vad roligt att det finns ett intresse att se bilen, kul.

Då jag vet att vi kommer få problem med drivaxlar så har jag tillsammans med Roberto på autodelar.net börjat sortera ut vilka andra knutar man kan använda och vad man måste modifiera.
Jag är grymt nöjd med supporten från Roberto kan varmt rekomendera autodelar.

Just nu så kommer jag göra ett försök att använda golf 2s knutar.
Detta innebär att vi måste fräsa ur navhålet i fjäderbenen och ev korta drivaxlarna.
Vi skall först se om det finns gods att göra detta.
Sedan måste vi använda golfnav.
Risken är att skivor, bromsar etc behöver justeras i infästningar pga detta.


Men vi kommer definitivt att behöva göra detta då knutarna "tål" 180Nm enkelt förklarat.
Och det har vi ju redan passerat, och vi kommer att komma en bra bit över det. smile

Var nere hos LG bildemontering och slet av ett fjäderben från en annan gammal polo.
Vilket djävla jobb och dessa såg fruktansvärda ut.
Trodde inte att de kunde bli så otroligt mycket rost, gjorde ett försök med roterande stål borste men gav upp ganska snabbt.
Så idag blir det till att blästra av dessa, så man kan se lite mer vad vi har att jobba med.

Demonterade av bromsok, fjäder, dämpare etc.
När man skall ha av navet på en polo så får man ett djävligt jobbigt problem.
Lagret separerar hur man än gör, det är typ mitt 4de lager som jag behöver byta på polo av denna modell och inte en gång har det gått att göra detta utan att lagret faller isär.
Många gånger så brukar detta bero på att man inte har monterat sista låsringen.
Undra hur många gånger detta "glöms", när bilverkstäder gör jobbet.

Kommer bilder senare.

Thomas
Senast redigerat av polo_td (5 augusti 2011)


563 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
#358
Hej
Nu har jag troligen hittat en setup om fungerar map driv knutar och axlar etc.
Golf 16v som referens här.

Bilen sattes i hop igår map hjulupphängninen.
Bilen skall ju på lack under nästa vecka så den måste kunna rulla själv.

Jobbet idag blir till att ta ner genertor och fixa W utgång för varvräknare skall idag också börja fixa lite med inredningen och lite annat pyssel.

Nu har J-spec skickat ner en intercooler, så denna kommer i nästa vecka.

thomas


159 Inlägg
7 augusti 2011
#359
Härligt att det går framåt kan inte vänta tills man får se den med nya lacken!!

20 Inlägg
7 augusti 2011
#360
Har följt tråden ett tag och är väl bäst o skriva något så du peppas o fortsätta ; )
Grymt intressant bygge och jag måste medge att jag inte hänger med alla gånger i vad ni gör med den haha!



Sök