Polo TD 250% effektöknings projekt plus chassi, broms etc!!!

Polo Rs-d. En gammal diesel byggs om till mer potent diesel. Målet är effektökning med minst 250%. Projektet där www.dieselclubsweden.se är drivare. Vill du lära dig mer om diesel eller ha möjlighet att ställa diesel relaterade frågor är detta forumet för dig. Detta projekt är ett teknik projekt för att se hur bra en gammal bil kan bli med så mkt orginalgrejjer som möjligt. Målet är att köra kinnekulle ring runt på 1min dvs lika snabbt som porsche gt3* med en polo diesel. Ja, jag vet att det finns många hinder och många snabbare porschar än så men 1min är faan så snabbt. Följ med så får vi se hur det går..... :) Thomas *klart det finns många som kör betydligt snabbare än så...... :)
  • 125 Följare
  • 285 397 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 januari 2015
polo_td
12 mars 2011 · 563 Inlägg

Tack för kommentaren.
Jag är helt övertygad att detta projekt kommer att smitta av sig på något sätt.
Det som jag tycker är lite synd är att bilen inte är en supra eller något annat häftigt.
Det verkar som de flesta inte bryr sig om denna typen av projekt.
Alla projekt skall tydligen handla om plast paket och stereo nu förtiden.
Men stort tack för kommentaren.

thomas

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
saav
12 mars 2011 · 632 Inlägg

Älskar upplägget i tråden, en hel del text men det är ju intressant, man slipper ju fråga massa också smile

Tycker bara det är bra att det kommer projekt som Inte handlar om plastpaket och stereo. Är ju ingen VW-människa kanske, allra minst Polo, men alla dessa modifieringar gällande både motor och upphängning etc är ju dyngfränt, kommer nog som du skriver smitta av sig, är ju trevligt att någon inspirerar på annat sätt än endast massa tyskstuk och grejer när det gäller polo smile Trimmad turbodiesel och väghållning låter som ett riktigt trevligt recept enligt mig iaf! Följer tråden.

Senast redigerat av JiS (12 mars 2011)

polo_td
12 mars 2011 · 563 Inlägg

Roligt att höra.
Kommer att uppdatera löpande nu då projektet tar en enorm fart i dagarna.

thomas

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
polo_td
12 mars 2011 · 563 Inlägg

Akut problem som måste lösas snabbt.
Spacers 20mm 4x100 nav mått 57.1.
Har någon 4st liggandes hör av er.
Behöver två framskärmar till golf 1.
Skiter i hela skärmen utom skärmkanten det är den jag behöver.


thomas

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
polo_td
13 mars 2011 · 563 Inlägg

Idag skall vi ha ett projektmöte om Elmia utställningen.
Montern skall planeras etc.
Tony (träffansvarig i dieselclubsweden)kommer till älvängen och går igenom vad som behövs etc.
Väldigt mycket som kommer att hända just nästa vecka.

thomas

Senast redigerat av polo_td (13 mars 2011)

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
MR_Smart
13 mars 2011 · 1 290 Inlägg

polo_td skrev:
Det som jag tycker är lite synd är att bilen inte är en supra eller något annat häftigt.

Om den här tråden handlade om en supra eller något annat häftigt så skulle jag inte ha läst den.... det som gör den intressant är att det handlar om något udda... men sen är vi kanske ganska få som tycker så... wink

Panzar_Audi
13 mars 2011 · 820 Inlägg

Härligt Thomas! Får man komma förbi nån dag och kika lite kanske? big_smile wink

Om man säger
polo_td
13 mars 2011 · 563 Inlägg

Tack för Kommentarerna.
Tur att lite udda projekt går att genomföra.
Måste finnas lite galenskap kvar i bilvärlden.
Jocke: Bilen är på utflykt kommande tiden.
Kan slå en signal när den landar.

thomas

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
polo_td
15 mars 2011 · 563 Inlägg

Hej
Idag har jag varit nere i malmö och levererat motor till en medlem i dieselclubsweden, en kille vid namn andreas"scania".
En kille som är riktigt duktig på dieslar och har bakgrund i traktor pulling svängen;)
Vart även inne på Metalock och kollade lite på deras processer med sprutbehandling av olika skikt.
Bl.a bilens kolvar skall få keramiskt skikt för att isolera mot den höga värmen detta projekt kommer att skapa.


Thomas

Senast redigerat av polo_td (16 mars 2011)

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
ADiKO MolnbyPerformance
15 mars 2011 · 365 Inlägg

Låter spännande tongue

Hoppas man får lära sig ett å annat i denna tråd smile

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"
polo_td
17 mars 2011 · 563 Inlägg

Hej!!
Här kommer en bild på en mycket glad och ivrig kompis.
Skall bli kul att följa utvecklingen nu.

http://forumbilder.se/images/127201191011Ab383.jpg

thomas

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
OpelAstraPower
17 mars 2011 · 326 Inlägg

Så jäkla ballt projekt smile kommer absolut följas smile Prenumeration: Check big_smile

polo_td
17 mars 2011 · 563 Inlägg

Idag så skall bygget ta vägen in i chassietsvärld.
Vi skall påbörja bygget med framvagnsramen.
Det är en viktig detalj på denna bil.

mer kommer!!!!!!!

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
polo_td
18 mars 2011 · 563 Inlägg

Hej
Kan bara säga att detta blir allt större och större.

Vege motorer AB kommer in som Utvecklingspartner/sponsorer och levererar in en fabriksny motor till projektet.

Vi i Dieselclubsweden och jag kan inte göra annat än tacka och buga vårt djupaste för detta beslut och tillskott.

Vi kommer troligen att haverera något på vägen och vege som själva vet hur mycket som kan gå fel vill gärna vara deltagare i detta för att kanske kan de lära sig något för framtiden.
Detta ger en enorm känsla av välbefinnande.

Stort tack till VEGE MOTORER för denna totalt och mycket glädjande del.

bilderna kommer sedan.
hadé

thomas.

Senast redigerat av polo_td (18 mars 2011)

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
polo_td
18 mars 2011 · 563 Inlägg

Här kommer det bilder på motorn som VEGE Motorer AB skickar till mig.
Den anländer i nästa vecka.

http://forumbilder.se/images/d98201181829P5f71.jpg

http://forumbilder.se/images/a58201182005Pe069.jpg

Thomas

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
polo_td
20 mars 2011 · 563 Inlägg

Inlägg om motorn kommer att skrivas av Andreas "scania" som gör jobbet.
Motorn har gått ca 40000mil utan renovering.

Har påbörjat demonteringsarbetet på den beryktade 1W motorn! 
http://forumbilder.se/images/65020111101408a8e.jpg



Motorn uppe på demonteringsbänken.
http://forumbilder.se/images/bb020111102129969.jpg



Påbörjad demontering
http://forumbilder.se/images/b5020111102415c88.jpg


Här var det sotigt, undra varför...  -Har han aldrig bytt olja? 


Tendens till sotskärning, går förhoppningsvis att hena bort utan att diametern blir allt för stor.
http://forumbilder.se/images/0a02011110517c378.jpg



Är sprickor mellan ventilsätena på alla cylindrarna. Detta beror på värmen, detta skall vi försöka råda bot på med keramisk behandling bl.a.
http://forumbilder.se/images/08020111105574b8d.jpg



Ungefär samma "sotbild" och färg, vilket tyder på att motorn gått lika på alla cylindrarna.
http://forumbilder.se/images/9502011110716bae0.jpg



Andreas kommer att demontera underdelen och påbörja rengörningen av de motordelar som ska återanvändas under morgondagen.

thomas

Senast redigerat av polo_td (20 mars 2011)

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
polo_td
21 mars 2011 · 563 Inlägg

Har kommer dagen uppdatering med bilder.

Kommentera gärna!!
Dagens arbete med motorn:

http://forumbilder.se/images/971201110192451d2.jpg
Smutsig underdel med kedjedriven oljepump. -Undrar vid vilket varvtal den kedjan smäller av..? 

http://forumbilder.se/images/6212011102002184f.jpg
Uppmärkta ram och vevlageröverfall.

http://forumbilder.se/images/0a12011102037a0ca.jpg
Något slitna lagerhalvor, men långt ifrån havererade. Så hoppet finns att vevaxelen är ok...

http://forumbilder.se/images/98120111021111eac.jpg
Vevaxel som ivf. ser ok ut, hoppas att den ligger inom toleranserna vid senare uppmätning också.

http://forumbilder.se/images/e412011102200b762.jpg
Något lätt skadade kolvar, men lägg märke till kolvbultens storlek.

http://forumbilder.se/images/171201110222716cf.jpg
Här syns tydliga tendenser till sotskärning, går ju även att se spår av det i cylinderloppen.

http://forumbilder.se/images/7812011102315b857.jpg
Alla motordelar grovtvättas först i avfettningstvätten sen sköljs de av i sköljmaskinen.

http://forumbilder.se/images/a3120111023460156.jpg
Blocket på väg ner i lutbadet. Enda sättet att få det (nästan) lika rent i alla kanaler som när blocket var nytt, ett måste för att få full värmeavledning och cirkulation.

Rengörningen är även viktig för att kunna bedömma skicket på motordelarna. När allt är uppmätt så kommer de motordelarna som tål det att bli glaskuleblästrade.

Thomas

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
o_lindh
21 mars 2011 · 347 Inlägg

Jag är inte riktigt med här, du har fått en ny motor men samtidigt håller du på att renovera gamla motorn? Varför?

polo_td
21 mars 2011 · 563 Inlägg

Hej
Jo, det är så att ingen i världen har gjort något liknande med denna motor som vi vet.
Därför så kommer det troligen att haverera någonting på resans gång.
Då behöver vi en motor till.

Utvecklingen av "vår" motor tar detta till en betydande nivå inom mekanisk dieseltrimning.
OM vi når målet så kommer vi ha ca 122hkr/liter och 172Nm/liter i vrid.
Detta är ganska höga världen, även i dagens värld med elektroniska motorstyrningar.
Kan nämna att BMW 335d har 95hkr/liter.(285hkr/3liter=95hkr/liter)

Bmw är ju rätt kända för sina fina motorer.

thomas

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang