2640
Sök

Polo TD 250% effektöknings projekt plus chassi, broms etc!!!

Polo Rs-d. En gammal diesel byggs om till mer potent diesel. Målet är effektökning med minst 250%. Projektet där www.dieselclubsweden.se är drivare. Vill du lära dig mer om diesel eller ha... Visa mer

296 334 Visningar
Uppdaterades senast 1 januari 2015
563 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
#381
Tack för alla kommentarer, roligt att höra.
Ang färgen på stötar så kommer detta eventuellt att ändras framgent.
Vi får se.
Lite bilder från vallåkra.

http://forumbilder.se/images/a62201110203414f2.jpg

http://forumbilder.se/images/63220111022502591.jpg

http://forumbilder.se/images/eb22011102408dcfa.jpg

Thomas


20 Inlägg
23 augusti 2011
#382
Hm, jag hade nog också hellre sett stötfångarna vita. Tycker det ser lite halv-färdigt ut så där. Men det är ju mycket tycke o smak förstås. Nu är det väl svårt och få den modellen riktigt snygg(mest stygg då hehe), och det har väl inte riktigt varit det primära. Men jag tycker du lyckats bra även med det. Den är ju riktigt elak framifrån! Ser fram emot fortsättningen.
Senast redigerat av Saerdnaa (23 augusti 2011)


563 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
#383
Tack så himla mycket för era kommentarer roligt att höra.
Ang stötarna så är det så att pga ic jobbet i fronten hoppade vi över att lacka dessa.
Men dom kommer nog att bli vita som ni säger.

Har inte jobbat med bilen de senaste dagarna pga att orken och lusten försvann inför vallåkra.
Men det är väl till att bita ihop och slutföra det man startat eller?

thomas


1 080 Inlägg
24 augusti 2011
#384
Stämmer bra wink Vill ju inte se ett till potent projekt som säljs i slutfasen, nej gör färdigt skiten och njut smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

Avstängd
1 031 Inlägg
563 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#388
Hej.
Jag har under ett par dagar tagit det lite lungt då jag behövde vila.
Nu är det dags att börja arbeta för att bilen skall bli färdig helt.
Tänkte bjuda på lite byggbilder på modifieringen av fronten då vi skulle ha på IC´n.
Vi fick modifiera framvagnsbalken rejält samt kapa ur en hel del ut denna.
Sedan tog vi tag i stötfångaren som även den kapades upp en heldel.
Men resultatet blev bra.
Efter detta så sågade vi ut för bättre flöde bakom skylten men behöll fäst punkterna för skylten så dessa hål inte syns när skylten sitter på.
Jag gjorde nya vinklade fästet till skylten så denna lutar bakåt, då kommer luften in  under skylten.

http://forumbilder.se/images/cc5201162829Ad1c2.jpg

http://forumbilder.se/images/265201162936A3734.jpg

http://forumbilder.se/images/b15201162541Af1af.jpg

Thomas


563 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#389
Tänkte att jag skulle försöka visa på vilken nivå detta projekt bafinner sig rent teoretiskt.
Vi har till exempel räknat på broms effektivitet vid bromsbytet.
Och en sak som är viktig är ju hur mycket temperaturen ökar och minskar efter en inbromsning.
här kommer en bild på delar av de beräkningar vi gjort.
http://forumbilder.se/images/b85201182307A410b.jpg

Thomas


2 266 Inlägg
25 augusti 2011
#390
polo_td skrev:
Tänkte att jag skulle försöka visa på vilken nivå detta projekt bafinner sig rent teoretiskt.
Vi har till exempel räknat på broms effektivitet vid bromsbytet.
Och en sak som är viktig är ju hur mycket temperaturen ökar och minskar efter en inbromsning.
här kommer en bild på delar av de beräkningar vi gjort.
http://forumbilder.se/images/b85201182307A410b.jpg

Thomas

Diggar bilen högsta toppfart inom bromskapacititeten 372km/h

svetsdiff !!!

OUTLAW1
25 augusti 2011
#391
PMPerformance skrev:
polo_td skrev:
Tänkte att jag skulle försöka visa på vilken nivå detta projekt bafinner sig rent teoretiskt.
Vi har till exempel räknat på broms effektivitet vid bromsbytet.
Och en sak som är viktig är ju hur mycket temperaturen ökar och minskar efter en inbromsning.
här kommer en bild på delar av de beräkningar vi gjort.
http://forumbilder.se/images/b85201182307A410b.jpg

Thomas

Diggar bilen högsta toppfart inom bromskapacititeten 372km/h

där har du nästa mål tomas.....372km/h i en POLO tdi!!!

563 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#392
Jo tack,  denna siffra blir alltid väldigt hög då man idessa fall som jag har fått det förklarat att bilen beräknas bromsa mer än en gång.
Det man kan se är att bilen nu har en "bra" överkapasitet.
Vilket ger en bättre bromsprestanda och det vi har stävat efter här är att ha en hög värmeavgång.
dvs hur fort bromsarna kyls.

Kan tillägga att orginal bromsarna hade en temp avgång nästan hälften så stor.

thomas


OUTLAW1
25 augusti 2011
#393
polo_td skrev:
Jo tack,  denna siffra blir alltid väldigt hög då man idessa fall som jag har fått det förklarat att bilen beräknas bromsa mer än en gång.
Det man kan se är att bilen nu har en "bra" överkapasitet.
Vilket ger en bättre bromsprestanda och det vi har stävat efter här är att ha en hög värmeavgång.
dvs hur fort bromsarna kyls.

Kan tillägga att orginal bromsarna hade en temp avgång nästan hälften så stor.

thomas

fy fasen vilken uppgradering!!

563 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#394
Ja, det är det.
Men detta är bara en del i detta teoriarbete.
Man kan säga att värme uppbyggnaden är en liten del, friktionen som allstrar värme etc plus hur fort dessa kyls inför nästa bromsning är andra delar.

Allt hänger inte på storleken utan som ovan skrivet på många faktorer.
Jag kan väldigt lite om detta utan har bara försökt att belysa till vilket djup detta projekt befinner sig på.

thomas


OUTLAW1
25 augusti 2011
#395
ja djupet är enormt i detta projekt..
likaså lacken som blev jävligt snygg i solskenet..smile

1 080 Inlägg
25 augusti 2011
#397
Hoppsan, kul med matlab wink Ser ju onekligen lovande ut även om jag helt saknar referenser att bedöma utifrån smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

563 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
#398
Igår rev jag enasidan på framvagnen.
Jag skall nu börja förbereda för en special variant som håller bättre för detta ändanmål.
Vi kör sönder drivknutarna med det vridet vi har idag.
Lite bilder på detta:
http://forumbilder.se/images/346201191713A934c.jpg
http://forumbilder.se/images/c66201194314A6df4.jpg
På denna bild kan man se den förändring vi gjort på rambenet. Sectionen ökad markant mot torpeden som ni ser.
http://forumbilder.se/images/bf6201194526A23fb.jpg
Här är den "gamla" drivknuten, den som inte håller.
Nu skall vi hitta en setup som pallar denna effekt etc.

thomas


Fordonstekniker
1 740 Inlägg
26 augusti 2011
#399
Denna bil blir bara finare och finare.

Men angående drivknutar, kolla upp Audi knutar och speciellt dom till Q7, dom borde ju hålla då dom har en modell med v10 tdi.

Lev livet, det kan ta slut fort

563 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
#400
Hej!
Idag skall nya drivknuten på på högersidan.
Vi har en speciallösning på gång idetta omräde, men det är inte utprovat så det måste vi göra innan vi kan montera etc.
Det blir ett djävla ihop plock kan jag säga...  smile

Igår monterades nytt hjullager.
Idag blir det till att sätta ihop detta och ta ner fronten för ic inkoppling.
Alla slangklämmor skall bytas ut mot cp-klammor(lustigt namnval) big_smile .
Efter detta tar jag tag i insugets skruvanslutningar.
Dessa är idag M5, men det håller inte för vibrationer etc.
Har fått tag i en skärande skruv som enl utsago skall hålla.
Vi provar detta först annars åker det i helicoil M8.

Framvagnens set up börjar bli klar på tänkar stadiumet, jag kommer att göra nya länkarmar med 2 infästningar mot kaross istället för idag 1st.

Då kommer det att bli satans mycket bättre, det är jag helt övertygad om.

thomas



Sök