3131
Sök

Polo TD 250% effektöknings projekt plus chassi, broms etc!!!

Polo Rs-d. En gammal diesel byggs om till mer potent diesel. Målet är effektökning med minst 250%. Projektet där www.dieselclubsweden.se är drivare. Vill du lära dig mer om diesel eller ha... Visa mer

296 330 Visningar
Uppdaterades senast 1 januari 2015
28 Inlägg
27 augusti 2011
#401
Nu om det är ett så stort projekt av denna bilen varför gör du inte då en hemsida och lägger ut de på istället för att ha det här på garaget?


563 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
#403
Igår började som sagt dragningen av IC rör.
Nu märker man hur trångt det är i fronten på denna bil.
Jag har ett rent helvete att hitta en bra dragning.
Måste ha plats kvar för tropikkylet bland annat och det ställer till det rejält just nu.

Men det skall nog gå att hitta en dragning men det verkar som att jag får modifiera IC´n.

Drivknut etc är på plats och ihopsatt.
Detta gick dock smidigt.

Kommer bilder i kväll.

hade gott

Thomas


563 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
#404
Hej
Då vart bilen ihopsatt igen.
Ic är på rören dragna och ett nytt jobb är påväg att starta.
Tänker inte berätta vad det är men tror att det blir fräckt...

thomas


maskinist
585 Inlägg
29 augusti 2011
#405
tog ett tag att läsa denna tråd, grymt jobb du gör med denna lilla bil så ska bli kul att se den på träffar och evenemang längre fram! smile lycka till!


563 Inlägg
1 september 2011
Trådstartare
#407
Det var ett par dagar sedan jag uppdaterade här.
Har kört bilen ett par vändor nu och måste säga att den är sjukt rolig att köra.
Har ett olje läck från turboreturen som jag under denna vecka skall ta tag i.
Sedan är det till att göra nya riktiga rör til IC´n.
Hjulhusen blev helt klara igår vilket innebär att Martin Rosendorf(här på garaget) är färdig med sitt bidrag i denna bil. Det blev kanon. smile
Jag vet att Martin skall flytta hem nu igen och önskar Martin lycka till.
Tack för den här tiden Martin det har varit mycket roligt.

Thomas


33 Inlägg
1 september 2011
#408
Låter kalas, nu vill vi ju se lite filmer då bilen kör ! As usual, GOOD WORK ! big_smile

563 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
#409
Ja, film kommer det alldeles snart troligtvis nästa lördag eller söndag.
Har rivit isär bilen igen då jag måste serva och gå igenom vad som hänt så här långt.
faan ibland känns det tröstlöst.....smile

men den är snart klar inför vintervilan och då skall vi se vad vi hittar på..
Ni kommer dock innan dess få se ganska mycket av bilen det lovar jag.

Thomas
Senast redigerat av polo_td (4 september 2011)


4 september 2011
#410
Bilsportreportaget?..vilket nummer var det till?

563 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
#412
Jobbar väldigt hårt med bilen just nu.
Tänkte bara slänga upp lite nya bilder.
http://forumbilder.se/images/8d201180613AM280b.jpg

Tog loss grenrör och turbo för att svensk turboservice skall kunna uppdatera turbon.
Var nere hos dom igår och pratade lite om hur jag ville att karaktären skulle vara och vad jag ville få ut.
Dom blev mäkta förvånade över hur bra bilen uppenbarligen fungerar.
Mina önskemål map effekt vid varvtal etc gav dem en som dom sa en väldigt annorlunda set up.
Vi skall alltså bygga en turbo till en diesel men som betersig som en bensinare.
I vanligaste fallen vill man ha effekt långt ner i varvtalet, men här har vi höjt varvtalet för att "spara" växellådan etc.
Detta ger oss i slutskedet en högvarvig diesel med bensin"kurva".
Men detta blir utan tvekan en special special.... smile
http://forumbilder.se/images/84201180721AMa0b6.jpg
http://forumbilder.se/images/3e201181220AMeb60.jpg

Sedan har jag fixat mina hjulhus med underedsmassa så dessa skall hålla ett tag.
http://forumbilder.se/images/48201181306AMdb3e.jpg

http://forumbilder.se/images/ce201181404AM6289.jpg

Garaget fullständigt svämmar över med grejer till detta projekt.
Det går åt så himmla mycket material och delar för att hitta rätt i denna djungel av olika rördragningar, intercoolers och turboagg.

http://forumbilder.se/images/f0201181503AM3666.jpg

Tänkte bjuda på en bonus bild.
Ett par "stora" bromsar,Brembo 4kolvs ok i aluminium från alfa och 330mm skivor i ruggit bra skick.
Hade tänkt använda dessa men den ofjädrade vikten blev i högsta laget.
Att man dessutom "måste" ha 17"fälgar avgjorde saken.
Men om någon vill köpa dessa så är det bara att slå en signal ca 3500:- vill jag ha.
Ni ser att det är en viss skillnad.....wink
Behöver jag tillägga att orginal är till höger smile

http://forumbilder.se/images/4c201182634AMf2bf.jpg

Sedan roade jag mig med att tabort dragkroken och fixa ett utblås i mitten istället.
Kom gärna med kommentarer hur ni tycker dedtta ser ut.
Själv blev jag riktigt nöjd.
http://forumbilder.se/images/9c201182121AM50e1.jpg
http://forumbilder.se/images/4d201182302AM52a5.jpg
ja, det var allt för denna gång.

Thomas
Senast redigerat av polo_td (6 september 2011)


OUTLAW1
6 september 2011
#413
Alltid lika kul o se vad som händer i ditt garage!!
Fan vilket jobb du gjort...grattis!!!Igen!!

563 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
#414
Tack det var roligt att höra.
JA, man bor ju i det nu för tiden.
Frugan frågade om jag ville ha ut kudden och ett täcke till garaget eftersom jag bara "vänder i sängen" nu för tiden.......smile

Thomas


5 111 Inlägg
6 september 2011
#415
Trodde aldrig jag skulle tycka en dieselpolo var någonting av det fränaste jag sett i bilväg på länge...ibland får man ändra sig.


1 080 Inlägg
6 september 2011
#416
Blev ju ganska nice med rörena, men tror det hade sett fetare ut med ett som var anpassat efter hålet typ cors opc eller så. Men så e ju smaken delad oxå wink

Från vilken alfa kommer bromsarna btw?

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

563 Inlägg
7 september 2011
Trådstartare
#418
Jaha.
Då har man satt på en ny renoverad generator på bilen bytt olja och filter och gått igenom alla vätskor en gång till.
Började med att rostskydda underredet, vilket sölande det är....
Tog ett varv över bromsarna med innan jag gick och la mig.
Väntar på min turbo som skall komma idag alt imorgon.
Det som skall fixas då är returröret som pga updateringen får en annan anslutning.
Thomas


4 001 Inlägg
7 september 2011
#419
Coolt projekt!

Tänkte på det här med IC:n, finns det inte risk att du kyler luften för mycket?
En diesel ska väl ha ca 55 grader i insugsluften för att de ska leverera max effekt?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

563 Inlägg
7 september 2011
Trådstartare
#420
Hej och Tack.
Roligt att höra.
Insugnings tempen stiger snabbt i denna setup så vi tar hellre en överkylning.
Men om man kan hålla denna statisk så stämmer din input ganska bra.
Det är ju så att ju kallare luften är desto större mägndsyre som du vet.
Vi ligger ju med overfueling map bränsle mängden konstant så värmen i toppen blir ett dilemma som vi är väl medvetna om.

tack för din kommentar.

Thomas



Sök