2719
Sök

Polo TD 250% effektöknings projekt plus chassi, broms etc!!!

Polo Rs-d. En gammal diesel byggs om till mer potent diesel. Målet är effektökning med minst 250%. Projektet där www.dieselclubsweden.se är drivare. Vill du lära dig mer om diesel eller ha... Visa mer

296 325 Visningar
Uppdaterades senast 1 januari 2015
563 Inlägg
24 september 2011
Trådstartare
#461
Hej Allesammans!

Nu har vi bänkat bilen.

Effekten blev:
Hkr 237.5% upp.........................162hkr!!!!!
Vrid 217.65% upp.......................270Nm!!!!!

Idag körde vi max 2.7bar men max vi körde förra gången var 2.9bar.

Vi skulle således utan tvekan kommit upp i det utsatta målet vilket i verkligheten var 168hkr.
Vi har således nu nått vårat mål.
Detta kan ju givetis dementeras etc, men faktum kvarstår vi har faktiskt marginal mot detta i både pump och turbo.

Det kändes viktigare att inte gå till det yttersta idag.
Vi sköt av ett tryckrör på den sista repan och detta slog till kylarens anslutning varpå vi fick ett kyl problem/läckage och efter disskussioner och kalkylerade etc så valde vi att avbryta testet. :think:

Vad baserade vi detta på och hur kunde vi då veta detta.
Jo, på den video som ni såsmåningom kommer att få se så ser man tydligt att vi bränner all diesel vid laddtrycks toppen.

Vi hade ett kvarts varv kvar innan vi kom till det som vi trodde skulle ge det resultat som gav 2.9bar. Med det bränslet skulle bilen ha ökat med ca 12-13 hkr. Bakgrunden i detta kommer ifrån att
varje 8:dels varv ökning på pumpen gav 6hkr testet igenom. Iom detta så skulle vi med största sannolikhet klivit över 168hkr vilket skulle vara 250% effektökning.

Vi behöver bara 6hkr till vilket vi skulle nått vid 2.8bar.
Vi har kört maskinen till 2.9 så det vet vi att den håller för.
Men bättre att ta det säkra före det osäkra med att bli stående i 25mil hemmifrån och ha det besväret.

Så härmed fastlägger jag här att, vi är i mål!!!!!!!!!!!!!!!!!!   big_smile

Så ett stort grattis till er alla som varit inblandade i projektet.
Detta gorde ni bra, riktigt bra.
Eller vi kanske man skall säga.

Grattis.

Thomas
Senast redigerat av polo_td (24 september 2011)


2 266 Inlägg
24 september 2011
#462
Fy fan va fränt undra hur mycket man kan få ur en d24 då som har två burkar mer

svetsdiff !!!

#40859
150 Inlägg
24 september 2011
#463
polo_td skrev:
Hej Allesammans!

Nu har vi bänkat bilen.

Effekten blev:
Hkr 237.5% upp.........................162hkr!!!!!
Vrid 217.65% upp.......................270Nm!!!!!

Idag körde vi max 2.7bar men max vi körde förra gången var 2.9bar.

Vi skulle således utan tvekan kommit upp i det utsatta målet vilket i verkligheten var 168hkr.
Vi har således nu nått vårat mål.
Detta kan ju givetis dementeras etc, men faktum kvarstår vi har faktiskt marginal mot detta i både pump och turbo.

Det kändes viktigare att inte gå till det yttersta idag.
Vi sköt av ett tryckrör på den sista repan och detta slog till kylarens anslutning varpå vi fick ett kyl problem/läckage och efter disskussioner och kalkylerade etc så valde vi att avbryta testet. :think:

Vad baserade vi detta på och hur kunde vi då veta detta.
Jo, på den video som ni såsmåningom kommer att få se så ser man tydligt att vi bränner all diesel vid laddtrycks toppen.

Vi hade ett kvarts varv kvar innan vi kom till det som vi trodde skulle ge det resultat som gav 2.9bar. Med det bränslet skulle bilen ha ökat med ca 12-13 hkr. Bakgrunden i detta kommer ifrån att
varje 8:dels varv ökning på pumpen gav 6hkr testet igenom. Iom detta så skulle vi med största sannolikhet klivit över 168hkr vilket skulle vara 250% effektökning.

Vi behöver bara 6hkr till vilket vi skulle nått vid 2.8bar.
Vi har kört maskinen till 2.9 så det vet vi att den håller för.
Men bättre att ta det säkra före det osäkra med att bli stående i 25mil hemmifrån och ha det besväret.

Så härmed fastlägger jag här att, vi är i mål!!!!!!!!!!!!!!!!!!   big_smile

Så ett stort grattis till er alla som varit inblandade i projektet.
Detta gorde ni bra, riktigt bra.
Eller vi kanske man skall säga.

Grattis.

Thomas

Grattis! Grymt jobbat!


The one and only
1 091 Inlägg
24 september 2011
#464
GRATTIS!!! smile Kul att allt slit har givit resultat!  Nu ser vi fram emot filmen på bromsningen smile

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

210 Inlägg
24 september 2011
#465
Grattis! Starkt jobbat!


Körde ni med något vatten/metanol sprut vid bromsningen? 



///DJ

RWD forever & ever!

210 Inlägg
24 september 2011
#467
polo_td skrev:
Tack all!
Nej inget vatten etc.
Bara std setup.

Thomas

Tror att ni har mycket att vinna på att använda det med tanke på det höga trycket, så det finns mycket att kyla. Gjorde gott på min bil när jag fick monterade det, och då kör jag bra hälften av vad polon har i laddtryck.

///DJ

RWD forever & ever!

563 Inlägg
24 september 2011
Trådstartare
#468
Hej igen.
Jodå det skulle utan tvekan spara motorn vid denna nivå av ladd.
Detta skulle dessutom ge effekt, men vi får se.
Kanske kommer ett sådant på men just nu vill jag bara pusta ut ett tag.
Bilen går så himla bra.

Thomas


2 230 Inlägg
24 september 2011
#469
haha fan vad ballt:) visst effekten låter inte mkt men jämför man mot original så äre ju som sagt jävla ökning tongue

så kan det vara då det inte blev som det skulle

563 Inlägg
24 september 2011
Trådstartare
#470
Hej
Nej utan rätt referens så är det inte mycket, men vi startade med 48hkr och 85Nm.
Vi har en maskin utan elektronik, förkammare, sug diesel från början.
Vi har std topplockspackning std bultar till toppen etc.

Då blir det mer intressant hoppas jag.

Rösta gärna nu vill upp till toppen. smile
Det förtjänar vi tycker jag, är ju dock partisk.
Tänk om en polo skulle ligga på topplistan här och en diesel.
Fyfaan va fräkt!! smile

Thomas
Senast redigerat av polo_td (24 september 2011)


709 Inlägg
24 september 2011
#471
ta dej en bira, slå dej ner o känn dej nöjd! wink


563 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
#472
Hej
Hej, nu djävlar!!! smile
Igår blev bänkningen officiell.

Troligtvis så är detta den enda av sitt slag i världen.


En liten önskan från projektet.
Ni som röstar, snälla läs projekt tråden först så ni förstår vad som är gjort med denna bil.
Motormässigt har vi ökat effekten 250% från orginal med std komponenter.
Vi har gått från 48hkr till 162hkr utan oringar, arp bult stålpackning etc.
Många myter har fått ge vika iom detta projekt.
Vi laddar som sagt ca 2.8bar. med dessa prylar.

Thomas
Senast redigerat av polo_td (25 september 2011)


Tomas
73 Inlägg
25 september 2011
#473
Detta är hur grymt som helst.
Man ska nog helst ha byggt motorer själv för att få rätt uppfattning om vad det innebär.smile

Röstningssystemet här på Garaget är lite som det är.
Sitter det en frän dekal på bilen eller finns det en brud med på fotot med plastbröst och läpparna fyllda med fogmassa. Så läpparna ser ut att vara åtdragna med en slangklämma, ja då ramlar högpoängarna in fort.??roll

563 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
#474
Jo, det är nog sant.
Tror inte att det är så vanligt med denna typ av total projekt.
Stort tack för kommentaren.

Röstningen skall vara på bilen och inte brudar och dekaler.

Vi har ju varit väldigt försiktiga med prestanda etc förräns vi har svart på vitt.

Tack än en gång.
Sprid detta gärna.

Thomas
Senast redigerat av polo_td (25 september 2011)


Dieseltekniker
16 Inlägg
25 september 2011
#475
Jag skickar gärna  denna så har du svart på vitt



http://forumbilder.se/images/dd201174826PM201b.jpg

Att mäta är att veta

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
25 september 2011
#476
Blueman skrev:
Detta är hur grymt som helst.
Man ska nog helst ha byggt motorer själv för att få rätt uppfattning om vad det innebär.smile

Röstningssystemet här på Garaget är lite som det är.
Sitter det en frän dekal på bilen eller finns det en brud med på fotot med plastbröst och läpparna fyllda med fogmassa. Så läpparna ser ut att vara åtdragna med en slangklämma, ja då ramlar högpoängarna in fort.??roll

Äh. Vi som satsar mer på innehållet i bilen än styling behöver inte plastbrudarna som gnider sig mot och repar lacken tongue


Tomas
73 Inlägg
25 september 2011
#477
wadde skrev:
Blueman skrev:
Detta är hur grymt som helst.
Man ska nog helst ha byggt motorer själv för att få rätt uppfattning om vad det innebär.smile

Röstningssystemet här på Garaget är lite som det är.
Sitter det en frän dekal på bilen eller finns det en brud med på fotot med plastbröst och läpparna fyllda med fogmassa. Så läpparna ser ut att vara åtdragna med en slangklämma, ja då ramlar högpoängarna in fort.??roll

Äh. Vi som satsar mer på innehållet i bilen än styling behöver inte plastbrudarna som gnider sig mot och repar lacken tongue

Precis! smile

563 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
#479
Hej på er alla.
Det har varit en bra dag idag.
Gick igenom bilen efter bänkningen och ingenstans kan jag se några skador etc.
Nu har bilen totalt rullat 90mil efter färdig motor.

OBS!! glöm inte att rösta.
Thomas
Senast redigerat av polo_td (26 september 2011)


563 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
#480
Hej!

Idag skall jag kolla upp kylaren som fick sig en bra smäll vid bänkningen.
Vi har ju byggt om fronten för att få ett större urval att välja på så det skall nog bli bra.

Thomas



Sök