Angående: Trackday på Sturup Raceway för allmänheten 12/5, 24/5, 7/6, 21/6 och 2/8

TireSlayer Tvivlare
15 mars 2011 · 2 266 Inlägg

hur är det med säkerhetskraven på bilar och personlig utrustning? ECE-godkänt och heltäckande eller? Sitter nämligen och ska beställa hjälm nu i dagarna..

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
_SlimJim_
16 mars 2011 · 30 Inlägg

MantaRobin skrev:
hur är det med säkerhetskraven på bilar och personlig utrustning? ECE-godkänt och heltäckande eller? Sitter nämligen och ska beställa hjälm nu i dagarna..

ja har inte riktigt koll på de men där kommer ju inte vara någon besiktning på hjälmarna iaf och man får ha öppen hjälm.
va de gäller bilar så ska de vara tillåtna att framföra på gata samt uppfylla bullerkraven som banan har.

Senast redigerat av _SlimJim_ (16 mars 2011)

KHRacing
16 mars 2011 ·

_SlimJim_ skrev:

MantaRobin skrev:
hur är det med säkerhetskraven på bilar och personlig utrustning? ECE-godkänt och heltäckande eller? Sitter nämligen och ska beställa hjälm nu i dagarna..

ja har inte riktigt koll på de men där kommer ju inte vara någon besiktning på hjälmarna iaf och man får ha öppen hjälm.
va de gäller bilar så ska de vara tillåtna att framföra på gata samt uppfylla bullerkraven som banan har.

Självklart borde de göras en enkel besiktning utav hjälmarna okså så att ingen kommer med en farlig hjälm.

Men varför ha krav på endast gatgodkända bilar när svensk lag än säger att trafikförsäkrningen ej gäller ?

Min evo är gatreggad, men ej besiktigad, får den köras på dessa events då ?

breesladd SKÅNING
16 mars 2011 · 1 215 Inlägg

låter ju riktigt kul, får ju självklart se till att bygga klart bilen komma ner och köra på sturup igen

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
_SlimJim_
17 mars 2011 · 30 Inlägg

KHRacing skrev:

_SlimJim_ skrev:

MantaRobin skrev:
hur är det med säkerhetskraven på bilar och personlig utrustning? ECE-godkänt och heltäckande eller? Sitter nämligen och ska beställa hjälm nu i dagarna..

ja har inte riktigt koll på de men där kommer ju inte vara någon besiktning på hjälmarna iaf och man får ha öppen hjälm.
va de gäller bilar så ska de vara tillåtna att framföra på gata samt uppfylla bullerkraven som banan har.

Självklart borde de göras en enkel besiktning utav hjälmarna okså så att ingen kommer med en farlig hjälm.

Men varför ha krav på endast gatgodkända bilar när svensk lag än säger att trafikförsäkrningen ej gäller ?

Min evo är gatreggad, men ej besiktigad, får den köras på dessa events då ?

Ja de borde man ha, lite eget ansvar också. om man nu har en motorsportförsäkring så har de säkert krav på hur vida hjälmen ska vara godkänd för att försäkringen ska gälla, skulle ja tro iaf.
De här med besiktning är lite för att man inte ska kunna köra med vad som helst, bilarna måste ju följa nått form av regelverk så att de inte spårar ur helt. Detta innebär i detta fall, godkänd kontrollbesiktning.

eksten
17 mars 2011 · 480 Inlägg

_SlimJim_ skrev:

KHRacing skrev:

_SlimJim_ skrev:

ja har inte riktigt koll på de men där kommer ju inte vara någon besiktning på hjälmarna iaf och man får ha öppen hjälm.
va de gäller bilar så ska de vara tillåtna att framföra på gata samt uppfylla bullerkraven som banan har.

Självklart borde de göras en enkel besiktning utav hjälmarna okså så att ingen kommer med en farlig hjälm.

Men varför ha krav på endast gatgodkända bilar när svensk lag än säger att trafikförsäkrningen ej gäller ?

Min evo är gatreggad, men ej besiktigad, får den köras på dessa events då ?

Ja de borde man ha, lite eget ansvar också. om man nu har en motorsportförsäkring så har de säkert krav på hur vida hjälmen ska vara godkänd för att försäkringen ska gälla, skulle ja tro iaf.
De här med besiktning är lite för att man inte ska kunna köra med vad som helst, bilarna måste ju följa nått form av regelverk så att de inte spårar ur helt. Detta innebär i detta fall, godkänd kontrollbesiktning.

skulle mer säga att det är ett lotteri än ett regelverk med att ha godkänd kontrollbesiktning...

Mitsubishi Evolution 4 RS "Racing Edition" (1997)
AnesN Bilmekaniker
17 mars 2011 · 805 Inlägg

sturup är ingen lätt bana nej, åkte där förra året åkte av dock tränade jag på att drifta men ja som tur är åkte jag ut på gräset och inte gruset tongue

KHRacing
17 mars 2011 ·

_SlimJim_ skrev:
Ja de borde man ha, lite eget ansvar också. om man nu har en motorsportförsäkring så har de säkert krav på hur vida hjälmen ska vara godkänd för att försäkringen ska gälla, skulle ja tro iaf.
De här med besiktning är lite för att man inte ska kunna köra med vad som helst, bilarna måste ju följa nått form av regelverk så att de inte spårar ur helt. Detta innebär i detta fall, godkänd kontrollbesiktning.

Tja.
kravet enligt lag är en motortävlingsförsäkrning.

jag tvivlar på att Sturup Raceway vill stå som ekonimiskt ansvarig "OM" det händer något på banan
liksom, eller hur. mångmiljonbelopp rätt så omgående blir det ju tal om.

O det räcker ej heller enligt lag att friskriva sig från ansvar via ett "papper" vid anmälan.

Hoppas du inte tycker jag är jobbig, utan jag har tröttnat på arrangörer som har bandagar utan lagstadgad försäkrning & folk som krashar på banan & sedan drar ut bilen på vägen utanför o ringer sitt FB...

breesladd SKÅNING
18 mars 2011 · 1 215 Inlägg

KHRacing skrev:

_SlimJim_ skrev:
Ja de borde man ha, lite eget ansvar också. om man nu har en motorsportförsäkring så har de säkert krav på hur vida hjälmen ska vara godkänd för att försäkringen ska gälla, skulle ja tro iaf.
De här med besiktning är lite för att man inte ska kunna köra med vad som helst, bilarna måste ju följa nått form av regelverk så att de inte spårar ur helt. Detta innebär i detta fall, godkänd kontrollbesiktning.

Tja.
kravet enligt lag är en motortävlingsförsäkrning.

jag tvivlar på att Sturup Raceway vill stå som ekonimiskt ansvarig "OM" det händer något på banan
liksom, eller hur. mångmiljonbelopp rätt så omgående blir det ju tal om.

O det räcker ej heller enligt lag att friskriva sig från ansvar via ett "papper" vid anmälan.

Hoppas du inte tycker jag är jobbig, utan jag har tröttnat på arrangörer som har bandagar utan lagstadgad försäkrning & folk som krashar på banan & sedan drar ut bilen på vägen utanför o ringer sitt FB...

håller med dig helt mycke bättre att få allt rätt från början och det är ju såna här grejer som undviker att man får höge premie på sin försäkring

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
_SlimJim_
18 mars 2011 · 30 Inlägg

AnesN skrev:
sturup är ingen lätt bana nej, åkte där förra året åkte av dock tränade jag på att drifta men ja som tur är åkte jag ut på gräset och inte gruset tongue

ja de är en teknisk bana med höjdskillnader på sina ställen och kurvor där de e lätt att gasa på sig smile

_SlimJim_
18 mars 2011 · 30 Inlägg

KHRacing skrev:

_SlimJim_ skrev:
Ja de borde man ha, lite eget ansvar också. om man nu har en motorsportförsäkring så har de säkert krav på hur vida hjälmen ska vara godkänd för att försäkringen ska gälla, skulle ja tro iaf.
De här med besiktning är lite för att man inte ska kunna köra med vad som helst, bilarna måste ju följa nått form av regelverk så att de inte spårar ur helt. Detta innebär i detta fall, godkänd kontrollbesiktning.

Tja.
kravet enligt lag är en motortävlingsförsäkrning.

jag tvivlar på att Sturup Raceway vill stå som ekonimiskt ansvarig "OM" det händer något på banan
liksom, eller hur. mångmiljonbelopp rätt så omgående blir det ju tal om.

O det räcker ej heller enligt lag att friskriva sig från ansvar via ett "papper" vid anmälan.

Hoppas du inte tycker jag är jobbig, utan jag har tröttnat på arrangörer som har bandagar utan lagstadgad försäkrning & folk som krashar på banan & sedan drar ut bilen på vägen utanför o ringer sitt FB...

jobbig, nädå smile detta tråden är till för, svara på frågor och informera allmänheten.
och Sturup dokumenterar olyckor, tar bilder osv. så om försäkringsbolaget undrar så finns de dokumenterat.
de e bra du hjälper till o svara.

Senast redigerat av _SlimJim_ (18 mars 2011)

KHRacing
27 april 2011 ·

Nån mera än jag som skall köra den 12/5 ?

90 hästars civic med R-däck piskar de flesta när det svänger...

kaxigt? ja...
kom o motbevisa mig vettja  hehe

CiskoKid
27 april 2011 · 10 Inlägg

KHRacing skrev:
Mitt inlägg ovan kanske låter jäkligt negativt - men tänk er att ni kommer dit & kör, sladdar av,
skrotar bilen emot ett räcke,, försäkringen gäller ej & räcket skall betalas rätt omgående.

Skulle ni inte vilja veta detta i förhand ?

Det är ju inget som banbolaget direkt går ut & informera om.

Helt rätt av dig att skriva så som du gör.
Det är lite mer än bara "pay and play"..

Har själv kört många varv där i mina dagar och Sturup är en bana där man lätt överskattar bilen och framförallt sin egen förmåga att framföra denna.

Saab 9-5 BioPower "Säpo" (2007)
KHRacing
1 maj 2011 ·

Är det verkligen så litet intresse för detta när det nu äntligen finns en bana i vår närhe som erbjuder körning till överkomliga priser ??

Tobbzje Kungen Den Femtielfte!
1 maj 2011 · 73 Inlägg

Intresse finns! smile

KHRacing
8 maj 2011 ·

Kom igen nu folket - visa att intresset finns i skåneland.

Turbo-Fredde
8 maj 2011 · 46 Inlägg

Får man åka på vad som helst för däck? R-däck, slicks .gatdäck.

Säger bara en sak VOLVO
www.pacmanracing.com
Volvo XC70 (2005)
Volvo 855R "JCA Jessica" (1996)
Volvo D5 "Sport Edition" (2007)
Pitbull MG ZR 160
9 maj 2011 · 132 Inlägg

Så om ja fattar detta rätt så har man en bil som är försäkrad, skattad och påställd men inte bes. Så får man inte köra med bilen på banan?

Ja vill gärna köra, har byggt om bilen för att kunna köra på bana.

Mvh

Mvh Mattias
Highway Performance.
+46763-493494
BMW E34 535 Turbo. "Sveriges argaste M30B35" (1990)
MG ZR 160 (2003)
BMW 525 Touring "Dragbil till turbon" (1993)
KHRacing
9 maj 2011 ·

Turbo-Fredde skrev:
Får man åka på vad som helst för däck? R-däck, slicks .gatdäck.

jag kan inte svara för Sturup Raceway, men jag e rätt säker på att slicks ej är ok.

AnesN Bilmekaniker
9 maj 2011 · 805 Inlägg

varför skulle slicks inte vara ok:P

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang