Angående: Trackday på Sturup Raceway för allmänheten 12/5, 24/5, 7/6, 21/6 och 2/8

_SlimJim_
10 mars 2011 · 30 Inlägg

den 12 maj mellan 17.00-20.00 öppnar Sturup Raceway upp för allmänheten och ger dej möjlighet att för 650 sek piska bilen på banan. Allt som krävs är en gatreggad bil och en hjälm, det krävs alltså ingen banlicens. har du ingen hjälm kan du hyra en för 50 sek. 15 bilar kan köra på banan samtidigt och Sturup Raceway står för säkerheten med ambulans och marshalls och dylikt. anmälan öppnar kl 16.30 samma dag
korv och läsk kommer finnas till försäljning under kvällen, blir uppslutningen bra så kommer det anordnas fler tillfällen.
Anmäl gärna intresse här.

Senast redigerat av _SlimJim_ (31 juli 2011)

bluepoint glad
10 mars 2011 · 67 Inlägg

fan att man inte kan vara där!

//Danne
Citroën BX 16 valve "Grand Valve" (1989)
_SlimJim_
10 mars 2011 · 30 Inlägg

kommer fler datum, så de missar du nog inte big_smile

bluepoint glad
10 mars 2011 · 67 Inlägg

ska ha nått att köra oxå! BX.en pallar förmodligen inte ens ett varv..  va ska du köra me, Korven eller?

Senast redigerat av bluepoint (10 mars 2011)

//Danne
Citroën BX 16 valve "Grand Valve" (1989)
TireSlayer Tvivlare
10 mars 2011 · 2 266 Inlägg

Hade varit kul smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Eddiie Bmw Fanatiker
10 mars 2011 · 292 Inlägg

Jag är på plats !

Eddiie - E90 M3

Mini Cooper S "Cooper S JCW" (2014)
KHRacing
10 mars 2011 ·

Vem försäkrar dessa evenemangen ?

Lite mera värt att veta är att om man besöker ett räcke så får man betala det ur egen fick = DYRT

Sen är det inte bara att betala o på med hjälmen & gasa.
Man skall  rensa bilen från lösa delar, bara en så simpel sak som en tom snusburk under bromsem är totalt livsfarligt.
Man får se till att lära sig att greppet är annorlunda på en bana. (annan asfalt)
Din bils orginalbromsar till 99% inte klarar mer än 4-6varv på banan för att sedan mattas rejält/kokande
bromsvätska m.m

Sen så gäller inte din trafikförsäkrning innanför grindarna påbanområdet.
Detta borde ni informera om, vad jag vet så står det till-o-med i svensktrafiklagstiftning att den ej gäller.

BMW Sport Club & Svenska Porscheklubben har speciella försäkrningar på deras medlemmars bilar under
körningar som klassas om förarträning, men inte på ett sånt här evenemang.

----------------------------------
Kan berätta en historia lite snabbt:

2008 var vi i teamet på Sturup för en 2 timmars träning:
jag var den enda som varit på banan innan med bil.
gick då runt till alla förarna & poängterade skarpt atyt de skulle TA DET LUNGT första varven,,
känn på asfalten, värm upp föraren, däcken o bromsarna sakta... tag INGA risker alls.

Ändå så gasar en teamförare ut ur depån, & kommer INTE ENS genom hela första svängen innan
han sladdar av o gräver ner sin Nissa 350z i utgången på kurvan djupt ner i grusen i ytterkant.
Samma förare snurrar lite senare nerför krönet & planterar bilen  rakt i räcket, det kostade 50k plus
att fixa & då slapp han ändå betala för det skrapade räcket,.

Sturup är en farlig bana för de som inte kan sin bil till 100% vilket inte så många alls kan, vågar
jag påstå.

hejs /¨
.......Kristian

Senast redigerat av KHRacing (11 mars 2011)

KHRacing
10 mars 2011 ·

Mitt inlägg ovan kanske låter jäkligt negativt - men tänk er att ni kommer dit & kör, sladdar av,
skrotar bilen emot ett räcke,, försäkringen gäller ej & räcket skall betalas rätt omgående.

Skulle ni inte vilja veta detta i förhand ?

Det är ju inget som banbolaget direkt går ut & informera om.

Senast redigerat av KHRacing (11 mars 2011)

TireSlayer Tvivlare
10 mars 2011 · 2 266 Inlägg

Ja Kristian, du har helt rätt. Lite mer info vore kul smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
_SlimJim_
11 mars 2011 · 30 Inlägg

på detta evenemang som på alla andra evenemang som Sturup Raceway håller i så kommer alla förare få en briefing innan de släpps ut på banan. om man orsakar någon skada på anläggningen så får man självfallet stå för kostnaden att reparera den.
sen är de upp till var och en att känna sin egen bil och gasa lagom, mycket riktigt så är Sturup en teknisk bana men tar man de lugnt och känner sig för så ska de inte vara några problem, de brukar åtminstone inte vara det för majoriteten av besökarna.

KHRacing
11 mars 2011 ·

_SlimJim_ skrev:
på detta evenemang som på alla andra evenemang som Sturup Raceway håller i så kommer alla förare få en briefing innan de släpps ut på banan. om man orsakar någon skada på anläggningen så får man självfallet stå för kostnaden att reparera den.
sen är de upp till var och en att känna sin egen bil och gasa lagom, mycket riktigt så är Sturup en teknisk bana men tar man de lugnt och känner sig för så ska de inte vara några problem, de brukar åtminstone inte vara det för majoriteten av besökarna.

Ja då återstår ju iaf en viktig fråga:

KHRacing skrev:
Vem försäkrar dessa evenemangen ?

För kom inte o säg att hemförsäkringen/personförsäkrningen/anat gäller. För det gör den inte. roll

_SlimJim_
11 mars 2011 · 30 Inlägg

Sorry missa den. de här med försäkring får man kolla upp med sitt försäkringsbolag och som sagt kommer Sturup Raceway informera mer om det här på plats

_SlimJim_
11 mars 2011 · 30 Inlägg

Det finns en försäkring man kan teckna på följande länk som täcker bankörning. http://www.svenskamotorsportalliansen.se/

här finns ytterligare ett evenemang för de som är sugna på att testa bankörning  ---> http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=71263

Senast redigerat av _SlimJim_ (11 mars 2011)

firefreak Eldknast
11 mars 2011 · 915 Inlägg

Skit att jag inte har kvar S3an... sad

Tiden är rolig när det går fort... :)
S13Rasmus TEAM PONY DRIFT
11 mars 2011 · 225 Inlägg

Är det tillåtet att åka Drifting denna dag?(Tillsammans eller parallellt) Finns mycket stort intresse bland Driftarna här i Syd att åka på Sturup. Säkert 5-10 bilar minst

Mvh/ Möller

Nissan Silvia S14.5 "Team Pony Drift" (1996)
_SlimJim_
12 mars 2011 · 30 Inlägg

ska höra med dem på måndag smile

KHRacing
12 mars 2011 ·

Rasmus_94 skrev:
Är det tillåtet att åka Drifting denna dag?(Tillsammans eller parallellt) Finns mycket stort intresse bland Driftarna här i Syd att åka på Sturup. Säkert 5-10 bilar minst

Mvh/ Möller

Troligen flera än 5-10 okså

Eisenhut
14 mars 2011 · 1 827 Inlägg

Är detta den vanliga kvällskörningen på Sturup som arrangeras av SMK så är drifting ej tillåtet.

Om inte så kan jag inte tänka mig att det skulle vara det nu heller, det går väldigt långsamt att drifta och därmed blockar en driftare upp en hel bana för alla andra eftersom ingen vågar köra förbi.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
KHRacing
14 mars 2011 ·

Eisenhut skrev:
Är detta den vanliga kvällskörningen på Sturup som arrangeras av SMK så är drifting ej tillåtet.

Om inte så kan jag inte tänka mig att det skulle vara det nu heller, det går väldigt långsamt att drifta och därmed blockar en driftare upp en hel bana för alla andra eftersom ingen vågar köra förbi.

Det ärt ej SMK,,, det är Sturup Raceway själva som arrangera..

men Marcus, då har du verkligen åkt med fel person smile
Kanske 5-10% saktare som mest . . .  jeje inget att tjabbla om, då får åka med istället  hehe

Sturup Raceway är kontaktat för att se om de kan ge oss sladdare en egen kvällsträning iställe för
att inkräkta på banracingfolkets körpass.

Senast redigerat av KHRacing (14 mars 2011)

skaneraggaren
14 mars 2011 · 59 Inlägg

låter kul.. skulle va kul o testa banan.. Har inte kört på bana sen skol tiden för typ 7 år sen tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang