Vem försäkrar dessa evenemangen ?
Lite mera värt att veta är att om man besöker ett räcke så får man betala det ur egen fick = DYRT
Sen är det inte bara att betala o på med hjälmen & gasa.
Man skall rensa bilen från lösa delar, bara en så simpel sak som en tom snusburk under bromsem är totalt livsfarligt.
Man får se till att lära sig att greppet är annorlunda på en bana. (annan asfalt)
Din bils orginalbromsar till 99% inte klarar mer än 4-6varv på banan för att sedan mattas rejält/kokande
bromsvätska m.m
Sen så gäller inte din trafikförsäkrning innanför grindarna påbanområdet.
Detta borde ni informera om, vad jag vet så står det till-o-med i svensktrafiklagstiftning att den ej gäller.
BMW Sport Club & Svenska Porscheklubben har speciella försäkrningar på deras medlemmars bilar under
körningar som klassas om förarträning, men inte på ett sånt här evenemang.
----------------------------------
Kan berätta en historia lite snabbt:
2008 var vi i teamet på Sturup för en 2 timmars träning:
jag var den enda som varit på banan innan med bil.
gick då runt till alla förarna & poängterade skarpt atyt de skulle TA DET LUNGT första varven,,
känn på asfalten, värm upp föraren, däcken o bromsarna sakta... tag INGA risker alls.
Ändå så gasar en teamförare ut ur depån, & kommer INTE ENS genom hela första svängen innan
han sladdar av o gräver ner sin Nissa 350z i utgången på kurvan djupt ner i grusen i ytterkant.
Samma förare snurrar lite senare nerför krönet & planterar bilen rakt i räcket, det kostade 50k plus
att fixa & då slapp han ändå betala för det skrapade räcket,.
Sturup är en farlig bana för de som inte kan sin bil till 100% vilket inte så många alls kan, vågar
jag påstå.
hejs /¨
.......Kristian
Senast redigerat av KHRacing (11 mars 2011)