2583
Sök

940 16v turbo

940 16v turbo

274 954 Visningar
Projektet avslutat 2 september 2012
548 Inlägg
18 september 2011
_Persson_ skrev:
_Andersson__ skrev:
Du kan ju bes med eftermarknads sprut de e inga problem alls....

Ok va bra smile men känns lite stressigt å slänga i ett sprut nu innan vintern, ska hitta någon som ska göra de åt mig också. Tror de blir ett ms, billigt å verkar funka bra.

Jo megasquirt är väl bra på det viset att 80% av alla b230 rullar väl nästan på det. Finns mycket hjälp att få. Och jag känner samma sak, jag tror körbarheten skulle öka något enormt, och även effekten.

Själv ska jag försöka mig på ett MS 2 v3 tänkte jag!

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

571 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
Drift-is-the-shit skrev:
_Persson_ skrev:
_Andersson__ skrev:
Du kan ju bes med eftermarknads sprut de e inga problem alls....

Ok va bra smile men känns lite stressigt å slänga i ett sprut nu innan vintern, ska hitta någon som ska göra de åt mig också. Tror de blir ett ms, billigt å verkar funka bra.

Jo megasquirt är väl bra på det viset att 80% av alla b230 rullar väl nästan på det. Finns mycket hjälp att få. Och jag känner samma sak, jag tror körbarheten skulle öka något enormt, och även effekten.

Själv ska jag försöka mig på ett MS 2 v3 tänkte jag!

Precis var å varannan 940 åker med ms. Borde finnas många privatpersoner som kan hjälpa en installera de åt en också. Ja tänker inte ens försöka göra de själv tongue fy fan för el...

548 Inlägg
18 september 2011
_Persson_ skrev:
Precis var å varannan 940 åker med ms. Borde finnas många privatpersoner som kan hjälpa en installera de åt en också. Ja tänker inte ens försöka göra de själv tongue fy fan för el...

Jo problemet ligger väl i att börjar man kladda med MS och inte är helt hundra på inkoppling, då kan det bli en mardröm att börja felsöka.. i och med att det kan bero på så mycket.

Det är nog för att det är billigt och många har råd att köpa och testa montera själv, som så många klagar på MS och säger att det är skit. I rätta händer funkar det ju alldeles utmärkt, bevisligen! wink

One Man Clan
4 287 Inlägg
18 september 2011
Varje gång ni använder dumpventilen så försöker motorn kompensera de genom å öppna tomgångsmotor å skit.

kopplar ni ur kontakstycket på den och sen öppnar ni spjället lite å nej de är inte justering av tps jag menar.
de finns några stag som är justerbara dom ska ni skruva på å öppna spjället så ni har lite grundgas hela tiden.

då lirar de å köra org lh 2.4 sprut med vilken öppen dumpventil som helst. lite ojämn tomgång allt från 600-1200rpm kanske men ni slipper hålla grundgas för  att bilen inte ska dö.
jag körde så ett par tusen mil.

548 Inlägg
18 september 2011
Xuri skrev:
Varje gång ni använder dumpventilen så försöker motorn kompensera de genom å öppna tomgångsmotor å skit.

kopplar ni ur kontakstycket på den och sen öppnar ni spjället lite å nej de är inte justering av tps jag menar.
de finns några stag som är justerbara dom ska ni skruva på å öppna spjället så ni har lite grundgas hela tiden.

då lirar de å köra org lh 2.4 sprut med vilken öppen dumpventil som helst. lite ojämn tomgång allt från 600-1200rpm kanske men ni slipper hålla grundgas för  att bilen inte ska dö.

Då är jag med på vad du menar Xuri.  Dumpventil kommer nog nästa år på min bil för att få lite bättre respons på turbon, känns dumt att det studsar mot kompressorn och bromsar den.

Ska testa justera lite på den nästa helg för skojs skull och koppla loss kontaktstycket.

One Man Clan
4 287 Inlägg
18 september 2011
Drift-is-the-shit skrev:
Xuri skrev:

Då är jag med på vad du menar Xuri.  Dumpventil kommer nog nästa år på min bil för att få lite bättre respons på turbon, känns dumt att det studsar mot kompressorn och bromsar den.

Ska testa justera lite på den nästa helg för skojs skull och koppla loss kontaktstycket.

mm de är länkaget mellan gaswire rullen och  spjället man ska skruva på.

bara å testa.

1 215 Inlägg
18 september 2011
Vi plockade ju momentstag åt dig för några veckor sen tongue

Fast den kanske var till ESSet? tongue

571 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
Pavva skrev:

Ah de var den smile Blir ett från bakaxeldelar till den här

One Man Clan
4 287 Inlägg
18 september 2011
_Persson_ skrev:
Pavva skrev:

vill du spara pengar så gör de själv :p

oftast är de hjulstuds och/eller dålig fjädrar å stötdämpare som knäcker skiten.

571 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
Xuri skrev:
_Persson_ skrev:
Pavva skrev:

oftast är de hjulstuds och/eller dålig fjädrar å stötdämpare som knäcker skiten.

Har ingen ork å fixa ihop nå själv neutral stötdämparna är helt nya bilstein så dom är stenhårda.

One Man Clan
4 287 Inlägg
18 september 2011
_Persson_ skrev:
Xuri skrev:
_Persson_ skrev:

Har ingen ork å fixa ihop nå själv neutral stötdämparna är helt nya bilstein så dom är stenhårda.

fjädrarna då?

vi pratar typ 5 timmar jobb å spara 2500kr typ. de är ett halvt megasquirt eller mappning av ett sådant.

571 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
Xuri skrev:
_Persson_ skrev:
Xuri skrev:

fjädrarna då?

vi pratar typ 5 timmar jobb å spara 2500kr typ. de är ett halvt megasquirt eller mappning av ett sådant.

fjädrarna nya också. jo sant, svetsa på och förstärka ett standard alltså? är inte de alu?

One Man Clan
4 287 Inlägg
18 september 2011
_Persson_ skrev:
Xuri skrev:
_Persson_ skrev:

fjädrarna då?

fjädrarna nya också. jo sant, svetsa på och förstärka ett standard alltså? är inte de alu?

momentstagen är alu men momentbryggan stål

jag köpte bara 20*6mm alu "plattjärn" å svetsade på utsidan alustagen. ca 2 meter.

sen köpte jag 6 meter å gissar på runt 5 meter 20*4mm plattjärn på momentbryggan.

körde 8 repor 402meter på strippen för 3 veckor sedan å de är rakt å fint smile

1 215 Inlägg
18 september 2011
Bygg en egen sen om de funkar bra så kanske jag beställer ett av dig om det inte är helt onödigt på en b234f wink

571 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
Verkade va slut på momentstag på bakaxeldelar. får sno hela bryggan från andra 940in, försöka förstärka den lite å hoppas på de bästa smile

548 Inlägg
19 september 2011
Jag skulle satsa på förstärkt orginal! smile  Jag ska nog också fixa det sen, eventuellt.

571 Inlägg
20 september 2011
Trådstartare
Drift-is-the-shit skrev:
Jag skulle satsa på förstärkt orginal! smile  Jag ska nog också fixa det sen, eventuellt.

Okej, för mycke oljud eller? Kommer knåpa ihop nå imorgon med gamla rör å plåtbitar tongue
Man kanske kan göra nå sånt här också?
https://www1.garaget.org/archive/123/122150/252333/large_252333-2382105.jpg

TBM NINJA
917 Inlägg
20 september 2011
_Persson_ skrev:
ja kanske skippar kamdrevet då. men en ny btr blir de nog. trycket fladdrar när man kollar på bränsletrycksmätaren, och efter gas när ja kör så fetar den ju på som fan. som att den inte skulle va tät.

använder du ställbara kamdrevet rätt kan du vinna EN MAASSA power...believe me! kolla youtube, där finns bra videos hur du ställer motorn, de handlar ju om kammens grader/lyft/durationer som kan göra stor skillnad bara 2 grader på ställbara drevet

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

1 277 Inlägg
20 september 2011
henke_92 skrev:
_Persson_ skrev:
ja kanske skippar kamdrevet då. men en ny btr blir de nog. trycket fladdrar när man kollar på bränsletrycksmätaren, och efter gas när ja kör så fetar den ju på som fan. som att den inte skulle va tät.

använder du ställbara kamdrevet rätt kan du vinna EN MAASSA power...believe me! kolla youtube, där finns bra videos hur du ställer motorn, de handlar ju om kammens grader/lyft/durationer som kan göra stor skillnad bara 2 grader på ställbara drevet

Bäst vore att ha samma sort av automatisk inställnig av insugskammen som t ex v70 osv för då vinner man mycket i att man fårr ett bredare register å bättre segdrag

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 september 2011
henke_92 skrev:
_Persson_ skrev:

vad är en Massa power för dig?

Sök