9463
Sök

Hur länge ska ett batteri laddas?

424 Inlägg
27 juli 2006
Trådstartare
Hej.

Jag har ett battteri som inte verkar få nog av laddning.
Det är ett 120 Ah batteri, som har matats med 2.5A i 16 timmar nu, och det verkar inte som det ger sig än. Hur lång tid ska det egentligen ta?

Det ären 4A laddare.

Det luktar dessutom lustigt, kanske vätgas men det luktar väl inte alls?
Har iaf ställt upp dörren för vädring.

**// Toyota \\**

Evolution
1 627 Inlägg
27 juli 2006
har du en vettig laddar för en sån brukar ju säga till när det är klart

Fäll ner pungen och landa

2 655 Inlägg
27 juli 2006
Det som luktar är svavelsyran i cellerna.
Att dömma av att du laddat batteriet i 16timmar visserligen med en extremt klen laddare så låter det som att ditt batteri har sagt upp sej.

Ett riktigt urdraget batteri behöver tid på sej för att återhämta sej, med din laddare så får du räkna med 1-2 dygn.

424 Inlägg
27 juli 2006
Trådstartare
okej så jag får helt enkelt fortsätta ladda och se om det tar sej!'
ska ev fixa en bättre laddare.
batteriet är till en traktor och lyktorna har stått på och dragit ur batteriet så man kan nog säga att det är rejält tomt.

**// Toyota \\**

859 Inlägg
27 juli 2006
Att ingen har skrivit det... MÄT SPÄNNINGEN. vid 14,5 volt ungeför är det väl lagom att sluta ladda.

MVH Theo

2 655 Inlägg
27 juli 2006
Försök att mäta syravikten på batteriet efter laddning, det är inte säkert att batteriet är schysst när spänningen ligger på ca 14V, frågan är hur mycket ork batteriet har.

Har du inte tillgång till en syraviktsprovare så kan du mäta spänningen efter direkt efter laddning, avakta ca 20-30min och kolla spänningen igen, diffar det mycket mellan mätningarna så har en/flera celler sulfatiserat (cellras), vilospänningen på ett frisk batteri ligger på 12,7V.

859 Inlägg
27 juli 2006
Streckkoden skrev:
Försök att mäta syravikten på batteriet efter laddning, det är inte säkert att batteriet är schysst när spänningen ligger på ca 14V, frågan är hur mycket ork batteriet har.

Har du inte tillgång till en syraviktsprovare så kan du mäta spänningen efter direkt efter laddning, avakta ca 20-30min och kolla spänningen igen, diffar det mycket mellan mätningarna så har en/flera celler sulfatiserat (cellras), vilospänningen på ett frisk batteri ligger på 12,7V.

Nej givetvis, men ÄR det shysst är det ju dumt att ladda mer än så.

MVH Theo

21 761 Inlägg
27 juli 2006
Jag säger som streckkoden, det kan ta 1-2 dygn att ladda upp ett sådant stort batteri. Men om du har otur så går det inte att ladda upp det ordentligt, det kan ha blivit för mycket sulfaterat. Nu är det kanske ett Heavy Duty-batteri men de tar också stryk av att bli helt tömda.

För att kunna se om batteriet är fulladdat så behövs en syramätare, det är inte säkert att batteriet är fulladdat fastän amperemätaren på laddaren visar det. När/om nu laddaren visar att det är fulladdat så mäter du syravikten i alla celler, då bör mätaren visa ca 1,26-1,28 på alla celler.

Har man en enkel laddare utan spänningsreglering så kan spänningen vara 15-15,5V innan batteriet är fullt, då ska det bubbla ordentligt i alla celler. Är det någon cell som inte bubblar så kan man vara säker på att den inte är bra, då får man vara beredd på batteribyte.

Hej och hå, nu var jag väääldigt sen. Typiskt.
Senast redigerat av Drönirettab (27 juli 2006)

Sök