Hur lättar man en bil ?

Bensinskallen P o r s c h e
17 mars 2011 · 1 700 Inlägg

Framskärmar, front och huv är bara att byta till plast wink

Likaså bakluckan

Rutor till plast

Kapa bort taket och lägg plast, men då bör du ha en riktig bur i bilen, och bilprovningen gillar säkert inte det men det märker de nog inte ändå tongue

Bort me baksätet och allt därtill, sportstolar fram

Ur med all inredning/ bekvämligheter. Är du skitseriös plockar du instrumentpanelen och gör en egen liten konsol i glasfiber/ aluminium

Framvagnsbalken väger bly, bygg en egen rörkonstruktion istället kanske

Bort med originaltanken, kapa ur hela golvet i bagaget och lägg igen med tunn plåt och skruva i en fuelcell

Kapa ur kardantunnel och gör egen med tunn plåt. Original väger den bly också.... Egentligen skulle du ta hela golvet, från torped till bagage men de bygger också på att du har en vettig bur o så

Aluminiumok runt om, kanske keramiska bromsar också?

Typ nåt sånt, kör med ett litet mc batteri också så är lättningen fulländad ^^

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Knugcab
17 mars 2011 · 5 111 Inlägg

240 ambulans brukar ha bakaxel med aluminiumhus (vet inte om rören var alu eller stål) och att montera 240ns bakvagn på en 140 är inget stort ingrepp, så kanske det vore en idé att söka en sådan?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
BudgetDunkaren Osponsrad
17 mars 2011 · 1 631 Inlägg

Glasfiber: Huv, Bagagelucka, fram/bak skärmar.
Lexan rutor runt om utan fram rutan.
Dra ur all inredning.
Bytt stolar till 1 sportstol.
Skrappa bort all asfaltsmatta.
Ur med all onödig utrustning.


= Min Fiat smile

Senast redigerat av BudgetDunkaren (17 mars 2011)

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
Atenza Never drive faster than your angel can fly
17 mars 2011 · 338 Inlägg

helium i hjulen smile

Hellre Nürburgring än vigselring
Volvo V70 D5 AWD "R-Design" (2011)
Taweri
17 mars 2011 · 124 Inlägg

KHRacing skrev:
http://www.geting.se/image.php/293836-lattaddorr.JPG

Hur mycket lättar man ca per dörr?

KHRacing
17 mars 2011 ·

Taweri skrev:

KHRacing skrev:
http://www.geting.se/image.php/293836-lattaddorr.JPG

Hur mycket lättar man ca per dörr?

2kg kanske :-) ?

Taweri
18 mars 2011 · 124 Inlägg

KHRacing skrev:

Taweri skrev:

KHRacing skrev:
http://www.geting.se/image.php/293836-lattaddorr.JPG

Hur mycket lättar man ca per dörr?

2kg kanske :-) ?

okej tack smile
försämrar man styvheten om man skulle göra så på A stolparna?

KHRacing
18 mars 2011 ·

Taweri skrev:

KHRacing skrev:

Taweri skrev:

Hur mycket lättar man ca per dörr?

2kg kanske :-) ?

okej tack smile
försämrar man styvheten om man skulle göra så på A stolparna?

A B C stolparna skall du låta vara, samt trösklarna & taklinjen. annars finsn det MKT man kan borra sönder :-)

Taweri
18 mars 2011 · 124 Inlägg

KHRacing skrev:

Taweri skrev:

KHRacing skrev:

2kg kanske :-) ?

okej tack smile
försämrar man styvheten om man skulle göra så på A stolparna?

A B C stolparna skall du låta vara, samt trösklarna & taklinjen. annars finsn det MKT man kan borra sönder :-)

Okej tack! när man ändå är i farten och kapar kan man kapa bort taket så det blir en cab? hur mycket sparar man på deT? 50 kg kanske?

baltis
18 mars 2011 · 1 948 Inlägg

Taweri skrev:

KHRacing skrev:

Taweri skrev:

okej tack smile
försämrar man styvheten om man skulle göra så på A stolparna?

A B C stolparna skall du låta vara, samt trösklarna & taklinjen. annars finsn det MKT man kan borra sönder :-)

Okej tack! när man ändå är i farten och kapar kan man kapa bort taket så det blir en cab? hur mycket sparar man på deT? 50 kg kanske?

med tanke på att alla cabbar väger mer än sina coupe syskon så.... tongue

heltsonika Rebel with a cause
18 mars 2011 · 224 Inlägg

Fyll bilen med varmluft!

Knugcab
18 mars 2011 · 5 111 Inlägg

Taweri skrev:

KHRacing skrev:

Taweri skrev:

okej tack smile
försämrar man styvheten om man skulle göra så på A stolparna?

A B C stolparna skall du låta vara, samt trösklarna & taklinjen. annars finsn det MKT man kan borra sönder :-)

Okej tack! när man ändå är i farten och kapar kan man kapa bort taket så det blir en cab? hur mycket sparar man på deT? 50 kg kanske?

Kapar du taket utan att förstärka bilen kommer karossen ge vika då taket står för så mycket av styvheten.
När du förstärkt upp karossen färdigt kommer den vara tyngre än när du började. roll

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
gtjim
18 mars 2011 · 692 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Hur långt är du beredd att gå och hur avancerade jobb kan du tänka dig utföra för att nå dit du vill?
Har du något speciellt viktmål?
Årsmodell på 140n?

jadu långt  så långt det går utan att inte riskera att karossen rammlar ihop vid hårda svängar

hade en gång en audi gt coupe det vägde runt 1280 kg  men efter 1,5 års  byggande o meddning vägde den 980 kg så visst allt går att göra  men det tar tid .

ska ner så mycket det går utan att riskera  något typ att vi hårdsväng eller något så karossen viker sig .
skulle ju inte va kulXD

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
gtjim
18 mars 2011 · 692 Inlägg

BudgetDunkaren skrev:
Glasfiber: Huv, Bagagelucka, fram/bak skärmar.
Lexan rutor runt om utan fram rutan.
Dra ur all inredning.
Bytt stolar till 1 sportstol.
Skrappa bort all asfaltsmatta.
Ur med all onödig utrustning.


= Min Fiat smile

he japp asfaltsmattor är redan ur + all ljudisolering men vilket jobb det var dom sitter ju inte dåligt XD

var får man tag i lexan rutor ? äre på meter eller hur mäter då ? har letat men inte hittat tongue

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
gtjim
18 mars 2011 · 692 Inlägg

Taweri skrev:

KHRacing skrev:
http://www.geting.se/image.php/293836-lattaddorr.JPG

Hur mycket lättar man ca per dörr?

om du kapar ut  plåten som sitter i dörrarna den som hiss anårningen sitter  i då får du ju bort rätt mycke på båda dörrarna så fick ja bort 15 kg  på plåten och hissutrustningen . på båda dörrarna då smile

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
gtjim
18 mars 2011 · 692 Inlägg

baltis skrev:
Banta föraren är oftast det bästa/billigaste sättet big_smile

haha ja jo wink men tyv'r blir det inte lättare förare XD haha är redan 60 kg på  typ 179 XD så mycket lättare blir man inte hahahahah

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
KHRacing
18 mars 2011 ·

GTCOUPE skrev:

Taweri skrev:

KHRacing skrev:
http://www.geting.se/image.php/293836-lattaddorr.JPG

Hur mycket lättar man ca per dörr?

om du kapar ut  plåten som sitter i dörrarna den som hiss anårningen sitter  i då får du ju bort rätt mycke på båda dörrarna så fick ja bort 15 kg  på plåten och hissutrustningen . på båda dörrarna då smile

http://www.geting.se/image.php/294047-hogerbakdorr.jpg


Mina dörrar är totalt urkapade, men jag har behållt krockbalken somm äger runt 2-3kg

VAnd3rsson
18 mars 2011 · 438 Inlägg

En grej du oxå kan göra är att skrapa underredesmassa tongue
Inget trevligt jobb men en sådan gammal bil har säkert många kilo sådant undertill smile
När man lättar så hjälper vartenda gram,

MVH VAnd3rsson

Volvo 740 "Snövit" (1988)
Taweri
18 mars 2011 · 124 Inlägg

är inte insatt i styvhet osv,  men om tar bort bakredörrarna och ersätter med plåt och rör som skyddar lite vid krock, förlorar man syvheten då?

gtjim
19 mars 2011 · 692 Inlägg

Taweri skrev:
är inte insatt i styvhet osv,  men om tar bort bakredörrarna och ersätter med plåt och rör som skyddar lite vid krock, förlorar man syvheten då?

he ja beror ju på vilken bil skulle ja tro och om du skulle sätta dit förstärknings rör istället så måste du sätta en tjock grund platta typ när man bygger bur  för ett vanligt rör vid krock går rätt igenom plåten utan problem men om du har en platta som gämnar ut trycket  så gör den inte det .

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang