Framskärmar, front och huv är bara att byta till plast
Likaså bakluckan
Rutor till plast
Kapa bort taket och lägg plast, men då bör du ha en riktig bur i bilen, och bilprovningen gillar säkert inte det men det märker de nog inte ändå
Bort me baksätet och allt därtill, sportstolar fram
Ur med all inredning/ bekvämligheter. Är du skitseriös plockar du instrumentpanelen och gör en egen liten konsol i glasfiber/ aluminium
Framvagnsbalken väger bly, bygg en egen rörkonstruktion istället kanske
Bort med originaltanken, kapa ur hela golvet i bagaget och lägg igen med tunn plåt och skruva i en fuelcell
Kapa ur kardantunnel och gör egen med tunn plåt. Original väger den bly också.... Egentligen skulle du ta hela golvet, från torped till bagage men de bygger också på att du har en vettig bur o så
Aluminiumok runt om, kanske keramiska bromsar också?
Typ nåt sånt, kör med ett litet mc batteri också så är lättningen fulländad ^^
240 ambulans brukar ha bakaxel med aluminiumhus (vet inte om rören var alu eller stål) och att montera 240ns bakvagn på en 140 är inget stort ingrepp, så kanske det vore en idé att söka en sådan?
Glasfiber: Huv, Bagagelucka, fram/bak skärmar. Lexan rutor runt om utan fram rutan. Dra ur all inredning. Bytt stolar till 1 sportstol. Skrappa bort all asfaltsmatta. Ur med all onödig utrustning.
= Min Fiat
Senast redigerat av BudgetDunkaren (17 mars 2011)
Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
okej tack försämrar man styvheten om man skulle göra så på A stolparna?
A B C stolparna skall du låta vara, samt trösklarna & taklinjen. annars finsn det MKT man kan borra sönder :-)
Okej tack! när man ändå är i farten och kapar kan man kapa bort taket så det blir en cab? hur mycket sparar man på deT? 50 kg kanske?
Kapar du taket utan att förstärka bilen kommer karossen ge vika då taket står för så mycket av styvheten. När du förstärkt upp karossen färdigt kommer den vara tyngre än när du började.
Volvo544special65 skrev: Hur långt är du beredd att gå och hur avancerade jobb kan du tänka dig utföra för att nå dit du vill? Har du något speciellt viktmål? Årsmodell på 140n?
jadu långt så långt det går utan att inte riskera att karossen rammlar ihop vid hårda svängar
hade en gång en audi gt coupe det vägde runt 1280 kg men efter 1,5 års byggande o meddning vägde den 980 kg så visst allt går att göra men det tar tid .
ska ner så mycket det går utan att riskera något typ att vi hårdsväng eller något så karossen viker sig . skulle ju inte va kulXD
kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
BudgetDunkaren skrev: Glasfiber: Huv, Bagagelucka, fram/bak skärmar. Lexan rutor runt om utan fram rutan. Dra ur all inredning. Bytt stolar till 1 sportstol. Skrappa bort all asfaltsmatta. Ur med all onödig utrustning.
= Min Fiat
he japp asfaltsmattor är redan ur + all ljudisolering men vilket jobb det var dom sitter ju inte dåligt XD
var får man tag i lexan rutor ? äre på meter eller hur mäter då ? har letat men inte hittat
kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
om du kapar ut plåten som sitter i dörrarna den som hiss anårningen sitter i då får du ju bort rätt mycke på båda dörrarna så fick ja bort 15 kg på plåten och hissutrustningen . på båda dörrarna då
kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
om du kapar ut plåten som sitter i dörrarna den som hiss anårningen sitter i då får du ju bort rätt mycke på båda dörrarna så fick ja bort 15 kg på plåten och hissutrustningen . på båda dörrarna då
Mina dörrar är totalt urkapade, men jag har behållt krockbalken somm äger runt 2-3kg
En grej du oxå kan göra är att skrapa underredesmassa Inget trevligt jobb men en sådan gammal bil har säkert många kilo sådant undertill När man lättar så hjälper vartenda gram,
Taweri skrev: är inte insatt i styvhet osv, men om tar bort bakredörrarna och ersätter med plåt och rör som skyddar lite vid krock, förlorar man syvheten då?
he ja beror ju på vilken bil skulle ja tro och om du skulle sätta dit förstärknings rör istället så måste du sätta en tjock grund platta typ när man bygger bur för ett vanligt rör vid krock går rätt igenom plåten utan problem men om du har en platta som gämnar ut trycket så gör den inte det .
kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P