Garfield skrev:
Volvo544special65 skrev:
De skyller ifrån det med att de bara använder sig av tvåbilskollisioner där bilarna får dela på krockvåldet lika, men jag funderar om det säger så mycket, jag menar, om en M3 kör 70 och krockar med en Hyundai Accent som kör 50 så blir ju ändå krockvåldet större än om två stycken Hyundai Accent smäller ihop i 50 så bilmodeller som körs "hårt" kommer ändå att halka ner i statistiken tycker jag...
I detta exemplet kommer även Hyundai'en dras med ner i statistiken eller hur? Det hade blivit samma resultat om Hyundai'en hade kört i 70km/h och BMW'en i 50km/h eller hur? Samma rörelsemängder.
Ja i just den krocken.
Men då missar man ju lite av poängen med det jag ville få fram.
De menar att eftersom de bara räknar in bilar som varit med om minst 100 olyckor (har jag för mig det var) under den tidsperiod (tror det är de senaste 15 åren) de undersöker, så motsvarar fart, vikt och styvhet m.m. hos den mötande bilen ganska så snabbt en medelbil.
Om vi då säger att medelbilen kör i 60 km/h när den krockar (jag vet, det är ganska högt räknat, men det är bara en siffra jag drar till med för att ha något att sätta på papper), så kanske en typisk "pensionärsbil" som Hyundai Accent i genomsnitt krockar i 50 km/h medans en bil som ofta körs "sportigt" och av yngre förare som BMW 3-serien kanske krockar i genomsnitt i 70 km/h.
Med andra ord, i det fallet så kommer den genomsnittliga olyckan i Hyundai accent vara en krock i 50 km/h mot en medelbil som kör 60 km/h. Den genomsnittliga olyckan i BMW 3-serien kommer vara en krock i 70 km/h mot en medelbil som kör 60 km/h. Med andra ord så kommer det genomsnittliga krockvåldet i de undersökta 3-seriefallen då bli högre än det genomsnittliga krockvåldet i de undersökta Hundai-fallen. För statistiken gäller ju alla bilar de krockat mot, det gäller ju inte enbart när motparten varit en BMW 3-serie i fallen med Hyundai Accent, eller när motparten varit en Hyundai Accent i fallen med BMW 3-serien.
Observera att det här nu bara är hypotetiska antaganden att BMW körs si och Hyundai körs så, men jag börjar ändå fundera.
Kan kanske vara därför bilar som t.ex. Colt och Mazda 323 från 80-talet placerat sig så högt i statistiken. Att dessa skulle vara bättre än bilar som är större och ibland 15 år nyare tycker jag faller på sin egen orimlighet. Men de är helt enkelt små bullerburkar, inte så bekväma att köra fort med som t.ex. nyare BMW, MB, Audi etc, och körs nog mer i stan än av långpendlare.
Helt offtopic men jag ville bara få det sagt hur jag tänker.